Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Sedadlá nám raz zmerajú krvný tlak

Od najväčšieho výrobcu automobilových sedadiel žiadajú automobilky nižšie ceny. Chcú pritom kvalitnejšie, krajšie a funkcionalitami nabité sedadlá.

Dušan Valient. 
 Dušan Valient. (Zdroj: DANIELA ONDRISOVÁ)

Spoločnosť Adient je svetovým lídrom vo vývoji a výrobe automobilových sedadiel, do ktorých sa pohodlne usádzajú pasažieri vo viac ako 360 modeloch najväčších automobilových výrobcov. Jej trenčianske technologické centrum zamestnáva vyše 500 zamestnancov a je najväčším vývojovým centrum v automobilovom priemysle na Slovensku. Od 1. marca má centrum nového riaditeľa, Dušan Valient je zodpovedný za strategický rozvoj centra.

Aké sú najnovšie trendy v mobilite osobných áut?
– Svet aktuálne rieši problémy s dopravou v mestách, kde žije z roka na rok viac ľudí. Štatistiky hovoria, že v mestách a megamestách žije 55 percent svetovej populácie, podľa štúdií sa ich počet navyše do roku 2050 zvýši na 70 percent. Automobil je často pre majiteľa žijúceho v meste záťažou, pretože stojí peniaze, človek musí platiť za pohonné hmoty, servis. Najväčší problém začína byť to, kde ho zaparkovať, auto navyše jeho majiteľ využíva asi iba päť percent svojho času, ostatok času auto zbytočne stojí.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Popredný výrobca autosedačiek spustí v Trenčíne prázdninovú akadémiu Čítajte 

Trendom je elektrifikácia áut a autonómne, prípadne zdieľané vozidlá. Pre veľké mesta treba vyvinúť vozidlá, ktoré budú zdieľané a súčasne autonómne a elektrické. Tieto technológie sa relatívne rýchlo dajú zapracovať do sériovej výroby, ale problémom a brzdou sú zákony. V médiách sa hovorilo autonómnych vozidlách, ktoré mali nehody a teraz kompetentní riešia, kto z účastníkov dopravnej nehody bol vinný. A to je aj morálna dilema.

Má to nejaký vplyv na vás, ako na najväčšieho výrobcu automobilových sedadiel?
– Áno, tieto trendy sledujeme a automobilkám musíme poskytnúť komplexné riešenia. Pri elektromobiloch sa počíta každý gram, sedadlá musia byť čo najľahšie. Hlavný dôraz kladieme na to, aby bola konštrukcia čo najľahšia, pri zdieľaných vozidlách sú kladené úplne iné požiadavky. Rozdiel je v tom, že v obyčajnom aute sa človek 90 percent času venuje šoférovaniu a ostatok sledovaniu výhľadov či rozprávaniu sa. V autonómnych autách sa z vodiča stáva pasažier, takže otázka je, čo tam bude tento človek robiť. Aj naďalej môže vo vozidle tráviť dlhý čas, najčastejšie v mestskej dopravnej zápche, ale čas bude chcieť nejako zmysluplne využiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Už viete ako?
– Na otázku máme odpoveď. Firma si pripravila takzvaný „AI18,“ čo je skratka pre Adient Inovator 2018. Ten ponúka pasažierovi rôzne možnosti, ako daný čas v aute využiť.

Načítavam video...

Ako budú fungovať zdieľané vozidlá?
– Toto vozidlo nevlastní jeden človek ako privátne vozidlo, ale budú ich vlastniť spoločnosti, ktoré ich budú ďalej poskytovať. Tým, že budú autonómne, objednať si ich bude môcť aj človek, ktorý nemá vodičský preukaz. Človek si vozidlo objedná na určitý čas a zaplatí iba za skutočný čas, počas ktorého ho používa.

Spomínané autá budú voči súčasným výrazne odlišnejšie, utrpieť ale nesmú pasažieri na svojom komforte.
– Sedadlá musia byť dizajnové na čo najmenšiu hmotnosť a funkcionalita sedačiek bude odlišnejšia, ako je dnes. Dnešné sedačky možno nastaviť výškovo, pozdĺžne, majú komfortné funkcie, ako vyhrievanie, klimatizáciu a iné. Vozidlá budúcnosti ponúknu v interiéri omnoho väčší rozsah pohybu. Pasažieri na predných sedadlách sa môžu otočiť o 180 stupňov, spraviť si komfort, či vo vozidle dokonca spať. Sedadlo ale nebude v predpísanej polohe tak, ako je to v dnešných vozidlách a budú tam preto aj iné požiadavky na bezpečnosť.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Diskusia na tému Trenčín moderné mesto Čítajte 

V prípade dopravnej nehody môže byť pasažier v ľubovoľnej polohe a musíme zabezpečiť, aby bol v bezpečí. Riešia sa teda nielen požiadavky na sedačky, ale aj na airbagy, bezpečnostné pásy a podobne. Samotné požiadavky na sedačky sú úplne odlišné, musia mať veľa funkcií, a to všetko pri nízkej hmotnosti a správnej veľkosti, keďže sedadlá nemôžeme nejako dramaticky nafúknuť.

Viete si predstaviť, že auto jedného dňa nahradí obývačku či kanceláriu?
– Smeruje to tam. Najmä vo veľkých mestách bude najcennejší čas, takže ak človek strávi dlhší čas v dopravnej zápche, nemusí len pozerať na auto pred sebou, ale môže sa v ňom zabávať, odpočívať či pracovať. Pôjde o čo možno najlepšie využitie času.

Prečítajte si tiež: Študenti vyrobili pre chlapcov špeciálne autíčka Čítajte 

Čo vás inšpiruje pri inováciách a zmenách v dizajne?
– Sú vízie, že sedačka má mať v sebe integrované rôzne senzory, že dokáže zmerať krvný tlak, hladinu cukru v krvi, ale aj to, či ste v dobrej alebo zlej nálade. Tieto dáta si dokáže porovnať s predchádzajúcimi údajmi napríklad z minulého týždňa, a ak nájde nejakú odchýlku, auto zvládne skontaktovať lekára či objednať na konzultácie. Tieto funkcie sa snažíme do nových sedačiek implementovať a ponúknuť ich zákazníkom.

Akú úlohu pri vývoji zohráva trenčianske vývojové centrum?
– Dôležitú. Máme tu veľa šikovných inžinierov a asi 60 percent zamestnancov v našej firme pracuje dlhšie ako osem rokov. Takže ich znalosti okolo inžinieringu sú veľké, navyše veľa kolegov pochádza z Trenčianskej univerzity alebo okolitých univerzít. Na Slovensku máme kvalitné školy, ktoré nám poskytujú kvalitných uchádzačov a my si ich ďalej vzdelávame. V Trenčíne dokážeme sedadlá nielen vyvinúť, ale si aj postaviť prototypy a otestovať ich.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 142
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 076
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 591
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 190
  5. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 3 214
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 980
  7. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 656
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 345
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 861
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 1 810

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  2. Tomáš Tenczer: Pár vecí, čo mať na pamäti, keď US akcie padajú o 1.000 bodov
  3. Igor Borišek: Island - časť 3. Geotermálne zóny
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku
  5. Martin Sukupčák: Matovič a Kollár darujú svoj majetok štátu
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XC - Šimonovany Vodný hrad
  7. Věra Tepličková: Je prauda, že s poctyvostú zájdeš najdalej?
  8. Marek Mačuha: Škodí viac Fico alebo Matovič?
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 070
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 168
  3. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 399
  4. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 355
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 764
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 954
  7. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 4 497
  8. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 3 843
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

ilustračné foto

Vybrali sme ideálnu jedenástku V. ligy Sever.


a 2 ďalší 12 h

SHMÚ vydal preto aj výstrahy prvého stupňa.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zrážku s osobným autom v piatok v skorých ranných hodinách v Prievidzi neprežila 55-ročná chodkyňa a jej pes.


TASR 17 h

Mnoho ľudí opustilo toto oddelenie, pretože nechceli opäť zažiť podobné situácie, ako v predošlých vlnách, hovorí primár Tomáš Šulík. V článku nájdete aj video a fotky z covidového ARO v trenčianskej nemocnici.


20 h

Policajti a hygienici riešia aj jednotlivcov pre rúška a karanténu.


25. nov

Majiteľ gastroprevádzky na Štefánikovej ulici odmietol zaplatiť pokutu na mieste.


21 h

Blogy SME

  1. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  2. Tomáš Tenczer: Pár vecí, čo mať na pamäti, keď US akcie padajú o 1.000 bodov
  3. Igor Borišek: Island - časť 3. Geotermálne zóny
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku
  5. Martin Sukupčák: Matovič a Kollár darujú svoj majetok štátu
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XC - Šimonovany Vodný hrad
  7. Věra Tepličková: Je prauda, že s poctyvostú zájdeš najdalej?
  8. Marek Mačuha: Škodí viac Fico alebo Matovič?
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 070
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 168
  3. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 399
  4. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 355
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 764
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 954
  7. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 4 497
  8. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 3 843
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu