Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Mesto chce predĺžiť zmluvu so SAD-kou. Bez súťaže

Mesto chce predĺžiť zmluvu s aktuálnym prepravcom na prevádzku MHD o ďalších päť rokov. Verejnú súťaž vyhlásiť neplánuje, podľa Transparency International samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Na konci augusta vyprší zmluva mesta so Slovenskou autobusovou dopravou na prevádzku hromadnej dopravy v Trenčíne.
Mesto ju chce predĺžiť o ďalších päť rokov, verejnú súťaž, ktorá by mohla priniesť úsporu peňazí alebo zvýšiť kvalitu cestovania, nechystá.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Transparency International tak samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol.

Verejné obstarávanie by bolo náročné, tvrdí mesto

Zmluvu s dopravcom uzavrelo mesto ešte v roku 2005, o jej predĺžení rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva na májovom zasadnutí.

SkryťVypnúť reklamu

„Navrhnúť predĺženie zmluvy o päť rokov sme sa rozhodli aj s ohľadom na hodnotu investícií dopravcu do obnovy a rozšírenia vozového parku v minulých rokoch. Súčasný dopravca bude aj naďalej používať zakúpený vozový park, čím nebudú vznikať dodatočné náklady vo forme zvýšených odpisov,“ zdôvodnila rozhodnutie mesta hovorkyňa Erika Ságová.

Súťaž by mohla priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov.

MICHAL PIŠKO,TRANSPARENCY INTERNATIONAL

Nevyužiť verejnú súťaž, ale predĺžiť zmluvu s aktuálnym dopravcom, je podľa nej v súlade so zákonom.

„Túto možnosť nám dáva legislatíva a využili ju už viaceré mestá na Slovensku. Okrem toho, proces verejného obstarávania by bol – pokiaľ ide o službu vo verejnom záujme v cestnej osobnej doprave – veľmi náročný a komplikovaný,“ skonštatovala hovorkyňa Trenčína.

Vyjednali lepšie podmienky

Dodatok podľa nej vylepšuje pozíciu mesta ovplyvniť výšku ekonomicky oprávnených nákladov, a tým aj výšku straty z prevádzky mestskej hromadnej dopravy, ktorú platí mesto zo svojho rozpočtu.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Výstavbu terminálu odložili na neurčito Čítajte 

„Nákup nových autobusov bude možný len po predchádzajúcej dohode formou dodatku k zmluve, dohodnutá je maximálna cena opráv autobusov, pričom všetky opravy nad túto cenu budú musieť byť odsúhlasené mestom, pričom je na rozhodnutí mesta, či bude súhlasiť s opravou, alebo požadovať iné riešenie. Ak mesto nájde ekonomicky výhodnejší spôsob riešenia, dopravca ho musí akceptovať,“ uviedla Ságová.

Hovorkyňa Slovenskej autobusovej dopravy Trenčín Ivana Strelcová tvrdí, že o podpise zmluvy s mestom ešte intenzívne rokujú.

„Súčasná zmluva platí do konca augusta a my len privítame, ak budeme môcť plynule pokračovali ďalej,“ uviedla Strelcová s tým, že mesto má už roky dôležité slovo a plnú kontrolu pri všetkých väčších investíciách.

„Rozhoduje o tom, či sa bude obnovovať vozový park, akými autobusmi, ale aj to, akým spôsobom sa bude riešiť následná údržba a servis vozidiel,“ dodala Strelcová.

SkryťVypnúť reklamu

Súťaž mohla priniesť lepšie podmienky

Poslanec mestského zastupiteľstva a člen komisie dopravy Richard Medal považuje predĺženie zmluvy a nevypísanie verejnej súťaže za neprístojné.

„Je to proti všetkým pravidlám transparentnosti a spravodlivej súťaže medzi rôznymi dodávateľmi tejto služby. Z tohto vývoja som veľmi prekvapený a rozhodne s ním nesúhlasím,“ skonštatoval Medal s tým, že verí, že opozícia v mestskom parlamente spoločne zahlasuje proti návrhu.

Prečítajte si tiež: Poslanci schválili zmenu územného plánu Trenčína Čítajte 

„Pokiaľ sa pamätám, hneď na začiatku tohto volebného obdobia pán primátor poslanecký zbor informoval o tom, že nás čaká práve verejná súťaž na nového dopravcu,“ povedal.

Ak by mesto vyhlásilo súťaž, podľa neho by to prinieslo pre mesto lepšie podmienky.

Samospráva vytvára monopol, tvrdí Transparency

Absenciu verejnej súťaže kritizuje aj mimovládna organizácia Transparency International Slovensko.

„V prípade automatického predlžovania zmluvy samospráva vytvára pre aktuálneho poskytovateľa regionálny monopol, čo znižuje tlak na efektivitu poskytovania služby ako i nakladania s verejnými prostriedkami,“ uviedol projektový koordinátor organizácie Michal Piško.

Ten by za zodpovedný považoval prístup, ak by mesto pred vypršaním zmluvy urobilo minimálne dôkladný prieskum trhu a zistilo, za akých podmienok sú poskytovatelia schopní službu pre obyvateľov poskytovať.

„Bez vykonania dôkladného prieskumu trhu môže byť pre samosprávu ťažko obhájiteľné, prečo nepristúpila k súťaži, ktorá je transparentnejšia. Mohla by priniesť kvalitnejšiu alebo lacnejšiu službu pre obyvateľov,“ dodal Piško.

Mesto platilo stratu takmer dva milióny

Minulý rok najazdili autobusy MHD v Trenčíne takmer dva milióny kilometrov, odviezli viac ako 5 miliónov cestujúcich.

Tržby za rok 2016 boli vo výške 1,44 milióna eur, ekonomicky oprávnené náklady vrátane zisku boli vo výške 3,42 milióna eur.
Strata za minulý rok, ktorú mesto uhradilo dopravcovi, bola vo výške takmer dva milióny eur.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 13 332
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 9 088
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 668
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 838
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 377
  6. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 113
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 658
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 632

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Osobná a verejná doprava...
  2. Matej Farkas: Muž z Hradného kopca
  3. Štefan Vidlár: Huj, Duj, Luj
  4. Ivan Mlynár: Falošný recept na spásu Róberta Fica od pána dekana.
  5. Martin Sústrik: Čínska výchova
  6. Tomáš Vodvářka: Setkání - adventní příběh
  7. Martin Plesch: A čo učitelia a vedci?
  8. Stano Kočiš: Prediktívne
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 247 111
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 379
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 4 065
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 683
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 853
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 652
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 642
  8. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 004
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Novomestský futbalový rozhodca Erik Tupý v Portugalsku.

19 – ročný Novomešťan Erik Tupý sa stal 30. januára 2018 najmladším futbalovým rozhodcom v histórii Slovenska. Futbalové zápasy rozhodoval na rozhodcovskú výnimku už ako 14-ročný žiak základnej školy. Futbalový nadšenec ide čoraz viac za svojím veľkým rozhodcovským snom.


3 h
Ilustračné foto.

Prinášame vám prehľad novorodeniatok z trenčianskej a myjavskej pôrodnice. Ich fotky boli zverejnené v tlačených novinách MY Trenčín.


5 h
Zicháčkova oskoruša po opadnutí listov na jeseň 2022

Legendárna Zicháčkova oskoruša má za sebou neuveriteľnú históriu. Majestátna krásavica a ozdoba medzi stromami rastie dva a pol kilometra za Bošácou v smere na Zabudišovú už vyše 350 rokov.


8 h
Novomestský výtvarník Ivan Vychlopen s manželkou pri lešení vedľa mozaiky Múdry kocúr

Populárny Múdry kocúr na bočnej fasáde Základnej školy na Plickovej ulici v bratislavskej mestskej časti Rača tešil svojou roztopašnou podobou tisíce školákov od roku 1972 až do roku 2007.


8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Osobná a verejná doprava...
  2. Matej Farkas: Muž z Hradného kopca
  3. Štefan Vidlár: Huj, Duj, Luj
  4. Ivan Mlynár: Falošný recept na spásu Róberta Fica od pána dekana.
  5. Martin Sústrik: Čínska výchova
  6. Tomáš Vodvářka: Setkání - adventní příběh
  7. Martin Plesch: A čo učitelia a vedci?
  8. Stano Kočiš: Prediktívne
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 247 111
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 379
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 4 065
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 683
  5. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 853
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 652
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 642
  8. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 004
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu