TRENČÍN. Študenti Dopravnej akadémie v Trenčíne majú k dispozícii najmodernejšiu učebňu pre budúcich železničiarov v Európe.
V dopravnej sále dokážu nasimulovať všetky situácie, ktoré sa môžu vyskytnúť na železnici.
To, čo sa v škole naučia, môžu v praxi robiť v podstate na ktorejkoľvek železničnej stanici v Európe.
Špeciálna učebňa má obrovskú hodnotu
Zmodernizovanú odbornú učebňu na Dopravnej akadémii v Trenčíne volajú dopravná sála.
Žiaci v nej nájdu zariadenia od historických po súčasné.

„Staré mechanické zariadenia fungujú ešte na mnohých staniciach v celej Európe, používajú sa v železničnej doprave, pokiaľ vlak nejde väčšou rýchlosťou ako je 140 kilometrov za hodinu. Podarilo sa nám prepojiť pôvodné mechanické zariadenie s hypermoderným, elektronickým,“ povedala riaditeľka Dopravnej akadémie v Trenčíne Eva Holomková.
Pomocou špeciálneho softvéru sa žiaci môžu naučiť zvládať akúkoľvek situáciu na železnici.
„Môžeme tu simulovať čokoľvek, žiaci sa to naučia a prídu do praxe. Môžu si rovno sadnúť kdekoľvek k pultu a budú to vedieť,“ skonštatovala riaditeľka.
Kapacita učebne je približne desať žiakov.
„Táto učebňa má zariadenie ako žiadna iná v Európe. Takéto zariadenie dokonca nemá ani žiadna vysoká škola,“ dodala Holomková s tým, že v nej privítajú aj študentov z iných škôl.
„Učebňa má obrovskú hodnotu a bolo by hriešne, keby sme ju zavreli len pre vlastné potreby. V prvom rade budeme pripravovať našich žiakov, ale určite máme plány aj do budúcnosti čo sa týka kurzov celoživotného vzdelávania, školení pre odborníkov z praxe a tiež spolupráce s vysokou školou,“ uzavrela riaditeľka Dopravnej akadémie v Trenčíne.
Systém vyvíjali tri roky
Špičkové zariadenie získala škola v spolupráci s firmou Signal projekt z Brna. Autor projektu Zdeněk Trnka prezradil, že na ňom pracovali so skupinou piatich špecialistov asi tri roky.

„Je to moderná hardvérová a softvérová nadstavba na klasickom, takmer historickom zariadení, ktoré sa stále používa a pre výučbu je veľmi vhodné.
Dajú sa na ňom pozorovať mechanické a elektrické závislosti, u moderných to veľmi nejde,“ povedal Trnka.
Moderná technika podľa neho nahrádza ľudí aj na železnici.
„Potrebujeme podstatne menej ľudí ako v minulosti, ale s podstatne vyšším vzdelaním,“ dodal.
Pomôžu s meškaním vlakov
Študentom sa vo vynovenej učebni bude venovať manažér pre odborné vzdelávanie Peter Macháč.
Výpravcovia alebo dispečeri môžu v učebni obsluhovať zabezpečovacie zariadenia pomocou počítačov.
„Posunulo sa to do takého štádia, že výpravca dvomi klikmi prestaví všetky výhybky v danej jazdnej ceste, takže na to potrebujeme už len jedného človeka,“ povedal Macháč.
Študenti si v učebni môžu vyskúšať všetko bez toho, aby ovplyvnili bezpečnosť a plynulosť železničnej prevádzky.
„Oveľa rýchlejšie a plynulejšie sa budú zacvičovať a budú lepšie pripravení do zamestnania. Takéto flexibilné pracovisko, ktoré môže pripraviť študentov na veľmi vysokej úrovni, potrebujeme, dokáže skrátiť v praxi dobu zácviku a, samozrejme, nebude to na úkor bezpečnosti,“ dodal Macháč.
Mohli by tak pomôcť predchádzať rôznym problémom alebo aj meškaniu vlakov.