DUBNICA NAD VÁHOM. Najhorším úsekom na ceste I/57, ktorá spája Nemšovú s Dubnicou nad Váhom, je most. Tu sú už veľmi hlboké diery na viacerých miestach v oboch jazdných pruhoch.
Vyhnúť sa im je často problém, lebo intenzita dopravy je vysoká, protismer je väčšinou plný áut. Opakované opravy sú podľa vodičov neúčinné, vydržia len krátko.

Nepríjemná nástraha na ceste
Veľmi draho vyšla jazda po ceste I/57 pri Dubnici nad Váhom aj Miroslava Špánika. „Išiel som po nej v zlom počasí, oproti už stála policajná hliadka. Mali zapnuté majáky. Bolo sychravo, veľmi zlá viditeľnosť,“ spomína si Miroslav Špánik. Keď minuli dieru na ceste, ktorú vôbec nebolo vidieť, vedel že je zle. Pritom nešiel rýchlo. „Ešte som dokonca pribrzdil, keď som videl policajné majáky. Čo ak sa na ceste niečo vážne deje,“ dodal. Jamu nemal šancu si všimnúť. Nielen pre zlé počasie, ale aj preto, že bola plná vody. Splývala s cestou.
Jazda skončila pre Miroslava Špánika rozťatou pneumatikou. Mal pritom na aute tie drahšie run flatové, ktoré sú špeciálne upravené pre prípady defektu.
Podobná nehoda bola aj v protismere. Vodič chytil asfalt z výtlku a tiež si rozrazil pneumatiku.
Škoda a cestári
„Je to katastrofa. Problém pretrváva už dlhé roky. Diery vždy opravia, zalátajú. Ide však o riešenie na niekoľko dní. Onedlho je cesta zase rozbitá,“ hovorí Špánik s tým, že nie je jediný, kto mal problém. Jeho oprava pneumatiky, aj geometria, ktorú musel dať urobiť, vyšli na asi 500 eur. Cez poisťovňu nemalo vraj význam škodu riešiť. „ Cestári sa vtedy vyhovorili, že tam je značka nerovnosť na vozovke,“ dodal.
Nie je podľa neho tiež v poriadku, ak cestu opravia a vydrží tak dva týždne. „Asi tu bude nejaký vážnejší problém. Riešiť ho treba zásadnejším spôsobom,“ dodal Špánik.
Posťažovali sa aj iní vodiči. „Na ceste sú veľké jamy, ktoré treba obchádzať. Kto tadiaľto ide prvýkrát, nevie o nich, môže mať veľké problémy,“ povedala Helena Komárková. Ľudia sa podľa nej hnevajú, že s tým poriadne nič nerobia. Ide pritom o problém dlhodobý.

Treba vraj nový koberec
Marián Milčík rovnako skonštatoval, že cesta je v hroznom stave. „Rozbitá, s jamami. Sú dosť veľké.“
On našťastie gumy či kolesá meniť nemusel a nemal ani iné problémy. „Ale známi už riešili. Kamarát si na jame zlomil nápravu. Škoda bola dosť vysoká,“ prezradil. Cestári vraj prídu, zasypú, zalátajú. Všetko však vydrží len chvíľu. „Treba nový koberec. Je to frekventovaná cesta,“ hovorí Milčík s tým, že je len otázkou času, kedy dôjde k vážnej kolízii.
Vysoký index poškodenia a nebezpečenstvo
Cestu 1/57 pri Dubnici nad Váhom má v správe Slovenská správa ciest. Podľa posledných meraní je na nej veľká intenzity dopravy. „Denne tu prejde v priemere asi 9900 vozidiel a z nich asi 1500 je ťažká nákladná doprava nad 3,5 tony,“ hovorí Ľubomír Palčák, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Výskumného ústavu dopravného.
Dodáva, že cesta je v zlom stave. „Sú na nej úseky, ktoré z pohľadu indexu pozdĺžnej nerovnosti, ktorý sa robí pri meraní kvality cesty, vykazujú index až 8,8. Teda ak by sme nerovnosti, ktoré sú spôsobené jamami a výtlkmi, zrátali na jeden kilometer, dostali by sme jamu s hĺbkou 8,8 metra,“ vysvetlil Palčák. Bežne sa pritom index pohybuje okolo čísla dva. Cesta s indexom 8,8 už predstavuje nebezpečenstvo z pohľadu cestnej premávky.
Slovenská správa ciest podľa neho dlhodobo zápasí s nedostatkom prostriedkov a aj preto je takýchto úsekov viac. „Je potrebné, aby financií mal správca viac, ak má riešiť kritické prípady.“