MYJAVA. Informoval hovorca Myjavy Marek Hrin."Výstavba železničnej trate medzi Veselím nad Moravou a Novým Mestom nad Váhom vyplynula z potreby dopravného spojenia medzi Českom a Slovenskom a ďalej Podkarpatskou Rusou po vzniku 1. ČSR. Dovtedy boli železničné spojenia orientované na Viedeň a Budapešť. V roku 1920 preto vláda vydala nariadenie, podľa ktorého sa ako súčasť takzvanej Stredoslovenskej transverzálky, mala vybudovať železnica cez hrebeň Bielych Karpát," priblížil Hrin.
Prvý 11-kilometrový úsek trate z Veselí nad Moravou do Lipova bol otvorený 19. júna 1927, ďalší až do Myjavy 8. decembra 1927. Počas vojny využíval trať na zásobovanie nemecký Wehrmacht. Aj preto sa neskôr železnici nevyhli ani sabotáže partizánov a trať vážne poškodila aj ustupujúca nemecká armáda. Riadna prevádzka bola na trati obnovená koncom roka 1946. V 50. rokoch začali po trati Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom jazdiť dokonca rýchliky medzi Brnom a Popradom, išlo však prevažne o spoje zabezpečujúce dopravu rekreantov. Zlatou érou trate boli 70. a 80. roky, kedy po tejto trati jazdili aj medzinárodné rýchliky.
"Dnes trať medzi Veselím nad Moravou a Novým Mestom nad Váhom nie je ani zďaleka tak využitá, ako by mohla byť. Miestnym samosprávam sa síce v uplynulých rokoch podarilo zachrániť jej prevádzku, ale regionálna osobná doprava bola zredukovaná, nákladná časť dopravy zmizla takmer úplne. Napriek tomu platí, že trať je technicky unikátna, vedie nádherným horským prostredím, kde je čo obdivovať a má strategickú polohu, ktorá môže byť v budúcnosti opäť využívaná. A to aj na účely turistiky, spojené so železničnou nostalgiou," doplnil myjavský hovorca s tým, že výstava fotografií potrvá do 23. novembra.