Cestovateľ Marek Slobodník: Po celom svete sú dobrí ľudia

Dostal maláriu, jedol morské prasa, svet prešiel na pionieri. Marek Slobodník chce žiť na Slovensku.

Cestovateľ Marek SlobodníkCestovateľ Marek Slobodník (Zdroj: facebook.com/Na Pionieri)

LEHOTA POD VTÁČNIKOM. Dobrodruh Marek Slobodník pochádza z Banskej Bystrice. Už desať rokov cestuje po svete s legendárnymi strojmi. S dvojtaktným motorom JAWA 250 prešiel z ďalekej Indie až na Slovensko, absolvoval niekoľko ciest okolo sveta na pionieri. V Čechách spoznal fanúšika trabantov Dana Přibaňa a spolu s ďalšími nadšencami z Čiech a Poľska sa zúčastnil medzinárodnej výpravy na žltých trabantoch do Južnej Ameriky. O svojich zážitkoch často rozpráva na diskusiách. Na jednu z nich zavítal aj do Lehoty pod Vtáčnikom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy ste si spravili vodičský preukaz a na aké vozidlo?

– Ešte v sedemnástich som si robil na béčko, normálne na auto. Keď som dovŕšil osemnásť, tak asi štyri dni potom som mal skúšky, ktoré som spravil a získal vodičský. Potom v 21 rokoch som si robil na motorku. Teraz si pomaly robím piloťák.

Aké boli vaše vodičské začiatky? Boli až po získaní vodičáku?

– Nie, už predtým som veľa jazdil na motorke. Asi už od jedenástich alebo dvanástich rokov. Popritom dakedy aj na aute, keď sa dalo, asi od šestnástich. Takže som už vedel šoférovať, myslím si, že celkom slušne.

Kedy a ako ste sa dostali k cestovaniu po svete? Bolo to spočiatku klasickou dopravou alebo ste začali hneď na pionieri?

– V podstate hneď na pio-nieri. Už na škole sme chceli vymyslieť nejakú cestu. Veľmi sme snívali o tom, že budeme drsní motorkári a že sa budeme zdraviť všetkým ďalším motorkárom, ktorí pôjdu oproti. Ale po škole sme nemali žiadne peniaze. Jediné, čo sme mali, tak to bolo pár korún na pioniera. Niektorí kamaráti mali pionierov. Takže sme si zadovážili tieto stroje. Ja napríklad za päťtisíc korún. Hneď nato sme začali cestovať. Prvá cesta bola v roku 2008 okolo Slovenska. To sa nám zapáčilo, tak hneď potom sme išli do Rumunska. To bolo v roku 2009, keď sme sa rozhodli, že prejdeme hranice štátu. Potom sme si povedali, že pôjdeme za hranice kontinentu. Tak sme išli do Kazachstanu. Odvtedy to už ostalo a v priemere každé dva roky robíme nejaký takýto šialený výlet. A zároveň to už vždy točíme.

SkryťVypnúť reklamu

Aké expedície ste podnikli?

– Prvá taká najväčšia bola na pionieroch k Aralskému jazeru v Kazachstane a spať. Druhá bola už s trabantmi naprieč Južnou Amerikou, vtedy som šiel na Jawe 250. Tretiu som išiel z Austrálie cez Indonéziu, do Bankoku, tiež s trabantami. Pred rokom som absolvoval cestu na pionieroch naprieč kontinentom, východným pobrežím do Kapského mesta. To sme boli na piatich pionieroch. Tento rok to bola piata väčšia expedícia, z Indie domov. Prakticky to bolo dokončenie cesty z Austrálie domov.

Prečo práve pionier?

– Ako som už povedal, nemali sme peniaze na žiadnu inú motorku, ktorá by mala doklady a dalo by sa ňou cestovať. Potom nás to začalo baviť, že môžeme ukázať ľuďom, že sa dá cestovať aj na niečom inom, ako sú silnejšie motorky. Teraz sa mi páči, že inšpirujem mnohých iných ľudí, a preto som pri tom ostal.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko týchto strojov ste vystriedali?

– Stále chodím na tom istom pionieri a na tej istej Jawe 250. Zatiaľ bolo päť expedícii, z toho dve som išiel na Jawe Pionier a tri na Jawe 250. Takže som vystriedal dva stroje. Ale stále sú pojazdné.

Ako ste prešli od pioniera k trabantu?

– Spravili sme krátky filmík z fotiek. Bol to rok 2011. Film bol dosť úspešný a známy na internete. Vtedy mi napísal Dan Přibaň, či by som nespravil v Prahe prezentáciu, takú ako sme robili napríklad v Lehote pod Vtáčnikom. Súhlasil som. Tam sme sa zoznámili. Spravil som prezentáciu. On už vtedy chystal cestu do Južnej Ameriky. My sme zase chystali inú cestu na pionieroch. Naša cesta však vtedy padla. Dan mi volal, či nechcem ísť s nimi, že im chýba nejaký motorkár. A tak nejako som sa k nim pridal.

Aké boli najväčšie výhody a najväčšie nevýhody týchto vozidiel?

– Výhoda je taká, že nevyzeráš ako milionár. Nie všade ťa vďaka tomu chcú okradnúť. Dá sa to opraviť naozaj že na kolene. Na druhej strane, nevýhoda je to, že sa to stále kazí. Asi najdôležitejšia je cena, že je to fakt lacné vozidlo.

Má váš stroj svoje meno? Ak áno, aké a prečo? Pomenovali ste každé svoje vozidlo?

– Každé nie. Ale pionier, na ktorom cestujem, sa volá Kendžike. Je to po chlapovi, ktorý nás dovliekol a navigoval k Aralskému jazeru. To meno sa mi veľmi páčilo. Tak pionier sa volá po ňom. Jawa sa volá Anežka, po Danovej dcére. Keď bola malá, tak vymýšľala mená pre autá. Vymyslela Egu a Babu. Keď už bola veľká, tak nevedela vymyslieť nič zaujímavé. Tak sme dali na Jawu jej meno. Trabant sa volá Lola. Ale to ešte desať rokov predtým, ako som ju kupoval, tak jej dal niekto také meno, takže to tak aj ostalo.

Mali ste šťastie na ľudí?

– Myslím si, že áno, vždy. V podstate sa nám ani nič nebezpečné nikdy nestalo. Veľakrát sme sa aj báli, keď sme išli do nejakých štátov. Teraz mi v rýchlosti napadol Sudán. Keď sme išli do toho štátu, tak nám naozaj lepilo. Na druhej strane tam bola úplná pohoda, možno najväčšia, akú som kde kedy zažil. Neviem, či sme naozaj mali šťastie na ľudí, ale vyzerá to tak, že po celom svete sú dobrí ľudia. Samozrejme, stali sa nám aj také veci, že nás okradli a podobne. Ale to sa človeku stane aj u nás doma.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5NXP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 840
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 544
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 026
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 809
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 139
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 903
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 380
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 021
  1. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  2. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  3. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  4. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 1.
  6. Jozef Varga: Krkavci / 60. /
  7. Michal Pavlík: Patrí k sebe šport a politika ?
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 372
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 78 370
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 302
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 551
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 516
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 623
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 962
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 559
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Mohyla Milana R. Štefánika.

Prímestská časť Brezovej pod Bradlom Periská sa vo štvrtok zaradí medzi významné lesnícke miesta na Slovensku.


TASR
Na snímke študent sa učí ovládať robota v laboratóriu robotiky, 16. apríla 2024 v Strednej priemyselnej škole Stará Turá. Škola zaoberajúca sa automatizáciou a robotikou získala do laboratória robotiky vďaka projektu IROP a sponzorom štyroch profesionálnych ABB robotov určených na výučbu žiakov.

Nachádza sa v Starej Turej.


TASR
Na snímke vodiči jazdia po zrekonštruovanej ceste č. II/581 pred mestom Stará Turá v okrese Nové Mesto nad Váhom vo štvrtok 18. apríla 2024.

Celková dĺžka zrekonštruovaného úseku je 14 kilometrov.


TASR
Ilustračná fotografia.

Samospráva Bánoviec nad Bebravou opäť pripravila v rámci jarnej údržby bezplatný odvoz orezaných konárov a lístia z územia mesta.


TASR
  1. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  2. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  3. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  4. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 1.
  6. Jozef Varga: Krkavci / 60. /
  7. Michal Pavlík: Patrí k sebe šport a politika ?
  8. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky CCXI - Daorson /BiH/
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 372
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 78 370
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 302
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 551
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 516
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 623
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 962
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 559
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu