TRENČÍN. V súvislosti so skúšobnou prevádzkou nového grafikonu trenčianskej mestskej hromadnej dopravy počet sťažností a pripomienok Trenčanov rastie. Cestujúcim okrem zrušenia viacerých zastávok prekážajú zastávky na znamenie či vzdialenosť zastávky MHD od vstupu do areálu fakultnej nemocnice.
Zrušené zastávky na Bratislavskej chýbajú
Jednou z najviac kritizovaných zmien grafikonu v testovacej prevádzke je zrušenie autobusových zastávok na Bratislavskej ulici. Ich odstránenie vyvolalo vlnu kritiky nielen od obyvateľov tejto ulice, ale aj priľahlých ulíc.
„Jediná zastávka je pri Old Herolde a odtiaľ MHD jazdí pod nový podjazd a do Záblatia, čiže zastávky Zlatovce-stanica a bývalé bavlnárske závody sa rušia. Sme už starší ľudia a zastávka nie je blízko, musíme ísť až k Úspechu alebo k Old Heroldu, čo je pre nás namáhavé,“ opisujú vzniknuté problémy domáci seniori.
Podľa hovorkyne mesta Trenčín Eriky Ságovej situáciu ohľadom MHD skomplikovalo uzatvorenie železničného priecestia v Zlatovciach. „Hneď po jeho uzatvorení bola linka č. 13 presmerovaná cez Istebník a zostala tu len linka č. 19 – jej trasa však bola veľkou zachádzkou, napríklad pre cestujúcich do Istebníka alebo Vojenského opravárenského podniku a táto linka mala len malé množstvo spojov. V dávnejšej minulosti tu jazdila linka č. 3 na trase Záblatie – Bratislavská – autobusová stanica, tá však bola začiatkom 90. rokov zrušená, pravdepodobne z dôvodu nízkej vyťaženosti. Spoje tadiaľto nie je kam smerovať a ak by aj bolo, mali by príliš malú vyťaženosť. Preto je v súčasnosti jedinou možnosťou pešia dostupnosť Zlatovskej ulice alebo využitie spojov prímestskej dopravy.
Novovzniknutá linka č. 13 sa teší obľube cestujúcich a jazdí pomerne slušne vyťažená. Pôvodná linka č. 13 bola pre Záblatie a Zlatovce nahradená linkou č. 6 a pre Istebník a okolie Old Heroldu spojmi prímestskej dopravy,“ vysvetlila zmeny Ságová.
Trenčanom chýbajú zastávky pri obchodoch
Cestujúci v pripomienkovom období vyzdvihli potrebu zaviesť autobusové zastávky do blízkosti obchodných centier, kam sa je dnes možné dostať buď po vlastných, alebo autom.
„Žiaden autobus nezastavuje pred Lidlom pod Juhom, kde by to každý uvítal. Ďalším nákupným centrom, kde nie je zriadená žiadna zastávka MHD ani SAD Trenčín, je Merkury Market, kam sa človek dostane iba taxíkom alebo peši,“ popísala problém viacerých Trenčianka Ľudmila.
Podľa stanoviska mesta je pešia dostupnosť k nákupnému centru pod Juhom dodržaná, navyše v jeho blízkosti sú zavedené zastávky MHD Pod Juhom a Cintorínska. Zavedenie zastávky na Bratislavskej ulici pred marketom je veľmi otázne.
„Vybudovanie zastávky pri Merkury Markete si žiada vyjadrenie od dopravného inšpektorátu, komunikácia pri ňom nie je pod správou mesta Trenčín,“ doplnila informáciu hovorkyňa mesta.
So sťažnosťou prišli aj obyvatelia Juhu, podľa ktorých je zastávka pod Južankou nelogicky umiestnená. „Keď ideme od centra, tak autobus zastaví pred Južankou, keď ideme späť do centra, autobus zastaví tam, kde to nikto nechce. Prečo sa nenaplánovala zastávka priamo pred Južankou?“ pýtajú sa Južania Petra a Michal.
Ako vysvetlila Ságová, zastávky MHD boli navrhnuté tak, aby bola dodržaná pešia dostupnosť nielen k obchodnému centru, ale aj k okolitým objektom. „Vozidlá MHD majú zastavovať na miestach označených zastávka MHD, nie na iných miestach,“ dodala Ságová.
Zastávka je ďaleko od vchodu do nemocnice
Ďalším z pripomienkovaných bodov bola vzdialenosť zastávok MHD od vstupu do areálu trenčianskej fakultnej nemocnice, s ktorou nie sú trenčianski seniori spokojní. „Je normálne, aby zastávku MHD umiestnili mimo nemocnice?“ pýta sa 66-ročná Magda.
Umiestniť zastávky bližšie k nemocničnému areálu je podľa Ságovej nemožné, a to z dôvodu kolíznych situácií v prípade výjazdov sanitiek z jej areálu. Ako dodala, súčasné zastávky majú podľa mesta dostatočnú pešiu dostupnosť.
Ľudia so slabším zrakom nevidia na čísla autobusov
Dôchodca Karol (72) zažíva najväčší problém pri čakaní na zastávkach na znamenie. „Vidím už slabšie, ako ľudia v mojom veku, a nevidíme do diaľky, nevidíme často číslo autobusu. Stane sa, že ne-zdvihneme ruku a autobus je fuč. Predsa, ak šofér vidí na zastávke ľudí, mal by im zastaviť aj bez kývnutia,“ popísal jeden z problémov slabozrakých senior z Trenčína.
Podľa stanoviska mesta sú autobusy vybavené svetelnou informačnou tabuľou, ktorá informuje o trase a čísle linky, pričom vychádzajú z platných európskych noriem. Zrušenie zastávok na znamenie preto nemožno očakávať.
Označenie nízkopodlažných autobusov chýba
Prejazd mestom inými ako nízkopodlažnými autobusmi je sťažený aj pre mamičky s kočíkmi, ľudí so zdravotným obmedzením, seniorov a ľudí odkázaných na invalidný vozík.
Miroslava z Trenčína pokladá za veľký problém chýbajúci grafikon s vyznačenými nízkopodlažnými autobusmi uspôsobenými na prepravu ľudí na invalidných vozíkoch.
„Pred zavedením testovacieho grafikonu takto technicky riešené autobusy vyznačené boli, na novom nie sú, a to ani na internete, kvôli čomu?“ pýta sa Miroslava. Hovorkyňa mesta vysvetlila, že situáciu s dopravcom mesto už riešilo, no k náprave príde až po ukončení skúšobnej prevádzky nového grafikonu.
„Garantovanie spojov vykonávaných nízkopodlažnými vozidlami urobíme až po ukončení skúšobnej prevádzky nového cestového poriadku,“ informovala Erika Ságová.
Ako dodala, v prípade potreby sa cestujúci môžu obrátiť na dispečing MHD na telefónnom čísle 032/656 92 55, kde ľuďom poradia, ktoré spoje vykonáva nízkopodlažné vozidlo.