NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Naučiť mladých ľudí väčšej zodpovednosti za životné prostredie má pomôcť nová publikácia, ktorú minulý týždeň uviedli do života v Novom Meste nad Váhom.
Podobných učebníc je na Slovensku málo, problémom je podľa žiakov aj učiteľov slabé zastúpenie envirovýchovy v učebných osnovách.
Tvorivé aktivity hravou formou
Publikácia Každodenná udržateľnosť približuje študentom hravou formou tvorivých aktivít rôzne spôsoby, ako sa starať o životné prostredie.
„Aktivity sú interaktívne a tvorivé, napríklad pátranie po potravinových míľach jogurtov v regáloch našich obchodov, návod na výrobu vlastného pracieho prostriedku či aviváže.
Zaujímavé sú aj tipy a triky pre domáce kompostovanie, zriadenie knižného obežníka v škole alebo vytvorenie miestnej mapy udržateľnosti s tipmi na „zelené“ nakupovanie a služby,“ priblížila zástupkyňa Centra environmentálnych aktivít Trenčín Klaudia Medalová.
Príručka pre pedagógov je výsledkom spoločného projektu aktivistov nielen zo Slovenska, ale aj z Bosny a Hercegoviny, Maďarska, Srbska a z Poľska.
Podľa Medalovej je pojem udržateľnosť stále ťažko uchopiteľný.
„V knihe sme to zobrali cez každodennú skúsenosť. Každý z nás je spotrebiteľ, chodíme do obchodov, vyberáme si tovar. Je veľmi dôležité, aby deti mohli pochopiť, že sú rozdiely v obaloch, v zložení. Je to na tom spotrebiteľovi, že môže meniť tú spoločnosť už len tým, že sa správa zodpovedne už pri nakupovaní,“ skonštatovala Medalová.
Ako si vyrobiť prací prášok?
V ďalšej rovine zase ponúkajú možnosť stať sa domácim ekológom, napríklad vyrobením si vlastného pracieho prášku alebo čistiaceho prostriedku, ktorý podľa nej funguje rovnako dobre ako kupované.
„Trvalá udržateľnosť je však aj o tom, že som aktívny obyvateľ a všímam si. A keď sa mi niečo nepáči, snažím sa nejako ten problém vyriešiť,“ dodala Medalová.

Študenti by privítali viac ekológie
Mladí ľudia sú presvedčení, že školský rozvrh túto problematiku dlhodobo zanedbáva, o ochrane životného prostredia hovoria len okrajovo.
„V škole si sem-tam povieme, ako by to malo byť, ale praktická stránka chýba. Mal by každý z nás začať od seba, aspoň triediť odpad doma, potom môžeme pokračovať ďalej, bude sa to šíriť v školách, v zamestnaní,“ myslí si študentka Adriana Henčeková.
Aj podľa Daniely Bušovej je envirovýchovy v škole málo.
„Ekológii sa venujeme v škole veľmi málo. Je to iba pár hodín do roka. A chýba tá motivácia žiakov, keďže o to ani učitelia nejavia veľký záujem, tak potom ani žiaci.“
Učiteľka a koordinátorka envirovýchovy Michaela Zenková na novomestskom gymnáziu upozorňuje, že niektoré témy sa skutočne preberajú len okrajovo.
„V rámci prírodovedných predmetov by sa mali učitelia venovať problematike envirovýchovy. Mohlo by sa im ale venovať hlbšie, niektoré témy sa preberajú okrajovo. Určite by sa mali učitelia snažiť dávať viac do popredia envirovýchovu.“
Učitelia sa na knihu tešia
K tomu môže podľa nej pomôcť aj nová učebnica.
„Sú tam aktivity, ktoré by sa dali riešiť. Už som sa rozprávala s kolegyňami, aká brožúrka nás čaká. Tak sa celkom potešili, že „aha budeme mať nejaké aktivity s deťmi. Učiteľ bude mať menej práce s vyhľadávaním informácií na internete alebo v odborných knihách,“ dúfa Zenková.
Prvých 30 kusov publikácie ide do škôl, ktoré sa zapojili do projektu Mladí reportéri pre životné prostredie, a to od Spišskej Novej Vsi až po Majcichov pri Trnave.
