Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

FOTO: Štvrťtonové vozidlo možno ovládať aj na diaľku

Študenti inovovali elektrické pásové vozidlo trištvrte roka, po novom je ho možné ovládať diaľkovo až na pol kilometra.

(Zdroj: ERIK STOPKA)

TRENČÍN. Na 22. ročníku veľtrhu Elo Sys predstavila Fakulta špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka inovovaný vzor elektrického pásového vozidla. Po novom je vozidlo možné ovládať diaľkovo na pol kilometrovú vzdialenosť, uplatnenie môže nájsť v poľnohospodárstve, lesníctve, či armáde.

Tím ho inovoval trištvrte roka

Študenti Fakulty špeciálnej techniky postavili pásový prototyp ešte v roku 2015, za projekt získali ocenenie KIA Inovation Awards.

Na tohtoročnej inovácií pracoval odborný asistent Pavol Mikuš spolu s desiatimi študentmi, práce im trvali asi deväť mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

„Diaľkové ovládanie na toto zariadenie je dosť sofistikovaný systém, preto to trvalo tak dlho. Sú to vlastne dva joysticky, ktorými sa ovláda ľavá a pravá strana pásov. Keď uberiete, dochádza k zabrzdeniu jedného pásu, a do tej strany vozidlo zatáča,“ vysvetlil pohyb 220 kilogramového vozidla na diaľku.

Vynovený prototyp môže podľa Mikuša poslúžiť na práce v lese, vďaka ťažnému zariadeniu by mohlo sťahovať drevo z terénu pre ľudí a kone nebezpečnom.

„Človek by napríklad stál desať metrov od stroja, zapriahne bremeno a môže ťahať, je mimo nebezpečenstva. Určite by ho ale vedeli využiť aj vojaci, dalo by sa využívať aj v ozbrojených silách,“ myslí si Pavol Mikuš.

Spraviť z takmer štvrť tonového vozidla „autíčko na diaľkové ovládanie“ nebolo najjednoduchšie, 11 členný tím ľudí musel vymyslieť prevodníky, 500-metrový dosah diaľkového ovládača sa im však stal zaslúženou odmenou.

Skryť Vypnúť reklamu

Do sériovej výroby zatiaľ nepoputuje

Odborný asistent na Fakulte špeciálnej techniky a vedúci Katedry automobilov a špeciálnej techniky Ivan Kopecký vidí v prototype potenciál, sériová výroba je ale zatiaľ z ekonomických dôvodov nereálna.

„Momentálne by bola výroba veľmi nákladná. Najdrahšie tu sú motory, regulátory a akumulátorové batérie. Výroba tohto funkčného vzoru stála približne 4-tisíc eur a v cene je iba materiál,“ priblížil Kopecký.

Pásové vozidlo vzniklo ešte minulý rok ako diplomová práca troch študentov, ktorí okrem konštrukčnej dokumentácie preukázali aj svoje technické zručnosti a prototyp celý postavili.

„V praxi sa zatiaľ nevyužíva, počíta sa s tým, že v rámci inovácií budú študenti jeho možnosti rozvíjať rôznymi nadstavbami. Tie by sa dali využiť či už pre drobných poľnohospodárov, lesníkov, záchranárov, pri pohybe v lesnatých alebo trávnatých terénoch,“ vysvetlil Kopecký.

Skryť Vypnúť reklamu

Výnimočnosť „pásovca“ spočíva práve v pásoch a elektrickom pohone, ktoré nezaťažuje životné prostredie, preto svoje budúce uplatnenie môže nájsť aj pri pohybe v prírode.

„Nepotrebuje žiadne fosílne palivá, ekologický je aj z hľadiska olejových náplní, všetko sú to jednorazové mazacie náplne, ktoré neunikajú do okolitého prostredia, ani pri havárii alebo poškodení. Pásový podvozok je tiež veľkou výhodou tohto vozidla. Vďaka nemu sa dokáže pohybovať aj po málo únosných terénoch, je využiteľný v lete aj v zime,“ pochválil stroj s trenčianskymi koreňmi Ivan Kopecký.

Budúci sériový hybrid

Nie všetky komponenty vozidla vyrobili študenti na mieru, niektoré časti pochádzajú zo sériovej výroby, na vozidlo ich museli prispôsobiť. „Pásy sú použité z pásového dopravníka,“ ozrejmil Kopecký.

Elektrický pohon zabezpečujú štyri 12 voltové akumulátorové batérie, ktoré možno opakovane dobíjať, pri ďalšej inovácií je možná ich výmena za lítium – polymérové.

„Pri nich by sme dosiahli nižšiu hmotnosť a vyšší akčný rádius vozidla,“ vysvetlil Ivan Kopecký, podľa ktorého maximálnu vzdialenosť, ktorú vozidlo preje na jedno nabitie zatiaľ nezmerali.

„Tento údaj nebol odskúšaný, je to dané len výpočtom. Ak by išiel po rovine konštantnou rýchlosťou, je schopný prejsť až 40 kilometrov. Ale ak bude meniť rytmus jazdy a pohybovať sa v členitom teréne, tak to bude maximálne 10 kilometrov,“ vypočítal vedúci Katedry automobilov a špeciálnej techniky.

Nevýhodou vozidiel na elektrický pohon je nemožnosť ich nabitia v teréne, podľa Kopeckého už pracujú na sériovom hybride. „Takéto vozidlo bude mať motorovú nabíjačku so spaľovacím motorom a alternátor bude vyrábať jednosmerných 48 voltov, čím bude dobíjať akumulátorové batérie aj v teréne, mimo dosahu energetických sietí,“ priblížil plány Ivan Kopecký.

Technika zaujíma aj ženy

Vozidlo je podľa vedúceho katedry motiváciou pre mladších študentov, ktorí sa môžu presvedčiť, že vedomosti nadobudnuté štúdiom využijú počas školy, aj po jej skončení. Záujem o štúdium technických odborov ženami je na Slovensku už tradične nižší, Ivana Mikušová, doktorantka na Fakulte špeciálnej techniky tento trend ale vyvracia, práca na vozidle sa jej páči.

„Takáto práce je pre študentov veľmi príťažlivá a zaujímavá. Myslím si, že je to pre nich do budúcna perspektívne, že sa skôr môžu dostať do nejakých firiem, že si ich všimnú a budú mať záujem ich zamestnať. Pracujú na sebe, takže je to prínos aj pre nich samotných,“ vysvetlila Ivana Mikušová.

 

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 914
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 175
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 096
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 241
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 753
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 779
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 320
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 338
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 297
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Obvinila 29-ročného muža zo zločinu týrania blízkej osoby

Trenčiansky policajný vyšetrovateľ obvinil 29-ročného muža zo zločinu týrania blízkej osoby a zverenej osoby.

Na Slovensku pribudlo v stredu 2785 infikovaných

269 nových prípadov hlásia z Trenčianskeho kraja.

Ilustračné foto.

Šiestu ligu by sme finančne utiahli, hovorí David Kačerek starší

Je živou dušou beckovského futbalu. 47-ročný David Kačerek starší túži klub spod hradu posunúť medzi oblastnú elitu.

David Kačerek.

Prímestské autobusy v TSK budú od piatka premávať v prázdninovom režime

Autobusy zabezpečujúce prímestskú autobusovú dopravu v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) budú o piatka (30. 10.) premávať v prázdninovom režime.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?