TRENČÍN. V októbri otvorilo Mestské divadlo Trenčín už svoju 17. sezónu. Najnovším predstavením v repertoári profesionálov je bláznivá situačná komédia Nikto nie je dokonalý alebo Pobozkaj tetu Myrtle z pera anglického dramatika Simona Williamsa.
Divákov o svojom hereckom nadaní presvedčili Zuzana Mišáková v úlohe Harriet, Diana Minarovičová v úlohe Didi, Štefan Richtárech v úlohe Leonarda a Karol Čálik ako Gus.
Svoj herecký výkon kontroluje z videí
Herec a režisér Štefan Richtárech hrá v predstavení Nikto nie je dokonalý dve postavy.

„Hrám nudného štatistika, ktorý má záľubu v písaní románov, ale pod ženskými pseudonymami. Posiela ich do vydavateľstva a jedného dňa sa mu vydavateľka ozve, že román chce vydať, lebo sa jej páči, ale trvá na stretnutí s autorkou u nej doma. Autorka má zrazu problém,“ prezradil herec, ktorý súčasne stvárňuje vlastnú tetušku, za ktorú sa musí prezliecť a za ktorú sa aj vydáva.
Problém nadíde v momente, keď neutešenú hru voči vydavateľke musí hrať aj jeho pubertálna dcéra a jeho senilný otec, ktorí chcú zo situácie vyťažiť čo najviac.
„Aby to nebolo také jednoduché, tak sa nudný štatistik do vydavateľky zamiluje,“ podotkol herec.
Štefan Richtárech okrem hrania niektoré predstavenia aj sám režíruje, priznáva, že skĺbiť ich je zložité.
„Keď robím predstavenie, ktoré režírujem aj hrám, zvyknem si pomôcť tým, že niekoho poprosím, aby mi tú-ktorú scénu nahral na mobil a ja si to po večeroch pozerám, aby som sám seba videl s odstupom hodín. Človek sa ťažko kontroluje sám, keď sa zvonka nevidí,“ poznamenal Richtárech.
Divadlo sa o divákov musí deliť so zájazdovými produkciami
Podľa herca a režiséra trenčiansky divák chodieva do divadla rád, jeho stoličky dokáže mesačne obsadiť do posledného miesta i niekoľkokrát, v mnohých prípadoch však ide o predstavenia zájazdových produkcií.

„Problémom zostáva, či trenčiansky divák chce naozaj domáci súbor. Lebo keby to tak bolo, viac by podporoval domáci súbor a jeho snahy o to, aby tu vzniklo kamenné divadlo,“ podotkol Štefan Richtárech.
O absencii kamenného divadla v Trenčíne dlhodobo hovorí aj riaditeľka Mestského divadla Trenčín Zuzana Mišáková. Ako mladá herečka sa v roku 2001 vrátila z Bratislavy do rodného mesta s cieľom robiť kultúru, keďže v meste neexistoval žiaden divadelný súbor.
„Po rozpade ochotníckeho súboru, ktorý v Trenčíne fungoval za socializmu, tu bolo dvadsaťročné vákuum. Rozhodli sme sa, že tento súbor založíme, volal sa Trenčianske hradné divadlo a bol to amatérsky súbor, ktorý sa prepracoval na poloprofesionálnu scénu,“ vysvetlila Mišáková.
Zásadná zmena prišla v roku 2013, keď divadlo premenovali na Mestské divadlo Trenčín a všetci tvorcovia a tím sa stali plne profesionálnymi. Aktuálne tím okolo divadla tvorí desať ľudí a herci sú angažovaní v jednotlivých predstaveniach.
„Tým, že nie sme organizácia v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta alebo župy, nemôžeme si dovoliť zamestnávať týchto ľudí. Všetci u nás pracujú na zmluvu, preto sú vlastne angažovaní do jednotlivých projektov,“ ozrejmila situáciu riaditeľka.
Uprednostňujú kvalitu pred kvantitou
I keď Mestské divadlo Trenčín bojuje s nedostatkom financií a má silnú konkurenciu v zájazdových produkciách, profesionáli sa snažia uprednostniť kvalitu pred kvantitou.
„V mnohých prípadoch si rozmyslíme, či pôjdeme hrať na námestie za horších kvantitatívnych, najmä ozvučovacích podmienok, alebo uvedieme predstavenie v divadelných scénach,“ uviedla Zuzana Mišáková.
Podľa Štefana Richtarecha sa divadlo snaží prinášať široký repertoár hier, so záujmom zasiahnuť všetkých Trenčanov. Okrem v októbri odpremiérovanej komédie Nikto nie je dokonalý, držia v rezerve predstavenia z minulých sezón.
„Ideme robiť detektívnu hru Desať malých černoškov a po Ženskom zákone, ktorý sme robili v minulej sezóne, ideme na Mastný hrniec od Júliusa Barča Ivana, čo je slovenská klasika z mestského prostredia,“ uviedol herec.
Svoj talent predvedú divadelníci najbližšie pri novembrovom uvedení Ženského zákona pre školy v priestoroch kina Hviezda.