Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Vlogeri nahradili mladým televíziu - na internete ich sledujú milióny priaznivcov

Nové národy na našej planéte ovládli svet mladých – vlogeri a youtuberi. Nahliadnite do ich internetového života.

NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Dobrovoľná strata akéhokoľvek súkromia a anonymity, dávka nutného exhibicionizmu, tisícky kliknutí na ikonku LIKE a množstvo komentárov. Pozitívnych i negatívnych. Strach z výsledku prvého videoklipu ich ženie vpred.

Chcú natáčať nové a nové videá a čo najrýchlejšie ich vešať na internet. So snahou prilákať čo najviac internetových fanúšikov.

Pred kamerou, tabletom či digitálnou zrkadlovkou strávia hodiny času s jediným cieľom: zaujať a prezentovať vlastné myšlienky.


Neodradí ich ani množstvo negatív, ktoré si na svoju adresu prečítajú. Veď v anonymite vám dokáže vynadať každý. Zuzana a Kamila sú vlogerkami. Napriek tomu, že svet ženského internetu miluje kozmetiku a chlapčenské vnímanie lámu videá o počítačových hrách, ony sa dali na knihy.

Skryť Vypnúť reklamu

Natáčajú o nich recenzie. Netradičným spôsobom komentujú ich obsah a vlogovaniu dávajú novú hodnotu.

Vloger a youtuber – donedávna neexistujúce slová

Youtuberi a vlogeri. Slová, ktoré by ste pred pár rokmi hľadali márne v akomkoľvek slovníku cudzích slov. A dnes? Už aj každé dieťa na základnej škole vám rado vysvetlí, že vloger je jedinec, ktorý natáča videá akéhokoľvek druhu a vešia ich na rôzne internetové stránky.

A námety? Bez hraníc. Vlogeri a vlogerky natáčajú videá o politike, počítačových hrách, kozmetike, predstavujú návody na cvičenia, ponúkajú komentáre o zakázaných a tajných stránkach internetu, ale trebárs aj o tom, čo nové zažili počas svojho dňa.

„A stačí nám pritom tak málo. Videokamera, dobré svetlo, internetové pripojenie a naše nápady, ako zaujať,“ začínajú rozprávanie úspešné vlogerky Kamila a Zuzana.

Skryť Vypnúť reklamu

A čo so slovíčkom youtuber? V podstate nič iné, ako aj s pojmom vloger. Akurát youtuber nezavesí svoje video na iné miesto, ako je preslávená adresa YouTube. A najslávnejších z nich dnes už pozná celý svet. Majú milióny pozretí svojich videí, píšu sa o nich knihy a mnohí z nich stratili akékoľvek súkromie a ochranka v ich blízkosti je pre nich bežná záležitosť.

A ešte jedno slovíčko do vašej novej slovnej zásoby. Zuzana a Kamila sú zároveň booktuberky.
Ich svetom sú knihy a fanúšikovia z internetu ich poznajú skôr pod menami Molly v knize (Zuzana) a Hlava plná knih (Kamila).

Načítavam video...

Treba na to istú dávku exhibicionizmu

Vlogerky, ktoré stratili pred svetom akúkoľvek anonymitu a prostredníctvom internetu nahliadnete do ich súkromia.

Sú inteligentné a krásne zároveň. V diskusiách sa preto nepíše iba o knihách, ktoré recenzujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Pozvania na rande či kávu nechýbajú.

„Vlogerka a youtuberka musí mať v sebe istú dávku exhibicionizmu. Človek sa verejne prezentuje na internete pred celým svetom. Je však zaujímavé, že množstvo vlogerov a youtuberov sú introverti. Na verejnosti by neboli schopní vôbec rozprávať. Takto majú pred sebou iba kameru a nikoho v prítomnosti, kto by ich vyrušoval. Ale bez dávky exhibicionizmu to určite nejde,“ potvrdila Kamila.

Obe dievčatá uistili, že dávka odvahy a klesajúca miera strachu na internete stúpa aj s pribúdajúcimi skúsenosťami.

„Menej sa bojíme, pretože vieme, že to ľudia príjmu. Majú nás radi také, aké sme a vedia, že sa dá na nás spoľahnúť. Nesmiete však vo videách iba chváliť. To určite nie je správne. Treba povedať svoj názor, aj keď nie je pozitívny. Ale haniť za každú cenu? Tak to tiež nie,“ zhodli sa obe.

Načítavam video...

Strata súkromia a tisícky fanúšikov

Obe 26-ročné sympatické a príťažlivé dievčatá netrpia núdzou na ponuky stretnúť sa s ešte nedávno neznámymi sledovateľmi i pravidelnými odberateľmi ich internetových videí aj osobne. „Tých ponúk je naozaj veľmi veľa. Až sme boli z toho prekvapené, pretože sme takýto rozmer ponúk stretnúť sa naozaj nečakali,“ zhodli sa Zuzka s Kamilou.

Ostávajú však veľmi opatrné a svoj súkromný život si naďalej mienia aspoň v rámci možností ustrážiť.

„Žiaden úchylák sa, našťastie, zatiaľ neobjavil. Takže spávame pokojne. Niektorí youtuberi sú však na tom už tak, že sú sledovaní 24 – hodín denne. Mnohí vedia, kde bývajú. Svoje súkromie si strážime a keď niekde ideme súkromne, nemusia tam byť prostredníctvom internetu s nami tisícky ľudí,“ pokračovali.

Kamila však potvrdila aj jednu z chýb, ktorej sa pri natáčaní nového videa dopustila. Bolo to ešte v jej bývalom bydlisku.

„Natočila som sa na balkóne a bolo vidieť dom oproti. Tým som vlastne odhalila miesto bydliska. Sledovatelia boli nadšení, že vedia, kde bývam. A ja som bola zdesená. Našťastie sme sa už presťahovali, ale neobťažoval ma nikto. Ale vtedy som cítila, že som prekročila hranicu,“ potvrdila Kamila.

Prvé minúty po stlačení PUBLIKOVAŤ boli strašné

Každý raz začína, každý youtuber raz vyhodí na internet svoje prvé natočené video. Ako však zaujať a pritiahnuť čo najviac odberateľov, aby ich počet sústavne ďalej narastal?
„Kvalitný obsah videa pritiahne sledovateľov. Sledovateľ musí cítiť, že vloger robí svoju prácu rád, že ho to baví. Musí to mať kvalitu a ľudia si vás potom nájdu a vrátia sa,“ vysvetlila úspešná vlogerka.

Obe dievčatá sa snažia zviditeľniť aj prostredníctvom rôznych facebookových skupín. Keď však do sveta internetového YouTube prichádzali so svojim prvým videom, ovládol ich strach a veľké obavy, čo z toho bude.

„Bol to hrozný pocit. Video som na YouTube nahrala a už bolo treba stlačiť iba slovíčko publikovať. Bolo mi úplne zle, keď som na to prvýkrát klikla. Bola som úplne vyklepaná a čakala, aké prídu prvé reakcie. Prvé minúty boli fakt strašné. Začali však väčšinou prichádzať iba pozitívne reakcie a bolo tu super. Nakoplo ma to a rozmýšľala som, čo budem natáčať ďalej,“ skonštatovala Kamila.

Rodičov sa na názor nepýtali

Obe mladé dievčatá sa pred spustením svojej youtube-kariéry na reakcie rodičov radšej ani nepýtali. „Dnes sa už iba opýtajú, tak čo tí tvoji sledovatelia? A ja poviem, že fajn. Počet LIKE rastie. A oni sa zasmejú,“ pokračovala Zuzana. Spoznávajú ju ľudia na ulici, v kníhkupectvách je už osobnosťou.

„Kričia ľudia na mňa z diaľky. My ťa poznáme, my sa na teba pravidelne pozeráme. Negatívne skúsenosti zatiaľ nemám. Moji odberatelia sú veľmi príjemní, ústretoví a chcú so mnou iba diskutovať. Nezvyknú ma haniť a nie sú na mňa zlí,“ smeje sa. Ani Kamile rodičia natáčanie a zverejňovanie vlastných videoklipov na internete nezakazovali. Ale všetko, čo zverejní, detailne sledujú. „Nestalo sa mi, že by rodičia trvali na tom, aby som z internetu nejaké video stiahla. Je to zatiaľ všetko v úplnej pohode,“ usmiala sa Kamila.

Aj medzi vlogerkami konkurencia existuje. Je veľká, ale zdravá. „Zvykneme sa aj podporovať a sledovať, aké techniky a spôsoby používa naša konkurencia,“ zhodli sa.

Kozmetika vládne vo svete vlogeriek

Svet dievčenského vlogovania ovládla na plnej čiare kozmetika. „Kozmetika je nesmrteľná. Všetky dievčatá sa chcú páčiť. Novú kozmetiku dievčatá na vás vidia,“ usmiala sa Zuzka. Na rozdiel od knižiek. Nikto na vás nespozná, akú knižku práve čítate. A či vôbec nejakú čítate. Ale kozmetiku je vidieť okamžite.

„Žiaľ, preto kozmetika a oblečenie dnešných ľudí lákajú omnoho viac ako knižky. Množstvo žien dokáže kozmetikou a oblečením upútať,“ skonštatovali youtuberky.

Napriek tomu, že dievčatá sa dali na knižnú dráhu vlogeriek, pred natočením videa sa zvyknú zavrieť do kúpeľne, aby ich vizáž bola v záberoch dokonalá. „Na tej kamere musíte dobre vyzerať. Natočenie videa mi zaberie štyri hodiny, tak nech je to všetko skvele pripravené. Treba sa namaľovať, nachystať knižky, pripraviť dobré miesto, svetlo i techniku. Potom zostrihať a publikovať na internete. Keby som bola biela, tak pred mojou domácou knižnicou by som úplne splynula. Tak sa musím zvýrazniť,“ usmiala sa Zuzana.

Sláva častokrát bolí a prináša daň

Napriek tomu, že Zuzana a Kamila vedia, že ich recenzie o knihách na internete rekordné počty kliknutí na „Páči sa mi to“ nezlomia, prezentovať sa s knihami v náručí ich láka najviac.

„Ku knižkám ma viedla babička a mamička, ktoré sú veľké čitateľky. K čítaniu ma pritiahla aj štvorročná brigáda v kníhkupectve. Prestala som tam pracovať a chcela som zostať v kontakte s knižkami aj iným spôsobom. YouTube ma oslovilo, jedného rána som sa zobudila a začala natáčať,“ usmiala sa Zuzana.

Jej cieľom je odovzdávať informácie o knihách tisíckam ďalších ľudí. Aj Zuzka potvrdila, že sláva vlogerov častokrát bolí a nesie so sebou vysokú daň. „Prináša to so sebou množstvo negatívnych vecí. Nemáme žiadne súkromie, mnohí zo špičkových youtuberov sú doslova celebrity. Toto ale nie je moja úloha. Pre mňa nie je dôležité mať sledovanosť päťstotisíc. Stačí mi aj päťtisíc ľudí, ktorí ma majú radi a milujú knižky,“ prízvukovala Zuzka.

Jej kamarátka Kamila však uvažuje aj o inej budúcnosti. Lákajú ju videá s odlišným obsahom sveta Lifestyle.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 846
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 116
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 552
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 111
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 702
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 546
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 557
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 470
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 390
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 307
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: YouTube

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Primátorka Bánoviec nad Bebravou Rudolfa Novotná.

Okres Bánovce nad Bebravou bol na portáli Tvnoviny.sk označený ako okres s najvyššou pozitivitou počas testovania v rámci celoštátneho skríningu.

1 h

Budovu vedľa tržnice čaká zdemolovanie.

6 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

20 h
Ilustračná foto

Vo Fakultnej nemocnici (FN) Trenčín je momentálne hospitalizovaných 95 pacientov s ochorením COVID-19, 12 z nich je napojených na umelú pľúcnu ventiláciu.

18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

22 h

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

17 h

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

25. jan

Už ste čítali?