Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta

Na Vlárskej dráhe prežil jednu z najväčších tragédií železníc

Za socializmu sa o nej hovoriť nesmelo.

František Buráň, HradčoviceFrantišek Buráň, Hradčovice

VLÁRSKA DRÁHA. Strojvedúci parnej lokomotívy Jiří Růčka prešiel trať medzi Trenčianskou Teplou a Brnom mnohokrát.

Na tragédiu, ktorú zázračne prežil, nikdy nezabudne.

Pri čelnej zrážke osobného a nákladného vlaku na Vlárskej dráhe zahynul strojvedúci osobného vlaku a štyria cestujúci.


Hlavnou príčinou bol nepovolený odjazd osobného vlaku zo stanice Hradčovice na traťovú koľaj v smere Kunovice bez riadneho vypravenia. Zrážka s nákladným vlakom so siedmimi vagónmi naloženými štrkom bola neodvratná.

V kabíne jednej z poslednej parných lokomotív sedel strojvedúci Jiři Růčka.

Osudnú zrážku vďaka uhliu, ktoré sa na neho po kolízii zosypalo, prežil. Muž, ktorý Vlársku dráhu z Trenčianskej Teplej cez Nemšovú, Horné Srnie, Veselí nad Moravou až do Brna dokonale pozná, si na najtragickejší zážitok z práce strojvodcu smutne zaspomínal.

Päť mŕtvych ľudí v osobnom vlaku

Tragédia, o ktorej sa v minulom režime nemohlo príliš hovoriť a bola takmer zamlčaná. Strojvedúci parnej lokomotívy a nákladného vlaku Jiří Růčka sa pozeral 11. novembra 1977 smrti priamo do očí.

Prečítajte si tiež: FOTO: Do Myjavy dorazil historický vlak

Rútila sa na neho v podobe osobného vlaku a čelnej zrážke sa už nedalo zabrániť. V pochmúrny jesenný deň zahalila známu Vlársku dráhu hustá hmla. Oprotiidúci osobný vlak zbadal na tej istej koľaji Jiří Růčka už iba vo vzdialenosti 50 metrov pred sebou.

„Na takú nehodu sa nedá vôbec zabudnúť ani po vyše štyridsiatich rokoch. Veď pri nej zahynulo päť ľudí a viacerí ďalší sa ťažko zranili. Reťazec nešťastných udalostí spôsobil túto veľkú tragédiu.

Na zrážku medzi Hradčovicami a Kunovicami nikdy nezabudnem,“ povedal Růčka, ktorý „šéfoval“ nákladnému vlaku vezúcemu tony štrku na opravu Vlárskej dráhy.

Krátko po nehode začal okamžite zháňať hasiace prístroje a s čatou z nákladného vlaku ešte pomáhal hasiť lokomotívu osobného vlaku, ktorú po zrážke veľmi rýchlo zachvátili plamene.

Hoci lokomotívu chlapi zahasili, život jej strojvedúceho sa už nepodarilo zachrániť. Tak, ako aj životy ďalších štyroch cestujúcich z dvoch vagónov.

Zrážke sa zabrániť nepodarilo

Bežný deň na vyťaženej československej železničnej trati Vlárskej dráhe spájajúcej Trenčiansku Teplú s Brnom. Skoré ráno a ľudia vezúci sa osobným vlakom do práce. Krátko po štvrtej, ešte ani nesvitalo.

Prečítajte si tiež: Kaštiele Ostrolúckych rozprávať nevedia. O láske Štúra sa už nedozvieme

Nikto netuší, že už onedlho pre štyroch cestujúcich a strojvodcu osobného vlaku bude 11. november 1977 posledným dňom na tomto svete. Na Vlárskej dráhe sa v stanici Bylnice pripravovala výluka, vagóny štrku sú v nákladnom vlaku pre práce na trati potrebné. Tak, ako aj odvezenie ľudí načas do práce.

„Bola to moja posledná jazda na Vlárskej trati. Osobný vlak prešiel návestidlo napriek tomu, že mal zostať stáť. Oni mali problémy s kúrením v osobnom vlaku. Strojvedúci v strojovni opravoval agregát a so súpravou odišiel pomocník strojvedúceho vlaku,“ zaspomínal si Růčka.

Posádka lokomotívy osobného vlaku si pri odjazde nevšimla ani návestidlo v polohe STOJ! Nepomohol ani okamžitý telefonát výpravcu v Hradčoviciach, ktorý sa snažil jeden z vlakov ešte zastaviť prostredníctvom hláskara v Popoviciach pri Uherskom Hradišti.

Vlak už týmto úsekom pri vybavovaní telefonátu, žiaľ, prešiel. Bolo neskoro. V hustej hmle sa zrážke zabrániť už nepodarilo.

Zachránilo ich zosypané uhlie

Zrážka osobného vlaku s plne naloženým nákladným vlakom mala katastrofické následky.

Osobný vlak išiel približne sedemdesiatkou, nákladný vlak s parnou lokomotívou na čele o niečo pomalšie. Zo stoviek ton železa zostal iba šrot. Predný podvozok osobného vlaku sa zaklínil pod oprotiidúcu mašinu a takmer okamžite začal horieť.

Zázrakom sa podarilo prežiť strojnej čate z nákladného vlaku, ktorá okamžite pomáhala pri záchranárskych prácach.

Prečítajte si tiež: Od odhalenia Mohyly M. R. Štefánika na Bradle uplynulo 90 rokov

„Lokomotívny tender na uschovanie paliva sa po zrážke postavil a zosypalo sa na nás z neho uhlie. To nám zachránilo život. Okamžite sme sa odtiaľ snažili vyhrabať von. Netušili sme, čo sa bude diať, či niečo nepraskne alebo nevybuchne,“ pokračoval Jiří Růčka.

Mŕtveho strojvodcu osobného vlaku našli až v priestoroch strojovne pri parnom generátore. Vo dvoch vagónoch osobného vlaku zakliesnení v hromadách zničených plechov zahynuli štyria cestujúci, ktorým zachrániť život už nikto nedokázal.

Obe lokomotívy putovali rovno do šrotu, tak ako aj niekoľko ďalších vagónov. Po vyšetrovaní tragédie bola hlavná vina spojená so strojvedúcim osobného vlaku a jeho pomocníkom.

Vlárska dráha fungovala od roku 1883

Vlárska dráha z Trenčianskej Teplej cez Veselí nad Moravou až do Brna bola budovaná v 80. rokoch 19. storočia. Už 1. apríla 1883 bol spojazdnený úsek medzi Kunovicami a Uherským Brodom.

O päť rokov neskôr, 28. októbra 1888, sa začalo jazdiť už aj medzi Uherským Brodom a Trenčianskou Teplou. Vlárska dráha bola vybudovaná ako súčasť Českomoravskej transverzály.

Jej maximálna dĺžka dosahovala 179 kilometrov. Dráha, na ktorej boli v minulosti prevádzkované denne aj dva rýchliky medzi Trenčianskou Teplou a Brnom, dostala pomenovanie podľa rieky Vlára. Práve táto rieka lemuje koncovú časť úseku.

Dnes je Vlárska železnica rozdelená na dva traťové úseky. Aj v súčasnosti hrajú na tejto trati dominantnú úlohu skôr vlaky regionálneho významu.

Prečítajte si tiež: FOTO: Trenčania učia Slovákov, ako s deťmi za lacno precestovať svet

Od decembra 2012 je zaistené spojenie už len s prestupom v pohraničnej prechodovej stanici Vlársky priesmyk.

Priame spojenie medzi Trenčianskou Teplou a Brnom bolo na tejto trati definitívne ukončené v roku 2011, keď bol zrušený víkendový zrýchlený vlak idúci priamo z Trenčianskej Teplej do cieľovej stanice v Brne.

V Trenčianskom kraji má vlak zastávku okrem Trenčianskej Teplej aj v Nemšovej a v Hornom Srní.

Na železničnú dopravu nikdy nezanevrel

Jiří Růčka jazdil desať rokov na parnej lokomotíve a potom tridsať rokov na motoráku.
„Para mi bola omnoho bližšia. To bolo úplne iné jazdenie,“ usmial sa niekdajší strojvedúci.

Na železnicu a mašiny nezanevrel ani po tragickej nehode, nezanevrel na ne ani v dôchodcovskom veku.

Bol jedným z nadšencov, ktorí od roku 1994 vyše dvadsať rokov opravovali jednu z parných lokomotív, aby ju po rokoch opäť spojazdnili. Na jej záchrane sa podieľalo osemnásť ľudí.

„Parná lokomotíva bola vo veľmi zlom stave. V roku 1994 začala jej kompletná demontáž a renovácia všetkých dielov,“ potvrdil Jiří Růčka, predseda Společnosti železniční, výtopna Veselí nad Moravou.

Na základe výkresov sa nadšencom podarilo vyrobiť tender, vane, potrubia i parné valce.

Súčiastky, ktoré už zohnať nedokázali, si nadšenci „pary“ museli vyrobiť sami. Viacerí bývalí i súčasní strojvedúci do opravy parnej lokomotívy investovali nemálo vlastných prostriedkov, finálny výsledok zachránenej mašiny ich však naplnil šťastím.

Parných lokomotív daného typu bolo od roku 1956 vyrobených iba 25. Zachovala sa však iba jediná. A práve tú, v poradí výroby ôsmu, sa podarilo zachrániť a spojazdniť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 494
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 557
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 865
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 465
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 042
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 288
  8. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 4 273
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 669
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 623

Hlavné správy z MY Trenčín

Na Expedičnej kamere zažijete dojímavé veci

Filmy z Expedičnej kamery 2019 ponúknu odpoveď aj na otázku, či je dnes ešte vôbec možné zažiť ozajstné dobrodružstvo. Či sa tak ako za starých čias dá vybrať do neznáma len s papierovou mapou v ruke.

Desiaty ročník turnaja v Bošáci vyhral domáci dorast

V Bošáci sa konal v sobotu 16. februára už 10. ročník halového futbalového turnaja dorastencov U19 o Pohár starostu obce Bošáca.

Účastníci turnaja dorastencov v Bošáci.

Hasiči pri požiari v byte evakuovali osem osôb

Hasiči dnes predpoludním zasahovali pri požiari, ktorý krátko pred 11:00 vypukol v jednom z trenčianskych bytov.

Požiar bytu.

Mesto chce parkovanie na Juhu a Sihoti III. a IV. spoplatniť ešte tento rok

Trenčín za minulý rok vyzbieral na parkovnom o 275-tisíc eur viac ako v roku 2017. Príjmy z predaja kariet a výberu parkovného investuje samospráva späť do ulíc.

Určiť presnú hodnotu zmiznutých zbraní v Trenčíne je zatiaľ ťažké, tvrdí slovenský expert

Trenčianske múzeum podalo v súvislosti s chýbajúcimi zbraňami trestné oznámenie.

Revízia zbierky zbraní Trenčianskeho múzea odhalila chýbajúcich 248 zbierkových predmetov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?