Architekti ukázali, aký môže byť Trenčín o niekoľko desaťročí

Ako dostať ľudí späť do centra, ako ho prepojiť s riekou a ako vyriešiť dopravu v centre mesta, ukázali architekti a dopravný inžinier.

Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. Na prezentácii ukázali aj 3D vizualizáciu možnej budúcej podoby mesta. (Zdroj: ANDREJ LUPRICH)

TRENČÍN. Nové budovy v centre Trenčína so zelenými strechami, divadlo, hotel či vyhliadková veža. A úplne nový koncept dopravy. Aj tak by mohol vyzerať v budúcnosti Trenčín.

Hlavný architekt mesta spolu s tímom spolupracovníkov na verejnej diskusii prezentovali vízie pre centrálnu mestskú zónu, jej prepojenie s oboma brehmi Váhu a štúdiu nového dopravného riešenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podkladom boli výsledky ideovej súťaže Trenčín mesto na rieke z roku 2014.

Ako dostať ľudí späť do centra

Predseda odbornej poroty architekt Drahan Petrovič ocenil proces, ktorý v Trenčíne už 6 rokov prebieha.

SkryťVypnúť reklamu

„Z môjho pohľadu je to absolútne unikátna situácia minimálne v rámci Slovenska. Príprava celej súťaže, participácia obyvateľov by mohla byť vzorom pre ktorúkoľvek samosprávu,“ skonštatoval Petrovič.

Zo súťaže podľa neho vyplývajú pre mesto a obyvateľov dve najdôležitejšie úlohy.

„Prvou je dostať ľudí späť do centra mesta, čo je momentálne najpreferovanejší princíp územného plánovania vo svete. Nerozťahovať mestá do polí, ale snažiť sa stavať tam, kde je hotová infraštruktúra. Mesto má unikátnu pozíciu, že tu vlastní pozemky, malo by byť cieľom dostať sem ľudí,“ povedal Petrovič.

Druhou úlohou je podľa neho spojenie historického centra s Váhom, jeho rozšírenie tak, aby bolo čo najmenej bariérové.

„Dnešná Hasičská ulica tvorí veľmi výraznú prekážku medzi Váhom a centrom, druhým najzásadnejším prvkom pri rešpektovaní intenzity dopravy je, aby sa to centrum rozšírilo a spojilo s Váhom,“ dodal Petrovič.

SkryťVypnúť reklamu

Mix najlepších myšlienok

Mix najlepších myšlienok z víťazných návrhov spracovali odborníci spolu s hlavným architektom do nového urbanistického riešenia.

„V štúdii sme v centre mesta zadefinovali dôležité priestory a funkcie, na ktorých nám záleží. Konkrétne je to poloha nového hotela, divadla a tiež poloha škôlky a športových hál. Tieto funkcie máme presne zadefinované, ostatné bude polyfunkčná zóna,“ hovorí hlavný architekt Trenčína Martin Beďatš.

V kompiláte podľa neho nejde v prvom rade o architektúru, urbanistická štúdia má byť podkladom pre zmenu územného plánu.

Kľúčové dopravné riešenia nepočkajú

Ďalšiu časť plánu tvorí dopravný model mesta. Ten hovorí o tom, ako sa bude vyvíjať doprava v Trenčíne najbližších 30 rokov. „Vieme, aké dopravné opatrenia bude treba prijať, ktorým treba dať prioritu,“ skonštatoval Beďatš.

SkryťVypnúť reklamu

Najkľúčovejšie sú podľa neho štyri základné opatrenia – preložka cesty 1/61 – Hasičská a Štefánikova k železničnej trati až po križovatku pri Bille v Kubrej. Druhé opatrenie je vybudovať most z Ostrova do Orechového, aby sa odľahčil starý most a vznikol vnútorný mestský dopravný okruh.

Tretie opatrenie je diaľničný privádzač východ, pričom diaľnica by mohla fungovať ako obchvat a štvrté opatrenie je juhovýchodný obchvat.

„Kombináciou týchto opatrení vieme, ako sa budú autá správať. Treba však povedať, že ani jedno z týchto opatrení, ak sa spraví samostatne, nebude do tých 30 rokov stačiť,“ povedal hlavný architekt mesta s tým, že to bude zložitý proces.

Doprave hrozí kolaps

Dopravný projektant Igor Ševčík hovorí, že mesto Trenčín ma atypický tvar, polohu aj dopravné usporiadanie.

„Veľkou výhodou z minulosti je, že väčšina tranzitnej dopravy je presmerovaná na diaľnicu, ktorá tvorí časť obchvatu mesta, ktorý dnes už nemusíme riešiť. Potrebujeme začleniť dopravu, ktorá sa pohybuje po území mesta,“ uviedol na prezentácii Ševčík.

Doprava v meste musí mať podľa neho logiku a štruktúru, tak, aby nebola sústredená do jedného uzla, ako je to dnes v Trenčíne. „V prvom rade bolo treba analyzovať stav dopravy v meste a z neho aby vyplynul ďalší postup pri navrhovaní a výber jednotlivých dopravných stavieb,“ skonštatoval Ševčík.

Podľa analýzy narástol počet áut na Hasičskej ulici za posledné tri roky o viac ako štyri- tisíc. V máji 2016 prešlo po Hasičskej ulici 38 700 áut. Týmto tempom by podľa neho mohlo ku kolapsu dopravy v tomto mieste dôjsť už o 10 rokov.

„Predpoklad v roku 2045 je okolo 56-tisíc áut na Hasičskej ulici, čo by bolo absolútne nezvládnuteľné,“ dodal.

Podľa hlavného architekta Trenčína Martina Beďatša bude proces zmeny územného plánu prebiehať asi do jesene budúceho roka. Po jeho schválení by sa mali začať práce na projektoch pre územné rozhodnutie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 12 697
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 478
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 865
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 669
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 233
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 154
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 982
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 549
  1. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  2. Martin Fronk: Etika, spravodlivosť a zodpovednosť vo verejnom sektore: Keď ticho znamená súhlas?
  3. Vladimír Zervan: Príbeh z predmestia
  4. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - druhá časť.
  5. Rastislav Puchala: V tem Prešporku za vojačka Peťka vzali
  6. Viera Gáliková: Hlášky od pubertiakov pripomínajú, že starneme?
  7. Jozef Huljak: Hra o nebo nad Taiwanom: Čo sa skrýva za novou leteckou trasou
  8. Adrian Hadvig: Cigareta
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 21 322
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 590
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 169
  4. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 9 131
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 848
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 536
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 121
  1. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  2. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  4. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  5. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  6. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  7. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  8. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Pohľad zhora na Dunajskú Stredu.

Srdce Žitného ostrova zažilo mafiánsku masakru.


Moderné oddelenie, stabilný tím a podpora vedenia.


Polyfunkčný objekt mal stáť pri Posádkovom klube v centre mesta.

Verdikt mesto označilo za nespravodlivý.


a 1 ďalší

Pozrite si fotogalériu z prvého dňa festivalu.


  1. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  2. Martin Fronk: Etika, spravodlivosť a zodpovednosť vo verejnom sektore: Keď ticho znamená súhlas?
  3. Vladimír Zervan: Príbeh z predmestia
  4. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - druhá časť.
  5. Rastislav Puchala: V tem Prešporku za vojačka Peťka vzali
  6. Viera Gáliková: Hlášky od pubertiakov pripomínajú, že starneme?
  7. Jozef Huljak: Hra o nebo nad Taiwanom: Čo sa skrýva za novou leteckou trasou
  8. Adrian Hadvig: Cigareta
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 21 322
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 590
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 169
  4. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 9 131
  5. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 603
  6. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 848
  7. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 536
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 5 121
  1. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  2. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  3. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  4. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  5. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  6. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  7. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  8. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu