Pondelok, 15. október, 2018 | Meniny má Terézia

Architekti ukázali, aký môže byť Trenčín o niekoľko desaťročí

Ako dostať ľudí späť do centra, ako ho prepojiť s riekou a ako vyriešiť dopravu v centre mesta, ukázali architekti a dopravný inžinier.

Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Nové budovy v centre Trenčína so zelenými strechami, divadlo, hotel či vyhliadková veža. A úplne nový koncept dopravy. Aj tak by mohol vyzerať v budúcnosti Trenčín.

Hlavný architekt mesta spolu s tímom spolupracovníkov na verejnej diskusii prezentovali vízie pre centrálnu mestskú zónu, jej prepojenie s oboma brehmi Váhu a štúdiu nového dopravného riešenia.

Podkladom boli výsledky ideovej súťaže Trenčín mesto na rieke z roku 2014.

Ako dostať ľudí späť do centra

Predseda odbornej poroty architekt Drahan Petrovič ocenil proces, ktorý v Trenčíne už 6 rokov prebieha.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Z môjho pohľadu je to absolútne unikátna situácia minimálne v rámci Slovenska. Príprava celej súťaže, participácia obyvateľov by mohla byť vzorom pre ktorúkoľvek samosprávu,“ skonštatoval Petrovič.

Zo súťaže podľa neho vyplývajú pre mesto a obyvateľov dve najdôležitejšie úlohy.

„Prvou je dostať ľudí späť do centra mesta, čo je momentálne najpreferovanejší princíp územného plánovania vo svete. Nerozťahovať mestá do polí, ale snažiť sa stavať tam, kde je hotová infraštruktúra. Mesto má unikátnu pozíciu, že tu vlastní pozemky, malo by byť cieľom dostať sem ľudí,“ povedal Petrovič.

Druhou úlohou je podľa neho spojenie historického centra s Váhom, jeho rozšírenie tak, aby bolo čo najmenej bariérové.

„Dnešná Hasičská ulica tvorí veľmi výraznú prekážku medzi Váhom a centrom, druhým najzásadnejším prvkom pri rešpektovaní intenzity dopravy je, aby sa to centrum rozšírilo a spojilo s Váhom,“ dodal Petrovič.

Mix najlepších myšlienok

Mix najlepších myšlienok z víťazných návrhov spracovali odborníci spolu s hlavným architektom do nového urbanistického riešenia.

„V štúdii sme v centre mesta zadefinovali dôležité priestory a funkcie, na ktorých nám záleží. Konkrétne je to poloha nového hotela, divadla a tiež poloha škôlky a športových hál. Tieto funkcie máme presne zadefinované, ostatné bude polyfunkčná zóna,“ hovorí hlavný architekt Trenčína Martin Beďatš.

V kompiláte podľa neho nejde v prvom rade o architektúru, urbanistická štúdia má byť podkladom pre zmenu územného plánu.

Kľúčové dopravné riešenia nepočkajú

Ďalšiu časť plánu tvorí dopravný model mesta. Ten hovorí o tom, ako sa bude vyvíjať doprava v Trenčíne najbližších 30 rokov. „Vieme, aké dopravné opatrenia bude treba prijať, ktorým treba dať prioritu,“ skonštatoval Beďatš.

Najkľúčovejšie sú podľa neho štyri základné opatrenia – preložka cesty 1/61 – Hasičská a Štefánikova k železničnej trati až po križovatku pri Bille v Kubrej. Druhé opatrenie je vybudovať most z Ostrova do Orechového, aby sa odľahčil starý most a vznikol vnútorný mestský dopravný okruh.

Tretie opatrenie je diaľničný privádzač východ, pričom diaľnica by mohla fungovať ako obchvat a štvrté opatrenie je juhovýchodný obchvat.

„Kombináciou týchto opatrení vieme, ako sa budú autá správať. Treba však povedať, že ani jedno z týchto opatrení, ak sa spraví samostatne, nebude do tých 30 rokov stačiť,“ povedal hlavný architekt mesta s tým, že to bude zložitý proces.

Doprave hrozí kolaps

Dopravný projektant Igor Ševčík hovorí, že mesto Trenčín ma atypický tvar, polohu aj dopravné usporiadanie.

„Veľkou výhodou z minulosti je, že väčšina tranzitnej dopravy je presmerovaná na diaľnicu, ktorá tvorí časť obchvatu mesta, ktorý dnes už nemusíme riešiť. Potrebujeme začleniť dopravu, ktorá sa pohybuje po území mesta,“ uviedol na prezentácii Ševčík.

Doprava v meste musí mať podľa neho logiku a štruktúru, tak, aby nebola sústredená do jedného uzla, ako je to dnes v Trenčíne. „V prvom rade bolo treba analyzovať stav dopravy v meste a z neho aby vyplynul ďalší postup pri navrhovaní a výber jednotlivých dopravných stavieb,“ skonštatoval Ševčík.

Podľa analýzy narástol počet áut na Hasičskej ulici za posledné tri roky o viac ako štyri- tisíc. V máji 2016 prešlo po Hasičskej ulici 38 700 áut. Týmto tempom by podľa neho mohlo ku kolapsu dopravy v tomto mieste dôjsť už o 10 rokov.

„Predpoklad v roku 2045 je okolo 56-tisíc áut na Hasičskej ulici, čo by bolo absolútne nezvládnuteľné,“ dodal.

Podľa hlavného architekta Trenčína Martina Beďatša bude proces zmeny územného plánu prebiehať asi do jesene budúceho roka. Po jeho schválení by sa mali začať práce na projektoch pre územné rozhodnutie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  3. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  4. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  5. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  6. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  10. Mesto pravidelne mešká s úhradou dotácií pre Partizán Bardejov
  1. Výhody virtuálneho sídla spoločnosti
  2. Medzinárodný týždeň na EU v Bratislave
  3. Košická spoločnosť Ness formálne otvorila office v Poprade
  4. Ako znížiť spotrebu energie v obciach a mestách
  5. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  6. Hyundai i20 – Ideálny parťák
  7. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si?
  8. Domov sa skladá z detailov – dolaďte ten svoj na Moddome
  9. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  10. Registrácia ochrannej známky
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 232
  2. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 13 666
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 034
  4. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 082
  5. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 5 804
  6. Nepodceňujte príznaky psoriázy 5 636
  7. Prečo úspešní odchádzajú od nedokončených úloh? 3 517
  8. Dlhopisy s fixným výnosom 6,6 % p.a. 2 675
  9. Volkswagen Polo GTI: Nepodceňovať! 2 226
  10. Aké sú najväčšie možnosti úspor energie v domácnosti 2 178

Hlavné správy z MY Trenčín

Cyklista je po nehode v ohrození života, hľadajú svedkov

Policajti žiadajú o pomoc svedkov dopravnej nehody, pri ktorej cyklista utrpel ťažké zranenia.

PÝTALI STE SA

Stavba parkoviska zmení zjazd zo starého mosta

Zaujímalo vás, aké práce momentálne prebiehajú pod starým cestným mostom.

Prvá bodová strata Horného Srnia, Potvorice nenastúpili na zápas druhýkrát po sebe

Prehľad výsledkov VII. ligy Double Star Bet Sever a Juh.

Vyšlo nové číslo MY Trenčianskych novín

Prinášame tie najzaujímavejšie správy z vášho regiónu. Čítanie na celý týždeň spolu s televíznym programom a magazínom MY kúpite už dnes vo vašom stánku alebo na pošte.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Poľovníka na Orave v lese napadol medveď

Muž leží s mnohopočetnými tržnými ranami v trstenskej nemocnici.

Rozhľadňu na Veľkej Homoli otvoria pre verejnosť už o pár dní

Po dvoch rokoch sa pre turistov opäť sprístupní obľúbená rozhľadňa na Veľkej Homoli.

Hrával vo Švédsku aj Fínsku: Radšej budem amatérom, ale so cťou

Hokejista Martin Pavlíček pôsobil vo viacerých destináciách Európy.

Kto kde kandiduje. Pozrite si zoznamy ľudí, ktorí nás chcú zastupovať

V komunálnych voľbách, ktoré budú 10. novembra, kandidujú v oravských obciach a mestách stovky záujemcov o službu občanom v miestnej samospráve.

Vybrali SME

Už ste čítali?