Pondelok, 15. október, 2018 | Meniny má Terézia

Na Vlárskej dráhe prežil jednu z najväčších tragédií železníc

Za socializmu sa o nej hovoriť nesmelo.

František Buráň, Hradčovice

VLÁRSKA DRÁHA. Strojvedúci parnej lokomotívy Jiří Růčka prešiel trať medzi Trenčianskou Teplou a Brnom mnohokrát.

Na tragédiu, ktorú zázračne prežil, nikdy nezabudne.

Pri čelnej zrážke osobného a nákladného vlaku na Vlárskej dráhe zahynul strojvedúci osobného vlaku a štyria cestujúci.


Hlavnou príčinou bol nepovolený odjazd osobného vlaku zo stanice Hradčovice na traťovú koľaj v smere Kunovice bez riadneho vypravenia. Zrážka s nákladným vlakom so siedmimi vagónmi naloženými štrkom bola neodvratná.

V kabíne jednej z poslednej parných lokomotív sedel strojvedúci Jiři Růčka.

Článok pokračuje pod video reklamou

Osudnú zrážku vďaka uhliu, ktoré sa na neho po kolízii zosypalo, prežil. Muž, ktorý Vlársku dráhu z Trenčianskej Teplej cez Nemšovú, Horné Srnie, Veselí nad Moravou až do Brna dokonale pozná, si na najtragickejší zážitok z práce strojvodcu smutne zaspomínal.

Päť mŕtvych ľudí v osobnom vlaku

Tragédia, o ktorej sa v minulom režime nemohlo príliš hovoriť a bola takmer zamlčaná. Strojvedúci parnej lokomotívy a nákladného vlaku Jiří Růčka sa pozeral 11. novembra 1977 smrti priamo do očí.

Prečítajte si tiež: FOTO: Do Myjavy dorazil historický vlak

Rútila sa na neho v podobe osobného vlaku a čelnej zrážke sa už nedalo zabrániť. V pochmúrny jesenný deň zahalila známu Vlársku dráhu hustá hmla. Oprotiidúci osobný vlak zbadal na tej istej koľaji Jiří Růčka už iba vo vzdialenosti 50 metrov pred sebou.

„Na takú nehodu sa nedá vôbec zabudnúť ani po vyše štyridsiatich rokoch. Veď pri nej zahynulo päť ľudí a viacerí ďalší sa ťažko zranili. Reťazec nešťastných udalostí spôsobil túto veľkú tragédiu.

Na zrážku medzi Hradčovicami a Kunovicami nikdy nezabudnem,“ povedal Růčka, ktorý „šéfoval“ nákladnému vlaku vezúcemu tony štrku na opravu Vlárskej dráhy.

Krátko po nehode začal okamžite zháňať hasiace prístroje a s čatou z nákladného vlaku ešte pomáhal hasiť lokomotívu osobného vlaku, ktorú po zrážke veľmi rýchlo zachvátili plamene.

Hoci lokomotívu chlapi zahasili, život jej strojvedúceho sa už nepodarilo zachrániť. Tak, ako aj životy ďalších štyroch cestujúcich z dvoch vagónov.

Zrážke sa zabrániť nepodarilo

Bežný deň na vyťaženej československej železničnej trati Vlárskej dráhe spájajúcej Trenčiansku Teplú s Brnom. Skoré ráno a ľudia vezúci sa osobným vlakom do práce. Krátko po štvrtej, ešte ani nesvitalo.

Prečítajte si tiež: Kaštiele Ostrolúckych rozprávať nevedia. O láske Štúra sa už nedozvieme

Nikto netuší, že už onedlho pre štyroch cestujúcich a strojvodcu osobného vlaku bude 11. november 1977 posledným dňom na tomto svete. Na Vlárskej dráhe sa v stanici Bylnice pripravovala výluka, vagóny štrku sú v nákladnom vlaku pre práce na trati potrebné. Tak, ako aj odvezenie ľudí načas do práce.

„Bola to moja posledná jazda na Vlárskej trati. Osobný vlak prešiel návestidlo napriek tomu, že mal zostať stáť. Oni mali problémy s kúrením v osobnom vlaku. Strojvedúci v strojovni opravoval agregát a so súpravou odišiel pomocník strojvedúceho vlaku,“ zaspomínal si Růčka.

Posádka lokomotívy osobného vlaku si pri odjazde nevšimla ani návestidlo v polohe STOJ! Nepomohol ani okamžitý telefonát výpravcu v Hradčoviciach, ktorý sa snažil jeden z vlakov ešte zastaviť prostredníctvom hláskara v Popoviciach pri Uherskom Hradišti.

Vlak už týmto úsekom pri vybavovaní telefonátu, žiaľ, prešiel. Bolo neskoro. V hustej hmle sa zrážke zabrániť už nepodarilo.

Zachránilo ich zosypané uhlie

Zrážka osobného vlaku s plne naloženým nákladným vlakom mala katastrofické následky.

Osobný vlak išiel približne sedemdesiatkou, nákladný vlak s parnou lokomotívou na čele o niečo pomalšie. Zo stoviek ton železa zostal iba šrot. Predný podvozok osobného vlaku sa zaklínil pod oprotiidúcu mašinu a takmer okamžite začal horieť.

Zázrakom sa podarilo prežiť strojnej čate z nákladného vlaku, ktorá okamžite pomáhala pri záchranárskych prácach.

Prečítajte si tiež: Od odhalenia Mohyly M. R. Štefánika na Bradle uplynulo 90 rokov

„Lokomotívny tender na uschovanie paliva sa po zrážke postavil a zosypalo sa na nás z neho uhlie. To nám zachránilo život. Okamžite sme sa odtiaľ snažili vyhrabať von. Netušili sme, čo sa bude diať, či niečo nepraskne alebo nevybuchne,“ pokračoval Jiří Růčka.

Mŕtveho strojvodcu osobného vlaku našli až v priestoroch strojovne pri parnom generátore. Vo dvoch vagónoch osobného vlaku zakliesnení v hromadách zničených plechov zahynuli štyria cestujúci, ktorým zachrániť život už nikto nedokázal.

Obe lokomotívy putovali rovno do šrotu, tak ako aj niekoľko ďalších vagónov. Po vyšetrovaní tragédie bola hlavná vina spojená so strojvedúcim osobného vlaku a jeho pomocníkom.

Vlárska dráha fungovala od roku 1883

Vlárska dráha z Trenčianskej Teplej cez Veselí nad Moravou až do Brna bola budovaná v 80. rokoch 19. storočia. Už 1. apríla 1883 bol spojazdnený úsek medzi Kunovicami a Uherským Brodom.

O päť rokov neskôr, 28. októbra 1888, sa začalo jazdiť už aj medzi Uherským Brodom a Trenčianskou Teplou. Vlárska dráha bola vybudovaná ako súčasť Českomoravskej transverzály.

Jej maximálna dĺžka dosahovala 179 kilometrov. Dráha, na ktorej boli v minulosti prevádzkované denne aj dva rýchliky medzi Trenčianskou Teplou a Brnom, dostala pomenovanie podľa rieky Vlára. Práve táto rieka lemuje koncovú časť úseku.

Dnes je Vlárska železnica rozdelená na dva traťové úseky. Aj v súčasnosti hrajú na tejto trati dominantnú úlohu skôr vlaky regionálneho významu.

Prečítajte si tiež: FOTO: Trenčania učia Slovákov, ako s deťmi za lacno precestovať svet

Od decembra 2012 je zaistené spojenie už len s prestupom v pohraničnej prechodovej stanici Vlársky priesmyk.

Priame spojenie medzi Trenčianskou Teplou a Brnom bolo na tejto trati definitívne ukončené v roku 2011, keď bol zrušený víkendový zrýchlený vlak idúci priamo z Trenčianskej Teplej do cieľovej stanice v Brne.

V Trenčianskom kraji má vlak zastávku okrem Trenčianskej Teplej aj v Nemšovej a v Hornom Srní.

Na železničnú dopravu nikdy nezanevrel

Jiří Růčka jazdil desať rokov na parnej lokomotíve a potom tridsať rokov na motoráku.
„Para mi bola omnoho bližšia. To bolo úplne iné jazdenie,“ usmial sa niekdajší strojvedúci.

Na železnicu a mašiny nezanevrel ani po tragickej nehode, nezanevrel na ne ani v dôchodcovskom veku.

Bol jedným z nadšencov, ktorí od roku 1994 vyše dvadsať rokov opravovali jednu z parných lokomotív, aby ju po rokoch opäť spojazdnili. Na jej záchrane sa podieľalo osemnásť ľudí.

„Parná lokomotíva bola vo veľmi zlom stave. V roku 1994 začala jej kompletná demontáž a renovácia všetkých dielov,“ potvrdil Jiří Růčka, predseda Společnosti železniční, výtopna Veselí nad Moravou.

Na základe výkresov sa nadšencom podarilo vyrobiť tender, vane, potrubia i parné valce.

Súčiastky, ktoré už zohnať nedokázali, si nadšenci „pary“ museli vyrobiť sami. Viacerí bývalí i súčasní strojvedúci do opravy parnej lokomotívy investovali nemálo vlastných prostriedkov, finálny výsledok zachránenej mašiny ich však naplnil šťastím.

Parných lokomotív daného typu bolo od roku 1956 vyrobených iba 25. Zachovala sa však iba jediná. A práve tú, v poradí výroby ôsmu, sa podarilo zachrániť a spojazdniť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  3. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  6. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  10. Mesto pravidelne mešká s úhradou dotácií pre Partizán Bardejov
  1. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  2. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  3. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  6. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  9. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  10. Registrácia ochrannej známky
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 291
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 681
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 175
  4. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 8 562
  5. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 479
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 5 377
  7. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 2 994
  8. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 399
  9. Volkswagen Polo GTI: Nepodceňovať! 1 969
  10. Aké sú najväčšie možnosti úspor energie v domácnosti 1 898

Hlavné správy z MY Trenčín

HoryZonty ponúknu novinky svetovej kinematografie, súťaž i sprievodný program

Organizátori musia aj tento rok improvizovať s priestormi. Dôvodom je havarijný stav Posádkového klubu a revitalizácia Parku M. R. Štefánika, kde sa doteraz konali sprievodné podujatia.

Cyklista je po nehode v ohrození života, hľadajú svedkov

Policajti žiadajú o pomoc svedkov dopravnej nehody, pri ktorej cyklista utrpel ťažké zranenia.

PÝTALI STE SA

Stavba parkoviska zmení zjazd zo starého mosta

Zaujímalo vás, aké práce momentálne prebiehajú pod starým cestným mostom.

Prvá bodová strata Horného Srnia, Potvorice nenastúpili na zápas druhýkrát po sebe

Prehľad výsledkov VII. ligy Double Star Bet Sever a Juh.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Poľovníka na Orave v lese napadol medveď

Muž leží s mnohopočetnými tržnými ranami v trstenskej nemocnici.

Rozhľadňu na Veľkej Homoli otvoria pre verejnosť už o pár dní

Po dvoch rokoch sa pre turistov opäť sprístupní obľúbená rozhľadňa na Veľkej Homoli.

Hokejový talent hrával aj vo Švédsku či Fínsku: Radšej budem amatérom

Hokejista Martin Pavlíček pôsobil vo viacerých destináciách Európy.

Havária skomplikovala dopravu na D2 smerom do Malaciek

Na skrížené osobné auto na diaľnici D2 medzi Kútmi a Malackami upozornili vodiči.

Vybrali SME

Už ste čítali?