TRENČÍN. Osem obľúbených pedagógov na dvadsiatich štyroch portrétoch. Každému z nich sa ušli tri rôzne namaľované podoby akrylovými farbami. Ich podobizne skončili v rámci výstavy klauzúrnych prác druhákov vystavené v priestoroch školy.
Niektoré z učiteľských portrétov boli cielene vytvorené tak, aby umelecky pripomínali výtvarný rukopis velikánov Rembrandta, Picassa i Van Gogha, ale aj menej známych maliarov z Ázie.
Študenti výtvarného umenia tak vzdali hold za celoročnú snahu a prácu svojim pedagógom, ktorí ich po dvoch rokoch štúdia posunuli po výtvarnej stránke výrazne ďalej.
Učiteľa namaľovala picassovským spôsobom
Sára Uhrinová, Ivana Mária Čechvalová, Paulína Farulová, Terézia Nunhardtová, Petra Cibulková, Monika Juríková, Alica Hrinová a Nina Vladimíra Zelezková namaľovali diela, za ktoré by sa nehanbil ani uznávaný portrétista.
„Vybrali sme si osem pedagógov, ktorí v škole učia najdlhšie. Medzi sebou sme sa dohodli, kto bude koho maľovať na formát plátna 48 x 54 cm. Každého sme namaľovali v troch verziách.
V realistickom pohľade i v pohľade očami nášho obľúbeného maliara. Ja som pedagóga Mareka Bitarovského maľovala štýlom Picassa,“ povedala Ivana Mária Čechvalová (17).
Treťou z verzií bola voľná téma, v ktorej sa vybláznili a pustili uzdu svojej fantázii.
„Mňa zaujalo najviac spracovanie picassovským spôsobom. Pritom kubizmus a Picassa nemám rada, ale práve preto som to chcela vyskúšať. Páčila sa mi tam farebnosť,“ pokračovala Ivana.
Realistickú fotografiu svojho učiteľa zvládla za šesť hodín. Stačil jej pohľad na jeho fotografiu. Trojicu portrétov maľovala spolu takmer tridsať hodín.
Konečne aj muž
Sára Uhrinová maľovala zástupkyňu školy Evu Krupalovú.
„Mne sa najťažšie maľovala realistická podoba našej zástupkyne. Asi preto, že som ju chcela čo najvýstižnejšie zachytiť v maľbe. V druhom portréte som ju namaľovala štýlom, ktorým by ju zachytil maliar Mariusz Kaldowski. Ten ma oslovil hlavne farbami. Preto som si ho vybrala ako inšpiráciu,“ prezradila Sára, ktorá má k maľbe portrétov veľmi blízky vzťah.
„Mňa maľba fascinuje vo všeobecnosti, portréty tvorím tiež veľmi rada. Preto som bola s nápadom namaľovať portréty našich učiteľov veľmi spokojná,“ prezradila Uhrinová.
O osude obrazov zatiaľ rozhodnuté nie je. Po skončení výstavy skončia pravdepodobne na stenách vedľa kabinetov alebo si ich učitelia vezmú domov.
Keď zbadal pán učiteľ Bitarovský svoje portréty, pochválil ma. Mňa to veľmi potešilo. Možno raz budú zavesené na stene v jeho byte. Mala by som z toho radosť. Doteraz som maľovala iba portréty spolužiačok, konečne na rad prišiel aj muž,“ povedala Ivana.
Druháčky sú nakopnuté správnym smerom
Hoci portrétovanie medzi najobľúbenejšie aktivity nastupujúcej výtvarnej generácie nepatrí, talentované druháčky maľovanie portrétov nadchlo.
„Každého učiteľa to určite potešilo. Žiaci si vyberali pravdepodobne podľa toho, kto im je blízky. Možno aj podľa toho, kto im vyhovoval fyzionomicky. Urobiť takéto portréty za týždeň nie je jednoduché. Napriek tomu, že sú to iba druháčky, zvládli to výborne,“ prezradil Marek Bitarovský, ktorý na Strednej umeleckej škole učí keramiku.
Osmičku druháčok považuje za silný ročník.
„Kolega Drahoš Šťastný ich nakopol správnym smerom. Pozdvihol úroveň tvorby portrétov v škole. Kresba a maľba portrétu ich vďaka nemu začína viac baviť. Takéto výborné portréty, ako namaľovali, niekedy nezvládli vytvoriť ani štvrtáci.“
Realistický pohľad pri tvorbe portrétov zvládli skvele. Či sa niektorá z nich uberie štýlom fotorealizmu, je zatiaľ vzdialenou budúcnosťou.
Pre učiteľov je to pocta
„Je to pre učiteľov naozaj pocta, keď nás naši žiaci zachytili v podobe portrétov. Keď som sa pozrel na svoj realistický portrét, tak som si pomyslel, že ho Ivana zvládla bravúrne. Len som mohol byť väčší. Keď som si prehodnotil proporcie, vyváženosť farby, svetlo, tieň či plasticitu, tak môžem povedať, že je to veľmi dobre namaľované. Úplne vystihla charakter mojej osobnosti,“ povedal Bitarovský.
Už na týchto prácach vidno osobitý rukopis autoriek. Vďaka pedagógom dokážu drobné chybičky postupne odstraňovať.