TRENČÍN. Regulácia začala minulý rok v marci v šiestich zónach. Štart sprevádzali spory s políciou, ktorá na spustenie nedala súhlas, ale aj s obyvateľmi, ktorí proti spoplatneniu spísali petíciu a zorganizovali protest počas zasadnutia mestského zastupiteľstva.
Ku koncu februára tohto roka si parkovaciu kartu kúpilo viac ako päťtisíc ľudí, z toho je 3 896 rezidentských a 688 abonentských kariet. Necelých 500 kariet predali pre návštevy pásma.
Mesto hovorí o regulácii, nie o spoplatnení
ANKETA: AKO VNÍMATE ZMENY V PARKOVANÍ PO ROKU?
Majo Horník: Nie je to zrovna fér. Rodičia bývajú v centre, tí musia platiť. Myslím si, že by mali platiť všetci. Ľudia sú diskriminovaní, tí v cenre platia a na okrajoch nie, najmä na Juhu a Sihoti. Stále sú tam dodávky, množstvo áut, ten problém sa tam vôbec nevyriešil. Je pravda, že áut je na uliciach menej. Poschovávali to do garáží.
Vladimír Nemec: Zvykol som si. Tam kde musím platiť, zaplatím. Mám kartu na celé mesto. Uvidíme, čo z tých peňazí, na čo sa to využije. Aj predtým som platil, kde sa platilo, teraz ma to stojí navyše 80 eur ročne. Zdá sa mi, že na parkoviskách je menej áut,“
Kamil Červeňan: Je to hrozné, komplikované. Človek tu pol hodiny stojí, nech sa k čomusi dostane. Nie sme všetci Trenčania, neovládame to. Po roku vidieť, že je menej áut.
Dana Šaradinová: Automaty sú komplikované, ale vidno, že je tu viacej miesta. U nás sa na sídliskách neplatí. To je smiešne, veď keď som pred domom, nebudem tam predsa platiť.
Hlavným zámerom pre zmeny v parkovaní bolo podľa Ivety Marčekovej z mestského útvaru mobility regulovať enormný nárast parkujúcich vozidiel s dôrazom na zabezpečenie parkovania pre domácich obyvateľov.

„Základnou filozofiou je regulácia počtu áut v meste a nie vybrať peniaze od ľudí,“ povedala Marčeková.
Regulácia podľa nej vyriešila viaceré problémy s parkovaním.
„Odstránilo sa dlhodobé, často celodenné, parkovanie v centre. Súčasne sme urobili viaceré opatrenia k zlepšeniu bezpečnosti na cestách. Ide o postup, ktorý žiadne iné mesto takto dôsledne nerobilo,“ skonštatovala Marčeková.
Regulácia parkovania podľa nej viedla v Trenčíne aj k zvýšenému využívaniu hromadnej dopravy.
„Niekoľko rokov trvajúci percentuálny pokles v počte prepravených osôb sa zastavil, dokonca dochádza k percentuálnemu nárastu cestujúcich. Ide približne o 0,8-percentný nárast voči roku 2016,“ povedala Marčeková.
Pozitívnym dôsledkom regulácie je podľa nej tiež budovanie stojísk pre vozidlá na súkromných pozemkoch.
„Samotní zamestnávatelia vytvárajú priestor pre parkovanie zamestnancov v areáloch firiem. Tieto opatrenia prispievajú k zníženiu počtu vozidiel v uliciach,“ dodala Marčeková.
Medal: Nový systém bol nepripravený
Niektorí poslanci mestského zastupiteľstva ale zavedenie nového systému aj po roku kritizujú, podľa nich nebol dobre pripravený.
„Za ten rok sa ukázalo, že naše pripomienky k tomu, že parkovacia politika je nepripravená vôbec neboli od veci. Dôkazom toho je, že počas celého roka sme znovu a znovu prijímali nové úpravy nariadenia o parkovaní,“ povedal poslanec Richard Medal.

Systém parkovania je podľa neho zložitý pre pochopenie občanov ale najmä návštevníkov mesta.
„Svedčia o tom dlhé rady návštevníkov, ktorí stoja pri automatoch a nevedia, čo a ako zadať. Nerobí to mestu dobrú reklamu,“ uviedol Medal.
Pri spustení zmien žiadali, aby sa spolu s parkovacou politikou začali riešiť záchytné parkoviská na okrajoch miest a vylepšenie MHD.