Koncern Hella Celosvetovo zamestnáva 37000 zamestnancov vo viac ako 125 pobočkách v 35 krajinách sveta.
Z uvedeného počtu pobočiek sa tri výrobné závody nachádzajú priamo na Považí: Hella Slovakia Front-Lighting, s.r.o. so sídlom v Kočovciach a Hella Slovakia Signal-Lighting, s.r.o. so sídlom v Bánovciach nad Bebravou a v Trenčíne.
„Už niekoľko rokov predstavujeme automobilovému svetu prelomové riešenia, ktoré sú jedinečnými na svetovom trhu a tak neustále udávame technologický trend v oblasti štruktúry samotného produktu a tiež celkového procesu výroby. Najvyššou prioritou spoločnosti je zabezpečiť spokojnosť zákazníkov poskytovaním čo najkvalitnejších produktov a služieb,“ hovorí operačný riaditeľ spoločnosti Hella Slovakia Front-Lighting, s.r.o. so sídlom v Kočovciach Slavomír Spišák.
Hella Slovakia Front-Lighting má ako zamestnávateľ silné postavenie v regióne. Patrí medzi atraktívnych zamestnávateľov z dôvodu stability na trhu, firemnej kultúry, motivačného systému odmeňovania a spokojnosti zamestnancov.
Na Slovensku pôsobíte už 15 rokov. Ktorý rok bol pre vás najdôležitejší?
- Pravdepodobne to bol rok 2003, kedy sme začali vyrábať náhradné diely a osvetlenia pre kamióny. Získali sme prvý projekt pre nášho dnes už strategického zákazníka Mercedes. Od tohto momentu sa v našom portfóliu nachádza množstvo kľúčových projektov z dielne Mercedesu a zo spoločnosti určenej na náhradné diely sa stala strategicky významná a úspešná spoločnosť. Dnes sú našimi zákazníkmi v podstate všetci poprední výrobcovia a dodávatelia v oblasti výroby automobilov, ako aj v oblasti obchodu s náhradnými dielmi.
Ďalším dôležitým krokom bolo udržanie si tempa a zvyšovanie získanej dôvery, čo viedlo k momentu, keď sme získali poverenie na vybudovanie sekcie vývoja v oblasti industriálneho inžinierstva a vývoja samostatných výrobných procesov a nástrojov. Dnes je to úplne samostatne fungujúci organizmus s motivovaným tímom vývojárov.

Ako sa vašej spoločnosti podarilo vybudovať poprednú pozíciu na trhu?
- Bola a stále to je úžasná, ale náročná cesta. Za všetkými úspechmi stoja naši zamestnanci, ich neustála motivácia prekračovať definované hranice, prehlbovať získanú dôveru našich zákazníkov a rovnako i dôveru vrcholového manažmentu v materskej spoločnosti v Nemecku.
Som veľmi hrdý na naše výsledky. Dokazujú, aká odborná, profesionálna a kvalitná môže byť slovenská spoločnosť.
V minulosti ste získali viacero ocenení.
- V roku 2014 sme ako jediná Hella spoločnosť v Európe získali cenu divízie za projektový manažment a excelentne zvládnutý nábeh projektu Mercedes triedy E, v roku 2016 cenu divízie za kvalitu, pričom v rovnakom roku sme získali hodnotné ocenenie od zákazníka Daimler (cenu pre najlepšieho dodávateľa) a nakoniec v minulom roku ako doposiaľ jediná HELLA spoločnosť vo svete získala cenu za celkové riadenie spoločnosti.
Za každým úspešným príbehom sú ľudia. Je vo vašom segmente dostatok kvalifikovaných pracovných síl?
- V súčasnosti zamestnávame viac ako 1600 ľudí. Slovensko patrí medzi automobilovú veľmoc. Každá rodina je istým spôsobom naviazaná na príjmy z automobilového sektora, či už na úrovni finálnej výroby automobilu, alebo súčasťou nekonečne dlhého dodávateľského reťazca a ponúkaných služieb.
Aj preto na Slovensku nie je dostatok kvalifikovaných pracovných síl. Začína to už na základných pozíciách vo výrobe, pokračuje úrovňou špecialistov a končí v nedostatku kvalifikovaných manažérov. Pridanú hodnotu tvorí najmä výrobný pracovník, ktorý svojou činnosťou pretvára produkt a tak tvorí hodnotu.
Aký máte názor na prijímanie zahraničných zamestnancov?
- Slovenská spoločnosť dozrieva a integrácia zahraničných zamestnancov je nevyhnutnosťou. Pracovných príležitostí je stále viac, na Slovensko prichádza viac investorov.
Pôsobíme v priemyselnom regióne, vysoko konkurenčnom prostredí z pohľadu získavania ľudských zdrojov. V okolí 30 kilometrov pôsobí osem výrobných spoločností nad 200 zamestnancov v oblasti strojárskej a elektrotechnickej výroby.
Vnímame to veľmi citlivo. Bez dostupnej pracovnej sily a kvalifikácie môžeme prísť o ďalšie investičné príležitosti, rozvoj spoločnosti. Nezamestnanosť na Slovensku, špeciálne v konkrétnych regiónoch, je nízka a nedokážeme zabezpečovať potrebné kapacity a potreby investora, ale i zákazníkov.
Otázkou ostáva, či je naša spoločnosť dostatočne pripravená na integráciu a prílev zahraničných zamestnancov, či nás niekto na toto pripravil a vysvetlil ako situácii čeliť a ako ju riešiť, či prijať. Je potrebné tieto „cudzie“ kultúry spoznať a podporiť ich integráciu v pre nich úplne cudzej spoločnosti. Je na mieste pomôcť im, pretože my tiež potrebujeme ich pomoc, inak tento ekonomický „boom“ nezvládneme.
Aká je vízia ďalšieho rozširovania výroby?
Naším cieľom je dosiahnuť ročnú výrobnú kapacitu 2,5 milióna svetlometov. Pýšime sa prívlastkom „Premium Supplier“, čo znamená, že nie sme len dodávateľom v zmysle manufaktúry, ale aj vývojový partner v automobilovom priemysle.
Môžem potvrdiť, že sme ďalších minimálne desať rokov vyťažení. Pracujeme na vývoji nového svietenia pre spoločnosť Daimler a rovnako i na nových radoch pre Mercedes triedy A, B, C, E, V a tiež ich nástupcov.
Chceme sa orientovať na aktuálne výrobkové portfólio, teda: kamióny, transportéry, osobné automobily a tiež sa špecializovať na výrobu elektronických modulov.
Prílevom nových projektov sme sa dostali na najvyššiu technologickú úroveň a stala sa z nás plnohodnotná a samostatne fungujúca spoločnosť. V poslednom období sme implementovali najmodernejšiu technológiu, vidíme pred sebou dlhodobý rast predaja a vývoj ďalších nadčasových produktov a technológie.
V Trenčianskom kraji dobre funguje systém duálneho vzdelávania. Ako vnímate túto formu zaškolovania mladých ľudí?
- Duálnemu vzdelávaniu sa venujeme viac rokov, školíme a vzdelávame mladých a progresívnych študentov. Ako atraktívny zamestnávateľ vnímame spoločenskú zodpovednosť rôznorodým spôsobom. Patrí sem i zodpovednosť za kontinuálne vzdelávanie našich študentov so snahou pomôcť im sa uplatniť na trhu práce.
U nás nájdu všetko, čo si dokáže mladý človek predstaviť. Od príjemného prostredia, inovačné komplexné produkty cez najmodernejšiu technológiu až po seriózny kariérny postup v nadnárodnej organizácii.
Aký bol váš osobný vklad do spoločnosti?
Každú dobrú spoločnosť robí dobrý líder. Považujem sa za lídra, ktorého veľkosť rastie spoločne s veľkosťou spoločnosti a osobná účasť i zainteresovanosť je nevyhnutnosťou. Naším východiskovým bodom je spokojnosť zákazníka.
To je možné dosiahnuť len za predpokladu, že každý zamestnanec vníma spokojnosť zákazníka ako svoj vlastný, osobný cieľ a pri jeho dosahovaní prevezme osobnú zodpovednosť. Strategickou myšlienkou podniku je nielen požadovať, ale aj podporovať osobnú firemnú zodpovednosť u každého zamestnanca spoločnosti – bez ohľadu na to, ktorú pozíciu zamestnanec vo firme zastáva.