TRENČÍN. Zabezpečenie efektívnej informovanosti potenciálnych žiadateľov o európskych štrukturálnych a investičných fondoch je hlavným cieľom kreovania Integrovanej siete informačno-poradenských centier v slovenských regiónoch.
V poradí druhé centrum na Slovensku slávnostne otvoril v piatok na Úrade Trenčianskeho samosprávneho kraja podpredseda vlády pre investície a informatizáciu Peter Pellegrini spolu s trenčianskym županom Jaroslavom Baškom.
Celkovo má byť na Slovensku šesť podobných centier.
"Viac ako 80 percent všetkých žiadateľov na Slovensku využíva služby platených agentúr, kde neplatia len za vypracovanie projektu, ale často aj za poradenstvo. Preto sme pripravili zo štrukturálnych peňazí tento projekt, aby v každom kraji bola takáto kancelária," skonštatoval podpredseda vlády s tým, že v novozriadených poradenských centrách budú traja pracovníci poskytovať poradenstvo bezplatne.
Ako dodal, jednotlivé riadiace orgány a ministerstvá majú povinnosť komunikovať s poradenskými centrami.
Náklady dosiahnu tristotisíc eur
Na projekt, ktorý potrvá do konca roku 2018 je vyčlenených 300 tisíc eur, z nich približne 187.000 eur je určených na mzdy troch pracovníkov a zvyšné financie na vybavenie priestorov, propagáciu a podobne.
"V prípade, že v polroku 2018 bude vyhodnotené, že takéto poradenské centrá majú svoj význam a prinášajú občanom pridanú hodnotu, sme pripravení pokračovať v tomto projekte až do roku 2023, kedy bude oficiálne skončené a zúčtované programovacie obdobie," zdôraznil Pellegrini.
Podľa župana Jaroslava Bašku má centrum pomáhať ľuďom, firmám a organizáciám pri výbere zaujímavých projektov, ktoré môžu byť financované z eurofondov. Myslí si, že ak by boli informačno-poradenské centrá už v minulosti, mohlo sa vyčerpať viac prostriedkov z eurofondov.
"Chodilo za nami veľmi veľa ľudí - starostov, primátorov, ktorí mali dobrý nápad a pýtali sa nás, ako majú postupovať. Nejaké informácie sme im dali, no som rád, že teraz im poradia traja ľudia, ktorí budú mať 100 percent informácií, ako môžu tí ľudia svoju ideu zhmotniť tak, aby mohla byť financovaná z prostriedkov Európskej únie," doplnil predseda TSK.
Poradenské centrum v Trenčíne je verejnosti, žiadateľom a prijímateľom k dispozícii 40 hodín týždenne, počas ktorých poskytujú jeho zamestnanci osobné, telefonické a e-mailové bezplatné poradenstvo. IPC má troch zamestnancov a sídliť bude v budove Úradu TSK.
Odborník hovorí o zbytočnom kroku
Podľa odborníka na eurofondy Tamása Szőkeho je ale vznik takéhoto centra nesystematické riešenie.
„Vzniká ďalšia sada informačných centier, ktorá len dopĺňa už existujúcu sieť informačných centier. Práca týchto agentúr nie je vôbec zosúladená, ďalšia sada agentúr je zbytočný a nesystémový krok,“ skonštatoval Szőke.
Podľa neho je tiež otázna efektivita fungovania týchto centier. „Nedá sa objektívne vyhodnotiť, či tento spôsob informovania je efektívny a či spĺňa ten účel, za ktorým boli založené.
Celkový spôsob, akým štát rieši informovanie o eurofondoch, považuje za nešťastný.
„Existuje množstvo informačných kanálov. Okrem ústrednej stránky majú svoje stránky aj operačné programy, ako aj jednotlivé sprostredkovateľské orgány. Bežný smrteľník, ktorý o eurofondoch nič netuší, má problém sa v tejto spleti zdrojov zorientovať,“ dodal Szőke.