Architekti ukázali, aký môže byť Trenčín o niekoľko desaťročí

Ako dostať ľudí späť do centra, ako ho prepojiť s riekou a ako vyriešiť dopravu v centre mesta, ukázali architekti a dopravný inžinier.

Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Nové budovy v centre Trenčína so zelenými strechami, divadlo, hotel či vyhliadková veža. A úplne nový koncept dopravy. Aj tak by mohol vyzerať v budúcnosti Trenčín.

Hlavný architekt mesta spolu s tímom spolupracovníkov na verejnej diskusii prezentovali vízie pre centrálnu mestskú zónu, jej prepojenie s oboma brehmi Váhu a štúdiu nového dopravného riešenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podkladom boli výsledky ideovej súťaže Trenčín mesto na rieke z roku 2014.

Ako dostať ľudí späť do centra

Predseda odbornej poroty architekt Drahan Petrovič ocenil proces, ktorý v Trenčíne už 6 rokov prebieha.

SkryťVypnúť reklamu

„Z môjho pohľadu je to absolútne unikátna situácia minimálne v rámci Slovenska. Príprava celej súťaže, participácia obyvateľov by mohla byť vzorom pre ktorúkoľvek samosprávu,“ skonštatoval Petrovič.

Zo súťaže podľa neho vyplývajú pre mesto a obyvateľov dve najdôležitejšie úlohy.

„Prvou je dostať ľudí späť do centra mesta, čo je momentálne najpreferovanejší princíp územného plánovania vo svete. Nerozťahovať mestá do polí, ale snažiť sa stavať tam, kde je hotová infraštruktúra. Mesto má unikátnu pozíciu, že tu vlastní pozemky, malo by byť cieľom dostať sem ľudí,“ povedal Petrovič.

Druhou úlohou je podľa neho spojenie historického centra s Váhom, jeho rozšírenie tak, aby bolo čo najmenej bariérové.

„Dnešná Hasičská ulica tvorí veľmi výraznú prekážku medzi Váhom a centrom, druhým najzásadnejším prvkom pri rešpektovaní intenzity dopravy je, aby sa to centrum rozšírilo a spojilo s Váhom,“ dodal Petrovič.

SkryťVypnúť reklamu

Mix najlepších myšlienok

Mix najlepších myšlienok z víťazných návrhov spracovali odborníci spolu s hlavným architektom do nového urbanistického riešenia.

„V štúdii sme v centre mesta zadefinovali dôležité priestory a funkcie, na ktorých nám záleží. Konkrétne je to poloha nového hotela, divadla a tiež poloha škôlky a športových hál. Tieto funkcie máme presne zadefinované, ostatné bude polyfunkčná zóna,“ hovorí hlavný architekt Trenčína Martin Beďatš.

V kompiláte podľa neho nejde v prvom rade o architektúru, urbanistická štúdia má byť podkladom pre zmenu územného plánu.

Kľúčové dopravné riešenia nepočkajú

Ďalšiu časť plánu tvorí dopravný model mesta. Ten hovorí o tom, ako sa bude vyvíjať doprava v Trenčíne najbližších 30 rokov. „Vieme, aké dopravné opatrenia bude treba prijať, ktorým treba dať prioritu,“ skonštatoval Beďatš.

SkryťVypnúť reklamu

Najkľúčovejšie sú podľa neho štyri základné opatrenia – preložka cesty 1/61 – Hasičská a Štefánikova k železničnej trati až po križovatku pri Bille v Kubrej. Druhé opatrenie je vybudovať most z Ostrova do Orechového, aby sa odľahčil starý most a vznikol vnútorný mestský dopravný okruh.

Tretie opatrenie je diaľničný privádzač východ, pričom diaľnica by mohla fungovať ako obchvat a štvrté opatrenie je juhovýchodný obchvat.

„Kombináciou týchto opatrení vieme, ako sa budú autá správať. Treba však povedať, že ani jedno z týchto opatrení, ak sa spraví samostatne, nebude do tých 30 rokov stačiť,“ povedal hlavný architekt mesta s tým, že to bude zložitý proces.

Doprave hrozí kolaps

Dopravný projektant Igor Ševčík hovorí, že mesto Trenčín ma atypický tvar, polohu aj dopravné usporiadanie.

„Veľkou výhodou z minulosti je, že väčšina tranzitnej dopravy je presmerovaná na diaľnicu, ktorá tvorí časť obchvatu mesta, ktorý dnes už nemusíme riešiť. Potrebujeme začleniť dopravu, ktorá sa pohybuje po území mesta,“ uviedol na prezentácii Ševčík.

Doprava v meste musí mať podľa neho logiku a štruktúru, tak, aby nebola sústredená do jedného uzla, ako je to dnes v Trenčíne. „V prvom rade bolo treba analyzovať stav dopravy v meste a z neho aby vyplynul ďalší postup pri navrhovaní a výber jednotlivých dopravných stavieb,“ skonštatoval Ševčík.

Podľa analýzy narástol počet áut na Hasičskej ulici za posledné tri roky o viac ako štyri- tisíc. V máji 2016 prešlo po Hasičskej ulici 38 700 áut. Týmto tempom by podľa neho mohlo ku kolapsu dopravy v tomto mieste dôjsť už o 10 rokov.

„Predpoklad v roku 2045 je okolo 56-tisíc áut na Hasičskej ulici, čo by bolo absolútne nezvládnuteľné,“ dodal.

Podľa hlavného architekta Trenčína Martina Beďatša bude proces zmeny územného plánu prebiehať asi do jesene budúceho roka. Po jeho schválení by sa mali začať práce na projektoch pre územné rozhodnutie.

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 755
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 542
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 447
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 573
  5. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 466
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 413
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 184
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
  1. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  2. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  3. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  4. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  5. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  6. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  7. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  8. Marek Tocimák: Prelomenie
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 246
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 891
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 539
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 162
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 151
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 650
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 552
  8. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 357
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Trenčianske múzeum museli do konca marca vysťahovať.

Exponáty presťahovali do iných miest.


Ilustračné foto.

V štatistike dominovali technické zásahy, ktorých bolo 87.


SITA

Muži mali obchodovali s pervitínom.


SITA
Značenie na ulici stálo ešte niekoľko dní po avizovanom termíne.

Dôvodom mala byť porucha stroja.


  1. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  2. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  3. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  4. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  5. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  6. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  7. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  8. Marek Tocimák: Prelomenie
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 246
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 891
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 539
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 162
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 151
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 650
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 552
  8. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 9 357
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu