Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

V ich súťaži nejde o rýchlosť, ale príjazd do cieľa

Niektoré už takmer storočné, iné o niekoľko desiatok mladšie. Niečo však majú spoločné. Všetky vozidlá sú v kategórii veteránov. Aj preto je súťaž pre ne je skôr symbolická. Dôležitý nie je čas, ale aby všetky prišli do cieľa.

Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou.Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou. (Zdroj: Viera Žaludková)

POVAŽSKÁ BYSRICA. Súťaž Veterán Tour Manín je spanilou jazdou historických vozidiel po Považí. Organizátori na zastávkach umožnili motoristickým nadšencom aj prehliadku vozidiel. Záujem bol veľký, veď vidieť napríklad 92-ročné auto, ktoré je vyblýskané a najmä funkčné, nie je každodenná záležitosť. Čas bol aj na rozhovory s majiteľmi či šoférmi veteránov.

Vyhráva každý

Podujatie zorganizoval v Považskej Bystrici už po dvanásty raz Klub historických vozidiel Považie, ktorý spolupracuje aj s armádou na Tankových dňoch Laugarício.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nejde nám o počet, ale viac o zaujímavé vozidlá, aby aj diváci mali zážitok,“ hovorí predseda klubu a riaditeľ pretekov Štefan Blaško. Záujem o veterány bol veľký. Tento rok mohli diváci obdivovať 59 osobných áut a 7 nákladných.

Prečítajte si tiež: Už by mali byť na dôchodku, ale stále sú v skvelom stave Čítajte 

Hoci Veterán Tour Manín sú preteky, v tomto prípade vôbec nejde o rýchlosť. „Vyhráva každý, kto príde do cieľa. Samozrejme, že všetci musia dodržiavať predpísanú rýchlosť, čo ale nie je problém, pretože šesťdesiatka je už pre nás ozaj rýchla jazda,“ s úsmevom dodal.

Namiesto rýchlostnej páky pedále

Najstarším vozidlom bol Ford model T z roku 1926. Je to prvé sériovo vyrábané auto na svete, ktorým Henry Ford začal revolúciu v automobilizme. Tieto autá vyrábal od roku 1908 do roku 1927 a vyrobilo sa ich vyše 15 miliónov.

Skryť Vypnúť reklamu

Kedysi bežne jazdiace po cestách, dnes už sú vzácnosťou. Vladimír Moško z Púchova naň nedá dopustiť. „Jazdí sa na ňom ináč ako na súčasných autách. Rozdiel je v tom, že má tri pedále, ale ani jeden nie je plyn či spojka. Rýchlosti sa radia pedálmi, plyn pridáva pákou pod volantom, kde je ešte druhá páka, ktorou sa nastavuje predzápal a počas jazdy bohatosť zmesi. Chvíľu mi trvalo, kým som si

Prečítajte si tiež: Podchod pod železnicou sa mení na galériu Čítajte 

zvykol. Najskôr som si musel všetko naštudovať, až potom som sa odvážil jazdiť,“ vysvetlil.

Auto sa páči aj jeho mame Márii Moškovej, ktorá vyzdvihla najmä pohodlné sedenie. „Jazda na ňom je však v dnešnej dobe nebezpečná, pretože súčasné vozidlá sú veľmi rýchle a tento veterán jazdí maximálne 60-kilometrovou rýchlosťou. Ale keď ideme v kolóne, je to super,“ doplnila.

Skryť Vypnúť reklamu

Jediné na svete

Peter Baliga z Bratislavy prišiel na Tatre 147 DC5 z roku 1959. Nákladné auto je podľa neho skutočnou vzácnosťou a pravdepodobne už posledné na svete. „Základ bol vyrobený v Tatre Kopřivnice a nadstavba v Podpolianskych strojárňach Detva. Podľa evidencie ich bolo vyrobených len 794 kusov,“ vysvetlil.

Tatrovku sa mu podarilo nájsť náhodou v Španielsku v baniach, dokonca má autentickú korbu. Prezradil, že auto opravovali asi štyritisíc hodín, ale nebanujú. „Z Podpolianskych strojární máme v takejto modro-krémovej farbe aj lanový bager, ktorý patrí k Tatre 145,“ doplnil s tým, že do Považskej Bystrice prišli po vlastnej osi. „Ako sa nám išlo? Ako na nákladnom aute zo šesťdesiatych rokov. Ale za päť hodín sme to zvládli,“ zasmial sa.

Kanón upútal najmä chlapcov

Vojenský ťahač Tatra T-813 8x8 určite nepatrí medzi najstaršie vozidlá. Má rok výroby 1980 a priťahoval najmä mužov. Deti dávali prednosť protilietadlovému kanónu S 60 z roku 1973.

Prečítajte si tiež: Večný vojak prežil dvadsaťdva vojen Čítajte 

Veľa otázok dávali aj majiteľovi Miroslavovi Janíčkovi z Trnavy, ktorý sa zaoberá najmä vojenskými vozidlami. Prezradil, že ich má viac. Každé jedno si vyžiadalo množstvo hodín, aby mohlo jazdiť. Napríklad T-813 opravoval rok.

Záľuba na celý život

Majitelia veteránov nemajú záľubu len v jazdení. Druhou záľubou je ich opravovanie. Auto kúpia v zlom technickom stave a postupne ho dávajú dohromady. Venujú tomu stovky hodín a s radosťou sledujú, ako sa ich auto postupne mení.

Svoje o tom vie aj Ján Mitošinka z Bratislavy, ktorý sa venuje oprávam veteránov už dlhé roky. „Náhradné diely sa dajú na niektoré autá pozháňať, ale na niektoré nie. Ale ja si ich väčšinou vyrábam sám,“ povedal.

Svojou záľubou „nakazil“ aj rodinu. Jeho dcéra prišla s priateľom Petrom Hajdu na Škode 1202 – sanitka. Podarilo sa im ju dostať do pôvodného stavu, dokonca aj jej vybavenie bolo originálne.

Podobných veteránov bolo na súťaži oveľa viac. Každý z nich bol svojím spôsobom jedinečný a dôkazom, ako v minulom storočí pokračoval pokrok.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  6. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  7. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  10. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  1. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Behind every successful business lies a set of skilled people
  5. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  6. Ako sa mení dynamika firiem?
  7. Hudbou proti holorubom.
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  10. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 468
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 336
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 190
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 638
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 455
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 346
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 285
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 155
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 635
  10. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 4 780
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

ilustračná foto

Mobilná aplikácia mesta Myjava, ktorá pracuje v systéme SOM - správy o meste, má za sebou dva mesiace skúšobnej prevádzky.


TASR 9 h
ilustračná foto

Nedeľný nočný požiar bytu na ulici Dlhé Hony v Trenčíne si vyžiadal jednu obeť.


SITA 11 h
ilustračná foto

Napriek letnému mesiacu hlásia meteorológovia výstrahu pred prízemným mrazom aj v Trenčianskom kraji.


13 h
ilustračná foto

V nemocniciach v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) bolo v nedeľu (13. 6.) hospitalizovaných 25 pacientov s ochorením COVID-19.


TASR 13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


12 h

Jozef Morgoš taký úspech nečakal.


21 h

Polícia považuje križovatku za neuralgický bod. Župan nepodpísal kolaudačné rozhodnutie.


19 h

Sprievodný program má trvať štyri hodiny. Ľudia si budú môcť vlastnoručne vyrobiť odznak s logom.


13. jún

Už ste čítali?