Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

FOTO: Štvrťtonové vozidlo možno ovládať aj na diaľku

Študenti inovovali elektrické pásové vozidlo trištvrte roka, po novom je ho možné ovládať diaľkovo až na pol kilometra.

(Zdroj: ERIK STOPKA)

TRENČÍN. Na 22. ročníku veľtrhu Elo Sys predstavila Fakulta špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka inovovaný vzor elektrického pásového vozidla. Po novom je vozidlo možné ovládať diaľkovo na pol kilometrovú vzdialenosť, uplatnenie môže nájsť v poľnohospodárstve, lesníctve, či armáde.

Tím ho inovoval trištvrte roka

Študenti Fakulty špeciálnej techniky postavili pásový prototyp ešte v roku 2015, za projekt získali ocenenie KIA Inovation Awards.

Na tohtoročnej inovácií pracoval odborný asistent Pavol Mikuš spolu s desiatimi študentmi, práce im trvali asi deväť mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Diaľkové ovládanie na toto zariadenie je dosť sofistikovaný systém, preto to trvalo tak dlho. Sú to vlastne dva joysticky, ktorými sa ovláda ľavá a pravá strana pásov. Keď uberiete, dochádza k zabrzdeniu jedného pásu, a do tej strany vozidlo zatáča,“ vysvetlil pohyb 220 kilogramového vozidla na diaľku.

Vynovený prototyp môže podľa Mikuša poslúžiť na práce v lese, vďaka ťažnému zariadeniu by mohlo sťahovať drevo z terénu pre ľudí a kone nebezpečnom.

„Človek by napríklad stál desať metrov od stroja, zapriahne bremeno a môže ťahať, je mimo nebezpečenstva. Určite by ho ale vedeli využiť aj vojaci, dalo by sa využívať aj v ozbrojených silách,“ myslí si Pavol Mikuš.

Spraviť z takmer štvrť tonového vozidla „autíčko na diaľkové ovládanie“ nebolo najjednoduchšie, 11 členný tím ľudí musel vymyslieť prevodníky, 500-metrový dosah diaľkového ovládača sa im však stal zaslúženou odmenou.

Skryť Vypnúť reklamu

Do sériovej výroby zatiaľ nepoputuje

Odborný asistent na Fakulte špeciálnej techniky a vedúci Katedry automobilov a špeciálnej techniky Ivan Kopecký vidí v prototype potenciál, sériová výroba je ale zatiaľ z ekonomických dôvodov nereálna.

„Momentálne by bola výroba veľmi nákladná. Najdrahšie tu sú motory, regulátory a akumulátorové batérie. Výroba tohto funkčného vzoru stála približne 4-tisíc eur a v cene je iba materiál,“ priblížil Kopecký.

Pásové vozidlo vzniklo ešte minulý rok ako diplomová práca troch študentov, ktorí okrem konštrukčnej dokumentácie preukázali aj svoje technické zručnosti a prototyp celý postavili.

„V praxi sa zatiaľ nevyužíva, počíta sa s tým, že v rámci inovácií budú študenti jeho možnosti rozvíjať rôznymi nadstavbami. Tie by sa dali využiť či už pre drobných poľnohospodárov, lesníkov, záchranárov, pri pohybe v lesnatých alebo trávnatých terénoch,“ vysvetlil Kopecký.

Skryť Vypnúť reklamu

Výnimočnosť „pásovca“ spočíva práve v pásoch a elektrickom pohone, ktoré nezaťažuje životné prostredie, preto svoje budúce uplatnenie môže nájsť aj pri pohybe v prírode.

„Nepotrebuje žiadne fosílne palivá, ekologický je aj z hľadiska olejových náplní, všetko sú to jednorazové mazacie náplne, ktoré neunikajú do okolitého prostredia, ani pri havárii alebo poškodení. Pásový podvozok je tiež veľkou výhodou tohto vozidla. Vďaka nemu sa dokáže pohybovať aj po málo únosných terénoch, je využiteľný v lete aj v zime,“ pochválil stroj s trenčianskymi koreňmi Ivan Kopecký.

Budúci sériový hybrid

Nie všetky komponenty vozidla vyrobili študenti na mieru, niektoré časti pochádzajú zo sériovej výroby, na vozidlo ich museli prispôsobiť. „Pásy sú použité z pásového dopravníka,“ ozrejmil Kopecký.

Elektrický pohon zabezpečujú štyri 12 voltové akumulátorové batérie, ktoré možno opakovane dobíjať, pri ďalšej inovácií je možná ich výmena za lítium – polymérové.

„Pri nich by sme dosiahli nižšiu hmotnosť a vyšší akčný rádius vozidla,“ vysvetlil Ivan Kopecký, podľa ktorého maximálnu vzdialenosť, ktorú vozidlo preje na jedno nabitie zatiaľ nezmerali.

„Tento údaj nebol odskúšaný, je to dané len výpočtom. Ak by išiel po rovine konštantnou rýchlosťou, je schopný prejsť až 40 kilometrov. Ale ak bude meniť rytmus jazdy a pohybovať sa v členitom teréne, tak to bude maximálne 10 kilometrov,“ vypočítal vedúci Katedry automobilov a špeciálnej techniky.

Nevýhodou vozidiel na elektrický pohon je nemožnosť ich nabitia v teréne, podľa Kopeckého už pracujú na sériovom hybride. „Takéto vozidlo bude mať motorovú nabíjačku so spaľovacím motorom a alternátor bude vyrábať jednosmerných 48 voltov, čím bude dobíjať akumulátorové batérie aj v teréne, mimo dosahu energetických sietí,“ priblížil plány Ivan Kopecký.

Technika zaujíma aj ženy

Vozidlo je podľa vedúceho katedry motiváciou pre mladších študentov, ktorí sa môžu presvedčiť, že vedomosti nadobudnuté štúdiom využijú počas školy, aj po jej skončení. Záujem o štúdium technických odborov ženami je na Slovensku už tradične nižší, Ivana Mikušová, doktorantka na Fakulte špeciálnej techniky tento trend ale vyvracia, práca na vozidle sa jej páči.

„Takáto práce je pre študentov veľmi príťažlivá a zaujímavá. Myslím si, že je to pre nich do budúcna perspektívne, že sa skôr môžu dostať do nejakých firiem, že si ich všimnú a budú mať záujem ich zamestnať. Pracujú na sebe, takže je to prínos aj pre nich samotných,“ vysvetlila Ivana Mikušová.

 

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  2. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  3. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  8. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 411
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 800
  3. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 5 727
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 369
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 4 649
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 188
  7. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 119
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca 3 069
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 749
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 647
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Beckov

August na hrade Beckov bude patriť koncertom, divadlám i zábavnej hre spojenej s povesťami o pamiatke.


TASR 35m
Polícia. Ilustračné foto.

Bánovskí policajti pristihli na jednej z miestnych komunikácií šoférovať 27-ročného muža pod vplyvom drog.


SITA 54m

Po 11-kilometrovom úseku sa tento rok previezlo takmer 145-tisíc cyklistov.


SITA 3 h
Ilustračné foto.

Samospráva Bánoviec nad Bebravou pripravuje novú odstavnú plochu na parkovanie motorových vozidiel pri bývalom odevnom učilišti.


TASR 3 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Bez geometrického plánu už kataster vecné bremeno nezapíše.


19 h

Tréner Ščasný volá do FC dvoch lídrov Bábu a Veľkého Cetína.


6 h

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.


21 h

Už ste čítali?