NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Dobrovoľná strata akéhokoľvek súkromia a anonymity, dávka nutného exhibicionizmu, tisícky kliknutí na ikonku LIKE a množstvo komentárov. Pozitívnych i negatívnych. Strach z výsledku prvého videoklipu ich ženie vpred.
Chcú natáčať nové a nové videá a čo najrýchlejšie ich vešať na internet. So snahou prilákať čo najviac internetových fanúšikov.
Pred kamerou, tabletom či digitálnou zrkadlovkou strávia hodiny času s jediným cieľom: zaujať a prezentovať vlastné myšlienky.
Neodradí ich ani množstvo negatív, ktoré si na svoju adresu prečítajú. Veď v anonymite vám dokáže vynadať každý. Zuzana a Kamila sú vlogerkami. Napriek tomu, že svet ženského internetu miluje kozmetiku a chlapčenské vnímanie lámu videá o počítačových hrách, ony sa dali na knihy.
Natáčajú o nich recenzie. Netradičným spôsobom komentujú ich obsah a vlogovaniu dávajú novú hodnotu.
Vloger a youtuber – donedávna neexistujúce slová
Youtuberi a vlogeri. Slová, ktoré by ste pred pár rokmi hľadali márne v akomkoľvek slovníku cudzích slov. A dnes? Už aj každé dieťa na základnej škole vám rado vysvetlí, že vloger je jedinec, ktorý natáča videá akéhokoľvek druhu a vešia ich na rôzne internetové stránky.
A námety? Bez hraníc. Vlogeri a vlogerky natáčajú videá o politike, počítačových hrách, kozmetike, predstavujú návody na cvičenia, ponúkajú komentáre o zakázaných a tajných stránkach internetu, ale trebárs aj o tom, čo nové zažili počas svojho dňa.
„A stačí nám pritom tak málo. Videokamera, dobré svetlo, internetové pripojenie a naše nápady, ako zaujať,“ začínajú rozprávanie úspešné vlogerky Kamila a Zuzana.
A čo so slovíčkom youtuber? V podstate nič iné, ako aj s pojmom vloger. Akurát youtuber nezavesí svoje video na iné miesto, ako je preslávená adresa YouTube. A najslávnejších z nich dnes už pozná celý svet. Majú milióny pozretí svojich videí, píšu sa o nich knihy a mnohí z nich stratili akékoľvek súkromie a ochranka v ich blízkosti je pre nich bežná záležitosť.
A ešte jedno slovíčko do vašej novej slovnej zásoby. Zuzana a Kamila sú zároveň booktuberky.
Ich svetom sú knihy a fanúšikovia z internetu ich poznajú skôr pod menami Molly v knize (Zuzana) a Hlava plná knih (Kamila).
Treba na to istú dávku exhibicionizmu
Vlogerky, ktoré stratili pred svetom akúkoľvek anonymitu a prostredníctvom internetu nahliadnete do ich súkromia.
Sú inteligentné a krásne zároveň. V diskusiách sa preto nepíše iba o knihách, ktoré recenzujú.
Pozvania na rande či kávu nechýbajú.
„Vlogerka a youtuberka musí mať v sebe istú dávku exhibicionizmu. Človek sa verejne prezentuje na internete pred celým svetom. Je však zaujímavé, že množstvo vlogerov a youtuberov sú introverti. Na verejnosti by neboli schopní vôbec rozprávať. Takto majú pred sebou iba kameru a nikoho v prítomnosti, kto by ich vyrušoval. Ale bez dávky exhibicionizmu to určite nejde,“ potvrdila Kamila.
Obe dievčatá uistili, že dávka odvahy a klesajúca miera strachu na internete stúpa aj s pribúdajúcimi skúsenosťami.
„Menej sa bojíme, pretože vieme, že to ľudia príjmu. Majú nás radi také, aké sme a vedia, že sa dá na nás spoľahnúť. Nesmiete však vo videách iba chváliť. To určite nie je správne. Treba povedať svoj názor, aj keď nie je pozitívny. Ale haniť za každú cenu? Tak to tiež nie,“ zhodli sa obe.
Strata súkromia a tisícky fanúšikov
Obe 26-ročné sympatické a príťažlivé dievčatá netrpia núdzou na ponuky stretnúť sa s ešte nedávno neznámymi sledovateľmi i pravidelnými odberateľmi ich internetových videí aj osobne. „Tých ponúk je naozaj veľmi veľa. Až sme boli z toho prekvapené, pretože sme takýto rozmer ponúk stretnúť sa naozaj nečakali,“ zhodli sa Zuzka s Kamilou.
Ostávajú však veľmi opatrné a svoj súkromný život si naďalej mienia aspoň v rámci možností ustrážiť.
„Žiaden úchylák sa, našťastie, zatiaľ neobjavil. Takže spávame pokojne. Niektorí youtuberi sú však na tom už tak, že sú sledovaní 24 – hodín denne. Mnohí vedia, kde bývajú. Svoje súkromie si strážime a keď niekde ideme súkromne, nemusia tam byť prostredníctvom internetu s nami tisícky ľudí,“ pokračovali.
Kamila však potvrdila aj jednu z chýb, ktorej sa pri natáčaní nového videa dopustila. Bolo to ešte v jej bývalom bydlisku.
„Natočila som sa na balkóne a bolo vidieť dom oproti. Tým som vlastne odhalila miesto bydliska. Sledovatelia boli nadšení, že vedia, kde bývam. A ja som bola zdesená. Našťastie sme sa už presťahovali, ale neobťažoval ma nikto. Ale vtedy som cítila, že som prekročila hranicu,“ potvrdila Kamila.
Prvé minúty po stlačení PUBLIKOVAŤ boli strašné
Každý raz začína, každý youtuber raz vyhodí na internet svoje prvé natočené video. Ako však zaujať a pritiahnuť čo najviac odberateľov, aby ich počet sústavne ďalej narastal?
„Kvalitný obsah videa pritiahne sledovateľov. Sledovateľ musí cítiť, že vloger robí svoju prácu rád, že ho to baví. Musí to mať kvalitu a ľudia si vás potom nájdu a vrátia sa,“ vysvetlila úspešná vlogerka.
Obe dievčatá sa snažia zviditeľniť aj prostredníctvom rôznych facebookových skupín. Keď však do sveta internetového YouTube prichádzali so svojim prvým videom, ovládol ich strach a veľké obavy, čo z toho bude.
„Bol to hrozný pocit. Video som na YouTube nahrala a už bolo treba stlačiť iba slovíčko publikovať. Bolo mi úplne zle, keď som na to prvýkrát klikla. Bola som úplne vyklepaná a čakala, aké prídu prvé reakcie. Prvé minúty boli fakt strašné. Začali však väčšinou prichádzať iba pozitívne reakcie a bolo tu super. Nakoplo ma to a rozmýšľala som, čo budem natáčať ďalej,“ skonštatovala Kamila.
Rodičov sa na názor nepýtali
Obe mladé dievčatá sa pred spustením svojej youtube-kariéry na reakcie rodičov radšej ani nepýtali. „Dnes sa už iba opýtajú, tak čo tí tvoji sledovatelia? A ja poviem, že fajn. Počet LIKE rastie. A oni sa zasmejú,“ pokračovala Zuzana. Spoznávajú ju ľudia na ulici, v kníhkupectvách je už osobnosťou.
„Kričia ľudia na mňa z diaľky. My ťa poznáme, my sa na teba pravidelne pozeráme. Negatívne skúsenosti zatiaľ nemám. Moji odberatelia sú veľmi príjemní, ústretoví a chcú so mnou iba diskutovať. Nezvyknú ma haniť a nie sú na mňa zlí,“ smeje sa. Ani Kamile rodičia natáčanie a zverejňovanie vlastných videoklipov na internete nezakazovali. Ale všetko, čo zverejní, detailne sledujú. „Nestalo sa mi, že by rodičia trvali na tom, aby som z internetu nejaké video stiahla. Je to zatiaľ všetko v úplnej pohode,“ usmiala sa Kamila.
Aj medzi vlogerkami konkurencia existuje. Je veľká, ale zdravá. „Zvykneme sa aj podporovať a sledovať, aké techniky a spôsoby používa naša konkurencia,“ zhodli sa.
Kozmetika vládne vo svete vlogeriek
Svet dievčenského vlogovania ovládla na plnej čiare kozmetika. „Kozmetika je nesmrteľná. Všetky dievčatá sa chcú páčiť. Novú kozmetiku dievčatá na vás vidia,“ usmiala sa Zuzka. Na rozdiel od knižiek. Nikto na vás nespozná, akú knižku práve čítate. A či vôbec nejakú čítate. Ale kozmetiku je vidieť okamžite.
„Žiaľ, preto kozmetika a oblečenie dnešných ľudí lákajú omnoho viac ako knižky. Množstvo žien dokáže kozmetikou a oblečením upútať,“ skonštatovali youtuberky.
Napriek tomu, že dievčatá sa dali na knižnú dráhu vlogeriek, pred natočením videa sa zvyknú zavrieť do kúpeľne, aby ich vizáž bola v záberoch dokonalá. „Na tej kamere musíte dobre vyzerať. Natočenie videa mi zaberie štyri hodiny, tak nech je to všetko skvele pripravené. Treba sa namaľovať, nachystať knižky, pripraviť dobré miesto, svetlo i techniku. Potom zostrihať a publikovať na internete. Keby som bola biela, tak pred mojou domácou knižnicou by som úplne splynula. Tak sa musím zvýrazniť,“ usmiala sa Zuzana.
Sláva častokrát bolí a prináša daň
Napriek tomu, že Zuzana a Kamila vedia, že ich recenzie o knihách na internete rekordné počty kliknutí na „Páči sa mi to“ nezlomia, prezentovať sa s knihami v náručí ich láka najviac.
„Ku knižkám ma viedla babička a mamička, ktoré sú veľké čitateľky. K čítaniu ma pritiahla aj štvorročná brigáda v kníhkupectve. Prestala som tam pracovať a chcela som zostať v kontakte s knižkami aj iným spôsobom. YouTube ma oslovilo, jedného rána som sa zobudila a začala natáčať,“ usmiala sa Zuzana.
Jej cieľom je odovzdávať informácie o knihách tisíckam ďalších ľudí. Aj Zuzka potvrdila, že sláva vlogerov častokrát bolí a nesie so sebou vysokú daň. „Prináša to so sebou množstvo negatívnych vecí. Nemáme žiadne súkromie, mnohí zo špičkových youtuberov sú doslova celebrity. Toto ale nie je moja úloha. Pre mňa nie je dôležité mať sledovanosť päťstotisíc. Stačí mi aj päťtisíc ľudí, ktorí ma majú radi a milujú knižky,“ prízvukovala Zuzka.
Jej kamarátka Kamila však uvažuje aj o inej budúcnosti. Lákajú ju videá s odlišným obsahom sveta Lifestyle.