Utorok, 25. september, 2018 | Meniny má Vladislav

V ich súťaži nejde o rýchlosť, ale príjazd do cieľa

Niektoré už takmer storočné, iné o niekoľko desiatok mladšie. Niečo však majú spoločné. Všetky vozidlá sú v kategórii veteránov. Aj preto je súťaž pre ne je skôr symbolická. Dôležitý nie je čas, ale aby všetky prišli do cieľa.

Niektoré z nich jazdili po cestách možno koncom storočia, iné sú už veľkou vzácnosťou.(Zdroj: Viera Žaludková)

POVAŽSKÁ BYSRICA. Súťaž Veterán Tour Manín je spanilou jazdou historických vozidiel po Považí. Organizátori na zastávkach umožnili motoristickým nadšencom aj prehliadku vozidiel. Záujem bol veľký, veď vidieť napríklad 92-ročné auto, ktoré je vyblýskané a najmä funkčné, nie je každodenná záležitosť. Čas bol aj na rozhovory s majiteľmi či šoférmi veteránov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyhráva každý

Podujatie zorganizoval v Považskej Bystrici už po dvanásty raz Klub historických vozidiel Považie, ktorý spolupracuje aj s armádou na Tankových dňoch Laugarício.

„Nejde nám o počet, ale viac o zaujímavé vozidlá, aby aj diváci mali zážitok,“ hovorí predseda klubu a riaditeľ pretekov Štefan Blaško. Záujem o veterány bol veľký. Tento rok mohli diváci obdivovať 59 osobných áut a 7 nákladných.

Prečítajte si tiež: Už by mali byť na dôchodku, ale stále sú v skvelom stave

Hoci Veterán Tour Manín sú preteky, v tomto prípade vôbec nejde o rýchlosť. „Vyhráva každý, kto príde do cieľa. Samozrejme, že všetci musia dodržiavať predpísanú rýchlosť, čo ale nie je problém, pretože šesťdesiatka je už pre nás ozaj rýchla jazda,“ s úsmevom dodal.

Namiesto rýchlostnej páky pedále

Najstarším vozidlom bol Ford model T z roku 1926. Je to prvé sériovo vyrábané auto na svete, ktorým Henry Ford začal revolúciu v automobilizme. Tieto autá vyrábal od roku 1908 do roku 1927 a vyrobilo sa ich vyše 15 miliónov.

Kedysi bežne jazdiace po cestách, dnes už sú vzácnosťou. Vladimír Moško z Púchova naň nedá dopustiť. „Jazdí sa na ňom ináč ako na súčasných autách. Rozdiel je v tom, že má tri pedále, ale ani jeden nie je plyn či spojka. Rýchlosti sa radia pedálmi, plyn pridáva pákou pod volantom, kde je ešte druhá páka, ktorou sa nastavuje predzápal a počas jazdy bohatosť zmesi. Chvíľu mi trvalo, kým som si

Prečítajte si tiež: Podchod pod železnicou sa mení na galériu

zvykol. Najskôr som si musel všetko naštudovať, až potom som sa odvážil jazdiť,“ vysvetlil.

Auto sa páči aj jeho mame Márii Moškovej, ktorá vyzdvihla najmä pohodlné sedenie. „Jazda na ňom je však v dnešnej dobe nebezpečná, pretože súčasné vozidlá sú veľmi rýchle a tento veterán jazdí maximálne 60-kilometrovou rýchlosťou. Ale keď ideme v kolóne, je to super,“ doplnila.

Jediné na svete

Peter Baliga z Bratislavy prišiel na Tatre 147 DC5 z roku 1959. Nákladné auto je podľa neho skutočnou vzácnosťou a pravdepodobne už posledné na svete. „Základ bol vyrobený v Tatre Kopřivnice a nadstavba v Podpolianskych strojárňach Detva. Podľa evidencie ich bolo vyrobených len 794 kusov,“ vysvetlil.

Tatrovku sa mu podarilo nájsť náhodou v Španielsku v baniach, dokonca má autentickú korbu. Prezradil, že auto opravovali asi štyritisíc hodín, ale nebanujú. „Z Podpolianskych strojární máme v takejto modro-krémovej farbe aj lanový bager, ktorý patrí k Tatre 145,“ doplnil s tým, že do Považskej Bystrice prišli po vlastnej osi. „Ako sa nám išlo? Ako na nákladnom aute zo šesťdesiatych rokov. Ale za päť hodín sme to zvládli,“ zasmial sa.

Kanón upútal najmä chlapcov

Vojenský ťahač Tatra T-813 8x8 určite nepatrí medzi najstaršie vozidlá. Má rok výroby 1980 a priťahoval najmä mužov. Deti dávali prednosť protilietadlovému kanónu S 60 z roku 1973.

Prečítajte si tiež: Večný vojak prežil dvadsaťdva vojen

Veľa otázok dávali aj majiteľovi Miroslavovi Janíčkovi z Trnavy, ktorý sa zaoberá najmä vojenskými vozidlami. Prezradil, že ich má viac. Každé jedno si vyžiadalo množstvo hodín, aby mohlo jazdiť. Napríklad T-813 opravoval rok.

Záľuba na celý život

Majitelia veteránov nemajú záľubu len v jazdení. Druhou záľubou je ich opravovanie. Auto kúpia v zlom technickom stave a postupne ho dávajú dohromady. Venujú tomu stovky hodín a s radosťou sledujú, ako sa ich auto postupne mení.

Svoje o tom vie aj Ján Mitošinka z Bratislavy, ktorý sa venuje oprávam veteránov už dlhé roky. „Náhradné diely sa dajú na niektoré autá pozháňať, ale na niektoré nie. Ale ja si ich väčšinou vyrábam sám,“ povedal.

Svojou záľubou „nakazil“ aj rodinu. Jeho dcéra prišla s priateľom Petrom Hajdu na Škode 1202 – sanitka. Podarilo sa im ju dostať do pôvodného stavu, dokonca aj jej vybavenie bolo originálne.

Podobných veteránov bolo na súťaži oveľa viac. Každý z nich bol svojím spôsobom jedinečný a dôkazom, ako v minulom storočí pokračoval pokrok.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  2. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  3. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  4. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  5. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  6. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  8. Podnikajte múdro, skúste služby profesionálneho call centra
  9. Mesto necháva Košičanov platiť za parkovanie aj ďalej
  10. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  1. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  2. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  3. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  6. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  7. Equal treatment is a must for successful companies of the future
  8. Aj v Poluse chránime vaše srdcia
  9. Dúbravské Čerešne dozreli: Začína sa kolaudovať!
  10. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 869
  2. Najužitočnejšia appka 15 280
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 191
  4. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 9 388
  5. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 7 014
  6. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 442
  7. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 706
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 4 644
  9. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 4 404
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 244

Téma: Veterány


Hlavné správy z MY Trenčín

LED osvetlenie prináša množstvo výhod, ktoré ocenia domácnosti aj firmy

Technológie sa neustále vyvíjajú a prichádzajú nové metódy a postupy, ktoré znižujú emisie, no mnoho ľudí o nich ešte stále netuší. Dobrým príkladom je aj LED osvetlenie.

Šláger kola rozhodol jediný gól, sklamanie v Košariskách

Prehľad výsledkov VIII. ligy Double Star Bet Nové Mesto a VIII. ligy Senica-Myjava.

Tipy na voľné chvíle

Kam vyraziť počas najbližšieho týždňa v Trenčíne, Myjave, Brezovej pod Bradlom a Trenčianskych Tepliciach?

Častkovce bodovali v Domaniži, výhry Stankoviec a Myjavy

Prehľad výsledkov IV. ligy Severozápad.

Župa predá budovu bývalého internátu za takmer 700-tisíc eur

Zastupiteľstvo rozhodlo o trvalej prebytočnosti nehnuteľnosti s priľahlými pozemkami už v roku 2015 a šesť doterajších pokusov o predaj bolo neúspešných.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Začala sa dražba pozemkov pre výstavbu rodinných domov

Prvý majiteľ sa teší zo svojho nového pozemku, stačilo mu prihodiť dvetisíc eur.

Aké sú príbehy ľudí, ktorí stavali Oravskú priehradu

V stavbe storočia sú mozole a osudy stoviek ľudí.

Vybrali SME

Už ste čítali?