TRENČÍN. Aj keď do začiatku 21. ročníka Pohody zostáva menej ako deväťdesiat dní, mená všetkých vystupujúcich organizátori stále neprezradili. Niekoľkoročné snahy o vystúpenie rockovej kapely Radiohead pokračovali aj tento rok, existuje šanca, že anglické hviezdy vystúpia v Trenčíne? O rokovaniach, budúcnosti aj minulosti nám porozprával Michal Kaščák, riaditeľ festivalu Pohoda.
Azda najdiskutovanejšou témou minulého ročníka Pohody bolo postavenie prvého slovenského minaretu. Reakcie množstva Slovákov mali negatívny podtón, dostalo sa vám pri negatívnej kritike, naopak – pochvalných slov zo zahraničia, prípade od organizátorov iných festivalov?
– Dobré ohlasy neprichádzali len zo zahraničia, aj doma ich bola väčšina, len tie nemajú schopnosť budiť pozornosť tak ako rôzne agresívne dezinterpretácie. Šlo o umeleckú inštaláciu s pozitívnym posolstvom, slovo minaret znamená maják, svetlo.
Ak sa ľudia v inej časti sveta majú zle, neprinesie to osoh nikomu, svetlo má symbolizovať nádej na víťazstvo dobra. Takto sme to aj vysvetľovali, žiaľ, bulvár a snaha niektorých politikov zviditeľniť sa „prekričali“ toto posolstvo.
Zo zahraničia a od kolegov sme mali len dobré reakcie, inštalácia bola spomínaná na niekoľkých konferenciách ako príklad dobrého a zmysluplného narábania s verejným festivalovým priestorom.
Na Pohode dostali v minulých rokoch priestor i hudobníci z moslimských krajín, cenia si pozvanie od slovenských organizátorov?
– Jasné, každý hudobník rád hrá. Extrémizmus a slobodné umenie nie sú priatelia. Keď sa napríklad dostali k moci extrémisti v Mali, ktoré má fascinujúcu a medzinárodne veľmi cenenú hudobnú scénu, muzikanti boli na rane medzi prvými. Vzápätí sa stali dôležitým hlasom volajúcim po slobode.

V spoločnosti sa čoraz častejšie skloňujú slová ako fašizmus, nacizmus, vyskytujú sa aj zakázané symboly. Zachytili ste snahu o pretláčanie tohto prúdu do hudby? Dá sa to na slovenskej hudobnej scéne odsledovať?
– Hudba vie byť zneužitá aj na negatívne veci, veď niekto skomponoval aj pesničku Rež a rúbaj do krve, niekto písal na objednávku fašistického či komunistického režimu. Je to súčasťou spoločnosti odjakživa.
Neonacistická scéna na Slovensku funguje dlhodobo, len ju je teraz viac vidno – vďaka sociálnym sieťam a vďaka strácaniu zábran, ktoré je často, žiaľ, inšpirované politikmi. Znamená to ale aj to, že vznikajú skvelé hudobné a umelecké odpovede.
Každý rok dostávate množstvo otázok o tom, na koho sa môžu návštevníci tešiť. Vezmime to z opačného pólu – kto rozhodne na Pohode nevystúpi a na festivale nikdy priestor nedostane?
– Jednou z dôležitých festivalových hodnôt je tolerancia, je ju vidieť aj na dramaturgii, ktorá je otvorená všetkým možným žánrom od punku po klasiku. Priestor je obmedzený a nemáme šancu predstaviť ani všetky vynikajúce hudobné projekty, ktoré by sme chceli. Našťastie si máme z čoho vyberať, hudba je v skvelej kondícii.
Nedávame priestor umelcom, ktorých tvorbu považujeme za nezaujímavú. To je spolu s obmedzenou kapacitou hlavný dôvod odmietania. Samozrejme, že sa to niektorým umelcom ťažko nesie, a tak vznikajú legendy, ktoré nás často doslova pobavia. Z charakteru festivalu je zrejmé, že určite nebudeme dávať priestor napríklad neonacistickej scéne.
Radiohead je kapela, o ktorej vystúpenie sa v Trenčíne snažíte už roky. Rokovali ste s nimi o vystúpení na 21. ročníku festivalu?
– Áno, ide o tradíciu, ktorú zatiaľ nebudeme rušiť (úsmev). Dramaturgiu ale robíme tak, aby sila festivalu nestála na jednej skupine. Aby festival nebol o pár silných menách a vate okolo, ale aby bol umelecky vyvážený a bol aj zdrojom objavovania zaujímavých hudobných svetov.

Je náročnejšie dohodnúť sa na znení podmienok zmluvy s umelcami alebo ich agentmi?
– My rokujeme s agentmi, čo sú zástupcovia skupiny určení na vybavovanie živého hrania. Je málo umelcov, ktorí do toho vstupujú aktívne.
Koho požiadavky sú vzhľadom na finančné možnosti festivalu neprípustné?
– Takých umelcov je veľa, drvivá väčšina je ale z mainstreamu, ktorý nás nezaujíma.

Toho roku vystúpia Solange, alt-J, Birdy, Benjamin Clementine, Boyz Noize a mnohí ďalší. Na ktoré mená z tých, ktoré budú na line-upe zverejnené menšími písmenkami, by ste radi upozornili?
– Máme v programe skutočné perly. Pre milovníkov punku odporúčam Sleaford Mods a Slaves, fantastické potvrdenie hesla Punks Not Dead!
Z world music máme úžasné ženy z projektu Les Amazones D´Afrique, či fantastické duo Rodrigo y Gabriela. Tom Barman z dEUS príde s jazzovým projektom taxiWars, líder Sonic Youth Thurston Moore príde s novou kapelou. Máme skvelé mená elektronickej hudby ako Squarepusher či Acid Arab. Traja renomovaní skladatelia súčasnej vážnej hudby – Vlado Godár, Petr Kofroň a Martin Burlas píšu pre Pohodu nové diela. A pre ľudí, ktorí majú radi inteligentný humor v hudbe, je tu nórske súrodenecké duo Ylvis.
Na Pohode zaznie naživo legendárny album Bolo nás jedenásť. Tešíte sa na návrat skladieb, ktoré majú vyše 30 rokov?
– Jasné. Bolo nás jedenásť považujem za najlepší domáci album v dejinách. Jeho živé prevedenie bude pre mňa skutočným sviatkom.