Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Hella na Považí - Trenčín

V Trenčíne zamestnáva Hella Slovakia 800 ľudí. Firma plánuje ďalej rásť a rozširovať svoje portfólio. Prečítajte si rozhovor s generálnym riaditeľom Hella Slovakia Signal-Lighting - závod Trenčín Petrom Horníkom.

Peter Horník, generálny riaditeľ Hella Slovakia Signal-Lighting - závod Trenčín, hovorí, že pracovný trh na Slovensku sa zmenil dramaticky. Nízka nezamestnanosť prináša pre firmy nové výzvy, najmä pre personalistov.

Príležitostí pre rast je podľa neho dnes až príliš veľa, a preto je prvoradou úlohou pre manažérov naplánovať pre spoločnosť zdravú mieru rastu.

Prečo ste sa rozhodli presťahovať časť výroby z Bánoviec nad Bebravou do Trenčína?

- Hella Slovakia Signal-Lighting funguje v Bánovciach nad Bebravou od roku 2003, závod v Trenčíne od augusta 2014.

Závod v Bánovciach nad Bebravou bol v tom čase kapacitne vyťažený na sto percent a firma plánovala ďalej rásť. Do Trenčína sme presťahovali výrobu jednofunkčných svetiel, ako sú tretie brzdové svetlá, odrazky, smerovky, osvetlenie poznávacích značiek.

Sťahovať výrobu určite nebolo jednoduché.

- Výroba sa plynulo sťahovala približne dva roky, keďže harmonogram musel byť detailne odsúhlasený s každým zákazníkom a po presťahovaní auditovaný. Celkovo išlo o zhruba 150 projektov a viac ako 40 rôznych zákazníkov. Som hrdý na to, že sme to všetko zvládli a častokrát sme si vyslúžili aj pochvalu spokojných zákazníkov.

Firma je teraz už po skoro štyroch rokoch stabilizovaná, okrem projektov, ktoré sme presťahovali z pobočky v Bánovciach nad Bebravou, nám nabiehajú už aj nové projekty. Len tento rok ich bolo vyše 20, a to pre renomovaných zákazníkov ako sú Audi, BMW, Daimler, PSA a mnohí iní.

Koncern HELLA je globálne pôsobiaca spoločnosť s viac ako 100-ročnou tradíciou, ktorá vyvíja a vyrába komponenty a systémy svetelnej techniky a elektroniky. Celosvetovo zamestnáva 37000 zamestnancov vo viac ako 125 pobočkách v 35 krajinách sveta. Z uvedeného počtu pobočiek sa tri výrobné závody nachádzajú priamo na Považí: Hella Slovakia Front-Lighting, s.r.o. so sídlom v Kočovciach a Hella Slovakia Signal-Lighting, s.r.o. so sídlom v Bánovciach nad Bebravou a v Trenčíne.

Na čo sa v Trenčíne špecializujete?

- Okrem základného portfólia jednofunkčných svetiel, vyrábame už aj interiérové osvetlenie, spomeniem napríklad balík Audi C8/Q8 ambientného osvetlenia, kde je viac ako 60 rôznych svetiel.

Ďalej sa špecializujeme spolu s naším vývojovým centrom v Ľubľane na výrobu nových typov svetlometov, ako sú napríklad BMW „light carpet“ svetlá, ktoré sa vyrábali a stále sa vyrábajú v našom závode ako prvé svojho druhu na celom svete.

Aktuálne zamestnávame viac ako 800 zamestnancov, vyrábame na ploche viac ako 22-tisíc metrov štvorcových a firma plánuje ďalej rásť a rozširovať svoje portfólio.

Zmenil sa za posledné obdobie pracovný trh?

- Určite áno a dosť dramaticky. Pôsobíme v regióne s nezamestnanosťou blízko dvoch percent, prináša to pre firmy úplne nové výzvy. To čo v minulosti s prehľadom stačilo na obsadenie voľných pozícií, dnes už ani zďaleka nestačí.

Úloha personálneho oddelenia sa dramaticky mení. Kvalifikácia a flexibilita personálnych manažérov sa stáva kľúčovým faktorom úspechu firmy. Zároveň sa mení aj postavenie ostatných manažérov, ktorí musia byť podstatne bližšie, ba priam sa stávajú priamo činnými v mnohých procesoch od náboru cez školenie až po vzdelávanie, motiváciu a plánovanie rozvoja zamestnancov.

Slovensko aktuálne prechádza novými výzvami, keď na západnom Slovensku čelíme akútnemu nedostatku pracovníkov, pričom ekonomika bude potrebovať v tomto regióne na ďalší rast minimálne ďalších 20 – 30-tisíc pracovníkov. Zároveň ešte stále máme veľmi nízku mobilitu pracovnej sily a veľmi nestabilné a neflexibilné prostredie pre zamestnávanie zahraničných zamestnancov.

Toto všetko sú výzvy, s ktorými sa musíme popasovať. Možno by som to prirovnal k situácii, ktorú riešili v mnohých západných krajinách, napríklad v Nemecku, od šesťdesiatych rokov, kde teraz pracuje a žije už viac ako štyri miliónov Turkov, alebo k Holandsku, ktoré je skutočne multikultúrne. Náš čaká v ďalších desiatkach rokov určité podobný osud.

To že u nás chcú pracovať, a neskôr hádam aj bývať obyvatelia iných krajín, svedčí o tom, že sme úspešní a zaujímaví pre druhých, na čo by sme mali byť hrdí, zároveň to je pre nás však záväzok. Verím, že sa z nás stane úspešná a skutočne tolerantná multikultúrna krajina.

Čím bol pre vás uplynulý rok výnimočný?

- Tým, že sme po fáze sťahovania výroby a projektov z iných závodov prešli do zaujímavej fázy rozbehu vlastných nových projektov, ktorých len v tomto roku bolo viac než dvadsať. Do týchto projektov a infraštruktúry sme investovali viac než 14 miliónov eur a narástli sme o ďalších približne 200 zamestnancov. Tento obchodný rok prekročí naša firma tržby 100 miliónov eur a plánujeme postupne ďalší rast až k méte 200 miliónov eur.

Nechceme sa však sústrediť v prvom rade na rast. Príležitostí rastu je dnes až príliš veľa a naša prvoradá úloha je naplánovať pre spoločnosť zdravú mieru rastu. Naša priorita je budovať úspešnú modernú spoločnosť, kde na prvom mieste sú zamestnanci, stabilita a kvalita.

Na čo sa plánujete sústrediť v blízkej budúcnosti?

- Aktuálne okrem nábehu nových projektov a zavádzaniu úplne nových druhov svetiel sa sústredíme na modernizáciu, automatizáciu a lepšie, efektívnejšie využitie existujúcich kapacít, a to z pohľadu výroby, ako aj logistiky.

Z pohľadu kvality musíme dokončiť výstavbu laboratória a warranty centra, ktoré nám umožní kvalifikovanú a detailnú analýzu kvality dielov a ich životnosti, ako aj priebežnú kontrolu dôležitých parametrov našich výrobkov, ako je svetelnosť, odolnosť na otrasy, nečistoty a vlhkosť. Toto zabezpečí rýchlejšiu reakciu na vzniknuté odchýlky, ako aj ďalšie zvyšovanie kvality našich dielov a kvalifikácie našich zamestnancov.

Za projektové oddelenie bude kľúčové zlepšiť pripravenosť projektov pre hladký nábeh výroby a vybudovanie takzvaných core teamov, pre nás strategicky dôležité nové technológie, ktoré nám prinášajú nové druhy svetiel. Môžem spomenúť napríklad technológiu MLA – Multi Lens Array, ktorá umožňuje premietanie rôznych obrazcov.

Automobilový priemysel prechádza veľkými zmenami, autá jazdia bez šoférov, niektoré lietajú. Čo to prináša pre vašu spoločnosť?

- Pre nás sú tieto zmeny veľkou príležitosťou. Pred pár rokmi bolo v aute len zopár malých interiérových svetiel, dnes sa auto postupne stáva obývačkou, pracovňou, ba pre niektorých dokonca aj spálňou. Osvetlenie v interiéri sa stáva kľúčovým faktorom úspechu a komfortu. Zároveň sa však mení aj osvetlenie v exteriéri.

Okrem tradičných svetiel - predných, zadných, brzdových, smerovkových vznikajú úplne nové svetla ako napr. už spomínaný light carpet, ale aj iné nové svetlá, ktoré budú plniť úplné nové funkcie s ohľadom na bezpečnosť a komunikáciu medzi automobilmi a ďalšími účastníkmi premávky. Už čoskoro budete môcť vidieť na niektorej zo značiek, neprezradím na ktorej, napríklad grill light alebo conturlight.

Je vo vašom segmente dostatok kvalifikovaných pracovných síl?

- Žiaľ, nie, nie je. Aj preto aktívne pracujeme na zatraktívnení spoločnosti pre našich domácich zamestnancov tak, aby sme prilákali k nám ďalších šikovných ľudí. Zároveň rozbiehame spoluprácu s univerzitami a strednými školami, kde je naším dlhodobým cieľom aktívne sa podieľať na procese výučby tak, aby bol aktuálny a aby zo škôl na trh práce prichádzali naozaj pripravení uchádzači.

Zároveň sa orientujeme aj na zahraničných pracovníkov, kde tvoríme dlhodobú stratégiu pre ich zamestnávanie. Aktuálne máme skúsenosti so zamestnancami zo Srbska a Maďarska.

Aký máte názor na prijímanie zahraničných zamestnancov?

- Na Slovensku sa tomuto už vyhnúť nedá. Je to jedna z ciest, ako ďalej zvyšovať produktivitu vo firmách. Automatizácia je len jedna z ciest. Takto môžete pokryť 10 – 20 percent pozícií, na mnohých pozíciách však lacná pracovná sila je a bude jediným ekonomickým riešením. A keďže mobilita pracovnej sily na Slovensku je stále naozaj nízka, jednou z ciest je hľadať ľudí v zahraničí.

Spolupracujete so školami v duálnom vzdelávaní? Ako vnímate túto formu zaškoľovania mladých ľudí?

- Do duálneho vzdelávania je aktívne zapojený zatiaľ len náš druhý závod v Bánovciach nad Bebravou. U nás v Trenčíne plánujeme spoluprácu so strednými školami v rámci duálneho vzdelávania, pripravujem sa naň a sme v aktívnom kontakte s odborom školstva a kultúry v Trenčianskom samosprávnom kraji. Cieľom je a bude pripraviť pre prax kvalifikovaných odborníkov. Naša pozornosť sa zameriava tiež na prípravu študentov vysokých škôl.

Dnes je už takmer samozrejmosťou, že zamestnávatelia poskytujú zamestnancom rôzne benefity. Akú stratégiu ste v tomto smere zvolili?

- Okrem štandardných benefitov a programov sa sústredíme hlavne na skutočné vzdelávanie, plánovanie ďalšieho rozvoja a systém benefitov ušitý na mieru pre konkrétneho zamestnanca. Pre nás je dôležitá komunikácia so zamestnancom, pochopenie jeho skutočných potrieb a vnútornej motivácie. Dnešný svet sa stáva čoraz viac komplexným, a preto aj záujmy a potreby sú čoraz komplexnejšie. Firma musí vedieť na tieto veci flexibilne reagovať.

Na čom si zakladáte pri vedení pobočky veľkej nadnárodnej firmy?

- Mojím vkladom je jednoznačne úloha lídra, kouča a partnera v jednom. Staviam na stabilite a dôvere, a to vo všetkých aspektoch. Je bežné, keď sa stretávam s kolegami z našej centrály, ktorí pracujú v Helle celý život. A vedia prečo. Toto je moja vízia. Mať takýchto zamestnancov a vedieť, že to robia preto, že rozumejú vízii spoločnosti, stotožňujú sa s ňou a sú v nej spokojní. A ako vo všetkom, tak aj v tomto začínam od seba.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 674
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 394
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 250
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 068
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 818
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 796
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 396
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 134
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 535
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 519
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

TRENČÍN: Po diaľnici uháňal takmer dvojstovkou, zinkasoval 400-eurovú pokutu

Trenčianski diaľniční policajti namerali na diaľnici D1 v katastri mesta Dubnica nad Váhom 27-ročného vodiča osobného motorového vozidla Mercedes, ktorý prekročil maximálnu

KOMERČNÝ ČLÁNOK

Pozor! Modré autobusy budú od piatku jazdiť v prázdninovom režime

Modré autobusy SAD Trenčín a SAD Prievidza budú s platnosťou od piatku 30. októbra 2020 až do odvolania premávať v prázdninovom režime.

Ilustračné foto.

Vo FN Trenčín je sedem pacientov na umelej pľúcnej ventilácii

Vo Fakultnej nemocnici (FN) Trenčín je momentálne hospitalizovaných 62 pacientov s potvrdeným ochorením COVID-19, z nich 45 je na vyčlenených lôžkach, čo predstavuje 60 percent celkovej kapacity pre pacientov s COVID-19.

Fakultná nemocnica v Trenčíne.

Po hlave si na ihrisku skákať nenechám, upozorňuje inak priateľský rozhodca Peter Maraz

Na jeseň prekvapil. Namiesto štvrtej ligy odpískal desať víkendov v oblastnom futbale. A bolo ho vidieť. Peter Maraz rozdal až sedem červených kariet.

Futbalový rozhodca Peter Maraz.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?