Piatok, 28. júl, 2017 | Meniny má Krištof

Primátor Richard Rybníček: Ľudia toho majú plné zuby a ja ich chápem

Richard Rybníček je primátorom Trenčína od roku 2010. Na začiatku druhej polovice svojho druhého funkčného obdobia hovorí o svojich prioritách na najbližšie roky aj o tom, ako sa Trenčín za uplynulé roky zmenil.

Primátorom Trenčína je od roku 2010.(Zdroj: ARCHÍV R.R.)

Ste primátorom od konca roku 2010. Ako sa podľa vás odvtedy zmenil Trenčín?

- Zmenil sa dosť zásadne. Po mojom príchode sa netušilo, kedy a či vôbec postavia druhý cestný most. Rovnako sa začala modernizácia železničnej trate a už len tieto dve veľké stavby zmenili trasy, po ktorých jazdíme. Pribudli podjazdy, nadjazdy, nový cestný most, kruhové križovatky, nové cestné prepojenia, cesty i chodníky.

Len na pripomenutie, zmizla obrovská jama z centra, namiesto nej máme pekný zelený priestor. Dohodli sme sa na zrušení výstavby Auparku v centre mesta. Zaplnil sa nám priemyselný park. Firma Akebono tu postavila veľký závod a v tomto roku tu vybudujú nové budovy a haly ďalší investori, ktorí prišli do Trenčína.

Pre modernizáciu železnice i obnovu plynovodov je mesto rozkopané, špinavé a cítiť v ňom napätie. Ľudia toho majú plné zuby a ja ich chápem. Navyše ma hnevá, že toto všetko sme už mali mať za sebou.

Je už Trenčín finančne stabilizovaný?
- Dlh klesol zo 40 miliónov na 14,5 milióna eur. Dnes nemáme žiadne faktúry po lehote splatnosti, máme pod kontrolou priame financie a ich riadenie. Mesto si bez problémov plní svoje finančné záväzky a zároveň sa prikrýva takou perinou, na akú má.

Pripomínam, že mesto bolo rozvrátené najmä z hľadiska finančného riadenia, nemali sme peniaze na výplaty ani na faktúry po lehote splatnosti, nemali sme hotovosť, ktorou by sme mohli disponovať. Dnes už niečo také nehrozí.

Aké sú vaše priority na najbližšie dva roky?
- Okrem toho, že v tomto roku chceme zrekonštruovať Mierové námestie a intenzívnejšie sa venovať čistote mesta, zostáva najdôležitejšou prioritou znižovanie modernizačného dlhu.
V Trenčíne máme takmer 150 kilometrov ciest a vyše 450 kilometrov chodníkov. Máme 16 materských a deväť základných škôl. Ak by sme všetko chceli naraz opraviť, potrebovali by sme vyše 100 miliónov eur, ktoré nikdy naraz mať nebudeme.

Preto sa snažíme znižovať modernizačný dlh škôl, škôlok, ciest a chodníkov postupne. To, že sme už veľa peňazí investovali do škôl a škôlok – do striech, okien, sociálnych zariadení, nie je pre verejnosť viditeľné, ale je potrebné to riešiť.
Pred mojím nástupom do funkcie primátora boli zateplené tri základné školy, ale na ostatných sa nič zásadné nerobilo. My to teraz musíme dobiehať.

Pre modernizáciu železnice i obnovu plynovodov je mesto rozkopané, špinavé a cítiť v ňom napätie.

Veľmi sa teším, že sa nám darí získavať i peniaze z európskych fondov, naposledy napríklad na dve materské školy. A podali sme projekty na ďalšie škôlky.
V minulom roku sme kompletne opravili niekoľko komunikácií a budeme pokračovať i v tomto roku. Chceme byť i naďalej nápomocní pri výstavbe futbalového štadióna.

Mojou prioritou zostáva i projekt Trenčín Si Ty, ktorý rieši budúcnosť dopravy v centre mesta a aj rozvoj centra na obidvoch brehoch Váhu.
Sme pripravení poslancom a potom i verejnosti predstaviť návrh riešenia dopravy a centra. To je alfa a omega pre Trenčín na najbližších 30 rokov.

V mestskom parlamente je väčšina nezávislých poslancov, vznikol jeden poslanecký klub. Ako hodnotíte spoluprácu mesta a zastupiteľstva?
- Na presadenie mojich priorít potrebujem podporu zastupiteľstva. A práve jedna z vecí, ktorá sa zmenila je, že väčšina poslancov je naozaj veľmi aktívnych. Chodia do terénu, zaujímajú sa o dianie v meste, upozorňujú ma na problémy, sú iniciatívni.

Som vďačný, že sa mi podarilo nájsť reč s pomerne veľkou časťou poslancov, s ktorými môžem spolupracovať, niekedy aj tvrdo vyjednávať, ale ktorí robia a hlasujú v prospech záujmov občanov, nevyvolávajú zbytočné konflikty, nehľadajú vo všetkom problémy, ale skôr sa ich snažia riešiť.

V minulom volebnom období stačilo, aby zasadol jeden poslanecký klub, bol daný stranícky príkaz a bolo vybavené. Ja som sa mohol len prizerať. Teraz je to o množstve stretnutí i s jednotlivcami, ktorí prichádzajú so svojimi návrhmi a tie treba zladiť a vydiskutovať s návrhmi vedenia mesta a nájsť najlepšie riešenie pre Trenčín a Trenčanov.

Tu presne platí, že ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Je to náročné, ale veľmi dobré. Fungujeme ako dva rovnocenné orgány – zastupiteľstvo a primátor.

Uvedomujeme si, že sme povinní spolupracovať a pracovať, aby sme občanom priniesli želaný výsledok. Na oko to môže vyzerať niekedy aj dramaticky, ale ja som na toto zastupiteľstvo hrdý. Sme vzájomne na seba nároční, poslanci na mňa a ja na nich.

Mrzí ma, že je tam zopár jednotlivcov, ktorým sa pracovať nechce a využívajú sociálne siete, aby sa predviedli a vyvolávali napätie namiesto toho, aby tímovo pracovali.

Jednou z priorít vášho programu bolo budovanie nájomných bytov. Aktuálne sa dokončuje 26 jednoizbových a 22 dvojizbových bytov v budove bývalej Ozety. Sú vo výhľade aj ďalšie možnosti výstavby?
- Jeden z mojich prvých krokov hneď po nástupe do funkcie bola snaha podpory projektu Idea Grande, v rámci ktorého sme mohli mať 220 nových bytov. Dodnes ma mrzí, že sa vtedy poslanci za SMER-SD k tejto veci nepostavili konštruktívne a odvážne.

Na tomto je vidieť, že primátor bez poslancov nezmôže nič a platí to aj naopak. V tomto roku bude hotových 48 nájomných bytov v Zámostí. Čo sa týka nájomcov v reštituovaných domoch, vyriešili sme 21 z 27 bytov.

Dnes nájomcovia bývajú v mestských náhradných nájomných bytoch. Tu chcem vyzdvihnúť prácu viceprimátora Jána Forgáča, ktorý pripravil model, keď si ľudia sami vybrali, kde chcú bývať.
V budúcom roku chceme zabezpečiť kúpu ďalších 25 nájomných bytov.

Predsavzali sme si, že do konca tohto volebného obdobia dokončíme prípravu územia pod Juhom v areáli mestského hospodárstva, kde už máme projekty napojenia územia na sieť pozemných komunikácií. Tu počítame s približne 130 mestskými nájomnými bytmi. Máme ambíciu ich výstavbu financovať cez dotácie a úver zo Štátneho fondu rozvoja bývania.

Počet obyvateľov Trenčína pomaly klesá, aké sú možnosti mesta tento trend zvrátiť?
- Od začiatku som upozorňoval, že musíme riešiť demografický deficit, a teda zabezpečiť ľuďom bývanie a prácu. Príchodom investorov do priemyselného parku sa nám darí zabezpečovať prácu, ale pomalšie nám to ide s bývaním. Som však rád, že sa to rozbehlo.

Napriek tomu, že nevieme zastaviť úbytok ľudí zo dňa na deň ani z roka na rok, môžem garantovať, že projekt Trenčín Si Ty a jeho schválenie na budúci rok v rámci územného plánu mesta, v budúcnosti nielenže zastaví ubúdanie, ale zabezpečí pribúdanie obyvateľov. Je to strategický a zásadný projekt pre budúci rozvoj mesta, na ktorom robíme už šesť rokov.

Modernizácia železničnej trate trápi občanov už viac rokov – meškajú termíny, opäť nebola otvorená plaváreň.
- Toto je do značnej miery o vzťahu mesta a štátu. A ten je veľmi zložitý. Za nedodržanie termínov nesie zodpovednosť štát, ale obviňované je mesto, respektíve ja. To je aj príklad letnej plavárne, kde sme boli pripravení ju otvoriť, ale kvôli nedodržaniu termínov zo strany stavby sme tak nemohli urobiť.

S bývalým ministrom dopravy sa nám však podarilo vyrokovať približne osem miliónov eur pre Trenčín navyše. Konkrétne na rekonštrukciu mosta na Ostrov, dotiahnutie sietí k plavárni a na novú cestu medzi Záblatím a Zlatovcami.

Verím, že do konca tohto roka bude v Trenčíne dokončená modernizácia železnice.

Verím, že do konca tohto roka bude v Trenčíne dokončená modernizácia železnice a zlepší sa dopravná situácia okolo futbalového štadióna smerom k plavárni, podarí sa otvoriť Bavlnársku ulicu a podobne.
Veci, ktoré robí mesto, vieme mať pod kontrolou, ale tam, kde je investorom štát, je to komplikované. V niektorých prípadoch sa ale spolupráca so štátom ukázala aj v pozitívnom svetle. Podarilo sa nám vybaviť rekonštrukciu mosta v Opatovej, výstavbu nového cestného mosta i vybaviť odbočku zo Zlatovskej ulice na nový most.

Kedy sa Trenčania dočkajú slušnej autobusovej a železničnej stanice?
- Nikto nepochybuje o potrebe zrekonštruovať autobusovú a železničnú stanicu. Nie je to však len vecou mesta, ale aj majiteľa pozemkov a štátu. Nájsť vzájomnú zhodu je mimoriadne náročné. Pozemky, kde kedysi stálo ginko a pozemky autobusovej stanice už patria súkromnému investorovi.

Rekonštrukciu vstupu do železničnej stanice majú na starosti Železnice SR, nie mesto. Zároveň 60 percent Parku M. R. Štefánika patrí Železniciam SR, a tak ako žiadame o starý železničný most, požiadali sme aj o prevod 60 percent parku pod správu mesta. Sú to ale zložité procesy a trvajú dlho.
Čo sa týka Terminálu, nedohodli sme sa na požiadavkách vyvolaných investícií. Investor sa rozhodol, že projekt Terminál bude menší.

Ľudia nie sú spokojní s čistotou mesta. Plánujete v tejto veci niečo vylepšiť?
- Čistota je vysokou prioritou na najbližšie obdobie, a to aj preto, lebo v tomto roku končí modernizácia železnice. V rozpočte je o 400-tisíc viac práve na čistotu, vrátane údržby komunikácií a verejnej zelene.

A tu chcem povedať, že čistotu mesta budem osobne kontrolovať.
Podobne ako pri zimnej údržbe však vyzývam obyvateľov i majiteľov nehnuteľností, aby si v ich okolí tiež udržiavali čistotu. To, čo má urobiť mesto, musí mesto urobiť, ale všade v civilizovaných krajinách sú pri starostlivosti o čistotu nápomocní aj občania.

Ako funguje spolupráca a komunikácia s občanmi?
- Aj to je iné, ako pred šiestimi rokmi. Ktorýkoľvek občan sa vie so mnou spojiť napríklad cez sociálne siete i počas dní otvorených dverí. Dnes sme pod oveľa väčšou kontrolou obyvateľov ako kedykoľvek predtým.

Občania môžu byť na rokovaniach komisií a môžu sa zapojiť do diskusie. Náš mestský parlament schvaľuje každý jeden zámer vyhlásiť verejné obstarávanie, na rozdiel od možno 90 percent miest a obcí, kde ich primátor alebo starosta bez vedomia poslancov rovno vyhlasuje.

Mrzí ma, že sme zo šiestich rokov minimálne dva roky stratili pre nezodpovednú finančnú politiku mesta. Museli sme šetriť a peniaze dávať na splácanie dlhov a nie do rozvoja. A z tých šiestich rokov sa už piaty rok stavia železnica. Ja to vnímam ako príležitosť, ale je fakt, že som primátorom v jednom z najťažších období mesta.

Teraz je ale dôležité, že v tomto roku z mestského rozpočtu ide do rozvoja 11 miliónov eur. Ak k tomu prirátame ďalšie dva milióny z eurofondov na škôlky, plus ďalšie financie, ktoré prídu napríklad aj na cyklotrasy, bude sa to šplhať k 15 miliónom eur. Verím, že Trenčínu sa bude stále lepšie dariť.


  1. Na prístrešok novomestskej kaviarne spadol obrovský konár 6 276
  2. Čašník si prisvojil peniaze z tržby 2 831
  3. Akrobatické lietadlá dostali v nedele a sviatky červenú 2 142
  4. V Novej Dubnici otvorili po 17 rokoch letné kúpalisko Foto 1 974
  5. Druhá liga so 16 tímami, Nové Mesto nad Váhom nahradí VSS Košice 693
  6. Polícia žiada o pomoc pri pátraní po zlodejoch 664
  7. Muž bez povolenia zrezal stromy, drevom chcel vykurovať 439
  8. Polícia vyšetruje šéfa občianskeho združenia Naša rodina Detské mestečko 359
  9. Hokejisti Dukly Trenčín odštartovali prípravu na ľade Foto 259
  10. V záhradkárskej osade opakovane kradli dvaja muži 238

Najčítanejšie správy

Trenčín

Na prístrešok novomestskej kaviarne spadol obrovský konár

Víkendový podvečer na Námestí slobody sa mohol skončiť tragicky. Priamo v centre námestia sa zo starého stromu odlomil obrovský konár. Dopadol na miesta, kde zvyčajne sedávajú ľudia.

Čašník si prisvojil peniaze z tržby

Čašník z Trenčína si mal k výplate prilepšiť peniazmi z tržby, hrozí mu až päťročné väzenie.

Akrobatické lietadlá dostali v nedele a sviatky červenú

Z trenčianskeho letiska budú môcť akrobatickí piloti vzlietnuť len v pracovných dňoch a soboty.

V Novej Dubnici otvorili po 17 rokoch letné kúpalisko

Pre Novú Dubnicu sa stala sedemnástka výnimočná. Po sedemnástich rokoch 17. júla 2017 v meste, síce so sedemnásťdňovým meškaním, opäť otvorili letné kúpalisko.

Druhá liga so 16 tímami, Nové Mesto nad Váhom nahradí VSS Košice

Futbalová druhá liga sa bude hrať aj v Novom Meste nad Váhom.

Blízke regióny

Aktuálne: Tragická dopravná nehoda

Cesta I/61 je pri Plevníku-Drienovom prejazdná iba v jednom pruhu. Polícia vyšetruje tragickú nehodu.

Dodávku plnú robotníkov vytlačil z cesty oprotiidúci Ford. Pátrajú po jeho šoférovi + foto

Nehoda sa stala dnes ráno na ceste medzi Trnavou a Suchou nad Parnou. Päť robotníkov previezli do nemocnice. Šofér, ktorý pravdepodobne nehodu zavinil, na mieste nezastavil.

Pod Strečnom prejdete už v sobotu

Čiastočne bude komunikácia obmedzená aj naďalej.

V Žiline sa na šesť dní zastaví unikátny Légiovlak

Posádka vlaku bude návštevníkov sprevádzať v dobových uniformách.

Ďalšia vážna nehoda. Prevrátila sa cisterna s benzínom a naftou +foto

Hasiči už takmer tri hodiny zasahujú pri važnej dopravnej nehode, ktorá sa stala medzi Veľkými Dvorníkmi a Ohradami v okrese Dunajská Streda. Cesta je stále uzavretá.

Všetky správy

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka. Na zmenu platformy má tri roky.

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Bolo to dobre predané. Byty sú moja súkromná vec.

Neonacisti sa schádzajú na Slovensku, polícia mlčí

V obci, ktorú cez vojnu vypálili, hral aj Rastislav Rogel z kandidátky ĽSNS. Strane to neprekáža.

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

Kam vyraziť