Oprava za štvrť milióna, INEKO hodnotí železnice ako zlého hospodára

Stavbu z eurofondov zaplavovala voda, museli ju opraviť.

Chvíľu sa zdalo, že betónové zábrany neodstránia. Našťastie, nestalo sa. Chvíľu sa zdalo, že betónové zábrany neodstránia. Našťastie, nestalo sa. (Zdroj: Bernadetta Pitoňáková)

ILAVA. V Ilave sa dnes stretli zástupcovia Železníc Slovenskej republiky, Trenčianskeho samosprávneho kraja a mesta, aby otvorili opravený železničný podjazd. Ten postavili asi pred piatimi rokmi ako vyvolanú investíciu z eurofondov pri rekonštrukcii železničnej trate.

Investorom boli železnice, cesta je v správe kraja. Železnice a kraj sa nevedeli dohodnúť na prebratí stavby. Viazla údržba, až sa poškodili čerpadlá a po zaplavení podjazdu aj iné časti stavby. Museli ju uzavrieť.

Železnice nakoniec začali s opravou podjazdu. Dnes mali betónové zábrany z cesty zmiznúť. Ráno však došlo k ostrejšej výmene názorov a chvíľu sa zdalo, že podjazd zostane aj naďalej uzavretý. Toto sa našťastie neudialo. Podjazd otvorili.

SkryťVypnúť reklamu

Oprava eurofondovej stavby si vyžiadala investíciu takmer štvrť milióna. Mimovládna organizácia hovorí o zlom hospodárení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výmena názorov a odjazd do Trenčína

Po stretnutí kompetentných pri ilavskom podjazde to vyzeralo dnes ráno všelijako. Chvíľu sa dokonca zadalo, že zátarasy na ceste zostanú.

„Na základe avizovaného stretnutia sa malo uskutočniť odovzdanie podjazdu. Mali odstrániť betónové zátarasy. Nevedeli sa však dohodnúť v prvej fáze na administratívnom odovzdaní,“ informoval zástupca mesta Jozef Toman.

Spokojnosť aj pochybnosti

Prečítajte si tiež: Podjazd z eurofondov je v havarijnom stave. Obrátili sa aj na prokuratúru Čítajte 

Podjazd nakoniec popoludní predsa len otvorili. Obyvatelia to uvítali, aj keď už majú pochybnosti, či bude všetko v poriadku.

„Konečne. Uvidíme dokedy bude slúžiť. Či je všetko v poriadku,“ skonštatoval Roman Holba. Opravenú stavbu podľa neho preverí až zima. „Či sa zase niečo nezanesie, nepokazí. Ak vydrží všetko aj cez zimu a na jar bude podjazd bez vody, je to dobré,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Ľudmila Žáková, ktorú sme zastihli na bicykli, sa tiež potešila. „Dobre že už je hotový, otvorený. Hádam v ňom zase nebude vody po kolená aj vyššie ako predtým,“ povedala.

Vyjadrenie železníc a kraja

Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková informovala, že opravený a vynovený podjazd je v predčasnom užívaní.

„Svojimi technickými parametrami, ako aj stavom vozovky plne vyhovuje bezpečnému a plynulému prejazdu účastníkov cestnej premávky,“ dodala.

Určité obavy však zostávajú, pokiaľ nie je jasné, ako sa bude vykonávať údržba. „Obidve zúčastnené strany, ŽSR ako aj Trenčiansky samosprávny kraj deklarovali záujem na urýchlení procesu kolaudácie podchodu a jeho odovzdaní do správy a údržby kraja,“ povedala ešte Pavliková.

Prečítajte si tiež: Podjazd je už pri slabom daždi pod vodou Čítajte 

Kto bude vykonávať údržbu, pokiaľ preberie stavbu kraj nepovedala.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorkyňa TSK Veronika Rezáková sa vyjadrila, že kraj je pripravený prevziať stavebné objekty v Ilave do svojho majetku dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o kolaudácii stavby.

„Na dnešnom stretnutí si obe zmluvné strany vyjasnili postup a zároveň vyjadrili vzájomnú súčinnosť pri urýchlení procesov spojených s kolaudáciou predmetných stavebných objektov.“

Cena za opravu

Dielo, ktoré sa stavalo z eurofondov a malo slúžiť verejnosti neplnilo dlhšie svoj účel, došlo k poškodeniu a museli ho nakoniec opravovať, čo stálo aj nemalé peniaze. Predpokladaná hodnota zákazky na opravu podjazdu bola 250-tisíc eur.

„Zhotoviteľ stavby realizoval predmetné práce na základe výsledkov verejného obstarávania, pričom výsledná zmluvná hodnota zákazky je vo výške 239 990 eur,“ doplnila hovorkyňa železníc Martina Pavliková.

Dobrý hospodár sa z chýb poučí

Prečítajte si tiež: Podjazd už mali otvoriť, stále je neprejazdný Čítajte 

Ján Kovalčík, analytik mimovládnej organizácie INEKO, Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy, hovorí, že nevie s istotou, či mal kraj primerané dôvody podjazd po dokončení stavby neprevziať a čo sa presne udialo. Zďaleka však nejde o prvý podobný prípad plytvania zdrojmi.

„Každý má nárok urobiť chybu. Objektov za veľa peňazí, ktoré následne neslúžia ale chátrajú, majú železnice mnoho. A to stále vidíme len špičku ľadovca, o väčšine prípadov mrhania zdrojmi sa verejnosť nedozvie,“ hovorí Kovalčík.

Dodáva, že pri takomto gazdovaní železniciam musia chýbať peniaze na údržbu tratí aj na potrebné investície, čoho výsledkom sú aj častejšie meškania vlakov.

„Problémy s neochotou budúcich správcov prebrať nové podjazdy a iné objekty majú železnice už mnoho rokov,“ tvrdí Kovalčík a kladie si otázku, či sa z nich nejako poučili.

Zaujímalo by ho, čo robia inak pri aktuálnych alebo chystaných stavbách, aby sa to už neopakovalo, ako zlepšili kontrolu kvality vykonaných prác. Tiež či reklamujú včas všetko, čo nebolo vykonané podľa zmluvy a predpisov a či umožňujú budúcim správcom robiť vlastný dozor alebo námatkové kontroly už počas výstavby objektov, ktoré by mali neskôr prevziať.

„Dobrý hospodár sa z chýb poučí a neopakuje ich. Nominanti vládnych strán a ich kmotrov vo vedení železníc to buď nevedia alebo nechcú. Ani jedna z týchto možností však nedáva nádej, že začnú zodpovedne hospodáriť,“ dodáva Kovalčík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 013
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 710
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 502
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 253
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 685
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 334
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 611
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 523
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Žilinské Sladkosti pre hostí o tom presviedčajú už 10 rokov.


Za jeden deň zistili viac ako dve desiatky priestupkov.


V blízkosti požiaru boli uskladnené približne tri kubické metre palivového dreva.


TASR
Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu