TRENČÍN. Na 22. ročníku veľtrhu Elo Sys predstavila Fakulta špeciálnej techniky Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka inovovaný vzor elektrického pásového vozidla. Po novom je vozidlo možné ovládať diaľkovo na pol kilometrovú vzdialenosť, uplatnenie môže nájsť v poľnohospodárstve, lesníctve, či armáde.
Tím ho inovoval trištvrte roka
Študenti Fakulty špeciálnej techniky postavili pásový prototyp ešte v roku 2015, za projekt získali ocenenie KIA Inovation Awards.
Na tohtoročnej inovácií pracoval odborný asistent Pavol Mikuš spolu s desiatimi študentmi, práce im trvali asi deväť mesiacov.
„Diaľkové ovládanie na toto zariadenie je dosť sofistikovaný systém, preto to trvalo tak dlho. Sú to vlastne dva joysticky, ktorými sa ovláda ľavá a pravá strana pásov. Keď uberiete, dochádza k zabrzdeniu jedného pásu, a do tej strany vozidlo zatáča,“ vysvetlil pohyb 220 kilogramového vozidla na diaľku.
Vynovený prototyp môže podľa Mikuša poslúžiť na práce v lese, vďaka ťažnému zariadeniu by mohlo sťahovať drevo z terénu pre ľudí a kone nebezpečnom.
„Človek by napríklad stál desať metrov od stroja, zapriahne bremeno a môže ťahať, je mimo nebezpečenstva. Určite by ho ale vedeli využiť aj vojaci, dalo by sa využívať aj v ozbrojených silách,“ myslí si Pavol Mikuš.
Spraviť z takmer štvrť tonového vozidla „autíčko na diaľkové ovládanie“ nebolo najjednoduchšie, 11 členný tím ľudí musel vymyslieť prevodníky, 500-metrový dosah diaľkového ovládača sa im však stal zaslúženou odmenou.
Do sériovej výroby zatiaľ nepoputuje
Odborný asistent na Fakulte špeciálnej techniky a vedúci Katedry automobilov a špeciálnej techniky Ivan Kopecký vidí v prototype potenciál, sériová výroba je ale zatiaľ z ekonomických dôvodov nereálna.
„Momentálne by bola výroba veľmi nákladná. Najdrahšie tu sú motory, regulátory a akumulátorové batérie. Výroba tohto funkčného vzoru stála približne 4-tisíc eur a v cene je iba materiál,“ priblížil Kopecký.
Pásové vozidlo vzniklo ešte minulý rok ako diplomová práca troch študentov, ktorí okrem konštrukčnej dokumentácie preukázali aj svoje technické zručnosti a prototyp celý postavili.
„V praxi sa zatiaľ nevyužíva, počíta sa s tým, že v rámci inovácií budú študenti jeho možnosti rozvíjať rôznymi nadstavbami. Tie by sa dali využiť či už pre drobných poľnohospodárov, lesníkov, záchranárov, pri pohybe v lesnatých alebo trávnatých terénoch,“ vysvetlil Kopecký.
Výnimočnosť „pásovca“ spočíva práve v pásoch a elektrickom pohone, ktoré nezaťažuje životné prostredie, preto svoje budúce uplatnenie môže nájsť aj pri pohybe v prírode.
„Nepotrebuje žiadne fosílne palivá, ekologický je aj z hľadiska olejových náplní, všetko sú to jednorazové mazacie náplne, ktoré neunikajú do okolitého prostredia, ani pri havárii alebo poškodení. Pásový podvozok je tiež veľkou výhodou tohto vozidla. Vďaka nemu sa dokáže pohybovať aj po málo únosných terénoch, je využiteľný v lete aj v zime,“ pochválil stroj s trenčianskymi koreňmi Ivan Kopecký.
Budúci sériový hybrid
Nie všetky komponenty vozidla vyrobili študenti na mieru, niektoré časti pochádzajú zo sériovej výroby, na vozidlo ich museli prispôsobiť. „Pásy sú použité z pásového dopravníka,“ ozrejmil Kopecký.
Elektrický pohon zabezpečujú štyri 12 voltové akumulátorové batérie, ktoré možno opakovane dobíjať, pri ďalšej inovácií je možná ich výmena za lítium – polymérové.
„Pri nich by sme dosiahli nižšiu hmotnosť a vyšší akčný rádius vozidla,“ vysvetlil Ivan Kopecký, podľa ktorého maximálnu vzdialenosť, ktorú vozidlo preje na jedno nabitie zatiaľ nezmerali.
„Tento údaj nebol odskúšaný, je to dané len výpočtom. Ak by išiel po rovine konštantnou rýchlosťou, je schopný prejsť až 40 kilometrov. Ale ak bude meniť rytmus jazdy a pohybovať sa v členitom teréne, tak to bude maximálne 10 kilometrov,“ vypočítal vedúci Katedry automobilov a špeciálnej techniky.
Nevýhodou vozidiel na elektrický pohon je nemožnosť ich nabitia v teréne, podľa Kopeckého už pracujú na sériovom hybride. „Takéto vozidlo bude mať motorovú nabíjačku so spaľovacím motorom a alternátor bude vyrábať jednosmerných 48 voltov, čím bude dobíjať akumulátorové batérie aj v teréne, mimo dosahu energetických sietí,“ priblížil plány Ivan Kopecký.
Technika zaujíma aj ženy
Vozidlo je podľa vedúceho katedry motiváciou pre mladších študentov, ktorí sa môžu presvedčiť, že vedomosti nadobudnuté štúdiom využijú počas školy, aj po jej skončení. Záujem o štúdium technických odborov ženami je na Slovensku už tradične nižší, Ivana Mikušová, doktorantka na Fakulte špeciálnej techniky tento trend ale vyvracia, práca na vozidle sa jej páči.
„Takáto práce je pre študentov veľmi príťažlivá a zaujímavá. Myslím si, že je to pre nich do budúcna perspektívne, že sa skôr môžu dostať do nejakých firiem, že si ich všimnú a budú mať záujem ich zamestnať. Pracujú na sebe, takže je to prínos aj pre nich samotných,“ vysvetlila Ivana Mikušová.



