Nedeľa, 19. november, 2017 | Meniny má Alžbeta

Mesto chce predĺžiť zmluvu so SAD-kou. Bez súťaže

Mesto chce predĺžiť zmluvu s aktuálnym prepravcom na prevádzku MHD o ďalších päť rokov. Verejnú súťaž vyhlásiť neplánuje, podľa Transparency International samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

Ilustračné foto.(Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Na konci augusta vyprší zmluva mesta so Slovenskou autobusovou dopravou na prevádzku hromadnej dopravy v Trenčíne.
Mesto ju chce predĺžiť o ďalších päť rokov, verejnú súťaž, ktorá by mohla priniesť úsporu peňazí alebo zvýšiť kvalitu cestovania, nechystá.

Podľa Transparency International tak samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

Verejné obstarávanie by bolo náročné, tvrdí mesto

Zmluvu s dopravcom uzavrelo mesto ešte v roku 2005, o jej predĺžení rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva na májovom zasadnutí.

„Navrhnúť predĺženie zmluvy o päť rokov sme sa rozhodli aj s ohľadom na hodnotu investícií dopravcu do obnovy a rozšírenia vozového parku v minulých rokoch. Súčasný dopravca bude aj naďalej používať zakúpený vozový park, čím nebudú vznikať dodatočné náklady vo forme zvýšených odpisov,“ zdôvodnila rozhodnutie mesta hovorkyňa Erika Ságová.

Súťaž by mohla priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov.

MICHAL PIŠKO,TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Nevyužiť verejnú súťaž, ale predĺžiť zmluvu s aktuálnym dopravcom, je podľa nej v súlade so zákonom.

„Túto možnosť nám dáva legislatíva a využili ju už viaceré mestá na Slovensku. Okrem toho, proces verejného obstarávania by bol – pokiaľ ide o službu vo verejnom záujme v cestnej osobnej doprave – veľmi náročný a komplikovaný,“ skonštatovala hovorkyňa Trenčína.

Vyjednali lepšie podmienky

Dodatok podľa nej vylepšuje pozíciu mesta ovplyvniť výšku ekonomicky oprávnených nákladov, a tým aj výšku straty z prevádzky mestskej hromadnej dopravy, ktorú platí mesto zo svojho rozpočtu.

Prečítajte si tiež:Výstavbu terminálu odložili na neurčito

„Nákup nových autobusov bude možný len po predchádzajúcej dohode formou dodatku k zmluve, dohodnutá je maximálna cena opráv autobusov, pričom všetky opravy nad túto cenu budú musieť byť odsúhlasené mestom, pričom je na rozhodnutí mesta, či bude súhlasiť s opravou, alebo požadovať iné riešenie. Ak mesto nájde ekonomicky výhodnejší spôsob riešenia, dopravca ho musí akceptovať,“ uviedla Ságová.

Hovorkyňa Slovenskej autobusovej dopravy Trenčín Ivana Strelcová tvrdí, že o podpise zmluvy s mestom ešte intenzívne rokujú.

„Súčasná zmluva platí do konca augusta a my len privítame, ak budeme môcť plynule pokračovali ďalej,“ uviedla Strelcová s tým, že mesto má už roky dôležité slovo a plnú kontrolu pri všetkých väčších investíciách.

„Rozhoduje o tom, či sa bude obnovovať vozový park, akými autobusmi, ale aj to, akým spôsobom sa bude riešiť následná údržba a servis vozidiel,“ dodala Strelcová.

Súťaž mohla priniesť lepšie podmienky

Poslanec mestského zastupiteľstva a člen komisie dopravy Richard Medal považuje predĺženie zmluvy a nevypísanie verejnej súťaže za neprístojné.

„Je to proti všetkým pravidlám transparentnosti a spravodlivej súťaže medzi rôznymi dodávateľmi tejto služby. Z tohto vývoja som veľmi prekvapený a rozhodne s ním nesúhlasím,“ skonštatoval Medal s tým, že verí, že opozícia v mestskom parlamente spoločne zahlasuje proti návrhu.

Prečítajte si tiež:Poslanci schválili zmenu územného plánu Trenčína

„Pokiaľ sa pamätám, hneď na začiatku tohto volebného obdobia pán primátor poslanecký zbor informoval o tom, že nás čaká práve verejná súťaž na nového dopravcu,“ povedal.

Ak by mesto vyhlásilo súťaž, podľa neho by to prinieslo pre mesto lepšie podmienky.

Samospráva vytvára monopol, tvrdí Transparency

Absenciu verejnej súťaže kritizuje aj mimovládna organizácia Transparency International Slovensko.

„V prípade automatického predlžovania zmluvy samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol, čo znižuje tlak na efektivitu poskytovania služby ako i nakladania s verejnými prostriedkami,“ uviedol projektový koordinátor organizácie Michal Piško.

Ten by za zodpovedný považoval prístup, ak by mesto pred vypršaním zmluvy urobilo minimálne dôkladný prieskum trhu a zistilo, za akých podmienok sú poskytovatelia schopní službu pre obyvateľov poskytovať.

„Bez vykonania dôkladného prieskumu trhu môže byť pre samosprávu ťažko obhájiteľné, prečo nepristúpila k súťaži, ktorá je transparentnejšia. Mohla by priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov,“ dodal Piško.

Mesto platilo stratu takmer dva milióny

Minulý rok najazdili autobusy MHD v Trenčíne takmer dva milióny kilometrov, odviezli viac ako 5 miliónov cestujúcich.

Tržby za rok 2016 boli vo výške 1,44 milióna eur, ekonomicky oprávnené náklady vrátane zisku boli vo výške 3,42 milióna eur.
Strata za minulý rok, ktorú mesto uhradilo dopravcovi, bola vo výške takmer dva milióny eur.

Ďalšie články z témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)

Pozrite si tiež články z hlavnej témy Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)  na domov.sme.sk

  1. Podľa poslancov začala župa zasadať s porušením zákona Foto 6 772
  2. Horolezec Peter Hámor: Každá osemtisícovka je posvätná. Je to sídlo bohov 2 323
  3. Dve budovy v areáli Old Heroldu nahradí predajňa Foto 1 171
  4. FOTO: Novorodenci z trenčianskej pôrodnice 710
  5. November 1989 v Trenčíne: Čo hovorili pamätníci a čo písali Trenčianske noviny? Foto 577
  6. Trenčania postúpili. Rozhodlo konečné skóre 145
  7. Dukla Trenčín vyhrala v Poprade Foto 133
  8. Baška zložil sľub a začal nové volebné obdobie Foto 130
  9. Mesto chce odpredať dva domy na námestí 122
  10. Politológ: Budeme prekvapení, ako sa budú nezávislí správať v zastupiteľstvách 107

Najčítanejšie správy

Trenčín

Podľa poslancov začala župa zasadať s porušením zákona

Podľa poslanca Juraja Smatanu neprešla povinná, minimálne 10 dňová lehota od oznámenia termínu a programu zasadnutia poslancom. Župan Jaroslav Baška obvinenie odmieta, tvrdí, že išlo o ustanovujúce zastupiteľstvo, ktoré musí podľa zákona zvolať 30 dní od volieb.

Horolezec Peter Hámor: Každá osemtisícovka je posvätná. Je to sídlo bohov

Jednou z najväčších hviezd 12. ročníka festivalu HoryZonty bol horolezec Peter Hámor. Muž, ktorý v Himalájach zdolal všetky osemtisícové vrcholy.

Dve budovy v areáli Old Heroldu nahradí predajňa

Dve budovy na Bratislavskej ulici neboli pamiatkovo chránené, nahradí ich predajňa.

FOTO: Novorodenci z trenčianskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej nemocnici počas uplynulého týždňa a ich fotky sú zverejnené v pondelňajšom vydaní MY Trenčianskych novín.

November 1989 v Trenčíne: Čo hovorili pamätníci a čo písali Trenčianske noviny?

Ako si spomínajú na trenčianske protestné zhromaždenia proti totalitnému režimu v novembri 1989 jeho priami aktéri? Čo písali v novembrových dňoch Trenčianske noviny?

Blízke regióny

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Žilinského lekára a jeho pacientov odsúdili za korupciu

Celkom osem skutkov korupcie priznal 54-ročný chirurg Ján R. zo Žiliny.

Tréner Peter Argyusi: Snažím sa vychovať sebavedomé individuality

Je odchovancom Baníka Prievidza, počas vojenčiny hrával v Štúrove a Martine, aby bol neskôr rok v Podbrezovej. Najdlhšie pôsobil v Dolných Vesteniciach. Na záver hral v Novákoch a rakúskom Gosau.

Našli jasnú stopu po lúpežnom rytierovi

Pri opravách v severnom obytnom krídle Bystrického hradu narazili chlapi, ktorí sa venujú záchrane pamiatky, na ďalšie prekvapenie. Tých má hrad, ktorý prešiel opakovanými prestavbami, naozaj veľa.

Župa počíta so spustením systému integrovanej dopravy

Žilinský samosprávny kraj pracuje na projekte zavedenia integrovanej dopravy, ktorý počíta so spustením systému v roku 2019.

Všetky správy

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Kam vyraziť