Sobota, 18. november, 2017 | Meniny má Eugen

Vláčiky ich vracajú do detských spomienok

Päťdesiat zmenšených lokomotív a vyše dvesto vagónov premenilo Trenčín dočasne na raj železničných modelárov.

TRENČÍN. Takmer šesťdesiat metrov zmenšenín železničných tratí vrátilo počas deväťdňovej výstavy vláčikov do čias detskej fantázie aj tých najväčších „dospelákov“.

Lokomotívy ťahajúce množstvo vagónov z viacerých desaťročí, štyri železničné stanice, tunely, mosty, výhybky, dispečeri či semafory a prevádzka sprevádzaná trúbením i charakteristickým zvukom motorov predstavili prácu modelárov z Klubu Modrý horizont v Topoľčanoch.

V klube s členmi od sedem do sedemdesiat rokov pracujú aj aktívni modelári z Trenčína.

Krásne spomienky

Ak ste si mysleli, že k haváriám vlakov dochádza iba v reálnej doprave, mýlili ste sa.
Pri malej nepozornosti dispečingu môže prísť k zrážkam vlakov i v tomto nádhernom koníčku. Na trati ovládanej modelármi počas výstavy jazdilo súčasne množstvo železničných súprav.

„Na tejto akcii umožňujeme jazdiť aj návštevníkom výstavy. Modely parných lokomotív sú veľmi krehké, preto na výstave veľmi ani nejazdili. Bolo by riziko zveriť ich niekomu, kto nemá ešte skúsenosti. Jazdila najmä motorizovaná trakcia,“ vysvetli Karol Kaffka, podpredseda Klubu Modrý horizont.

V akcii videli návštevníci mašiny v mierke 1:87 najmä zo 70. rokov minulého storočia. Na lokálnych tratiach niektoré z nich premávajú aj dodnes. „Sú to všetko reálne mašiny, ktoré niekedy na našich koľajniciach jazdili. Modelmi mapujeme najmä vlaky, ktoré jazdili u nás. Ale máme aj dve nemecké lokomotívy,“ pokračoval Kaffka.

Parné stroje sa napokon medzi modernejšími „motorákmi“ na výstave s veľkým úspechom objavili.
Svet reálnych železníc premenili na koníček

Reálne železničné stanice s množstvom prechádzajúcich vlakov dokázala výstava vďaka modelárom spútať do pútavého zmenšeného priestoru. Ostatné už fungovalo ako na skutočnej železnici.

„Prevádzka sa rieši telefonickým spôsobom zabezpečenia. Vlaky sa ponúkajú a prijímajú z každej stanice. Prevádzka modelárov simuluje skutočnú prevádzku na železnici,“ potvrdil predseda Klubu Modrý horizont Peter Boris.

Vlaky na šesťdesiatich metroch dráh ovládajú modelári digitálne. Sú napájané striedavým prúdom a v každej mašinke majú zabudovaný digitálny dekodér. „Ten vyhodnocuje signál, ktorý prichádza koľajou. Rušňovodiči ovládajú rušeň pomocou myší – regulátorov. Tak určujeme rýchlosť, zapínanie svetiel či hluk motora,“ pokračoval predseda klubu.

Medzi modelármi je skutočný rušňovodič

Modelári rýchlosť rušňov nastavujú. „IC vlaky jazdia rýchlejšie, manipulačné vlaky pomalšie,“ potvrdil Boris. Vlakové súpravy vyrábajú z rôznych materiálov. Rámy i kolesá rušňov sú odlievané z kovu, kabína rušňa je plastová.

„Karosériu treba nastriekať potom do podoby, v akej jazdila. Treba urobiť aj okienka. Celú expozíciu, ktorú v Trenčíne návštevníci videli, sme budovali takmer šesť rokov,“ povedali modelári. Dnes majú modelári z Modrého horizontu okolo železničnej trate množstvo stromov, budov, cestujúcich, ale aj zamestnancov dráh.

Okolo preháňajúcich sa vlakov sa pasie dobytok a do odstavených vagónov v staniciach nakladajú žeriavy či vysokozdvižné vozíky náklad. Rušne za sebou ťahajú osobné vagóny, ale aj nákladné vagóny naplnené uhlím, pivom či tankami.

„Mnohí stredoškoláci sa v našom klube takto naučia reálne návyky z praxe. Pomáha im to aj pri štúdiu. V klube máme člena od jeho štrnástich rokov a už o dva mesiace sa stane profesionálnym rušňovodičom. Ďalší z členov bude dopravný inžinier,“ pochválil prácu mladých Boris.

Modely vznikajú v storočnej olejárni

Vlaky prechádzali zmenšenými modelmi skutočných staníc Radošina, Veľké Bielice a Veľké Uherce. Čulý dopravných ruch vládol aj vo fiktívnej neexistujúcej stanici Jozefov. Tá vznikla vo fantázii modelárov a ich ruky ju pretavili do železničného uzla.

„Železničný život predstavujeme v staniciach približne okolo roku 1970. Pri tvorbe modelov sme využili dobové fotografie, presne tak to tam vtedy vyzeralo,“ informoval ďalej Kaffka. Modely tvoria v jednej z budov bývalého železničného depa v Topoľčanoch.

Občianske združenie Modrý horizont vzniklo pred šiestimi rokmi. Dnes združuje 36 nadšencov železničnej dopravy. „Klub svoje aktivity vyvíja v zrušenom železničnom depe. V prenájme máme storočnú budovu olejárne.

V tej máme vybudované aj železničné múzeum. Je v ňom aj dopravná kancelária, píšťalky, výpravky, režimky i cestovné lístky,“ dodal Kaffka.

Zaujímavosti

 


  1. Podľa poslancov začala župa zasadať s porušením zákona Foto 3 432
  2. Horolezec Peter Hámor: Každá osemtisícovka je posvätná. Je to sídlo bohov 2 262
  3. Dve budovy v areáli Old Heroldu nahradí predajňa Foto 793
  4. November 1989 v Trenčíne: Čo hovorili pamätníci a čo písali Trenčianske noviny? Foto 671
  5. FOTO: Novorodenci z trenčianskej pôrodnice 580
  6. Dukla Trenčín vyhrala v Poprade Foto 167
  7. Baška zložil sľub a začal nové volebné obdobie Foto 129
  8. SZĽH spustí v Trenčíne pilotný projekt Foto 116
  9. Mesto chce odpredať dva domy na námestí 110
  10. Krajskí poslanci budú rokovať o komisiách aj svojich odmenách Foto 78

Najčítanejšie správy

Trenčín

Podľa poslancov začala župa zasadať s porušením zákona

Podľa poslanca Juraja Smatanu neprešla povinná, minimálne 10 dňová lehota od oznámenia termínu a programu zasadnutia poslancom. Župan Jaroslav Baška obvinenie odmieta, tvrdí, že išlo o ustanovujúce zastupiteľstvo, ktoré musí podľa zákona zvolať 30 dní od volieb.

Horolezec Peter Hámor: Každá osemtisícovka je posvätná. Je to sídlo bohov

Jednou z najväčších hviezd 12. ročníka festivalu HoryZonty bol horolezec Peter Hámor. Muž, ktorý v Himalájach zdolal všetky osemtisícové vrcholy.

Dve budovy v areáli Old Heroldu nahradí predajňa

Dve budovy na Bratislavskej ulici neboli pamiatkovo chránené, nahradí ich predajňa.

November 1989 v Trenčíne: Čo hovorili pamätníci a čo písali Trenčianske noviny?

Ako si spomínajú na trenčianske protestné zhromaždenia proti totalitnému režimu v novembri 1989 jeho priami aktéri? Čo písali v novembrových dňoch Trenčianske noviny?

FOTO: Novorodenci z trenčianskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v trenčianskej nemocnici počas uplynulého týždňa a ich fotky sú zverejnené v pondelňajšom vydaní MY Trenčianskych novín.

Blízke regióny

Takto stavali atómovú elektráreň v Jaslovských Bohuniciach (+ FOTO)

Od spustenia komplexu atómových elektrární prešlo v októbri 2017 už 45 rokov. Takto sa v sedemdesiatych rokoch stavali dva bloky V-1.

Žilinského lekára a jeho pacientov odsúdili za korupciu

Celkom osem skutkov korupcie priznal 54-ročný chirurg Ján R. zo Žiliny.

Ocenený učiteľ: Študenti dokážu vyvinúť úžasné nasadenie a to si vážim

Stredoškolský učiteľ Miroslav Kozák z Gymnázia V. B. Nedožerského sa dostal do finále Ceny Dionýza Ilkoviča.

Našli jasnú stopu po lúpežnom rytierovi

Pri opravách v severnom obytnom krídle Bystrického hradu narazili chlapi, ktorí sa venujú záchrane pamiatky, na ďalšie prekvapenie. Tých má hrad, ktorý prešiel opakovanými prestavbami, naozaj veľa.

Tréner Peter Argyusi: Snažím sa vychovať sebavedomé individuality

Je odchovancom Baníka Prievidza, počas vojenčiny hrával v Štúrove a Martine, aby bol neskôr rok v Podbrezovej. Najdlhšie pôsobil v Dolných Vesteniciach. Na záver hral v Novákoch a rakúskom Gosau.

Všetky správy

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

Kam vyraziť