TRENČÍN. V areáli bývalej fabriky Merina stojí roky nevyužívaný komín, ktorému niekoľko mesiacov nefunguje signalizačné osvetlenie pre leteckú dopravu.
O neosvetlenej prekážke vysokej 110 metrov piloti záchranárskych helikoptér vedia, ich prevádzkar ale fabrický komín za ohrozenie bezpečnosti letovej prevádzky nepovažuje.
Likvidátor zostatkového majetku bývalej Meriny problém rieši, opätovné osvetlenie komína odhaduje na marec alebo apríl tohto roku.
Na vine sú vandali
Podľa likvidátora zostatkového majetku Meriny Miroslava Majerníka problém spôsobili ešte minulý rok vandali.„Prestrihli nám elektrický prívod prúdu, preto to nesvieti, máme to v riešení,“ povedal Majerník s tým, že vandali toho času poškodili aj ďalšie objekty v blízkom okolí. Termín, kedy bude signalizačné osvetlenie opäť funkčné, špecifikovať nevedel. „Budeme na tom robiť tak, aby to bolo v priebehu tohto alebo budúceho mesiaca,“ ozrejmil Miroslav Majerník.
Na Slovensku stále existujú desiatky industriálnych komínov, z ktorých najvyšší meria 300 metrov, staršie a nefunkčné postupom času ustupujú projektom, ktoré s ich zachovaním nepočítajú. Likvidátor odstránenie toho trenčianskeho nevylučuje, problémom je nedostatok peňazí.
„Spoločnosť musí najprv predať nejaký majetok, aby získala zdroje na to, aby mohla takúto vec zrealizovať. V súčasnosti zatiaľ voľné zdroje na to, aby mohla komín zlikvidovať, nemá,“ vysvetlil Majerník.
Piloti v okolí komína nelietajú
Bezpečnosť letovej prevádzky nad územím Slovenska spadá pod Dopravný úrad. Ten o neosvetlenom komíne vie od augusta 2016, oznámenie o nefunkčnosti výstražného osvetlenia červenej farby dostali od trenčianskych policajtov.
Hovorkyňa Dopravného úradu Eva Oravcová vysvetlila, že po upozornení vyzvali vlastníka komína, aby poruchu odstránil, po prísľube sa tak ale doteraz nestalo. V prípade, že vlastník výzvu neuposlúchne a problém neodstráni, môže Dopravný úrad za neoznačenie stavieb leteckým značením udeliť pokutu do výšky 16 600 eur. Neosvetlené výškové budovy môžu spôsobiť problémy najmä leteckým záchranárom, nad Trenčínom sa to týka prioritne helikoptér záchrannej služby.
Zuzana Hopjaková, hovorkyňa spoločnosti Air – Transport Europe, ktorá záchranárske helikoptéry prevádzkuje, skonštatovala, že piloti operujúci v oblasti o existencií neosvetleného komína vedia. „V záujme zachovania maximálne bezpečnosti boli o nej ešte dodatočne upovedomení,“ povedala.
Podľa Hopjakovej však piloti nad touto oblasťou nelietajú, dôvodom je kopcovitý terén v blízkosti komína, ktorý je vyšší ako samotná tehlová stavba. „Z nášho pohľadu nepovažujeme prekážku za ohrozenie bezpečnosti letovej prevádzky,“ dodala Zuzana Hopjaková.
NAJVYŠŠÍ KOMÍN V TRENČÍNE
Komín v areáli bývalej textilnej fabriky Merina meria 110 metrov, je vyskladaný z betónových tvárnic. Patril ku kotolni, ktorá slúžila celej fabrike, tú postavili v prvej polovici 20. storočia. Výrobu vo fabrike, ktorá spracúvala vlnu, spustili francúzski bratia Tiberghienovci v roku 1907. Merina vyrábala zväčša jednoduché, farebné látky, obľúbené najmä medzi vidieckym obyvateľstvom. „Čerstvo ostrihanú vlnu priviezli do fabriky, vyčistili a spracovali. Potom ju odviezli do Ozety, kde z nej šili. Všetko v meste bolo prepojené,“ zaspomínala si jedna z bývalých pracovníčok fabriky. Merinu zavreli v roku 2009, jej najvyšší komín v neskoršom období slúžil ako miesto pre umiestnenie reklamných pútačov.
Miestni si na komín zvykli
Na stometrovú stavbu vo svojom okolí si obyvatelia mestskej časti Pod Sokolice zvykli. To, že na jeho vrchu nesvieti červené svetlo, ich veľmi netrápi.
„Všimol som si, že nesvieti, či to niekoho ohrozuje – to neviem povedať. Každopádne, keď je niečo na tom pokazené, mali by to opraviť,“ povedal Pavel (59). Podľa Terézie (67) pokiaľ svieti svetielko na veži Trenčianskeho hradu, mal by byť označený aj komín. „Niežeby som kvôli tomu nespávala, ale patrilo by sa to opraviť,“ myslí si seniorka.
