Štvrtok, 15. apríl, 2021 | Meniny má FedorKrížovkyKrížovky

Architekti ukázali, aký môže byť Trenčín o niekoľko desaťročí

Ako dostať ľudí späť do centra, ako ho prepojiť s riekou a ako vyriešiť dopravu v centre mesta, ukázali architekti a dopravný inžinier.

Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Nové budovy v centre Trenčína so zelenými strechami, divadlo, hotel či vyhliadková veža. A úplne nový koncept dopravy. Aj tak by mohol vyzerať v budúcnosti Trenčín.

Hlavný architekt mesta spolu s tímom spolupracovníkov na verejnej diskusii prezentovali vízie pre centrálnu mestskú zónu, jej prepojenie s oboma brehmi Váhu a štúdiu nového dopravného riešenia.

Podkladom boli výsledky ideovej súťaže Trenčín mesto na rieke z roku 2014.

Ako dostať ľudí späť do centra

Predseda odbornej poroty architekt Drahan Petrovič ocenil proces, ktorý v Trenčíne už 6 rokov prebieha.

Skryť Vypnúť reklamu

„Z môjho pohľadu je to absolútne unikátna situácia minimálne v rámci Slovenska. Príprava celej súťaže, participácia obyvateľov by mohla byť vzorom pre ktorúkoľvek samosprávu,“ skonštatoval Petrovič.

Zo súťaže podľa neho vyplývajú pre mesto a obyvateľov dve najdôležitejšie úlohy.

„Prvou je dostať ľudí späť do centra mesta, čo je momentálne najpreferovanejší princíp územného plánovania vo svete. Nerozťahovať mestá do polí, ale snažiť sa stavať tam, kde je hotová infraštruktúra. Mesto má unikátnu pozíciu, že tu vlastní pozemky, malo by byť cieľom dostať sem ľudí,“ povedal Petrovič.

Druhou úlohou je podľa neho spojenie historického centra s Váhom, jeho rozšírenie tak, aby bolo čo najmenej bariérové.

„Dnešná Hasičská ulica tvorí veľmi výraznú prekážku medzi Váhom a centrom, druhým najzásadnejším prvkom pri rešpektovaní intenzity dopravy je, aby sa to centrum rozšírilo a spojilo s Váhom,“ dodal Petrovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Mix najlepších myšlienok

Mix najlepších myšlienok z víťazných návrhov spracovali odborníci spolu s hlavným architektom do nového urbanistického riešenia.

„V štúdii sme v centre mesta zadefinovali dôležité priestory a funkcie, na ktorých nám záleží. Konkrétne je to poloha nového hotela, divadla a tiež poloha škôlky a športových hál. Tieto funkcie máme presne zadefinované, ostatné bude polyfunkčná zóna,“ hovorí hlavný architekt Trenčína Martin Beďatš.

V kompiláte podľa neho nejde v prvom rade o architektúru, urbanistická štúdia má byť podkladom pre zmenu územného plánu.

Kľúčové dopravné riešenia nepočkajú

Ďalšiu časť plánu tvorí dopravný model mesta. Ten hovorí o tom, ako sa bude vyvíjať doprava v Trenčíne najbližších 30 rokov. „Vieme, aké dopravné opatrenia bude treba prijať, ktorým treba dať prioritu,“ skonštatoval Beďatš.

Skryť Vypnúť reklamu

Najkľúčovejšie sú podľa neho štyri základné opatrenia – preložka cesty 1/61 – Hasičská a Štefánikova k železničnej trati až po križovatku pri Bille v Kubrej. Druhé opatrenie je vybudovať most z Ostrova do Orechového, aby sa odľahčil starý most a vznikol vnútorný mestský dopravný okruh.

Tretie opatrenie je diaľničný privádzač východ, pričom diaľnica by mohla fungovať ako obchvat a štvrté opatrenie je juhovýchodný obchvat.

„Kombináciou týchto opatrení vieme, ako sa budú autá správať. Treba však povedať, že ani jedno z týchto opatrení, ak sa spraví samostatne, nebude do tých 30 rokov stačiť,“ povedal hlavný architekt mesta s tým, že to bude zložitý proces.

Doprave hrozí kolaps

Dopravný projektant Igor Ševčík hovorí, že mesto Trenčín ma atypický tvar, polohu aj dopravné usporiadanie.

„Veľkou výhodou z minulosti je, že väčšina tranzitnej dopravy je presmerovaná na diaľnicu, ktorá tvorí časť obchvatu mesta, ktorý dnes už nemusíme riešiť. Potrebujeme začleniť dopravu, ktorá sa pohybuje po území mesta,“ uviedol na prezentácii Ševčík.

Doprava v meste musí mať podľa neho logiku a štruktúru, tak, aby nebola sústredená do jedného uzla, ako je to dnes v Trenčíne. „V prvom rade bolo treba analyzovať stav dopravy v meste a z neho aby vyplynul ďalší postup pri navrhovaní a výber jednotlivých dopravných stavieb,“ skonštatoval Ševčík.

Podľa analýzy narástol počet áut na Hasičskej ulici za posledné tri roky o viac ako štyri- tisíc. V máji 2016 prešlo po Hasičskej ulici 38 700 áut. Týmto tempom by podľa neho mohlo ku kolapsu dopravy v tomto mieste dôjsť už o 10 rokov.

„Predpoklad v roku 2045 je okolo 56-tisíc áut na Hasičskej ulici, čo by bolo absolútne nezvládnuteľné,“ dodal.

Podľa hlavného architekta Trenčína Martina Beďatša bude proces zmeny územného plánu prebiehať asi do jesene budúceho roka. Po jeho schválení by sa mali začať práce na projektoch pre územné rozhodnutie.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  5. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Reverzné inžinierstvo na FVT
  2. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  3. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  4. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  5. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  6. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  7. Slovník investora 05: Obchodovanie na burze
  8. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  9. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 49 197
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 707
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 274
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 14 153
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 359
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 370
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 8 232
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 844
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 6 973
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 126
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Ilustračné foto.

Samospráva Bánoviec nad Bebravou pripravuje podmienky na zavedenie zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu (BRKO) pre obyvateľov bytových domov.

5 h
Lesná učebňa v lesoparku Brezina.

Občianske združenie Zaži Trenčín koncom minulého roka vybudovalo na Brezine lesnú učebňu. Podľa hygieničky by školy mali v prípade vhodného počasia presunúť vyučovanie práve do podobných priestorov.

11 h
Súčanskí gazdovia v papučiach.

MY Trenčianske noviny prinášajú unikátny seriál Ako sme žili v Československu, ktorý mapuje život v obciach a organizáciách v našom regióne medzi rokmi 1918 až 1992.

13 h

Kia predstavila nové logo, slogan a ohlásila transformáciu značky. Jej nový slogan znie: Movement that inspires.

14. apr

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Spoločnosť TMR otvára strediská Jasná a Štrbské Pleso. Podmienkou jarnej lyžovačky je negatívny test.

6 h

Pohrebisko sa nachádza na mieste kde majú stavať byty.

13 h

Po upozornení jedného z vodičov utiekli.

24 h

Aj v dôchodkovom veku zažiarila v Ionescových Stoličkách. V silnom príbehu, ktorý zahrali piati seniori z Banskej Bystrice.

13. apr

Už ste čítali?