TRENČÍN. Sochárske, intermediálne a konceptuálne stretnutie pritiahlo do Bazovského galérie desať umelcov spojených príslušnosťou v Ateliéri slobodnej kreativity 3D a na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach.
Na výstave, v ktorej nájdete iba jediný figurálny motív, na vás čakajú aj olovené formy tvoriace ochrannú ulitu pre rôzne v nej uchované mŕtve živočíchy, rozlámaný windsurfing, robotnícku skriňu, levitujúcu mramorovú dosku či po zemi porozhadzované písmená z kovu.
Až do 23. júla sa nechajte prekvapiť dielami pedagógov, absolventov a študentov univerzity v Košiciach, ktoré v každom z návštevníkov vyvolajú rôzne pocity a nečakané pohľady a vysvetlenia.
Už v 70. rokoch tvoril pomocou počítača
V podkroví Galérie M. A. Bazovského sa roztvára retrospektívny pohľad na tvorbu ťažiskovo sochárskeho Ateliéru slobodnej kreativity 3D v Košiciach.

„Ateliér založil a viedol až do roku 2017 akademický sochár Juraj Bartusz. Ateliér ponúka cestu slobodnejšieho otvorenia umenia k novým tendenciám. Zameriavame sa na slobodné prejavy v rámci priestorovej tvorby od klasických sochárskych disciplín až po intermédiá, video a akčné umenie,“ uviedol kurátor výstavy Radovan Čerevka.
Výstava v Trenčíne je voľným pokračovaním výstavy Homo Creátusz, ktorá bola v roku 2015 v Košiciach. Už na nej sa predstavilo jedenásť umelcov, ktorí patria k špičke novej vlny v rámci česko-slovenských hraníc i za nimi. Mnohí z tvorcov sa zo zahraničia vrátili s prestížnymi oceneniami.
„Na výstave je aj figurálny motív práve od Juraja Bartusza. Túto drevenú plastiku formoval pomocou počítača už v 70. rokoch, čo vtedy naozaj nebola bežná vec,“ uviedol Čerevka.
Mŕtve živočíchy ukladá do olovených sarkofágov
Laureát súťaže Cena Oskára Čepana Ján Zelinka z Prešova spojil výtvarné umenie so smrťou doslova na dotyk. Predstava, že v olovených formách sa skrývajú uhynuté a rozložené zvieratá, mnohých vydesí, iných šokuje a prekvapí.
„Zelinka ich nachádza a uzatvára ich hnilobný proces sochárskym spôsobom. Smrť, ako jedna z najsilnejších tém vôbec, je tu iniciátorom a uhynuté telo živočícha formujúcim aspektom výslednej podoby plastiky sarkofágového typu,“ uviedol Radovan Čerevka, súčasný vedúci Ateliéru slobodnej kreativity 3D.
Zelinka spracoval smrť v sérii Rekviem pre mŕtve živočíchy. Základom pre jeho sochy boli mŕtve telá zvierat a olovo. Najväčšia z vystavených sôch leží uložená priamo na zemi. Telo mŕtveho psíka je zaliate v olovenom sarkofágu s podobou kopírujúcou psie telo.
Dielo Jána Zelinku je vysoko hodnotené práve pre autentické a zároveň súčasné narábanie s pojmom sochy a procesom jej vzniku.
Princ Harry i levitujúca mramorová doska
Provokatívnym artefaktom s názvom Jeden z našich chlapcov sa predstavuje aj kurátor výstavy Radovan Čerevka.
„Táto horizontálna kompozícia vyrozpráva niekoľko rokov starý príbeh korunného princa Harryho počas jeho misie v Afganistane. Škandál vznikol po jeho vyjadreniach na tému streľby alebo zabíjania vo vojne, ktoré prirovnal k počítačovej hre. Vzbudil tak veľké pohoršenie nielen v kráľovskej rodine,“ vysvetlil autor význam diela zhotoveného z viacerých materiálov.
V 3D koláži nechýba princova vojnová fotografia, pokrývka hlavy s vyčnievajúcou strelnou zbraňou či letiaca helikoptéra a veľká nádoba na stereoidy.
Ďalšie prekvapenie na vás čaká pri stene. Udivuje vás ťažká vyleštená mramorová doska opretá o stenu? Pozrite sa na ňu z blízka. Od steny ju delí niekoľko centimetrov a niekoľko desiatok kilogramov vážiaci mramor visí vo vzduchu.
„Využil som dva navzájom sa odpudzujúce magnety. Mramor, ktorý pochádza z bývalého komunistického pamätníka, tak vlastne levituje v priestore a hojdá sa vo vzduchu,“ vysvetlil autor diela Mramor Jaroslav Kyša.
Robotnícku skriňu premenila na umelecké dielo
Marián Straka pôsobí v ateliéri už od roku 2006 a v Trenčíne sa prezentuje tiež výtvarne ojedinelým spôsobom. Jeho dielo Vnútorný stres je založené na silnom efekte tlaku a deformácii organického kruhovitého objektu.
„Svoje umelecké diela tvorí tlakom a potom ich prevedie v sochárskom materiáli – epoxide,“ podotkol kurátor.
Iba pár metrov ďalej sú inštalované priamo na podlahe galérie textové plastiky Dušana Záhoranského.
V Trenčíne sa prezentuje textovými artefaktmi z kovu, v Košiciach predstavil svoje textové plastiky z dreva a preglejky.
Jana Mikleová prekvapuje starou plechovou robotníckou skriňou, do ktorej vyryla umelecké ornamenty. Kolorit s nádychom dielne dotvárajú predmety na vrchu skrine. Nechýbajú medzi nimi pivové fľaše, francúzske kľúče či obuvnícke nite.
„Je to autentická skriňa a autentické predmety z dielne jej otca. Téma dielne bola jej bakalárskou prácou a vytvorila akýsi mužsko-ženský oltár,“ dodal Čerevka.