TRENČÍN. Rozbité cesty po zime riešia v meste každý rok, výtlkov na cestách pribúda. Navyše, každá zima ich stav ďalej zhoršuje.
Asfaltový kryt ciest nezodpovedá podľa hovorkyne Trenčína Eriky Ságovej kvalitatívnym požiadavkám krajského mesta.
„Je to predovšetkým soľ, ktorá pôsobí deštruktívne a v popraskanom asfalte urýchľuje rozpad povrchu ciest. Na cestách s novým asfaltom nevidno po zime výtlky a ak, tak len vo výnimočných prípadoch. Čím v horšom stave cesta je, tým je na nej viac výtlkov a tým viac opráv si vyžaduje,“ povedala Ságová.
Mesto má podľa nej vlastnú evidenciu výtlkov, od ľudí dostávajú podnety na havarijný stav ciest.
„Snažíme sa opravovať ich vlastnými silami, samozrejme, v závislosti od počasia.“
Na opravu používajú v Trenčíne dostupné materiály – betón asfaltový po zhutnení a suchú asfaltovú zmes na trvalé opravy výtlkov.
Zničených ciest je veľa
Jedna z najhorších ulíc v meste je podľa obyvateľov Trenčína cesta K výstavisku, ktorou najmä počas výstav prejdú tisíce áut.
„To nie je reprezentovanie Trenčína, tam by mala byť cesta v top stave a nie takto rozbitá,“ napísala na sociálnej sieti Lucia Šedivá.

Michal Suchán zasa spomenul katastrofálny stav na uliciach Janka Krála, Dolný Šianec.
„Všetka česť, že sa na tie zvyšky asfaltu podarilo namaľovať modré čiary.“
Medzi ďalšie ulice v zlom stave zaradili ľudia Veľkomoravskú ulicu.
„Veľkomoravská od križovatky pri základnej škole smerom k starému futbalovému štadiónu je totálne zničená, asfalt už nehľadajte. Nájomné byty síce stavajú, ale príjazdovú cestu, zničenú od nákladných áut, nerieši nikto,“ napísal Jaroslav Strnad.
Pol milióna na opravy
Väčšina ciest v meste má viac ako 15 rokov. V minulosti sa komplexné opravy nerobili, dnes si preto vyžadujú obrovské peniaze.
„Suma za opravy výtlkov je závislá od ďalších požiadaviek na opravy miestnych komunikácií, čiže chodníkov, schodísk, zábradlí, oporných múrov, podchodov a podjazdov,“ vysvetlila hovorkyňa Trenčína.
Na ich obnovu tento rok vyčlenili takmer pol milióna eur, v pláne je súvislá oprava Ulice generála Svobodu. Po ukončení rekonštrukcie vodovodov dostane podľa Ságovej nový povrch viacero ciest.
Špeciálny stroj sa osvedčil
V Trenčíne začali pred troma rokmi používať špeciálny stroj. Pracuje na báze infračerveného žiarenia, bez potreby rezania či frézovania asfaltu. Havarijné opravy výtlkov s ním môžu robiť aj v zimnom období.

„Žiarič sálavým teplom roztopí vozovku, prehreje ju do hĺbky a zničí všetky praskliny. Pôvodný asfalt zostane kašovitý, pridáme do neho nový asfalt, ktorý je v stroji. Spoja sa dve teplé zmesi, rozhrabú a zavalcujú,“ povedal pred časom Robert Marušák z dodávateľskej firmy. Stroje na opravu ciest vyrábajú v Pelhřimove.
Je to jediný výrobok svojho druhu v Európe. Povrch by mal podľa dodávateľa zostať opravený štyri až päť rokov.
Za jeden deň dokáže stroj opraviť približne sto metrov štvorcových plochy. Mesto zaň zaplatilo približne 60-tisíc eur.
So strojom sa nedajú opraviť všetky cesty v Trenčíne, je určený len na asfaltobetón, nie na liaty asfalt.

Riaditeľ Mestského hospodárstva a správy lesov v Trenčíne Róbert Buchel v minulosti vypočítal, že oprava jedného metra štvorcového týmto strojom stojí 12 eur.
„To je kompletná cena, aj s platmi zamestnancov, spotrebou LPG a asfaltovou drťou. Keď sa to robilo starou technológiou, platili sme za opravu jedného štvorcového metra 48 eur. Robil to externý dodávateľ, spoločnosť Marius Pedersen,“ dodal Buchel.