Marketér: Bilbordy voľby nevyhrávajú

Podľa marketéra nemajú politici problém investovať do online inzercie, keďže vidia veľkú silu sociálnych sietí.

Michal Fiabáne. Podľa odborníka na marketing politici nemajú problém investovať do online reklamy, keďže vidia silu sociálnych sietí.Michal Fiabáne. Podľa odborníka na marketing politici nemajú problém investovať do online reklamy, keďže vidia silu sociálnych sietí. (Zdroj: ARCHÍV M.F.)

TRENČÍN. Moderná politická kampaň musí vychádzať z dobrej predprípravy a správneho mixu online a offline nástrojov, tvrdí odborník na marketing.

O politických kampaniach, nových trendoch v reklame a politických oportunistoch porozprával Michal Fiabáne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čím sa odlišujú politické kampane do župných volieb od parlamentných alebo prezidentských?
- Tých odlišností je niekoľko a majú dosť zásadný vplyv na to, ako k týmto voľbám strany pristupujú a robia kampaň.

V prvom rade sa voľby do VÚC vyznačujú dlhodobo nízkou účasťou. Nie je dôvod predpokladať, že to tento rok bude inak.

SkryťVypnúť reklamu

Negatívne na to vplýva aj to, že v krajských voľbách sa nedá voliť na diaľku. Nízka účasť znamená, že z víťazstva sa bude tešiť ten kandidát, ktorý v kampani úspešne mobilizuje svojich voličov, teda ten, koho voliči budú najviac motivovaní, disciplinovaní a reálne prídu voliť. A to nemusí byť nevyhnutne ten najpopulárnejší kandidát.

Prečítajte si tiež: Ľudia o župe veľa nevedia, takmer polovicu ani nezaujíma Čítajte 

Ďalší rozdiel je, že volebné súboje sa odohrávajú v menších arénach – v krajoch a volebných obvodoch, nie celonárodne. Podobne ako v komunálnych voľbách, voliči majú ku kandidátom bližšie a môžu voliť ľudí, ktorých reálne poznajú zo svojho okolia.

To sa snažia využiť aj strany, tým, že postavia kandidátov, ktorí sú lokálne populárni, známi vo svojich regiónoch, takzvané „silné“ mená.

Voľby do VÚC na rozdiel od parlamentných prebiehajú väčšinovým systémom – hlasy sa nerozložia pomerne podľa toho, kto získal koľko hlasov. Víťaz skrátka berie všetko.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne je to v prezidentských voľbách, tie ale majú dve kolá, do druhého postúpia dvaja najsilnejší kandidáti a jeden z nich musí získať nadpolovičnú väčšinu hlasov.

Županov si po novom volíme v jednom kole, čiže sa pokojne môže stať, že na víťazstvo bude stačiť 20 percent hlasov, prípadne menej. Aj keď druhý kandidát v poradí získa 19,9 percent, tretí napr. 19,7 percent, zostanú s prázdnymi rukami. A víťazom bude človek, ktorého 80 percent voličov možno v tej funkcii ani nechce.

To je dôvod, prečo bol taký veľký tlak na spájanie kandidátov v Banskobystrickom kraji, aby sa Mariánovi Kotlebovi postavil jeden silný kandidát a nie päť slabších.

Výhodou hlasovania v krajských voľbách je to, že volič môže krúžkovať kandidátov na poslancov rôznych strán, nie len jednej, ako je to v parlamentných voľbách.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes platí, že informácie sa šíria oveľa viac vizuálne, málokto si dnes číta dlhé články a komentáre, ľudia preferujú obrázky a videá.

MICHAL FIABÁNE

Je zložitejšie vymyslieť údernú kampaň pre kraj, ako celoštátnu?
– To by som netvrdil, možno skôr naopak. Kandidát a kampaňový tím, ktorý svoj kraj a ľudí v ňom dobre pozná, môže prísť s témami, ktoré sú špecifické len pre daný región a na národnej úrovni by sa stratili v konkurencii väčších celonárodných tém.

Voľby do VÚC vytvárajú priestor na politickú diskusiu o konkrétnych riešeniach, na konkrétne problémy, ktoré sú pre voličov dôležité. O to viac, že v pôsobnosti krajských samospráv sú jasne definované kompetencie, ako napríklad cesty, stredné školy, nemocnice – teda často oblasti, ktoré sa ľudí priamo dotýkajú.

Aké prvky marketingu by mala obsahovať moderná politická kampaň kandidáta na post župana či poslanca v roku 2017?
- Asi nepoviem nič nové, keď na prvom mieste spomeniem online. Doba sa v tomto smere veľmi posunula dopredu a do tejto novej reality sa pomaly prebúdzajú aj politici.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným MYregiony.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C54M8 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 520
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 088
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 127
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 422
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 241
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 874
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 667
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 624
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

zamestnanosť, nezamestnanosť, úrad práce

V okrese Bánovce nad Bebravou však počet ľudí bez práce značne narástol.


TASR

Na výsadbu je pripravených aj 90 krov.


TASR

Pohyboval sa po jednej z budov v Trenčíne.


Odtrhnutá elektrická prípojka zostala pod vozidlom.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu