Mesto chce predĺžiť zmluvu so SAD-kou. Bez súťaže

Mesto chce predĺžiť zmluvu s aktuálnym prepravcom na prevádzku MHD o ďalších päť rokov. Verejnú súťaž vyhlásiť neplánuje, podľa Transparency International samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Na konci augusta vyprší zmluva mesta so Slovenskou autobusovou dopravou na prevádzku hromadnej dopravy v Trenčíne.
Mesto ju chce predĺžiť o ďalších päť rokov, verejnú súťaž, ktorá by mohla priniesť úsporu peňazí alebo zvýšiť kvalitu cestovania, nechystá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Transparency International tak samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

Verejné obstarávanie by bolo náročné, tvrdí mesto

Zmluvu s dopravcom uzavrelo mesto ešte v roku 2005, o jej predĺžení rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva na májovom zasadnutí.

SkryťVypnúť reklamu

„Navrhnúť predĺženie zmluvy o päť rokov sme sa rozhodli aj s ohľadom na hodnotu investícií dopravcu do obnovy a rozšírenia vozového parku v minulých rokoch. Súčasný dopravca bude aj naďalej používať zakúpený vozový park, čím nebudú vznikať dodatočné náklady vo forme zvýšených odpisov,“ zdôvodnila rozhodnutie mesta hovorkyňa Erika Ságová.

Súťaž by mohla priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov.

MICHAL PIŠKO,TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Nevyužiť verejnú súťaž, ale predĺžiť zmluvu s aktuálnym dopravcom, je podľa nej v súlade so zákonom.

„Túto možnosť nám dáva legislatíva a využili ju už viaceré mestá na Slovensku. Okrem toho, proces verejného obstarávania by bol – pokiaľ ide o službu vo verejnom záujme v cestnej osobnej doprave – veľmi náročný a komplikovaný,“ skonštatovala hovorkyňa Trenčína.

Vyjednali lepšie podmienky

Dodatok podľa nej vylepšuje pozíciu mesta ovplyvniť výšku ekonomicky oprávnených nákladov, a tým aj výšku straty z prevádzky mestskej hromadnej dopravy, ktorú platí mesto zo svojho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Výstavbu terminálu odložili na neurčito Čítajte 

„Nákup nových autobusov bude možný len po predchádzajúcej dohode formou dodatku k zmluve, dohodnutá je maximálna cena opráv autobusov, pričom všetky opravy nad túto cenu budú musieť byť odsúhlasené mestom, pričom je na rozhodnutí mesta, či bude súhlasiť s opravou, alebo požadovať iné riešenie. Ak mesto nájde ekonomicky výhodnejší spôsob riešenia, dopravca ho musí akceptovať,“ uviedla Ságová.

Hovorkyňa Slovenskej autobusovej dopravy Trenčín Ivana Strelcová tvrdí, že o podpise zmluvy s mestom ešte intenzívne rokujú.

„Súčasná zmluva platí do konca augusta a my len privítame, ak budeme môcť plynule pokračovali ďalej,“ uviedla Strelcová s tým, že mesto má už roky dôležité slovo a plnú kontrolu pri všetkých väčších investíciách.

„Rozhoduje o tom, či sa bude obnovovať vozový park, akými autobusmi, ale aj to, akým spôsobom sa bude riešiť následná údržba a servis vozidiel,“ dodala Strelcová.

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž mohla priniesť lepšie podmienky

Poslanec mestského zastupiteľstva a člen komisie dopravy Richard Medal považuje predĺženie zmluvy a nevypísanie verejnej súťaže za neprístojné.

„Je to proti všetkým pravidlám transparentnosti a spravodlivej súťaže medzi rôznymi dodávateľmi tejto služby. Z tohto vývoja som veľmi prekvapený a rozhodne s ním nesúhlasím,“ skonštatoval Medal s tým, že verí, že opozícia v mestskom parlamente spoločne zahlasuje proti návrhu.

Prečítajte si tiež: Poslanci schválili zmenu územného plánu Trenčína Čítajte 

„Pokiaľ sa pamätám, hneď na začiatku tohto volebného obdobia pán primátor poslanecký zbor informoval o tom, že nás čaká práve verejná súťaž na nového dopravcu,“ povedal.

Ak by mesto vyhlásilo súťaž, podľa neho by to prinieslo pre mesto lepšie podmienky.

Samospráva vytvára monopol, tvrdí Transparency

Absenciu verejnej súťaže kritizuje aj mimovládna organizácia Transparency International Slovensko.

„V prípade automatického predlžovania zmluvy samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol, čo znižuje tlak na efektivitu poskytovania služby ako i nakladania s verejnými prostriedkami,“ uviedol projektový koordinátor organizácie Michal Piško.

Ten by za zodpovedný považoval prístup, ak by mesto pred vypršaním zmluvy urobilo minimálne dôkladný prieskum trhu a zistilo, za akých podmienok sú poskytovatelia schopní službu pre obyvateľov poskytovať.

„Bez vykonania dôkladného prieskumu trhu môže byť pre samosprávu ťažko obhájiteľné, prečo nepristúpila k súťaži, ktorá je transparentnejšia. Mohla by priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov,“ dodal Piško.

Mesto platilo stratu takmer dva milióny

Minulý rok najazdili autobusy MHD v Trenčíne takmer dva milióny kilometrov, odviezli viac ako 5 miliónov cestujúcich.

Tržby za rok 2016 boli vo výške 1,44 milióna eur, ekonomicky oprávnené náklady vrátane zisku boli vo výške 3,42 milióna eur.
Strata za minulý rok, ktorú mesto uhradilo dopravcovi, bola vo výške takmer dva milióny eur.

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 053
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 744
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 004
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 822
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 938
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 539
  1. Juraj Kumičák: Kolaborant
  2. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  3. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  5. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  6. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  7. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  8. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 570
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 488
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 776
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 354
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 980
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Súbežná jazda retro autobusov a električky počas 110. výročie jej prevádzky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice.

Na historickú železničnú trať medzi Trenčianskymi Teplicami a Trenčianskou Teplou vyrazí v nedeľu na tradičnú príležitostnú jazdu veľkonočná električka.


TASR
Kraj vozovky rozrýva divá zver. Blato často končí na vozovke a ohrozuje cyklistov.

Blato na ceste má na svedomí divá zver.


Prvú etapu chcú dokončiť k príležitosti spomienky na oslobodenie Trenčína.

V prvej etape obnovia vlajkoslávu.


  1. Juraj Kumičák: Kolaborant
  2. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  3. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  4. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  5. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  6. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  7. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  8. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 570
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 488
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 776
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 354
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 980
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 419
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu