TRENČÍN. Úsek cesty I/9 medzi Drietomou a Mníchovou Lehotou, ktorý je súčasťou hlavného cestného ťahu na Brno, je už dlhodobo v zlom technickom stave. Denne po ňom prejdú tisíce áut a kamiónov, s cestou sa ale napriek prísľubom roky nič nespravilo.
Cesta bola postavená z betónových panelov, pri prejazde kamiónov po ich spojoch vzniká hluk a prach. Ľudia v lete nemôžu poriadne vetrať, šoféri sa sťažujú na nerovnosti a množstvo jám.
„Je to katastrofa, auto na tých paneloch ide doslova stratiť kolesá. Koľkokrát idem radšej len 60 – 70, pritom je to hlavný ťah, medzinárodná cesta. Nechodíme po nej len my, domáci,“ hovorí šofér Ján Berko z Trenčianskych Stankoviec. Jazda po zlej ceste sa podľa neho časom prejaví aj na technickom stave áut, trpia tlmiče aj pneumatiky. „Na moste cez Váh sú obrovské jamy, kto to pozná, vyhýba sa im, ako sa len dá, nič sa s tým už roky nerobí,“ povedal Berko.
Termín rekonštrukcie je stále neznámy
Cesta patrí do správy Slovenskej správy ciest, podľa hovorkyne Zuzany Hromcovej je vozovka dokonca v havarijnom stave. Presný termín rekonštrukcie je však stále neznámy.
„Predpokladáme, že cesta I/9 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota by sa mohla opraviť v rokoch 2018 – 2019. Skutočný termín závisí od postupu prípravy a pridelených finančných prostriedkov,“ povedala Hrom-cová. Oprava má podľa nej odstrániť dlhodobý havarijný stav, zlepšiť technický stav cesty a tiež zvýšiť bezpečnosť.
„Stavba pozostáva z rekonštrukcie krytu cesty. Súčasnú cementobetónovú vozovku nahradíme živičnou konštrukciou,“ uviedla Hromcová.
Súčasťou stavby je rekonštrukcia križovatiek, doplnenie prídavných pruhov pre odbočenie a tiež rekonštrukcia vybratých mostných objektov.
V pláne je aj vybudovanie protihlukových opatrení a rekonštrukcia odvodnenia ciest. „Cena stavebných prác bude známa až po výbere zhotoviteľa stavby, ten bude zabezpečený verejným obstarávaním,“ dodala Hromcová.

Nebezpečná cesta môže byť príčinou nehôd
Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného zo Žiliny prejde uvedeným úsekom v súčte v oboch smeroch denne priemerne okolo 6500 vozidiel.
„Tretinu pritom tvorí ťažká doprava. V pracovných dňoch celková doprava kulminuje na úrovni okolo 8 – 9-tisíc vozidiel za 24 hodín,“ uviedol Palčák. Z hľadiska aktuálnych nameraných hodnôt zodpovedá predposlednému klasifikačnému stupňu stavu vozovky na cestách I. triedy z hľadiska ich prevádzkovej spôsobilosti.
„Je to stav, keď cesta prestáva spĺňať kritériá pre bezpečnú, plynulú a hospodárnu jazdu vozidiel,“ povedal Palčák. Podľa neho dochádza v dôsledku prevádzky po takto zničenej vozovke k zrýchlenej degradácii častí vozidiel, najmä ústrojenstva priameho riadenia.
„Dlhodobá jazda po nevyhovujúcom povrchu vozovky zvyšuje prevádzkové náklady vozidiel najmä z hľadiska poč-tu servisných hodín a výmeny dielov opotrebovaných častí. Vozovka v tomto stave môže byť za určitých okolností príčinou vzniku dopravných nehôd,“ dodal Palčák.
Aj podľa neho je nevyhnutné, aby správca cesty urýchlene zabezpečil súvislú rekonštrukciu vozovky, ideálne aj s vybudovaním obchvatu obce Drietoma, o ktorom sa uvažuje.
Oprava križovatky má povolenie už rok
Súčasťou tejto cesty je aj neprehľadná križovatka medzi Trenčianskymi Stankovcami a Trenčianskou Turnou.
Slovenská správa ciest ju plánovala opraviť v minulom roku, rekonštrukciu pripravila Trenčianska župa. Projekt novej križovatky, ktorý platil krajský odbor dopravy, stál približne 20-tisíc eur, župa tiež usporiadala pozemky pri križovatke s okolitými obcami.
„Na opravu cesty je najvyšší čas, rekonštrukcia križovatky má právoplatné stavebné povolenie už viac ako rok,“ povedal trenčiansky župan Jaroslav Baška.
Trenčianska župa pritom plánuje v tomto roku investovať do opráv ciest päť miliónov eur. Ide o najvyššiu sumu v histórii krajskej samosprávy.