Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav

Betónové základy v Bielych Karpatoch vybudovali nacisti

Ak vás na potulkách v lesoch Bielych Karpát na moravsko-slovenskom pomedzí nečakane prekvapili betónové základy, narazili ste na zvyšky nacistických leteckých hlások Flugwache z čias 2. svetovej vojny.

Takto vyzerali nemecké letecké hlásky počas 2. svetovej vojny. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

JAVORINA. Aj vy ste nádherné babie leto strávili na turistike na moravsko-slovenskom pomedzí v Bielych Karpatoch?

Počas čarovných prechádzok hrebeňom, keď niekedy ani netušíte, či kráčate po slovenskej alebo moravskej strane, ste možno narazili na niečo v prírode naozaj nečakané.

Ak ste sa túlali iba zopár kilometrov od Veľkej Javoriny, možno vás lesná cestička priviedla až k záhadným betónovým základom.

Možno ste si povedali, že tu v minulosti stála nejaká chata alebo turistická útulňa, ktoré zanikli a ostala po nich už iba betónová stopa.

Článok pokračuje pod video reklamou

Určite vás nenapadlo, že v blízkosti priestorov pri rozcestníku Javorina, po ktorých sa zo zeme vystrkujú iba schátrané základy, sa pred pár desiatkami rokov pohybovali nacistickí okupanti.

Letecká hláska z čias 2. svetovej vojny

Ak ste sa v Bielych Karpatoch dostali až na miesto, ktoré je spojené s nekonečnými číselnými súradnicami 48.9146344N, 17.6689286E, ocitli ste sa na mieste s precízne vybudovanými betónovými základmi v tvare obdĺžnika.

V ich blízkosti nechýbajú ďalšie mohutné betónové piliere. Hoci máte na dohľad jeden z najobľúbenejších turistických cieľov Veľký Lopeník (11 kilometrov) a iba osem kilometrov od vás sa týči najvyšší vrch Bielych Karpát Veľká Javorina, tí čo majú radi záhady a tajomstvá určite aspoň na chvíľu zabudnú na turistické chodníčky.

Bežný turista detailne neovládajúci históriu 2. svetovej vojny však zmysel betónových základov určite neodhalí.

Prečítajte si tiež: FOTO: Pri soche Lenina zastavujú aj zahraničné autobusy

„Počas druhej svetovej vojny tu stála nemecká vojenská pozorovateľňa i s ubytovňou pre členov obsluhy. Pozorovacia veža bola pravdepodobne z drevenej konštrukcie. Bola ukotvená do betónových základov, ktoré doposiaľ ostali na svojich miestach,“ prezradil bádateľ vojnovej histórie Marek. Vedľa veže sa nachádzala ubytovňa so zázemím pre vojakov slúžiacich na hláske.

„Obsluhu leteckých hlások tvorilo až šesť vojakov,“ pokračoval.

Po nacistoch zostali v lesoch betónové základy

Zvyšky betónových základov na moravsko-slovenskom pomedzí v Bielych Karpatoch patrili nacistickej leteckej hláske Flugwache 12. Jej príslušníci monitorovali akékoľvek nočné zvuky vychádzajúce z motorov lietadiel letiacich nad týmto územím. Preto medzi aktivity československých partizánskych skupín patrila aj snaha zlikvidovať tieto nemecké letecké pozorovateľne.

„9. septembra bol uskutočnený neúspešný prepad pozorovateľne partizánmi zo skupiny Jana Žižku – Kurinenko. Po príchode frontu v apríli 1945 do hraničnej obce Strání, rozliehajúcej sa v blízkosti česko- slovenských hraníc, sa letecká hláska Flugwache 12 vzhľadom na svoju strategickú polohu stala jedným z prvých cieľov spojeneckého delostrelectva. Pozorovateľňa kompletne vyhorela 16. apríla 1945,“ pokračoval Marek.

Podľa jeho slov sa o leteckej hláske nedochovali žiadne fotografie a ani podrobné písomné zmienky. Preto sa dá iba hypoteticky predpokladať, aká bola veža vysoká a ako vyzerala ubytovňa pre posádku nemeckých vojakov, z ktorej zostali iba pôvodné betónové základy.

Marek dlhodobo, ale zatiaľ neúspešne, hľadá akékoľvek fotografické materiály z tejto pozorovateľne, aby sa mu podarilo komplexne zdokumentovať jej vojnovú podobu.

Na leteckých hláskach počuli v noci každý zvuk motora

Letecké hlásky slúžili na sledovanie akéhokoľvek preletu lietadiel v nočných hodinách.

„Vojaci zapisovali akýkoľvek presun lietadiel. V noci nevedeli, či ide o priateľské alebo nepriateľské lietadlo. Správy ráno nemeckí vojaci odovzdávali a ďalej sa vyhodnocovalo, či išlo o nemecké lietadlo alebo pre nich lietadlo nepriateľské. Určovali, či ide o prelet, či vyhadzovali z lietadiel zásoby alebo parašutistov,“ informoval znalec dejín 2. svetovej vojny Ľuboš Tupý.

Letecké hlásky boli budované na vyvýšených miestach, kde bol v noci absolútny pokoj a ticho a dal sa začuť každý zvuk leteckého motora. Flugmeldedienst (letecká hlásna služba) bola založená už v roku 1932 a v roku 1939 bola pripojená k Luftwaffe.

Prečítajte si tiež: Ultramaratónci oživili útek Vrbu s Wetzlerom z koncentračného tábora

Letecké hlásky boli najprv jednoduché drevené stavby, ktoré slúžili aj ako ubytovňa pre slúžiacich vojakov. Nechýbala tu drevená strážna búdka pre pozorovateľov. Tie boli neskôr nahradené drevenými pozorovateľňami. V nich sa nachádzala úradovňa, denná miestnosť a izba, v ktorej vojaci spávali. Pozorovateľňa bývala na prvom poschodí.

Nemecké letecké hlásky na česko-slovenskej hranici

V každodenných správach pre Flugwachkommando nechýbali ani údaje o približnej výške lietadiel a presný čas preletu.

„Pozorovatelia sledovali, či sa lietadlo nad územím neotáča, či má priamy smer alebo sa vracia nazad. Dôležitým údajom bolo aj množstvo zaznamenaných lietadiel,“ ďalej uviedol Tupý. Spracované údaje potom získali veliteľstvá stíhacích jednotiek, protilietadlového delostrelectva, protileteckej ochrany i železničnej dopravy.

„Na leteckých hláskach neboli žiadne radary ani iné zložité technické zariadenia. Pozorovatelia z hlások boli vybavení telefónom pre rýchle poskytovanie najnovších správ,“ skonštatoval Tupý.

Personál Flugwache väčšinou tvorili šiesti muži s dvoma pomocníkmi. Česko-slovenská hranica bola leteckými hláskami počas druhej svetovej vojny doslova obsypaná. V blízkosti hraníc ich bolo vyše desať.

Okrem hlásky medzi Veľkou Javorinou a Veľkým Lopeníkom sa v Bielych Karpatoch nachádzala na moravskej strane ďalšia letecká pozorovateľňa v pre nás dobre známom Starom Hrozenkove i v Štítnej.

Ďalšie nemecké hlásky boli situované severnejšie. Ich pozostatky sa dajú náhodne objaviť v Javorníkoch i v Moravsko-sliezskych Beskydách.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 507
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 500
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 494
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 8 652
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 336
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 563
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 028
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 821
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 690
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 290

Hlavné správy z MY Trenčín

Muž sa vyhrážal rodine zabitím, nadával jej do negrov. Skončil vo väzbe

NAKA obvinila muža z nebezpečného vyhrážania, súd ho vzal do väzby.

Na Skalke postavia po storočí nový pútnický dom

Starý domček mal takmer sto rokov, no bol v zlom technickom stave. Museli ho zbúrať.

Lukáš Šebek hlási návrat. Chce pomôcť Novému Mestu

Po roku sa vracia do materského klubu. V piatej rakúskej lige si udržal priemer takmer jedného gólu na zápas.

Bývalý zamestnanec liečebného domu dúfa, že krásna budova neskončí na smetisku

Liečebný dom Machnáč v Trenčianskych Tepliciach bol za spoločného Československa po Kryme a Paxe tretím najvýznamnejším v kúpeľnom mestečku.

Na Skalke sa začala hlavná púť na pamiatku patrónov Nitrianskej diecézy

Slávnostnou svätou omšou, ktorú celebruje generálny vikár Nitrianskej diecézy Peter Brodek sa začala v utorok na pútnickom mieste Skalka v Trenčianskom okrese hlavná púť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel známy horský záchranár Rudolf Chalupek

Rodák z Nemiec pri Banskej Bystrici pomohol na horách mnohým ľuďom v ťažkých situáciách. Odišiel do večnosti vo veku nedožitých 35 rokov.

Liptáci majú na námestí starú lanovku z Chopku

Jediným mestom s lanovkou priamo v centre je Liptovský Mikuláš. Okamžite sa z nej stala pútavá atrakcia námestia.

Návrat do Fortuna ligy nevyšiel. Slovenský talent nevie, čo bude

Denis Baumgartner naplno trénuje so Samdoriou na sústredení.

Ako sa za 20 rokov zmenila nezamestnanosť vo vašom okrese (mapy a grafy)

Nezamestnaných je najmenej Slovákov v histórii. V ktorom okrese je najľahšie zohnať prácu a kde najťažšie?

Vybrali SME

Už ste čítali?