Spoločnosť Adient je svetovým lídrom vo vývoji a výrobe automobilových sedadiel, do ktorých sa pohodlne usádzajú pasažieri vo viac ako 360 modeloch najväčších automobilových výrobcov. Jej trenčianske technologické centrum zamestnáva vyše 500 zamestnancov a je najväčším vývojovým centrum v automobilovom priemysle na Slovensku. Od 1. marca má centrum nového riaditeľa, Dušan Valient je zodpovedný za strategický rozvoj centra.
Aké sú najnovšie trendy v mobilite osobných áut?
– Svet aktuálne rieši problémy s dopravou v mestách, kde žije z roka na rok viac ľudí. Štatistiky hovoria, že v mestách a megamestách žije 55 percent svetovej populácie, podľa štúdií sa ich počet navyše do roku 2050 zvýši na 70 percent. Automobil je často pre majiteľa žijúceho v meste záťažou, pretože stojí peniaze, človek musí platiť za pohonné hmoty, servis. Najväčší problém začína byť to, kde ho zaparkovať, auto navyše jeho majiteľ využíva asi iba päť percent svojho času, ostatok času auto zbytočne stojí.

Trendom je elektrifikácia áut a autonómne, prípadne zdieľané vozidlá. Pre veľké mesta treba vyvinúť vozidlá, ktoré budú zdieľané a súčasne autonómne a elektrické. Tieto technológie sa relatívne rýchlo dajú zapracovať do sériovej výroby, ale problémom a brzdou sú zákony. V médiách sa hovorilo autonómnych vozidlách, ktoré mali nehody a teraz kompetentní riešia, kto z účastníkov dopravnej nehody bol vinný. A to je aj morálna dilema.
Má to nejaký vplyv na vás, ako na najväčšieho výrobcu automobilových sedadiel?
– Áno, tieto trendy sledujeme a automobilkám musíme poskytnúť komplexné riešenia. Pri elektromobiloch sa počíta každý gram, sedadlá musia byť čo najľahšie. Hlavný dôraz kladieme na to, aby bola konštrukcia čo najľahšia, pri zdieľaných vozidlách sú kladené úplne iné požiadavky. Rozdiel je v tom, že v obyčajnom aute sa človek 90 percent času venuje šoférovaniu a ostatok sledovaniu výhľadov či rozprávaniu sa. V autonómnych autách sa z vodiča stáva pasažier, takže otázka je, čo tam bude tento človek robiť. Aj naďalej môže vo vozidle tráviť dlhý čas, najčastejšie v mestskej dopravnej zápche, ale čas bude chcieť nejako zmysluplne využiť.
Už viete ako?
– Na otázku máme odpoveď. Firma si pripravila takzvaný „AI18,“ čo je skratka pre Adient Inovator 2018. Ten ponúka pasažierovi rôzne možnosti, ako daný čas v aute využiť.
Ako budú fungovať zdieľané vozidlá?
– Toto vozidlo nevlastní jeden človek ako privátne vozidlo, ale budú ich vlastniť spoločnosti, ktoré ich budú ďalej poskytovať. Tým, že budú autonómne, objednať si ich bude môcť aj človek, ktorý nemá vodičský preukaz. Človek si vozidlo objedná na určitý čas a zaplatí iba za skutočný čas, počas ktorého ho používa.
Spomínané autá budú voči súčasným výrazne odlišnejšie, utrpieť ale nesmú pasažieri na svojom komforte.
– Sedadlá musia byť dizajnové na čo najmenšiu hmotnosť a funkcionalita sedačiek bude odlišnejšia, ako je dnes. Dnešné sedačky možno nastaviť výškovo, pozdĺžne, majú komfortné funkcie, ako vyhrievanie, klimatizáciu a iné. Vozidlá budúcnosti ponúknu v interiéri omnoho väčší rozsah pohybu. Pasažieri na predných sedadlách sa môžu otočiť o 180 stupňov, spraviť si komfort, či vo vozidle dokonca spať. Sedadlo ale nebude v predpísanej polohe tak, ako je to v dnešných vozidlách a budú tam preto aj iné požiadavky na bezpečnosť.

V prípade dopravnej nehody môže byť pasažier v ľubovoľnej polohe a musíme zabezpečiť, aby bol v bezpečí. Riešia sa teda nielen požiadavky na sedačky, ale aj na airbagy, bezpečnostné pásy a podobne. Samotné požiadavky na sedačky sú úplne odlišné, musia mať veľa funkcií, a to všetko pri nízkej hmotnosti a správnej veľkosti, keďže sedadlá nemôžeme nejako dramaticky nafúknuť.
Viete si predstaviť, že auto jedného dňa nahradí obývačku či kanceláriu?
– Smeruje to tam. Najmä vo veľkých mestách bude najcennejší čas, takže ak človek strávi dlhší čas v dopravnej zápche, nemusí len pozerať na auto pred sebou, ale môže sa v ňom zabávať, odpočívať či pracovať. Pôjde o čo možno najlepšie využitie času.

Čo vás inšpiruje pri inováciách a zmenách v dizajne?
– Sú vízie, že sedačka má mať v sebe integrované rôzne senzory, že dokáže zmerať krvný tlak, hladinu cukru v krvi, ale aj to, či ste v dobrej alebo zlej nálade. Tieto dáta si dokáže porovnať s predchádzajúcimi údajmi napríklad z minulého týždňa, a ak nájde nejakú odchýlku, auto zvládne skontaktovať lekára či objednať na konzultácie. Tieto funkcie sa snažíme do nových sedačiek implementovať a ponúknuť ich zákazníkom.
Akú úlohu pri vývoji zohráva trenčianske vývojové centrum?
– Dôležitú. Máme tu veľa šikovných inžinierov a asi 60 percent zamestnancov v našej firme pracuje dlhšie ako osem rokov. Takže ich znalosti okolo inžinieringu sú veľké, navyše veľa kolegov pochádza z Trenčianskej univerzity alebo okolitých univerzít. Na Slovensku máme kvalitné školy, ktoré nám poskytujú kvalitných uchádzačov a my si ich ďalej vzdelávame. V Trenčíne dokážeme sedadlá nielen vyvinúť, ale si aj postaviť prototypy a otestovať ich.