DUBNICA NAD VÁHOM. V predloženom návrhu rozpočtu bolo veľa nedostatkov. Schváliť ho neodporučila ani finančná komisia.
Obava z nových záväzkov v Dubnici
Peter Wolf, nastávajúci primátorom mesta, mal výhrady k rozpočtu. Bolo v ňom podľa neho veľa chýb. „Je tiež absolútne nekorektné vo vzťahu k novému zastupiteľstvu prijímať zásadnú normu, ktorá bude odrážať hospodárenie mesta, už nového vedenia,“ vyjadril sa Wolf. Na zastupiteľstve apeloval aj na bývalé vedenie, aby sa vyhli niektorým postupom.

„Vyžiadal som si dnes z mestského úradu zmluvy, ktoré boli uzatvorené od výsledku volieb až dodnes a je ich požehnane. Panuje aj obava, že sú vyplácané rôzne dodatkové služby,“ povedal Wolf. Vyzval primátora, aby neuzatváral nové záväzky, ktoré budú zaväzovať už nové vedenie mesta.
Róbert Rafaj, predseda ekonomickej komisie, informoval, že zo siedmich členov mali štyria výhrady k rozpočtu. „Vyčítali hlavne, že ide o nekorektný postup, keď staré mestské zastupiteľstvo ide schvaľovať niečo pre nové,“ skonštatoval Rafaj. Druhá výhrada bola, že sa rozpočet zostavil bez akejkoľvek účasti poslancov a nerešpektoval pripomienky občanov. „Bol tiež veľmi krátky čas na jeho naštudovanie,“ dodal ešte.
Mohli ho vraj schváliť

František Mikolášek, zástupca primátora, ktorý viedol zasadnutie v jeho neprítomnosti, je presvedčený, že do nového roku je lepšie prechádzať so schváleným rozpočtom, ako ísť do rozpočtového provizória. „Rozpočet sme mohli schváliť a potom si mohli už noví poslanci schváliť zmeny. Rozpočet nie je zabetónovaný,“ hovorí Mikolášek.
Dodáva, že keď išli do nového roka v rozpočtovom provizóriu v minulosti u niektorých inštitúcií, napríklad bánk, to vyvolávalo podozrenie prečo sa tak deje. Obavy z dodatočného podpisovania záväzkov, ktoré by mohli zaväzovať nové vedenie, sú podľa Mikoláška neopodstatnené.
Stanovisko kontrolórky
Veľa výhrad k rozpočtu mala aj hlavná kontrolórka Katarína Mináriková. „V každom návrhu v minulosti boli pochybenia. Správala som sa tak, že som súčinne komunikovala o ňom ešte pred rokovaním a po pripomienkovaní sa odstránili nedostatky. Tento rok som si prvýkrát vyskúšala, ako by to malo byť, a vidíme, čo sa stalo,“ povedala kontrolórka.

Zásadné nedostatky sú tie, ktoré sú nezákonné. „Išlo o nedostatky, ktoré vrhli rozpočet do schodkového stavu. Tiež rozsahovo nebol spracovaný správne minimálne do hlavných kategórií,“ konštatovala Mináriková. Pri schodku však nejde podľa kontrolórky o účelovosť, skôr o chyby.
Kontrolórka si myslí, že rozpočtové provizórium by nebolo dobré. „Od 1. 1. 2019 bude veľa zákonných zmien, hlavne tých, ktoré sa týkajú odmeňovania. Ide o desaťpercentné navýšenie tarifných platov vo verejnej správe. Z jednej dvanástiny rozpočtu predošlého roku, ktorá je daná v rozpočtovom provizóriu, a nesmie sa prekročiť pri provizóriu, podľa Minárikovej nevyjdú. „Mesto by muselo prijať opatrenia,“ dodala.
Rokovanie zastupiteľstva bude aj dnes. Ide však už o ustanovujúce zasadnutie, kde nastúpi do funkcie nový primátor.
TREBA ZDRŽANLIVÝ POSTOJ
Podľa Michala Piška z Transparency International vo všeobecnosti platí, že prijímanie dôležitých rozhodnutí pár dní po prehraných voľbách možno považovať za problematickú prax.
„V prípade, ak v meste dôjde k zmene vedenia alebo výraznej obmene zastupiteľstva, je namieste zdržanlivý a konzervatívny prístup pôvodnej politickej reprezentácie.“
Dodal, že svojich nástupcov nesmú vystaviť záväzkom, ktoré tí môžu považovať za nevýhodné.
Na druhej strane, novembrový termín komunálnych volieb reálne spôsobuje aj to, že rozpočty miest sú v praxi nezriedka schvaľované práve v období medzi voľbami a ustanovujúcim zasadnutím nového zastupiteľstva. „Z praktických dôvodov nie vždy zostáva dostatok času, aby sa nové zastupiteľstvo dokázalo s podrobnosťami dostatočne oboznámiť a mestu by tak hrozilo provizórium. Nové zastupiteľstvo môže navyše v priebehu roka prijímať zmeny rozpočtu a napraviť tak okolnosti, s ktorými nie je stotožnené,“ dodal Piško.