Štvrtok, 21. marec, 2019 | Meniny má Blahoslav

V ich súťaži nejde o rýchlosť, ale príjazd do cieľa

Niektoré už takmer storočné, iné o niekoľko desiatok mladšie. Niečo však majú spoločné. Všetky vozidlá sú v kategórii veteránov. Aj preto je súťaž pre ne je skôr symbolická. Dôležitý nie je čas, ale aby všetky prišli do cieľa.

Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou.Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou.(Zdroj: Viera Žaludková)

POVAŽSKÁ BYSRICA. Súťaž Veterán Tour Manín je spanilou jazdou historických vozidiel po Považí. Organizátori na zastávkach umožnili motoristickým nadšencom aj prehliadku vozidiel. Záujem bol veľký, veď vidieť napríklad 92-ročné auto, ktoré je vyblýskané a najmä funkčné, nie je každodenná záležitosť. Čas bol aj na rozhovory s majiteľmi či šoférmi veteránov.

Vyhráva každý

Podujatie zorganizoval v Považskej Bystrici už po dvanásty raz Klub historických vozidiel Považie, ktorý spolupracuje aj s armádou na Tankových dňoch Laugarício.

„Nejde nám o počet, ale viac o zaujímavé vozidlá, aby aj diváci mali zážitok,“ hovorí predseda klubu a riaditeľ pretekov Štefan Blaško. Záujem o veterány bol veľký. Tento rok mohli diváci obdivovať 59 osobných áut a 7 nákladných.

Prečítajte si tiež: Už by mali byť na dôchodku, ale stále sú v skvelom stave

Hoci Veterán Tour Manín sú preteky, v tomto prípade vôbec nejde o rýchlosť. „Vyhráva každý, kto príde do cieľa. Samozrejme, že všetci musia dodržiavať predpísanú rýchlosť, čo ale nie je problém, pretože šesťdesiatka je už pre nás ozaj rýchla jazda,“ s úsmevom dodal.

Namiesto rýchlostnej páky pedále

Najstarším vozidlom bol Ford model T z roku 1926. Je to prvé sériovo vyrábané auto na svete, ktorým Henry Ford začal revolúciu v automobilizme. Tieto autá vyrábal od roku 1908 do roku 1927 a vyrobilo sa ich vyše 15 miliónov.

Kedysi bežne jazdiace po cestách, dnes už sú vzácnosťou. Vladimír Moško z Púchova naň nedá dopustiť. „Jazdí sa na ňom ináč ako na súčasných autách. Rozdiel je v tom, že má tri pedále, ale ani jeden nie je plyn či spojka. Rýchlosti sa radia pedálmi, plyn pridáva pákou pod volantom, kde je ešte druhá páka, ktorou sa nastavuje predzápal a počas jazdy bohatosť zmesi. Chvíľu mi trvalo, kým som si

Prečítajte si tiež: Podchod pod železnicou sa mení na galériu

zvykol. Najskôr som si musel všetko naštudovať, až potom som sa odvážil jazdiť,“ vysvetlil.

Auto sa páči aj jeho mame Márii Moškovej, ktorá vyzdvihla najmä pohodlné sedenie. „Jazda na ňom je však v dnešnej dobe nebezpečná, pretože súčasné vozidlá sú veľmi rýchle a tento veterán jazdí maximálne 60-kilometrovou rýchlosťou. Ale keď ideme v kolóne, je to super,“ doplnila.

Jediné na svete

Peter Baliga z Bratislavy prišiel na Tatre 147 DC5 z roku 1959. Nákladné auto je podľa neho skutočnou vzácnosťou a pravdepodobne už posledné na svete. „Základ bol vyrobený v Tatre Kopřivnice a nadstavba v Podpolianskych strojárňach Detva. Podľa evidencie ich bolo vyrobených len 794 kusov,“ vysvetlil.

Tatrovku sa mu podarilo nájsť náhodou v Španielsku v baniach, dokonca má autentickú korbu. Prezradil, že auto opravovali asi štyritisíc hodín, ale nebanujú. „Z Podpolianskych strojární máme v takejto modro-krémovej farbe aj lanový bager, ktorý patrí k Tatre 145,“ doplnil s tým, že do Považskej Bystrice prišli po vlastnej osi. „Ako sa nám išlo? Ako na nákladnom aute zo šesťdesiatych rokov. Ale za päť hodín sme to zvládli,“ zasmial sa.

Kanón upútal najmä chlapcov

Vojenský ťahač Tatra T-813 8x8 určite nepatrí medzi najstaršie vozidlá. Má rok výroby 1980 a priťahoval najmä mužov. Deti dávali prednosť protilietadlovému kanónu S 60 z roku 1973.

Prečítajte si tiež: Večný vojak prežil dvadsaťdva vojen

Veľa otázok dávali aj majiteľovi Miroslavovi Janíčkovi z Trnavy, ktorý sa zaoberá najmä vojenskými vozidlami. Prezradil, že ich má viac. Každé jedno si vyžiadalo množstvo hodín, aby mohlo jazdiť. Napríklad T-813 opravoval rok.

Záľuba na celý život

Majitelia veteránov nemajú záľubu len v jazdení. Druhou záľubou je ich opravovanie. Auto kúpia v zlom technickom stave a postupne ho dávajú dohromady. Venujú tomu stovky hodín a s radosťou sledujú, ako sa ich auto postupne mení.

Svoje o tom vie aj Ján Mitošinka z Bratislavy, ktorý sa venuje oprávam veteránov už dlhé roky. „Náhradné diely sa dajú na niektoré autá pozháňať, ale na niektoré nie. Ale ja si ich väčšinou vyrábam sám,“ povedal.

Svojou záľubou „nakazil“ aj rodinu. Jeho dcéra prišla s priateľom Petrom Hajdu na Škode 1202 – sanitka. Podarilo sa im ju dostať do pôvodného stavu, dokonca aj jej vybavenie bolo originálne.

Podobných veteránov bolo na súťaži oveľa viac. Každý z nich bol svojím spôsobom jedinečný a dôkazom, ako v minulom storočí pokračoval pokrok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 26 982
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 731
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 20 017
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 183
  5. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 12 543
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 10 440
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 10 315
  8. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 497
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 282
  10. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 6 243

Téma: Veterány


Hlavné správy z MY Trenčín

Slováci a Česi nad 55 rokov môžu požiadať o Kartu seniora

Slováci starší ako 55 rokov môžu žiadať v Trenčianskom a Žilinskom kraji o Kartu seniora. Získajú zľavy na Slovensku aj v Českej republike.

K Hodine Zeme sa pripoja i bánovskí školáci

K celosvetovej kampani Hodina Zeme sa v posledný marcový týždeň pripoja i školáci z bánovských základných škôl.

Komunálny odpad

V okolí Mohyly M. R. Štefánika začali s odlesňovaním

Návštevníci Bradla budú musieť počas odlesnenia počítať s viacerými obmedzeniami.

Na snímke príslušníci čestnej stráže počas celoslovenskej spomienkovej slávnosti pri príležitosti 99. výročia tragickej smrti generála Milana Rastislava Štefánika na Bradle.

Telefónne búdky sú už len reklamnými pútačmi. Na pozemkoch mesta stoja bez povolenia

V minulosti telefónne búdky, dnes reklamné pútače stoja na pozemkoch mesta, štátu i železníc. Kto je ich vlastníkom, nie je úplne isté, stopy vedú do Karibiku.

Niektoré z prístreškov v Trenčíne

Živý prenos z webových kamier mesto rozostrilo

Mesto Trenčín pre ochranu osobných údajov pristúpilo k rozmazaniu obrazu zo svojich dvoch webových kamier.

Rozmazaný obraz z jednej z kamier, ktorá vysiela online.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na D1 za Sencom v smere do Bratislavy došlo hromadnej nehode

Nehodu dokumentujú v smere za Sencom do Bratislavy.

Prijali ju pre kašeľ, zomrela na opuch mozgu. Mala len rok a pol

V liečbe dievčaťa pochybila nemocnica v Galante, tvrdí úrad pre dohľad.

Mladí Slováci zdolávali najťažší horolezecký terén v Patagónii

​​​​​​​Dvom mladým horolezcom zo Slovenska sa podaril výnimočný úspech

Vybrali SME

Už ste čítali?