TRENČÍN. Od polovice januára prestalo mesto povoľovať na svojich pozemkoch nové „áčkové“ reklamy.
Rozhodnutie prestať s povoľovaním nových reklám je podľa hovorkyne Trenčína Eriky Ságovej súčasťou snahy mesta o elimináciu reklamného smogu.
„Chodníky majú v prvom rade slúžiť chodcom. V súčasnosti je situácia taká, že na mnohých mestských chodníkoch, najmä v centrálnej zóne, sú chodci nútení kľučkovať pomedzi reklamné zariadenia, čo spôsobuje problémy najmä imobilným občanom a mamičkám s kočíkmi,“ uviedla Ságová.
Týka sa to aj vystavovania tovarov a podobných zariadení na mestských komunikáciách a mestských chodníkoch.
„Výnimkou sú plochy povolených letných terás, na ktorých si prenajímateľ reklamu položiť môže, avšak na úkor plochy terasy,“ povedala hovorkyňa mesta.
Dočasné reklamy, ktoré boli povolené v minulosti, môžu na chodníkoch zostať umiestnené do doby ukončenia platnosti povolenia.
Obchodníci sú proti, boja sa straty zákazníkov
Viacerým podnikateľom sa nariadenie mesta nepozdáva. Hovoria o obmedzovaní, obávajú sa, že návštevnosť ich prevádzok poklesne. Eliška Husárová prevádzkuje na Mierovom námestí svadobný salón, hovorí o obmedzovaní podnikateľov.
„Tie tabule pomáhajú našim zákazníkom, aby nás ľahšie našli. Sme na prvom poschodí, pre nás je to veľké plus,“ hovorí. Dokonca sa obáva, že stratí zákazníkov.
„Pokiaľ sme tam tabuľu nemali, ťažšie nás našli, keď sme ju tam dali, bolo to ľahšie. Neviem, čím by sme to mohli nahradiť. Na historických budovách to visieť nemôže, takto sme si trochu vedeli pomôcť,“ dodala Husárová.
Antónia Bošanská má na Mierovom námestí obchodnú kanceláriu. „Vôbec sa mi to nepáči, ten stojan tam vôbec neprekáža. Pre klientov je to dobre, ľahko nás nájdu aj na poschodí. Je to výhodnejšie, na stojane komunikujeme rôzne novinky,“ skonštatovala s tým, že by uvítala, ak by tam stojan mohol byť.
Na Mierovom sú povolené tri
Na Mierovom námestí sú aktuálne podľa hovorkyne mesta Eriky Ságovej povolené tri reklamné zariadenia, jedna tabuľa je na Farskej ulici.
Firmy za umiestnenie tabúľ platia od 40 do 80 eur podľa toho, na akú dlhú dobu boli povolené. Maximálne mohli byť povolené na jeden rok.
Podobné nariadenie schválili minulý rok aj v Trenčianskych Tepliciach. Mestskí poslanci novelou všeobecne záväzného nariadenia zakázali reklamu akéhokoľvek typu na mestskom majetku. Z ulíc kúpeľného mestečka zmizlo niekoľko desiatok reklamných bilbordov a pútačov.
Počet bilbordov mierne klesol
Na území Trenčína je aktuálne celkovo 437 bilbordov, minulý rok ich bolo takmer o sto viac. Povolenie od mesta má 352.
„Aktuálne zisťujeme vlastníkov reklamnej stavby a pozemku v 67 prípadoch, v 18 prípadoch konáme o odstránení,“ povedala Ságová. V minulosti mesto odstránilo 104 bilbordov.