Piatok, 1. júl, 2022 | Meniny má Diana

V ich súťaži nejde o rýchlosť, ale príjazd do cieľa

Niektoré už takmer storočné, iné o niekoľko desiatok mladšie. Niečo však majú spoločné. Všetky vozidlá sú v kategórii veteránov. Aj preto je súťaž pre ne je skôr symbolická. Dôležitý nie je čas, ale aby všetky prišli do cieľa.

Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou.Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou. (Zdroj: Viera Žaludková)

POVAŽSKÁ BYSRICA. Súťaž Veterán Tour Manín je spanilou jazdou historických vozidiel po Považí. Organizátori na zastávkach umožnili motoristickým nadšencom aj prehliadku vozidiel. Záujem bol veľký, veď vidieť napríklad 92-ročné auto, ktoré je vyblýskané a najmä funkčné, nie je každodenná záležitosť. Čas bol aj na rozhovory s majiteľmi či šoférmi veteránov.

Vyhráva každý

Podujatie zorganizoval v Považskej Bystrici už po dvanásty raz Klub historických vozidiel Považie, ktorý spolupracuje aj s armádou na Tankových dňoch Laugarício.

SkryťVypnúť reklamu

„Nejde nám o počet, ale viac o zaujímavé vozidlá, aby aj diváci mali zážitok,“ hovorí predseda klubu a riaditeľ pretekov Štefan Blaško. Záujem o veterány bol veľký. Tento rok mohli diváci obdivovať 59 osobných áut a 7 nákladných.

Prečítajte si tiež: Už by mali byť na dôchodku, ale stále sú v skvelom stave Čítajte 

Hoci Veterán Tour Manín sú preteky, v tomto prípade vôbec nejde o rýchlosť. „Vyhráva každý, kto príde do cieľa. Samozrejme, že všetci musia dodržiavať predpísanú rýchlosť, čo ale nie je problém, pretože šesťdesiatka je už pre nás ozaj rýchla jazda,“ s úsmevom dodal.

Namiesto rýchlostnej páky pedále

Najstarším vozidlom bol Ford model T z roku 1926. Je to prvé sériovo vyrábané auto na svete, ktorým Henry Ford začal revolúciu v automobilizme. Tieto autá vyrábal od roku 1908 do roku 1927 a vyrobilo sa ich vyše 15 miliónov.

SkryťVypnúť reklamu

Kedysi bežne jazdiace po cestách, dnes už sú vzácnosťou. Vladimír Moško z Púchova naň nedá dopustiť. „Jazdí sa na ňom ináč ako na súčasných autách. Rozdiel je v tom, že má tri pedále, ale ani jeden nie je plyn či spojka. Rýchlosti sa radia pedálmi, plyn pridáva pákou pod volantom, kde je ešte druhá páka, ktorou sa nastavuje predzápal a počas jazdy bohatosť zmesi. Chvíľu mi trvalo, kým som si

Prečítajte si tiež: Podchod pod železnicou sa mení na galériu Čítajte 

zvykol. Najskôr som si musel všetko naštudovať, až potom som sa odvážil jazdiť,“ vysvetlil.

Auto sa páči aj jeho mame Márii Moškovej, ktorá vyzdvihla najmä pohodlné sedenie. „Jazda na ňom je však v dnešnej dobe nebezpečná, pretože súčasné vozidlá sú veľmi rýchle a tento veterán jazdí maximálne 60-kilometrovou rýchlosťou. Ale keď ideme v kolóne, je to super,“ doplnila.

SkryťVypnúť reklamu

Jediné na svete

Peter Baliga z Bratislavy prišiel na Tatre 147 DC5 z roku 1959. Nákladné auto je podľa neho skutočnou vzácnosťou a pravdepodobne už posledné na svete. „Základ bol vyrobený v Tatre Kopřivnice a nadstavba v Podpolianskych strojárňach Detva. Podľa evidencie ich bolo vyrobených len 794 kusov,“ vysvetlil.

Tatrovku sa mu podarilo nájsť náhodou v Španielsku v baniach, dokonca má autentickú korbu. Prezradil, že auto opravovali asi štyritisíc hodín, ale nebanujú. „Z Podpolianskych strojární máme v takejto modro-krémovej farbe aj lanový bager, ktorý patrí k Tatre 145,“ doplnil s tým, že do Považskej Bystrice prišli po vlastnej osi. „Ako sa nám išlo? Ako na nákladnom aute zo šesťdesiatych rokov. Ale za päť hodín sme to zvládli,“ zasmial sa.

Kanón upútal najmä chlapcov

Vojenský ťahač Tatra T-813 8x8 určite nepatrí medzi najstaršie vozidlá. Má rok výroby 1980 a priťahoval najmä mužov. Deti dávali prednosť protilietadlovému kanónu S 60 z roku 1973.

Prečítajte si tiež: Večný vojak prežil dvadsaťdva vojen Čítajte 

Veľa otázok dávali aj majiteľovi Miroslavovi Janíčkovi z Trnavy, ktorý sa zaoberá najmä vojenskými vozidlami. Prezradil, že ich má viac. Každé jedno si vyžiadalo množstvo hodín, aby mohlo jazdiť. Napríklad T-813 opravoval rok.

Záľuba na celý život

Majitelia veteránov nemajú záľubu len v jazdení. Druhou záľubou je ich opravovanie. Auto kúpia v zlom technickom stave a postupne ho dávajú dohromady. Venujú tomu stovky hodín a s radosťou sledujú, ako sa ich auto postupne mení.

Svoje o tom vie aj Ján Mitošinka z Bratislavy, ktorý sa venuje oprávam veteránov už dlhé roky. „Náhradné diely sa dajú na niektoré autá pozháňať, ale na niektoré nie. Ale ja si ich väčšinou vyrábam sám,“ povedal.

Svojou záľubou „nakazil“ aj rodinu. Jeho dcéra prišla s priateľom Petrom Hajdu na Škode 1202 – sanitka. Podarilo sa im ju dostať do pôvodného stavu, dokonca aj jej vybavenie bolo originálne.

Podobných veteránov bolo na súťaži oveľa viac. Každý z nich bol svojím spôsobom jedinečný a dôkazom, ako v minulom storočí pokračoval pokrok.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny. Adepti sú jasní
  4. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  5. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  2. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  3. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  6. Výlety na mieru pre celú rodinu
  7. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  8. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 623
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 314
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 7 510
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 7 412
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 787
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 3 625
  7. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 3 363
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 173

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  2. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  3. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  4. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  5. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  6. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  7. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  8. Rastislav Puchala: Marx v nás
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 823
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 831
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 584
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 4 389
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 148
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 769
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 274
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 145
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Polícia obvinila z prečinu nebezpečného vyhrážania 43-ročného muža.


SITA 19 h
ilustračné foto

V sezóne poznačenej reorganizáciou patrili medzi najlepšie tímy IV. ligy Severozápad. Rozprávali sme sa s trénerom Trenčianskych Stankoviec Martinom Ježíkom.


21 h
Šéf Pohody Michal Kaščák.

Veľká časť programu tohtoročnej Pohody bude venovaná Ukrajine.


29. jún
ilustračná foto

Obvineniu z prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky čelí 40-ročný muž z okresu Trenčín.


SITA 29. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Chovná stanica V znamení Slnka je známa aj vo svete.


Lucia Debnárová 29. jún

V regióne platí výstraha tretieho stupňa.


TASR 29. jún

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


29. jún

Vodou aktuálne treba šetriť.


29. jún

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (1. - 7.7.1922)
  2. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard
  3. Miroslav Lukáč: Tajné služby zistili, že Putin mal iné vzory ako Petra Veľkého.
  4. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac
  5. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  6. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  7. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  8. Rastislav Puchala: Marx v nás
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 823
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 831
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 4 584
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 4 389
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 148
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 769
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 274
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 145
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu