Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Na Vlárskej dráhe prežil jednu z najväčších tragédií železníc

Za socializmu sa o nej hovoriť nesmelo.

František Buráň, HradčoviceFrantišek Buráň, Hradčovice

VLÁRSKA DRÁHA. Strojvedúci parnej lokomotívy Jiří Růčka prešiel trať medzi Trenčianskou Teplou a Brnom mnohokrát.

Na tragédiu, ktorú zázračne prežil, nikdy nezabudne.

Pri čelnej zrážke osobného a nákladného vlaku na Vlárskej dráhe zahynul strojvedúci osobného vlaku a štyria cestujúci.


Hlavnou príčinou bol nepovolený odjazd osobného vlaku zo stanice Hradčovice na traťovú koľaj v smere Kunovice bez riadneho vypravenia. Zrážka s nákladným vlakom so siedmimi vagónmi naloženými štrkom bola neodvratná.

V kabíne jednej z poslednej parných lokomotív sedel strojvedúci Jiři Růčka.

Skryť Vypnúť reklamu

Osudnú zrážku vďaka uhliu, ktoré sa na neho po kolízii zosypalo, prežil. Muž, ktorý Vlársku dráhu z Trenčianskej Teplej cez Nemšovú, Horné Srnie, Veselí nad Moravou až do Brna dokonale pozná, si na najtragickejší zážitok z práce strojvodcu smutne zaspomínal.

Päť mŕtvych ľudí v osobnom vlaku

Tragédia, o ktorej sa v minulom režime nemohlo príliš hovoriť a bola takmer zamlčaná. Strojvedúci parnej lokomotívy a nákladného vlaku Jiří Růčka sa pozeral 11. novembra 1977 smrti priamo do očí.

Prečítajte si tiež: FOTO: Do Myjavy dorazil historický vlak Čítajte 

Rútila sa na neho v podobe osobného vlaku a čelnej zrážke sa už nedalo zabrániť. V pochmúrny jesenný deň zahalila známu Vlársku dráhu hustá hmla. Oprotiidúci osobný vlak zbadal na tej istej koľaji Jiří Růčka už iba vo vzdialenosti 50 metrov pred sebou.

„Na takú nehodu sa nedá vôbec zabudnúť ani po vyše štyridsiatich rokoch. Veď pri nej zahynulo päť ľudí a viacerí ďalší sa ťažko zranili. Reťazec nešťastných udalostí spôsobil túto veľkú tragédiu.

Skryť Vypnúť reklamu

Na zrážku medzi Hradčovicami a Kunovicami nikdy nezabudnem,“ povedal Růčka, ktorý „šéfoval“ nákladnému vlaku vezúcemu tony štrku na opravu Vlárskej dráhy.

Krátko po nehode začal okamžite zháňať hasiace prístroje a s čatou z nákladného vlaku ešte pomáhal hasiť lokomotívu osobného vlaku, ktorú po zrážke veľmi rýchlo zachvátili plamene.

Hoci lokomotívu chlapi zahasili, život jej strojvedúceho sa už nepodarilo zachrániť. Tak, ako aj životy ďalších štyroch cestujúcich z dvoch vagónov.

Zrážke sa zabrániť nepodarilo

Bežný deň na vyťaženej československej železničnej trati Vlárskej dráhe spájajúcej Trenčiansku Teplú s Brnom. Skoré ráno a ľudia vezúci sa osobným vlakom do práce. Krátko po štvrtej, ešte ani nesvitalo.

Prečítajte si tiež: Kaštiele Ostrolúckych rozprávať nevedia. O láske Štúra sa už nedozvieme Čítajte 

Nikto netuší, že už onedlho pre štyroch cestujúcich a strojvodcu osobného vlaku bude 11. november 1977 posledným dňom na tomto svete. Na Vlárskej dráhe sa v stanici Bylnice pripravovala výluka, vagóny štrku sú v nákladnom vlaku pre práce na trati potrebné. Tak, ako aj odvezenie ľudí načas do práce.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bola to moja posledná jazda na Vlárskej trati. Osobný vlak prešiel návestidlo napriek tomu, že mal zostať stáť. Oni mali problémy s kúrením v osobnom vlaku. Strojvedúci v strojovni opravoval agregát a so súpravou odišiel pomocník strojvedúceho vlaku,“ zaspomínal si Růčka.

Posádka lokomotívy osobného vlaku si pri odjazde nevšimla ani návestidlo v polohe STOJ! Nepomohol ani okamžitý telefonát výpravcu v Hradčoviciach, ktorý sa snažil jeden z vlakov ešte zastaviť prostredníctvom hláskara v Popoviciach pri Uherskom Hradišti.

Vlak už týmto úsekom pri vybavovaní telefonátu, žiaľ, prešiel. Bolo neskoro. V hustej hmle sa zrážke zabrániť už nepodarilo.

Zachránilo ich zosypané uhlie

Zrážka osobného vlaku s plne naloženým nákladným vlakom mala katastrofické následky.

Osobný vlak išiel približne sedemdesiatkou, nákladný vlak s parnou lokomotívou na čele o niečo pomalšie. Zo stoviek ton železa zostal iba šrot. Predný podvozok osobného vlaku sa zaklínil pod oprotiidúcu mašinu a takmer okamžite začal horieť.

Zázrakom sa podarilo prežiť strojnej čate z nákladného vlaku, ktorá okamžite pomáhala pri záchranárskych prácach.

Prečítajte si tiež: Od odhalenia Mohyly M. R. Štefánika na Bradle uplynulo 90 rokov Čítajte 

„Lokomotívny tender na uschovanie paliva sa po zrážke postavil a zosypalo sa na nás z neho uhlie. To nám zachránilo život. Okamžite sme sa odtiaľ snažili vyhrabať von. Netušili sme, čo sa bude diať, či niečo nepraskne alebo nevybuchne,“ pokračoval Jiří Růčka.

Mŕtveho strojvodcu osobného vlaku našli až v priestoroch strojovne pri parnom generátore. Vo dvoch vagónoch osobného vlaku zakliesnení v hromadách zničených plechov zahynuli štyria cestujúci, ktorým zachrániť život už nikto nedokázal.

Obe lokomotívy putovali rovno do šrotu, tak ako aj niekoľko ďalších vagónov. Po vyšetrovaní tragédie bola hlavná vina spojená so strojvedúcim osobného vlaku a jeho pomocníkom.

Vlárska dráha fungovala od roku 1883

Vlárska dráha z Trenčianskej Teplej cez Veselí nad Moravou až do Brna bola budovaná v 80. rokoch 19. storočia. Už 1. apríla 1883 bol spojazdnený úsek medzi Kunovicami a Uherským Brodom.

O päť rokov neskôr, 28. októbra 1888, sa začalo jazdiť už aj medzi Uherským Brodom a Trenčianskou Teplou. Vlárska dráha bola vybudovaná ako súčasť Českomoravskej transverzály.

Jej maximálna dĺžka dosahovala 179 kilometrov. Dráha, na ktorej boli v minulosti prevádzkované denne aj dva rýchliky medzi Trenčianskou Teplou a Brnom, dostala pomenovanie podľa rieky Vlára. Práve táto rieka lemuje koncovú časť úseku.

Dnes je Vlárska železnica rozdelená na dva traťové úseky. Aj v súčasnosti hrajú na tejto trati dominantnú úlohu skôr vlaky regionálneho významu.

Prečítajte si tiež: FOTO: Trenčania učia Slovákov, ako s deťmi za lacno precestovať svet Čítajte 

Od decembra 2012 je zaistené spojenie už len s prestupom v pohraničnej prechodovej stanici Vlársky priesmyk.

Priame spojenie medzi Trenčianskou Teplou a Brnom bolo na tejto trati definitívne ukončené v roku 2011, keď bol zrušený víkendový zrýchlený vlak idúci priamo z Trenčianskej Teplej do cieľovej stanice v Brne.

V Trenčianskom kraji má vlak zastávku okrem Trenčianskej Teplej aj v Nemšovej a v Hornom Srní.

Na železničnú dopravu nikdy nezanevrel

Jiří Růčka jazdil desať rokov na parnej lokomotíve a potom tridsať rokov na motoráku.
„Para mi bola omnoho bližšia. To bolo úplne iné jazdenie,“ usmial sa niekdajší strojvedúci.

Na železnicu a mašiny nezanevrel ani po tragickej nehode, nezanevrel na ne ani v dôchodcovskom veku.

Bol jedným z nadšencov, ktorí od roku 1994 vyše dvadsať rokov opravovali jednu z parných lokomotív, aby ju po rokoch opäť spojazdnili. Na jej záchrane sa podieľalo osemnásť ľudí.

„Parná lokomotíva bola vo veľmi zlom stave. V roku 1994 začala jej kompletná demontáž a renovácia všetkých dielov,“ potvrdil Jiří Růčka, predseda Společnosti železniční, výtopna Veselí nad Moravou.

Na základe výkresov sa nadšencom podarilo vyrobiť tender, vane, potrubia i parné valce.

Súčiastky, ktoré už zohnať nedokázali, si nadšenci „pary“ museli vyrobiť sami. Viacerí bývalí i súčasní strojvedúci do opravy parnej lokomotívy investovali nemálo vlastných prostriedkov, finálny výsledok zachránenej mašiny ich však naplnil šťastím.

Parných lokomotív daného typu bolo od roku 1956 vyrobených iba 25. Zachovala sa však iba jediná. A práve tú, v poradí výroby ôsmu, sa podarilo zachrániť a spojazdniť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  3. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  4. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  7. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Mikuláš s Majkom Spiritom? Môžete si ho užiť u vás doma
  2. Väčšina fajčiarov dalo deťom cigarety, ak si vypýtali
  3. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  4. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  5. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  6. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  7. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  10. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 741
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 578
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 701
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 656
  5. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 236
  6. Aká je chémia vôní 9 114
  7. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 647
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 586
  9. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 8 085
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 032
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Dukla porazila Slovan aj bez bratov Shoreovcov

Trenčania predviedli zodpovedný výkon a dokázali využiť šance.

V Tipos extralige nateraz pandémia koronavírusu nezasiahla iba dva tímy - Duklu Trenčín a Zvolen.

FOTO: Klub Lúč sa sťahuje na Mierové námestie

Dočasný domov mu poskytne objekt Vážka

Klub Lúč sa dočasne sťahuje do objektu Vážka na námestí

V meste sa uskutoční prezentácia stredných škôl

Žiakom končiacim školskú dochádzku v základných školách, ich rodičom, ale aj pedagógom z Myjavy a jej okolia je určený ďalší ročník prezentácie stredných škôl.

Mestský úrad Myjava

Polmiliónový dlh na daniach. Skoro som okoktavel, spomína niekdajší talent Michal Jonáš

Mal 16 rokov, keď nastúpil v druhej lige za Senicu. Čoho sa chytil, to premenil na zlato. Prvý štart za Senicu, Dubnicu i v seniorskej reprezentácií okorenil gólom. V Liberci dlhým autom vyzval ku gólovému zakončeniu Nezmara.

Michal Jonáš (vpravo) pri premiére v najvyššej slovneskej futbalovej súťaži v drese Dubnice nad Váhom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na stanici v Nitre napadli muža po tom, ako upozornil na rúško

Incident sa stal v čakárni na autobusovej stanici.

Zdravotná sestra z Čadce prekonala COVID-19: Myslela som si, že zomriem

Pri pociťovaní príznakov sa začala liečiť sama. Bola to chyba.

AKTUÁLNE: V Čadci našli ďalších utečencov

Ich strastiplná cesta sa skončila na Kysuciach.

Aktualizované o vyjadrenie Park Snow Donovaly a predsedu NR SR

Na Donovaloch otvorili lyžiarsku sezónu. Nie je jasné, ako dlho potrvá

Minister Doležal konštatoval, že minimálne do pondelka (7. 12.) môžu byť otvorené všetky lyžiarske strediská. Na pandemickej komisii očakáva vecnú a konštruktívnu diskusiu o osude tohtoročnej lyžiarskej sezóny.

Už ste čítali?