Autobusoví dopravcovia hlásia nedostatok vodičov

V Trenčianskom kraji chýbajú vodiči autobusov, miestny dopravca sa preto čoraz viac snaží zamestnať ako vodičky aj ženy.

Aktuálna náborová kampaň miestneho dopravcu.Aktuálna náborová kampaň miestneho dopravcu. (Zdroj: ES)

TRENČÍN. Nedostatok vodičov mestskej hromadnej dopravy a prímestskej autobusovej dopravy je celoslovenským problémom, tvrdí šéf Asociácie vodičov autobusov.

Zhruba 20 vodičov chýba aj trenčianskemu dopravcovi, zaujať sa snaží zvýšenými mzdami i úsilím pritiahnuť za volant viac žien.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prekážkou pre ľudí je najmä vysoká cena vodičského oprávnenia ako aj zodpovednosť za prepravu cestujúcich.

Autobusári zarábajú priemerne 1 000 eur

Šéf Asociácie vodičov autobusov Slovenska Tibor Ferko pri obsadzovaní voľných pracovných miest vidí najväčší problém v nízkych mzdách.

SkryťVypnúť reklamu

Argumentuje tým, že na Slovensku vlastní vodičské oprávnenie skupiny D (autobus, pozn. r.) dostatok ľudí, tí však kvôli platom pôsobia v súkromnom sektore, najčastejšie za volantmi kamiónov.

Prečítajte si tiež: FOTO: Na prímestských linkách pribudli nízkopodlažné autobusy Čítajte 

„Táto práca je aj dosť psychicky náročná a mladých ľudí odrádza aj vstávanie o tretej ráno a chodenie spať o jednej v noci,“ podotkol Tibor Ferko. Spolu s asociáciou veľký problém vo zvýšení vekovej hranice na získanie príslušného vodičského oprávnenia nevidí. „Problém nám robí, že dnes si môže človek spraviť oprávnenie zo skupiny B rovno na D, nemusí mať C, teda vynechá nákladné,“ povedal Ferko.

Ako dodal, vodiči bez vodičského oprávnenia na nákladné auto majú po prechode z osobného za volant autobusu veľké problémy.

„Získať vodičské oprávnenie je aj veľký finančný problém. Kedysi bola obrovská výhoda, že na vojne sa získavali vodičáky, boli učilištia, kde každý automechanik si mohol spraviť aj oprávnenie. Tých možností urobiť vodičské preukazy bolo viac, teraz je to preč,“ poznamenal generálny riaditeľ SAD Trenčín Juraj Popluhár.

SkryťVypnúť reklamu

Miestny autobusový dopravca sa snaží vodičov zaujať najmä finančným ohodnotením, v roku 2017 priemerný hrubý plat prekročil 1 000 eur. Rezervu vidí aj v emancipácií povolania vodiča.

„Pretrváva pohľad, že je to čisto mužské povolanie, ale máme aj dve vodičky na MHD a asi tri mesiace jednu vodičku na prímestskej doprave. Sme presvedčení, že ženy sú určite aspoň také dobré vodičky ako muži a v mnohých prípadoch sú dokonca zodpovednejšie,“ podotkol generálny riaditeľ.

Prekážkou pre výkon povolania je v niektorých prípadoch aj psychická náročnosť a zodpovednosť za bezpečie desiatok cestujúcich, Popluhár vidí šancu na odbúranie strachu pomoc psychológov.

V kraji potrebujú dvadsiatku vodičov

Prečítajte si tiež: Na elektrický pohon jazdia vyše storočia Čítajte 

Posledná náborová kampaň trenčianskeho dopravcu sa skončila zamestnaním šiestich vodičov, ďalších stále hľadajú.

SkryťVypnúť reklamu

„Na to, aby sme sa dostali do bežného štandardu – na čerpanie dovoleniek, náhradu za maródky a náhradu za vodičov, ktorí robia vodičský preukaz či sa zdokonaľujú rôznymi kurzami, by sme potrebovali určite 18 až 20 ďalších,“ informoval generálny riaditeľ SAD Trenčín.

Nových zamestnancov dopravca získava najčastejšie v spolupráci s úradom práce alebo osobnou prácou s profesionálnymi vodičmi, o zmenu práce prejavujú záujem aj dlhoroční vodiči medzinárodnej kamiónovej dopravy.

„Ide o tých, ktorí sa chcú usadiť a rodina trvá na tom, aby boli viac doma,“ dodal Juraj Popluhár.

Z kamióna prešiel na autobus

Vodič autobusu Jozef Svurčík jazdí na trase Zliechov – Nová Dubnica – Považská Bystrica, v minulosti jazdil kamiónom. Svoje zamestnanie za vyslovene ťažké nepovažuje, keďže za volantom sedí celý svoj profesionálny život. Za problém nepovažuje finančné ohodnotenie, ale arogantných účastníkov cestnej premávky.

„Vodiči osobných áut sú často neohľaduplní, autobus napríklad nepustia zo zastávky. Sú takí, ktorí autobus ešte obehnú a trúbia. Musíme si dávať pozor a mať nervy uviazané napevno, aby sme to zvládli,“ povedal Jozef Svurčík s tým, že najnáročnejšie bývajú služby počas piatkových večerov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 462
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 569
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 712
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 634
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 130
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 576
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 257
  1. Marián Holubčík: Idea ruskej štátnosti vs. ľudskosť vo vojne na Ukrajine
  2. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  3. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  4. Štefan Šturdzík: Robo
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  6. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  7. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 661
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 348
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 171
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 150
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 733
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 324
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 928
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Projekt zahŕňa rekonštrukciu polikliniky, modernizáciu ambulancií či vybavenia laboratórií.


TASR
Bývalý starosta obce Dolné Srnie Ivan Gavalec

Starostom bol päť volebných období.


Ilustračné foto.

Opatrenie umožní mimoriadny zásah do populácie medveďa hnedého vo vybraných okresoch Slovenska.


SITA

Práce trvali osem mesiacov.


  1. Marián Holubčík: Idea ruskej štátnosti vs. ľudskosť vo vojne na Ukrajine
  2. Ivan Mlynár: Rýchlo pridajte Šutaj Eštokovi do soli jód, zdravotné následky pominú
  3. Radoslav Medzihradský: Dva týždne v raji, teda v Háji
  4. Štefan Šturdzík: Robo
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: O oživenej pamäti kajúcnika od sýkorovcov
  6. Ján Šeďo: "Nie si vhodný pre prácu s robotníckou triedou", vyhodili ho !
  7. Vladimír Krátky: Kelňa Lupták - verzia 2 ?
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 661
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 348
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 171
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 150
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 733
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 324
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 928
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu