TRENČÍN. Trenčianska verejnosť určite už zaregistrovala vyznačenie vyhradeného cyklistického pruhu na Palackého ulici v protismere jazdy automobilov.
Cyklisti v protismere sú najmä pre trenčiansku motoristickú aj cyklistickú verejnosť novinkou a treba si na ňu zvyknúť. Predpokladá to v prvom rade dobrú informovanosť o právach cyklistickej a motoristickej verejnosti v takto zdieľanom dopravnom priestore a čo najväčšiu pozornosť a vzájomnú ohľaduplnosť.
Prvé ohlasy na toto riešenie sú rôznorodé – aj pochvalné aj kritické. Treba však pripomenúť, že ide o úplne bežné a funkčné dopravné opatrenie v moderných mestách na svete, v Európe ale aj na Slovensku (napr. v Bratislave, Trnave či v Piešťanoch).
Sme presvedčení, že pri troche vzájomnej tolerancie to cyklistom pomôže v ich mobilite a motoristov to nijako neobmedzí. Treba na tomto mieste upozorniť na základné pravidlá, vychádzajúce z platnej legislatívy, a to najmä to, že vodiči, pre ktorých je vyhradený jazdný pruh určený, sú povinní vyhradený jazdný pruh použiť prednostne. Podľa zákona vodič nesmie zastaviť a stáť na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh.
Dôležité je tiež uvedomiť si, kto má pred kým prednosť na začiatku Palackého ulice pred hotelom Elizabeth. Cyklista idúci v protismernom vo vyhradenom jazdnom pruhu ide po hlavnej ceste – vozidlá odbočujúce alebo prichádzajúce na Mierové námestie či z neho, ktoré je vedľajšou cestou, mu teda dávajú prednosť.
Ďalším pre Trenčanov novým opatrením pre zlepšenie mobility cyklistov, zároveň opatrením, ktoré nijako zásadne neovplyvní motoristov a prispeje k bezpečnosti dopravy – je zavedenie zóny bez označenia hlavných ciest. V týchto zónach je povolená najvyššia rýchlosť 30 km/hod. a prednosť v jazde na križovatkách sa rieši pravidlom pravej ruky (bez zvislého dopravného označenia hlavnej cesty). Takáto zóna vznikne na jeseň v lokalite ulíc Dolný Šianec, J. Kráľa, Zelená, Krátka, Tatranská, Záhradnícka, Nová. Naviac tu bude v jednosmerných uliciach povolená jazda cyklistov v protismere, ktorú je možné v jednosmerných uliciach zaviesť len pri znížení maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/h.
Treba pripomenúť účastníkom cestnej premávky, že najdôležitejšia je ohľaduplnosť voči ostatným – najmä slabším účastníkom cestnej premávky, teda ohľaduplnosť motoristov voči cyklistom a chodcom, ale zároveň aj ohľaduplnosť cyklistov voči chodcom. Takéto opatrenie je úplne bežné a preverené v obytných zónach moderných miest.
Podľa dopravno-štatistických výskumov sa v týchto zónach upokojí (aj utíši) doprava, zníži sa množstvo konfliktov, stretov aj dopravných nehôd. Prosíme preto trenčiansku verejnosť, aby tieto opatrenia – novinky prijala s pochopením a s čo najväčšou mierou vzájomnej ohľaduplnosti.
RICHARD MEDAL, poslanec MsZ a predseda Cyklokomisie,
RÓBERT HARTMANN, vedúci odboru dopravy MsÚ Trenčín
Autor: tn