NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Originalita, nápaditosť a kreativita kraľujú aj v tohtoročnej plesovej sezóne. Každá žena túži na tanečnom parkete zaujať nezvyčajnou róbou, ktorú ešte nikto nevidel.
Módna dizajnérka Lenka Fraňová prekvapila všetkých umeleckým výtvorom na svojom chrbte. Stovky korálok, jemných perličiek a štrasov premenila na netradičný námet. Na jej chrbte sa počas pretancovanej plesovej noci trblietal nádherne prepracovaný erb Nového Mesta nad Váhom.
Madonu s dieťatkom na rukách v blízkosti novomestského kostola vlastnoručne vyšívala háčikom nekonečné hodiny.
Nadchla ju silná myšlienka Madony s dieťatkom
Erb s Madonou, dieťatkom v náručí a kostolom, ktorý oficiálne Nové Mesto nad Váhom používa od 15. decembra 1995, má hlboké korene ešte v polovici 19. storočia.

Práve veľké pečatidlo z tohto obdobia i ďalšie pečatidlo po prvýkrát použité v roku 1843 sa stali východiskom pre výtvarné spracovanie aktuálneho erbu akademickým maliarom Jánom Mikuškom. Novomešťanka Lenka Fraňová dala mestskému symbolu exkluzívnu plesovú podobu a zároveň zachovala tradíciu i historickú pokoru.
„S manželom sme sa do Nového Mesta nad Váhom prisťahovali a jeden z jeho hlavných symbolov sa mi vždy páčil. Obdivovala som jeho spracovanie. Som matka, máme tri detičky. Madona s dieťatkom mi príde ako veľmi hlboká myšlienka,“ vyznala sa Lenka. Preto sa už v septembri minulého roka rozhodla vyšiť si na plesové šaty novomestský erb. Pútavú myšlienku zavŕšila krátko pred januárovým plesom.
„Pristupovala som k tomu s veľkou pokorou, pretože k symbolu mesta mám reš-pekt. To bolo pre mňa zásadné. Náš mestský znak vyžaruje veľkú silu,“ pokračovala autorka netradičnej podoby mestského symbolu.
Dlhé noci strávené nad novomestským erbom

Vyšívanie, páranie, porovnávanie, prerábanie. Niečo vyšlo, niečo nie. Opravovalo sa až do posledného detailu. Korálka ku korálke, perlička k perličke. Desiatky hodín strávených nad dnes už pod tanečnými svetlami výrazne sa ligotajúcou Madonou s dieťatkom i kostolíkom.
„Boli to dlhé noci špeciálneho vyšívania háčikom, ale užívala som si to. Niečo som prišila aj ihlou. Toto špeciálne vyšívanie háčikom sa dokonca vyučuje na jednej londýnskej akadémii. Objednala som si háčik a v novomestskej galantérii strávila hodiny, kým sme našli s pani predavačkou tie správne korálky,“ usmiala sa.
Aktívne na erbe začala pracovať počas Vianoc, začiatkom januára svoje vyšívanie háčikom ešte zintenzívnila.
O veľkosti erbu mala Lenka jasnú predstavu už dávnejšie. Mal byť dobre viditeľný, ale nie zbytočne veľký alebo prehnane malý. Pri jeho vzniku použila stovky perličiek, korálok a štrasy, aby zvýraznila ligotanie mestského znaku.
„Použila som dostupné veci. Najskôr som si materiál objednávala z Anglicka, všetky krásne veci som objavila bez problémov aj u nás v galantérke. Strávila som v obchode najmenej hodinu a natrafila na dobrých ľudí,“ pokračovala Lenka.
Najťažšia bola strecha novomestského kostola
Keď sa Lenka púšťala po prvýkrát do vzniku netradičného erbu na plesové šaty, obávala sa komplikácií pri tvorbe Madony s dieťatkom v náručí.

„Napokon bol väčší problém s kostolíkom. A predovšetkým s jeho strechou. Kým to nebolo stopercentné, ani som nešla spať. Niekedy som strávila pri práci na erbe celú noc. Raz som skončila o štvrť na sedem ráno. A keby to nebolo vyšlo, tak mám doma aj ďalšie šaty,“ zasmiala sa.
Napokon všetko vyšlo podľa jej predstáv. Kostolík a jeho strechu premenila do architektonicky nezvyčajnej rozprávkovej podoby, Madona s dieťatkom vyžarujú zasa jemný cit a veľa materinskej lásky.
Lenka vyšívala symbol mesta na takmer neviditeľnú sieťku. Šaty Madony sú dokonca o niečo „bohatšie“, ako je jej odev na oficiálnom erbe. Nebolo to však vôbec jednoduché vytvoriť. „Keď som si niečo načrtla na sieťku kriedou, okamžite sa mi to pri práci zmazalo. Občas som si na sieťku priložila vytlačený erb mesta, aby som presne dodržala rozmery. V globále som sa snažila dodržať všetko tak, aby bol erb Nového Mesta nad Váhom takmer pôvodný,“ vyznala sa.
Vyšívanie háčikom Lenku fascinuje
Prvý pohľad na chrbát Lenky Fraňovej s erbovou podobou Madony s dieťatkom a kostolíkom núka myšlienku, že symbol mesta je na telo prilepený.
„Nie je to tak. Erb je prišitý k priesvitnej a veľmi jemnej sieťke. Sieťku nie je na tele vôbec vidno. Bol problém takúto sieťku zohnať. Objavila som ju napokon až vo Viedni,“ prezradila módna dizajnérka, ktorú vyšívanie háčikom priťahovalo už dlhé roky. Zamilovala sa do štúdia módnych doplnkov prestížnych svetových značiek. A keď zistila, že je schopná vyšívať háčikom zaujímavé motívy, neváhala ani chvíľku a pustila sa do puntičkárskej práce.

„Pričuchla som k módnemu svetu a mala šťastie stretnúť veľmi šikovných ľudí. Tam som zistila, že precízne prišiť každú korálku, je umelecké dielo. To mi pomohlo. Exkluzívne svadobné šaty vyšívajú vo svetoznámych firmách aj štyri mesiace piati ľudia v kuse. Rada študujem aj dejiny módy,“ pokračovala. Plesové šaty, na ktoré Lenka Fraňová naaranžovala mestský erb, jej ušila kamarátka.
Na Československý ples pôjde so Štefánikom
Plesový erb prežil bez ujmy aj svoju premiéru na novomestskom charitatívnom plese. Pri temperamente jeho autorky zvládol napodiv všetky tanečné kreácie.
„Erb dopadol dobre. Manžel si dával pozor a držal ma opatrne. Aj ja som si dávala celú noc pozor, aby sa to všetko nerozletelo. Erb prežije určite aj ďalší ples. A snažila som sa aj vzpriamene držať telo, aby poriadne vynikol. Ako dobre, že mám za sebou kurzy tanca,“ zasmiala sa. Jej kreativita nepozná medze. Onedlho ju čaká Československý ples v Prahe, na ktorý už teraz pripravuje opäť nečakanú novinku. Na jej šatách bude tróniť Milan Rastislav Štefánik.
„Už sa na tom pracuje. K takejto tvorbe treba ale pristupovať veľmi zodpovedne a opatrne, s veľkou pokorou a úctou. Štefánik bol veľký človek. Politik, vedec, diplomat. Oslavovať sa bude sto rokov od vzniku Československa. A aj týmto spôsobom počas plesovej sezóny sa dá pripomenúť jedna z najväčších postáv našej histórie a jej prínos. A budem sa snažiť ladiť všetko do trikolóry,“ dodala Lenka Fraňová.