TRENČÍN. Nedostatok vodičov mestskej hromadnej dopravy a prímestskej autobusovej dopravy je celoslovenským problémom, tvrdí šéf Asociácie vodičov autobusov.
Zhruba 20 vodičov chýba aj trenčianskemu dopravcovi, zaujať sa snaží zvýšenými mzdami i úsilím pritiahnuť za volant viac žien.
Prekážkou pre ľudí je najmä vysoká cena vodičského oprávnenia ako aj zodpovednosť za prepravu cestujúcich.
Autobusári zarábajú priemerne 1 000 eur
Šéf Asociácie vodičov autobusov Slovenska Tibor Ferko pri obsadzovaní voľných pracovných miest vidí najväčší problém v nízkych mzdách.
Argumentuje tým, že na Slovensku vlastní vodičské oprávnenie skupiny D (autobus, pozn. r.) dostatok ľudí, tí však kvôli platom pôsobia v súkromnom sektore, najčastejšie za volantmi kamiónov.

„Táto práca je aj dosť psychicky náročná a mladých ľudí odrádza aj vstávanie o tretej ráno a chodenie spať o jednej v noci,“ podotkol Tibor Ferko. Spolu s asociáciou veľký problém vo zvýšení vekovej hranice na získanie príslušného vodičského oprávnenia nevidí. „Problém nám robí, že dnes si môže človek spraviť oprávnenie zo skupiny B rovno na D, nemusí mať C, teda vynechá nákladné,“ povedal Ferko.
Ako dodal, vodiči bez vodičského oprávnenia na nákladné auto majú po prechode z osobného za volant autobusu veľké problémy.
„Získať vodičské oprávnenie je aj veľký finančný problém. Kedysi bola obrovská výhoda, že na vojne sa získavali vodičáky, boli učilištia, kde každý automechanik si mohol spraviť aj oprávnenie. Tých možností urobiť vodičské preukazy bolo viac, teraz je to preč,“ poznamenal generálny riaditeľ SAD Trenčín Juraj Popluhár.
Miestny autobusový dopravca sa snaží vodičov zaujať najmä finančným ohodnotením, v roku 2017 priemerný hrubý plat prekročil 1 000 eur. Rezervu vidí aj v emancipácií povolania vodiča.
„Pretrváva pohľad, že je to čisto mužské povolanie, ale máme aj dve vodičky na MHD a asi tri mesiace jednu vodičku na prímestskej doprave. Sme presvedčení, že ženy sú určite aspoň také dobré vodičky ako muži a v mnohých prípadoch sú dokonca zodpovednejšie,“ podotkol generálny riaditeľ.
Prekážkou pre výkon povolania je v niektorých prípadoch aj psychická náročnosť a zodpovednosť za bezpečie desiatok cestujúcich, Popluhár vidí šancu na odbúranie strachu pomoc psychológov.
V kraji potrebujú dvadsiatku vodičov

Posledná náborová kampaň trenčianskeho dopravcu sa skončila zamestnaním šiestich vodičov, ďalších stále hľadajú.
„Na to, aby sme sa dostali do bežného štandardu – na čerpanie dovoleniek, náhradu za maródky a náhradu za vodičov, ktorí robia vodičský preukaz či sa zdokonaľujú rôznymi kurzami, by sme potrebovali určite 18 až 20 ďalších,“ informoval generálny riaditeľ SAD Trenčín.
Nových zamestnancov dopravca získava najčastejšie v spolupráci s úradom práce alebo osobnou prácou s profesionálnymi vodičmi, o zmenu práce prejavujú záujem aj dlhoroční vodiči medzinárodnej kamiónovej dopravy.
„Ide o tých, ktorí sa chcú usadiť a rodina trvá na tom, aby boli viac doma,“ dodal Juraj Popluhár.
Z kamióna prešiel na autobus
Vodič autobusu Jozef Svurčík jazdí na trase Zliechov – Nová Dubnica – Považská Bystrica, v minulosti jazdil kamiónom. Svoje zamestnanie za vyslovene ťažké nepovažuje, keďže za volantom sedí celý svoj profesionálny život. Za problém nepovažuje finančné ohodnotenie, ale arogantných účastníkov cestnej premávky.
„Vodiči osobných áut sú často neohľaduplní, autobus napríklad nepustia zo zastávky. Sú takí, ktorí autobus ešte obehnú a trúbia. Musíme si dávať pozor a mať nervy uviazané napevno, aby sme to zvládli,“ povedal Jozef Svurčík s tým, že najnáročnejšie bývajú služby počas piatkových večerov.