V Novom Meste nad Váhom pôsobí Magna Slovteca od roku 1994. Hlavnou činnosťou je výroba vonkajších a vnútorných spätných zrkadiel a integrovaných smeroviek na osobné automobily pre renomované automobilky.
V roku 1994 začala spoločnosť výrobu káblových zväzkov s približne 50-timi zamestnancami. V roku 1995 začala s výrobou vnútorných spätných zrkadiel pre Audi a zároveň začala výroba na prvých vstrekolisoch, počet zamestnancov prekročil 100.
Postupne pribúdali prístavby - ako v roku 1995 prístavba skladu materiálu a v roku 2007 prístavba skladu hotovej výroby a administratívnej budovy, zároveň s tým narastal aj počet zamestnancov.
Na jeseň 2017 už v spoločnosti pracovalo približne 700 zamestnancov. Vtedy sa začala písať ďalšia dôležitá etapa v histórii spoločnosti a tou bolo presťahovanie do nových priestorov. Tržby spoločnosti Magna Slovteca medzičasom prekročili hranicu sto miliónov eur ročne.
HR Manager spoločnosti Milan Kališ pracuje v spoločnosti Magna už viac ako 12 rokov. Prešiel rôznymi pracovnými pozíciami, vrátane medzinárodného pôsobenia.
„Magna je úžasná svojou filozofiou v tom, že je otvorená novým myšlienkam, nápadom a neustálemu zlepšovaniu. Zamestnanci majú možnosť sa realizovať v rôznych projektoch, ktoré sú aj mimo ich bežnej rutiny,“ skonštatoval na úvod rozhovoru.
Spoločnosť Magna pôsobí na Slovensku takmer 25 rokov. Ktoré udalosti považujete za kľúčové?
Určite je to rozširovanie výroby spojené s nárastom počtu zamestnancov. Medzi ďalšie míľniky patrí ocenenie Lean Manufacturing Award (Automotive Industry, 2010), World Class Logistics Award (Magna, 2016), ale ja osobne si najviac vážim naše umiestnenie v prvej trojke Najzamestnávateľ za uplynulé dva roky (2016, 2017), ktoré odráža názor našich zamestnancov, ale aj verejnosti, ktorá hlasovala v ankete.
Čím bol pre vás uplynulý rok výnimočný?
Rok 2017 bol jedinečný v histórii spoločnosti Magna Slovteca tým, že sme sa presťahovali zo starších vlastných, ale aj externých prenajatých priestorov – cieľ je mať všetko pod jednou strechou. Pre mňa ako dohliadajúceho manažéra bolo neuveriteľné sledovať nadšenie, úsilie a prácu všetkých kolegov, ktorí sa na tomto procese podieľali. Špeciálne, ak uvážime, že sme dodali každému zákazníkovi všetko v požadovanej kvalite, množstve a termíne, bez chyby, aj počas priameho sťahovania. Za to patrí ešte raz všetkým veľká vďaka.
Ako sa vašej spoločnosti podarilo vybudovať poprednú pozíciu na trhu?
Je to jednoznačne zásluhou našich zamestnancov. Je skvelé vidieť, ako sa darí rozvíjať spoločnosť pod dohľadom skúsených zamestnancov, ktorí zároveň tieto skúsenosti odovzdávajú ďalej. Vytvorili sme pozície tzv. juniorov, ktorí po zaučení sa majú možnosť postúpiť na vyššie administratívne pozície. Voľné pozície obsadzujeme v prvom rade z interných zdrojov, čo pomáha udržovať a zvyšovať know-how vo firme. Zároveň neustále hľadáme tých najlepších na trhu práce a nebojíme sa presadzovať nové myšlienky.

Je vo vašom segmente dostatok kvalifikovaných pracovných síl? Aký máte názor na prijímanie zahraničných zamestnancov?
Bez ohľadu na segment výroby sa prejavuje nedostatok kvalifikovaných pracovných síl aj v našej spoločnosti. Aby sme uľahčili novým zamestnancom adaptáciu, prvé dni ich pracovného pomeru strávia v školiacom centre, kde im skúsené inštruktorky vysvetlia základy jednotlivých montážnych operácií. Následne majú možnosť si tieto vyskúšať a trénovať, takže prechod do „ostrej“ výroby nie je tak náhly pre nových zamestnancov. Prijímame aj zamestnancov z iných krajín Európskej únie, ktorým pomáhame s integráciou pomocou tlmočníkov.
Ako pociťujete zmeny na trhu práce za posledné roky?
Priemysel na západnom Slovensku je aktuálne charakteristický vysokým dopytom po kvalifikovanej pracovnej sile. Tento trend neobchádza ani našu spoločnosť a snažíme sa byť zamestnávateľom prvej voľby pre našich zamestnancov. Zároveň je pre nás dôležité zostať spoľahlivým partnerom v kvalite a dodávkach pre našich odberateľov.
Vo Vašej firme majú veľké zastúpenie aj zamestnanci administratívy. Prečo taký veľký počet?
Asi je najdôležitejším dôvodom je fakt, že nie sme len montážnym závodom, ale takzvaný „full-system“ dodávateľ. Venujeme sa vlastnému vývoju, dizajnu a projektovej práci, tiež disponujeme vlastným certifikovaným laboratóriom a máme vlastné oddelenie nákupu.

Spolupracujete so školami v duálnom vzdelávaní? Ako vnímate túto formu zaškolovania mladých ľudí?
Osobne som veľmi rád, že máme možnosť mať aktuálne študentov, ktorí sa zaškoľujú v rámci praxe. Myslím si, že je dôležité, aby školstvo úzko spolupracovalo s priemyslom a dokázalo sa pripraviť na potreby podnikov minimálne 5 rokov vopred. Vždy sú u nás dvere otvorené pre mladých a talentovaných ľudí, ktorí hľadajú uplatnenie, možno aj mimo svoj pôvodne vyštudovaný odbor.

Dnes je už takmer samozrejmosťou, že zamestnávatelia poskytujú zamestnancom rôzne benefity. Akú stratégiu ste v tomto smere zvolili?
Benefity, ktoré poskytujeme našim zamestnancom, je možné rozdeliť do 4 kategórií – finančné benefity; zdravie a šport; vzdelávanie a rozvoj; rodina a zábava. Je to viac ako 30 rôznych benefitov, aby si každý zamestnanec našiel „to svoje“. Medzi najpopulárnejšie patria určite 13 . a14.plat, odmeny za zlepšovacie návrhy a podiel na úsporách, permanentky na plaváreň a masáže, jazykové kurzy, či Vianočný ples/večierok. Čo nás odlišuje od iných zamestnávateľov je fakt, že každoročne podľa hospodárskych výsledkov vyplácame kmeňovým zamestnancom pri dodržaní určitých kritérií aj podiely na zisku.
Firmy sa často venujú charitatívnym podujatiam, podporujú rôzne nadácie. Ako je na tom Magna?
Každoročne pomáhame viacerým charitatívnym podujatiam, skupinám aj jednotlivcom. Pravidelne podporujeme projekt Hodina deťom a stáva sa milou tradíciou spolupráca s Detským domovom v Novom Meste nad Váhom. Každoročne pripravia vianočné ozdoby na náš firemný stromček, ktoré skrývajú tajné priania detí a tie sa im snažíme spolu s kolegami splniť.