Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Sedadlá nám raz zmerajú krvný tlak

Od najväčšieho výrobcu automobilových sedadiel žiadajú automobilky nižšie ceny. Chcú pritom kvalitnejšie, krajšie a funkcionalitami nabité sedadlá.

Dušan Valient. 
 Dušan Valient. (Zdroj: DANIELA ONDRISOVÁ)

Spoločnosť Adient je svetovým lídrom vo vývoji a výrobe automobilových sedadiel, do ktorých sa pohodlne usádzajú pasažieri vo viac ako 360 modeloch najväčších automobilových výrobcov. Jej trenčianske technologické centrum zamestnáva vyše 500 zamestnancov a je najväčším vývojovým centrum v automobilovom priemysle na Slovensku. Od 1. marca má centrum nového riaditeľa, Dušan Valient je zodpovedný za strategický rozvoj centra.

Aké sú najnovšie trendy v mobilite osobných áut?
– Svet aktuálne rieši problémy s dopravou v mestách, kde žije z roka na rok viac ľudí. Štatistiky hovoria, že v mestách a megamestách žije 55 percent svetovej populácie, podľa štúdií sa ich počet navyše do roku 2050 zvýši na 70 percent. Automobil je často pre majiteľa žijúceho v meste záťažou, pretože stojí peniaze, človek musí platiť za pohonné hmoty, servis. Najväčší problém začína byť to, kde ho zaparkovať, auto navyše jeho majiteľ využíva asi iba päť percent svojho času, ostatok času auto zbytočne stojí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Popredný výrobca autosedačiek spustí v Trenčíne prázdninovú akadémiu Čítajte 

Trendom je elektrifikácia áut a autonómne, prípadne zdieľané vozidlá. Pre veľké mesta treba vyvinúť vozidlá, ktoré budú zdieľané a súčasne autonómne a elektrické. Tieto technológie sa relatívne rýchlo dajú zapracovať do sériovej výroby, ale problémom a brzdou sú zákony. V médiách sa hovorilo autonómnych vozidlách, ktoré mali nehody a teraz kompetentní riešia, kto z účastníkov dopravnej nehody bol vinný. A to je aj morálna dilema.

Má to nejaký vplyv na vás, ako na najväčšieho výrobcu automobilových sedadiel?
– Áno, tieto trendy sledujeme a automobilkám musíme poskytnúť komplexné riešenia. Pri elektromobiloch sa počíta každý gram, sedadlá musia byť čo najľahšie. Hlavný dôraz kladieme na to, aby bola konštrukcia čo najľahšia, pri zdieľaných vozidlách sú kladené úplne iné požiadavky. Rozdiel je v tom, že v obyčajnom aute sa človek 90 percent času venuje šoférovaniu a ostatok sledovaniu výhľadov či rozprávaniu sa. V autonómnych autách sa z vodiča stáva pasažier, takže otázka je, čo tam bude tento človek robiť. Aj naďalej môže vo vozidle tráviť dlhý čas, najčastejšie v mestskej dopravnej zápche, ale čas bude chcieť nejako zmysluplne využiť.

SkryťVypnúť reklamu

Už viete ako?
– Na otázku máme odpoveď. Firma si pripravila takzvaný „AI18,“ čo je skratka pre Adient Inovator 2018. Ten ponúka pasažierovi rôzne možnosti, ako daný čas v aute využiť.

Načítavam video...

Ako budú fungovať zdieľané vozidlá?
– Toto vozidlo nevlastní jeden človek ako privátne vozidlo, ale budú ich vlastniť spoločnosti, ktoré ich budú ďalej poskytovať. Tým, že budú autonómne, objednať si ich bude môcť aj človek, ktorý nemá vodičský preukaz. Človek si vozidlo objedná na určitý čas a zaplatí iba za skutočný čas, počas ktorého ho používa.

Spomínané autá budú voči súčasným výrazne odlišnejšie, utrpieť ale nesmú pasažieri na svojom komforte.
– Sedadlá musia byť dizajnové na čo najmenšiu hmotnosť a funkcionalita sedačiek bude odlišnejšia, ako je dnes. Dnešné sedačky možno nastaviť výškovo, pozdĺžne, majú komfortné funkcie, ako vyhrievanie, klimatizáciu a iné. Vozidlá budúcnosti ponúknu v interiéri omnoho väčší rozsah pohybu. Pasažieri na predných sedadlách sa môžu otočiť o 180 stupňov, spraviť si komfort, či vo vozidle dokonca spať. Sedadlo ale nebude v predpísanej polohe tak, ako je to v dnešných vozidlách a budú tam preto aj iné požiadavky na bezpečnosť.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Diskusia na tému Trenčín moderné mesto Čítajte 

V prípade dopravnej nehody môže byť pasažier v ľubovoľnej polohe a musíme zabezpečiť, aby bol v bezpečí. Riešia sa teda nielen požiadavky na sedačky, ale aj na airbagy, bezpečnostné pásy a podobne. Samotné požiadavky na sedačky sú úplne odlišné, musia mať veľa funkcií, a to všetko pri nízkej hmotnosti a správnej veľkosti, keďže sedadlá nemôžeme nejako dramaticky nafúknuť.

Viete si predstaviť, že auto jedného dňa nahradí obývačku či kanceláriu?
– Smeruje to tam. Najmä vo veľkých mestách bude najcennejší čas, takže ak človek strávi dlhší čas v dopravnej zápche, nemusí len pozerať na auto pred sebou, ale môže sa v ňom zabávať, odpočívať či pracovať. Pôjde o čo možno najlepšie využitie času.

Prečítajte si tiež: Študenti vyrobili pre chlapcov špeciálne autíčka Čítajte 

Čo vás inšpiruje pri inováciách a zmenách v dizajne?
– Sú vízie, že sedačka má mať v sebe integrované rôzne senzory, že dokáže zmerať krvný tlak, hladinu cukru v krvi, ale aj to, či ste v dobrej alebo zlej nálade. Tieto dáta si dokáže porovnať s predchádzajúcimi údajmi napríklad z minulého týždňa, a ak nájde nejakú odchýlku, auto zvládne skontaktovať lekára či objednať na konzultácie. Tieto funkcie sa snažíme do nových sedačiek implementovať a ponúknuť ich zákazníkom.

Akú úlohu pri vývoji zohráva trenčianske vývojové centrum?
– Dôležitú. Máme tu veľa šikovných inžinierov a asi 60 percent zamestnancov v našej firme pracuje dlhšie ako osem rokov. Takže ich znalosti okolo inžinieringu sú veľké, navyše veľa kolegov pochádza z Trenčianskej univerzity alebo okolitých univerzít. Na Slovensku máme kvalitné školy, ktoré nám poskytujú kvalitných uchádzačov a my si ich ďalej vzdelávame. V Trenčíne dokážeme sedadlá nielen vyvinúť, ale si aj postaviť prototypy a otestovať ich.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 596
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 932
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 192
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 044
  5. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 588
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 583
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 492
  8. Skontrolujte si, či nemáte predražené úvery a poistenie 683

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 15 250
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 13 009
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 070
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 676
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 566
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 842
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 745
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 252
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Nemocnica Myjava.

Podľa predsedu TSK Jaroslava Bašku súčasným návrhom zaradenia oboch nemocníc dôjde k zníženiu poskytovania zdravotnej starostlivosti v kraji.


TASR 8m
Ilustračné foto

Trenčiansky krajský policajný vyšetrovateľ obvinil 43-ročnú ženu z Novej Dubnice z obzvlášť závažného zločinu vraždy.


TASR 3 h
Na snímke starosta obce Horná Súča Jakub Ondračka vypína verejné osvetlenie na tridsať minút počas celoslovenského protestného vypnutia verejného osvetlenia v obci Horná Súča.

Viaceré mestá a obce po celom Slovensku zhasli o 19.00 h na polhodinu verejné osvetlenie.


TASR 3 h

Kypí vám pri pohľade na deti pozerajúce do telefónu alebo sediace za počítačom krv v žilách? Pozor, aby ste ich nepripravili o úspešnú kariéru. Namiesto zákazov ich naučte počítačom rozumieť - a zabezpečíte im lepšiu budúcnosť.


16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 15 250
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 13 009
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 070
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 676
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 566
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 842
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 745
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 252
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu