Štvrtok, 19. júl, 2018 | Meniny má Dušana

Vláčiky ich vracajú do detských spomienok

Päťdesiat zmenšených lokomotív a vyše dvesto vagónov premenilo Trenčín dočasne na raj železničných modelárov.

TRENČÍN. Takmer šesťdesiat metrov zmenšenín železničných tratí vrátilo počas deväťdňovej výstavy vláčikov do čias detskej fantázie aj tých najväčších „dospelákov“.

Lokomotívy ťahajúce množstvo vagónov z viacerých desaťročí, štyri železničné stanice, tunely, mosty, výhybky, dispečeri či semafory a prevádzka sprevádzaná trúbením i charakteristickým zvukom motorov predstavili prácu modelárov z Klubu Modrý horizont v Topoľčanoch.

V klube s členmi od sedem do sedemdesiat rokov pracujú aj aktívni modelári z Trenčína.

Článok pokračuje pod video reklamou

Krásne spomienky

Ak ste si mysleli, že k haváriám vlakov dochádza iba v reálnej doprave, mýlili ste sa.
Pri malej nepozornosti dispečingu môže prísť k zrážkam vlakov i v tomto nádhernom koníčku. Na trati ovládanej modelármi počas výstavy jazdilo súčasne množstvo železničných súprav.

„Na tejto akcii umožňujeme jazdiť aj návštevníkom výstavy. Modely parných lokomotív sú veľmi krehké, preto na výstave veľmi ani nejazdili. Bolo by riziko zveriť ich niekomu, kto nemá ešte skúsenosti. Jazdila najmä motorizovaná trakcia,“ vysvetli Karol Kaffka, podpredseda Klubu Modrý horizont.

V akcii videli návštevníci mašiny v mierke 1:87 najmä zo 70. rokov minulého storočia. Na lokálnych tratiach niektoré z nich premávajú aj dodnes. „Sú to všetko reálne mašiny, ktoré niekedy na našich koľajniciach jazdili. Modelmi mapujeme najmä vlaky, ktoré jazdili u nás. Ale máme aj dve nemecké lokomotívy,“ pokračoval Kaffka.

Parné stroje sa napokon medzi modernejšími „motorákmi“ na výstave s veľkým úspechom objavili.
Svet reálnych železníc premenili na koníček

Reálne železničné stanice s množstvom prechádzajúcich vlakov dokázala výstava vďaka modelárom spútať do pútavého zmenšeného priestoru. Ostatné už fungovalo ako na skutočnej železnici.

„Prevádzka sa rieši telefonickým spôsobom zabezpečenia. Vlaky sa ponúkajú a prijímajú z každej stanice. Prevádzka modelárov simuluje skutočnú prevádzku na železnici,“ potvrdil predseda Klubu Modrý horizont Peter Boris.

Vlaky na šesťdesiatich metroch dráh ovládajú modelári digitálne. Sú napájané striedavým prúdom a v každej mašinke majú zabudovaný digitálny dekodér. „Ten vyhodnocuje signál, ktorý prichádza koľajou. Rušňovodiči ovládajú rušeň pomocou myší – regulátorov. Tak určujeme rýchlosť, zapínanie svetiel či hluk motora,“ pokračoval predseda klubu.

Medzi modelármi je skutočný rušňovodič

Modelári rýchlosť rušňov nastavujú. „IC vlaky jazdia rýchlejšie, manipulačné vlaky pomalšie,“ potvrdil Boris. Vlakové súpravy vyrábajú z rôznych materiálov. Rámy i kolesá rušňov sú odlievané z kovu, kabína rušňa je plastová.

„Karosériu treba nastriekať potom do podoby, v akej jazdila. Treba urobiť aj okienka. Celú expozíciu, ktorú v Trenčíne návštevníci videli, sme budovali takmer šesť rokov,“ povedali modelári. Dnes majú modelári z Modrého horizontu okolo železničnej trate množstvo stromov, budov, cestujúcich, ale aj zamestnancov dráh.

Okolo preháňajúcich sa vlakov sa pasie dobytok a do odstavených vagónov v staniciach nakladajú žeriavy či vysokozdvižné vozíky náklad. Rušne za sebou ťahajú osobné vagóny, ale aj nákladné vagóny naplnené uhlím, pivom či tankami.

„Mnohí stredoškoláci sa v našom klube takto naučia reálne návyky z praxe. Pomáha im to aj pri štúdiu. V klube máme člena od jeho štrnástich rokov a už o dva mesiace sa stane profesionálnym rušňovodičom. Ďalší z členov bude dopravný inžinier,“ pochválil prácu mladých Boris.

Modely vznikajú v storočnej olejárni

Vlaky prechádzali zmenšenými modelmi skutočných staníc Radošina, Veľké Bielice a Veľké Uherce. Čulý dopravných ruch vládol aj vo fiktívnej neexistujúcej stanici Jozefov. Tá vznikla vo fantázii modelárov a ich ruky ju pretavili do železničného uzla.

„Železničný život predstavujeme v staniciach približne okolo roku 1970. Pri tvorbe modelov sme využili dobové fotografie, presne tak to tam vtedy vyzeralo,“ informoval ďalej Kaffka. Modely tvoria v jednej z budov bývalého železničného depa v Topoľčanoch.

Občianske združenie Modrý horizont vzniklo pred šiestimi rokmi. Dnes združuje 36 nadšencov železničnej dopravy. „Klub svoje aktivity vyvíja v zrušenom železničnom depe. V prenájme máme storočnú budovu olejárne.

V tej máme vybudované aj železničné múzeum. Je v ňom aj dopravná kancelária, píšťalky, výpravky, režimky i cestovné lístky,“ dodal Kaffka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  2. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  3. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  4. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  5. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  6. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  7. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  8. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  10. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 977
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 635
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 18 489
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 247
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 340
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 929
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 377
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 193
  9. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 2 845
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 008

Hlavné správy z MY Trenčín

Center Viliam Čacho posilnil Jokerit Helsinki

Kariéra slovenského mládežníckeho hokejového reprezentanta Viliama Čacha bude pokračovať vo fínskom tíme KHL Jokerit Helsinki.

Online prenos: AS Trenčín - FK Budučnosť Podgorica

Zverenci trénera Ricarda Moniza majú pred domácou odvetou 1. predkola Európskej ligy UEFA ideálnu pozíciu. Po víťazstve 2:0 na ihrisku Budučnosti Podgorica sa budú snažiť potvrdiť postup do ďalšieho kola.

Trenčianky vytvárajú puzzle s dôrazom na filozofiu zero waste

Trenčianky sa snažia podnikať bez odpadu, podporujú navyše pri tom slovenských umelcov.

V Trenčíne predviedla hudobné nadanie tínedžerka z Ukrajiny

Najviac ľudí hrá na xylofón v Holandsku, záujem o nástroj rastie aj u našich východných susedov.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Šialená jazda kamiónu. Vodič ohrozil mnoho životov

Na internete sa objavil kamerový záznam z cesty pri Novákoch.

Do stanice v Trnave investovali už vyše 28 miliónov, pozrite si fotky

V súčasnosti sa pracuje na 2. nástupišti, ktoré kompletne prerábajú. Prístupné by malo byť už v septembri.

Exposlanec Smeru Jánoš podľa krajského súdu manželku netýral

Exposlanec Národnej rady SR a bývalý okresný šéf Smeru-SD v Prievidzi Vladimír J. sa nedopustil trestného činu týrania blízkej a zverenej osoby.

Vybrali SME

Už ste čítali?