HORNÉ SRNIE. Cesta I/57 medzi Nemšovou a Horným Srním je úzka a neprehľadná. Miestni obyvatelia sa po minuloročnej tragickej nehode rozhodli spísať petíciu za jej urýchlenú opravu a rozšírenie.
Petíciu podpísalo viac ako 1400 ľudí. Cesta slúži aj ako hlavný ťah do Českej republiky, denne po nej prejde viac ako 800 kamiónov.
Vozovka je v dezolátnom stave, ľudia majú strach
Podľa šéfa petičného výboru Jána Rekema prejde po ceste denne množstvo kamiónov do cementárne, do miestnych firiem, vozovka je však v dezolátnom stave.

„Ľudia sa tadiaľ už boja jazdiť, je úzka, neprehľadná, má viacero zákrut a potrhané prepadnuté krajnice, ktorým sa šoféri snažia vyhnúť. Kamióny aj autobusy sa preto tlačia do stredu cesty, obávajú sa, že sa krajnica odtrhne,“ tvrdí Rekem.
Na nebezpečnom úseku sa často stávajú dopravné nehody, ktoré majú aj tragické následky.
Minulý rok tu zahynul mladý vodič osobného auta, ktorý sa zrazil s nákladným autom.
„Cesta má množstvo zákrut, ktoré by sme chceli vyrovnať popri neďalekej železnici a cestu rozšíriť. Ak sa stretnú oproti sebe kamión a autobus, často sú tu nehody. Pozemky patria štátu, nemal by s tým byť problém,“ povedal Ján Rekem.
O opravu žiadajú roky
O oprave cesty sa hovorí už roky, podľa miestnych potrebuje najmä rozšíriť.
„Treba ju spraviť. Je to úzka cesta, kamióny idú plná čiara, neplná čiara. Ak ide cyklista, auto a kamión, je to čistá smrť. Mám husiu kožu, keď si pomyslím, čo sa stalo mojím synom. Chlapci išli na kúpalisko, oproti išiel kamión a zrazil ich, ani nezastal, auto išlo do šrotu,“ reagovala Mária Kebísková.
Občiansku iniciatívu podporil aj starosta obce Jozef Húserka, podľa neho žiadajú správcu cesty o jej opravu už dlhé roky.
Opravovať sa mala už v roku 2009, vydali sme územné rozhodnutie, peniaze však Slovenská správa ciest presunula na iné úseky,“ skonštatoval Húserka.
Po ceste prejde za jeden deň 800 nákladných vozidiel.
„Ako povedal dopravný inžinier, kamión prechádza zákrutami tak, že zadnými kolesami ide už po krajnici a predným kolesom prechádza asi 30 centimetrov za stredovú čiaru, v tej zákrute sa na cestu nezmestí. Ak ide oproti druhý povolenou rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu a pri krajnici ide cyklista, tak nemá šancu prežiť,“ povedal starosta.
Obec podľa Húserku žiadala aspoň o zníženie rýchlosti na 50 kilometrov za hodinu.
„Prišla nám odpoveď, že to sa dá len v prípade, kde je súvislá zástavba, chodník a osvetlenie, čo tu chýba,“ dodal Húserka.
Časté nehody vidí aj okresný úrad
Opodstatnenosť petície potvrdil aj odbor cestnej dopravy Okresného úradu v Trenčíne.
„Ide o neprehľadný úsek cesty pre nedostatočné šírkové parametre komunikácie s prepadnutými krajnicami a absentujúcim vodorovným dopravným značením. Úsek je miestom častých dopravných nehôd,“ informovala vedúca odboru cestnej dopravy Okresného úradu v Trenčíne Lenka Kolářová.
Zo záverov petície prijali úlohy, ako je obnova vodorovného dopravného značenia, oprava krajníc v predmetnom úseku cesty po oboch stranách, osadenie smerovacích stĺpikov či oprava pozdĺžnych a priečnych nerovností a výrub stromov a krovia.
Cestu spravuje Slovenská správa ciest, ktorá nebezpečný úsek pred Horným Srním zaradila do projektu Modernizácia vybraných úsekov ciest prvej triedy.
„Predpoklad samotnej realizácie je v rokoch 2018, respektíve v roku 2019 podľa pridelených finančných prostriedkov nadriadeným orgánom. Nutné je poznamenať, že stavba sa nachádza v tabuľke priorít ministerstva dopravy a výstavby,“ informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.
V nedávnej minulosti podľa nej Správa ciest obnovila vodorovné dopravné značenie, opravila krajnice v dĺžke 50 metrov, osadila smerové stĺpiky, opravila poškodené zvodidlo, pracovníci vyrezali a poštiepkovali krovie na svahoch a odstránili 22 stromov zo svahov.
„Tento rok sme zrezali svah o pol metra v dĺžke 200 metrov, odstránili korene stromov, prehĺbila sa priekopa a tiež sa opravila krajnica v dĺžke 50 metrov. V súčasnosti sa odstraňujú výtlky,“ uzavrela Hromcová.