Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Marketér: Bilbordy voľby nevyhrávajú

Podľa marketéra nemajú politici problém investovať do online inzercie, keďže vidia veľkú silu sociálnych sietí.

Michal Fiabáne. Podľa odborníka na marketing politici nemajú problém investovať do online reklamy, keďže vidia silu sociálnych sietí.Michal Fiabáne. Podľa odborníka na marketing politici nemajú problém investovať do online reklamy, keďže vidia silu sociálnych sietí. (Zdroj: ARCHÍV M.F.)

TRENČÍN. Moderná politická kampaň musí vychádzať z dobrej predprípravy a správneho mixu online a offline nástrojov, tvrdí odborník na marketing.

O politických kampaniach, nových trendoch v reklame a politických oportunistoch porozprával Michal Fiabáne.

Čím sa odlišujú politické kampane do župných volieb od parlamentných alebo prezidentských?
- Tých odlišností je niekoľko a majú dosť zásadný vplyv na to, ako k týmto voľbám strany pristupujú a robia kampaň.

V prvom rade sa voľby do VÚC vyznačujú dlhodobo nízkou účasťou. Nie je dôvod predpokladať, že to tento rok bude inak.

SkryťVypnúť reklamu

Negatívne na to vplýva aj to, že v krajských voľbách sa nedá voliť na diaľku. Nízka účasť znamená, že z víťazstva sa bude tešiť ten kandidát, ktorý v kampani úspešne mobilizuje svojich voličov, teda ten, koho voliči budú najviac motivovaní, disciplinovaní a reálne prídu voliť. A to nemusí byť nevyhnutne ten najpopulárnejší kandidát.

Prečítajte si tiež: Ľudia o župe veľa nevedia, takmer polovicu ani nezaujíma Čítajte 

Ďalší rozdiel je, že volebné súboje sa odohrávajú v menších arénach – v krajoch a volebných obvodoch, nie celonárodne. Podobne ako v komunálnych voľbách, voliči majú ku kandidátom bližšie a môžu voliť ľudí, ktorých reálne poznajú zo svojho okolia.

To sa snažia využiť aj strany, tým, že postavia kandidátov, ktorí sú lokálne populárni, známi vo svojich regiónoch, takzvané „silné“ mená.

Voľby do VÚC na rozdiel od parlamentných prebiehajú väčšinovým systémom – hlasy sa nerozložia pomerne podľa toho, kto získal koľko hlasov. Víťaz skrátka berie všetko.

SkryťVypnúť reklamu

Podobne je to v prezidentských voľbách, tie ale majú dve kolá, do druhého postúpia dvaja najsilnejší kandidáti a jeden z nich musí získať nadpolovičnú väčšinu hlasov.

Županov si po novom volíme v jednom kole, čiže sa pokojne môže stať, že na víťazstvo bude stačiť 20 percent hlasov, prípadne menej. Aj keď druhý kandidát v poradí získa 19,9 percent, tretí napr. 19,7 percent, zostanú s prázdnymi rukami. A víťazom bude človek, ktorého 80 percent voličov možno v tej funkcii ani nechce.

To je dôvod, prečo bol taký veľký tlak na spájanie kandidátov v Banskobystrickom kraji, aby sa Mariánovi Kotlebovi postavil jeden silný kandidát a nie päť slabších.

Výhodou hlasovania v krajských voľbách je to, že volič môže krúžkovať kandidátov na poslancov rôznych strán, nie len jednej, ako je to v parlamentných voľbách.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes platí, že informácie sa šíria oveľa viac vizuálne, málokto si dnes číta dlhé články a komentáre, ľudia preferujú obrázky a videá.

MICHAL FIABÁNE

Je zložitejšie vymyslieť údernú kampaň pre kraj, ako celoštátnu?
– To by som netvrdil, možno skôr naopak. Kandidát a kampaňový tím, ktorý svoj kraj a ľudí v ňom dobre pozná, môže prísť s témami, ktoré sú špecifické len pre daný región a na národnej úrovni by sa stratili v konkurencii väčších celonárodných tém.

Voľby do VÚC vytvárajú priestor na politickú diskusiu o konkrétnych riešeniach, na konkrétne problémy, ktoré sú pre voličov dôležité. O to viac, že v pôsobnosti krajských samospráv sú jasne definované kompetencie, ako napríklad cesty, stredné školy, nemocnice – teda často oblasti, ktoré sa ľudí priamo dotýkajú.

Aké prvky marketingu by mala obsahovať moderná politická kampaň kandidáta na post župana či poslanca v roku 2017?
- Asi nepoviem nič nové, keď na prvom mieste spomeniem online. Doba sa v tomto smere veľmi posunula dopredu a do tejto novej reality sa pomaly prebúdzajú aj politici.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C54M8 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M54M8 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Študuj perspektívne programy!
  3. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  4. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  10. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 854
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 192
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 857
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 644
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 460
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 662
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 350
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 137
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 474
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 006
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Pred zapojením na umelú pľúcnu ventiláciu má pacient možnosť posledný krát zavolať rodine.

8 h

Bývalú štátnu tajomníčku ministerstva spravodlivosti zatkli priamo pred trenčianskou väzenskou nemocnicou.

12 h
Ilustračné foto.

Mesto Myjava obnovilo krízovú telefonickú linku pre obyvateľov na poskytovanie poradenstva dištančnou formou.

12 h
Ilustračné foto

Od začiatku vakcinácie (5. 1.) podalo vakcinačné centrum Fakultnej nemocnice Trenčín 24.452 dávok vakcíny proti ochoreniu COVID-19.

12 h

Už ste čítali?