DUBNICA NAD VÁHOM. Samosprávy využívajú na komunikáciu s obyvateľmi rôzne formy. Medzi najdostupnejšie spôsoby, ako môžu ľudia položiť otázku alebo získať informácie, patria rubriky verejných diskusií na internetových stránkach miest.
V Dubnici nad Váhom už rok a pol internetové fórum na webe nefunguje. Posledný podnet tam obyvatelia napísali vlani v máji.
Na novej stránke vraj fórum bude, no zatiaľ chýba
Mesto argumentuje, že paralelne so starou spúšťa novú webstránku, aj na nej však zatiaľ verejná diskusia chýba.
“Pracujeme na tom, vychytávame posledné nedostatky.
„
„Dizajn starej, jej štruktúra už nespĺňa požiadavky modernej webstránky. Od prvého novembra sme spustili novú stránku dubnica.eu, tá funguje paralelne so starou dubnica.sk,“ informovala prednostka Mestského úradu v Dubnici nad Váhom Mariana Páleníková.
Súčasťou nového webu je aj modul pre starších občanov, vyššie rozlíšenie písma alebo možnosť sťahovať hlasové informácie.

Na novej stránke však internetové fórum chýba.
„Súčasťou musí byť aj diskusné fórum, pracujeme na tom. Vychytávame posledné nedostatky, od začiatku decembra tam určite bude aktívne,“ ubezpečila Páleníková.
Otázky posielajú poštou
Dubničania tak musia s úradmi komunikovať emailom, dokonca posielajú otázky klasickou poštou.
„Keď niekam telefonujeme, pol dňa nás odkazujú z jedného miesta na druhé. Keď je tá stránka, tak človek tam napíše a oni by tam mali byť na to, aby rozdeľovali tie pripomienky tam, kam patria.
Myslím si, že by to malo fungovať,“ povedala Dubničanka.
„Určite to chýba. Ide o to, aby sa riešili problémy v meste. To, čo ľuďom vadí, aby to napísali. Mal by to byť štandard,“ skonštatoval ďalší.
ZOMOS tvrdí, že je to účelové
Vladimír Dulla zo Združenia občanov miest a obcí Slovenska považuje nefunkčnosť jedinej rubriky na stránke za účelové a v neprospech verejnosti.
„Prevádzka ostatných častí stránky dokazuje, že tvorba nového webu nemá vplyv na schopnosť aktualizovať jednotlivé súčasti.
Radnica nepristupuje k svojim úlohám a vzťahu k občanom rovnakým metrom,“ reagoval Dulla.
Diskusie sú inde štandardom
Samosprávy väčších miest v regióne bežne komunikujú s obyvateľmi aj prostredníctvom internetových diskusií.

„V Trenčíne majú občania možnosť pýtať sa na všetko, čo ich zaujíma, prípadne teší alebo hnevá predovšetkým prostredníctvom rubriky na mestskom webe Otázky a odpovede. Najčastejšie sa ich otázky týkajú dopravy – konkrétne opráv ciest a chodníkov, ale i vybudovania nových komunikácií a parkovacích miest. Pomerne veľké množstvo otázok sa týka starostlivosti o verejnú zeleň, odpadového hospodárstva a tiež stavebného poriadku a verejného poriadku,“ povedala hovorkyňa Trenčína Erika Ságová.
Mesačne do tejto rubriky prichádza množstvo otázok.
„Konkrétne v septembri sme odpovedali na 132 otázok, v auguste na 162 otázok. Samozrejme, občania píšu a telefonujú i priamo na komunikačné oddelenie, príp. na jednotlivé útvary,“ dodala Ságová. Ďalšou z možností, ako sa dostať k informáciám, je návšteva Dní otvorených dverí u primátora mesta.
V Myjave sú populárne sociálne siete
V Myjave okrem internetovej stránky na komunikáciu s občanmi využívajú aplikácie a sociálne siete.
„Občania využívať napríklad diskusné fórum na myjavskom webe, oficiálnu myjavskú skupinu na sociálnej sieti Facebook a pri nahlasovaní podnetov aj systémy City Monitor a odkaz pre starostu. Tie pohodlne a bezplatne obslúžia aj zo svojich smartfónov,“ uviedol hovorca Myjavy Marek Hrin.
Práve sociálne siete považuje Hrin za dominantný spôsob komunikácie.
„Ľudia si zvykli využívať aj súkromné správy na Facebooku. Otázky nám prichádzajú denne a ich záber je skutočne široký. Pýtajú sa naozaj na všetko – na kontakty na inštitúcie, na možnosť stretnutia s primátorom, reagujú na to, s čím sú aktuálne nespokojní alebo čo potrebujú práve riešiť – cesty, chodníky, zeleň, odpady, škôlky, školy, kultúru, bezpečnosť,“ dodal Hrin.