Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Expedícia, ktorá berie dych, výprava do Ojmjakonu

Začiatkom augusta vyštartovala z myjavských kopaníc expedícia 6 člennej posádky, ktorá si za cieľ zvolila najchladnejšiu osadu sveta - ruský Ojmjakon.

V malej osade v Jakutskej oblasti na severovýchode Ruska v roku 1926 oficiálne namerali -71,2 stupňov Celzia. Je to najnižšia teplota, ktorú sa kedy podarilo na severnej pologuli namerať, zároveň je to najchladnejšie miesto na zemi, kde sa nachádza ľudský život. V osade býva približne 800 ľudí, nachádza sa pri rieke Indigirka, ktorá leží južne od polárneho kruhu.  Pred odchodom výpravy sa nám podarilo vyspovedať šéfa projektu Tibora Krúpu.

 

Prečo ste sa rozhodli vyraziť práve do Ojmjakonu a nie Tindy?

Ak ste si všimli niečo zvláštne, že cieľ Tinda nahradil Ojmjakon, tak za touto zmenou hľadajte skutočne mňa. Pri jednom našom jarnom sedení v roku 2016 „v cestovateľskej kancelárii na Mlyne“ som ostatným vysvetlil, že keď zvládneme okolo BAM do Tindy, tak by bol hriech nepotiahnuť to do Jakutska a Ojmjakonu.
 

Skryť Vypnúť reklamu

Koľko je členov posádky? A ako vlastne váš tím vznikol?

Spolu so mnou cestujú Vladko Klimek , Paľko Ferianec , Majko Cepák , Duško Klimek , Milko Konečník . Keď pri grilovaných rebierkach a chladenom plzenskom pive v penzióne na Mlyne v Starej Turej vznikol nápad otočiť svoju pozornosť na východe vzdať sa pohodlia západu, vidieť na vlastné oči čo je vlastne za Uralom, nik z nás vtedy netušil, že časom naša expedícia, ako sme ju začali honosne nazývať, získa historický podtón a nebude to len rozmarný výlet chalanov, ktorý nevedia „od dobroty“ čo zo sebou.

 


Máte celkom tri autá, máte dopredu presne stanovená miesta, ktoré chcete ? Ako ste sa na cestu pripravovali?

Keďže sme chceli zvýšiť náročnosť, hneď na úvod nám bolo jasné, že na jednorazových autách to nepôjde. Pri hľadaní vhodného typu padlo rozhodnutie Nissan Patrol. Rozhodujúce kritéria boli veľkosť, odolnosť, dostupnosť.  Pri nákupe starších áut, ich prestavbe, výmeny motorov, úprave vnútorných priestorov na spanie nám ubehli 2 roky ako voda. Pôjdeme cez Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Rusko ( Moskvu ), Perm, Yekaterinburg, Omsk, Krasnoyarsk, Bratsk, potom cez Bajkal, Ust – Kut  križujúce rieku Lenu pri Bajkale, prejsť musíme aj starý Kuandinský  železničný most nad riekou Vitim, brodiť sa riekou Kuanda, potom hore do Yakutsku a doprava až do Ojmjakonu.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Takže ak tomu dobre rozumiem, v autách aj prespávate?

Áno, máme na to prispôsobené autá, priestor na spanie je o veľkosti 190x140cm.

 

Ako sa cestou stravujete ?

Máme zo sebou zásoby, ale samozrejme aj v daných miestach miestnymi špecialitami, ak je taká možnosť .

 

Pri vašom rozprávaní o ceste do Ojmjakonu ste spomenuli aj starý Kuandinský  železničný most nad riekou Vitim, čím je zaujímavý?

Sibírsky most nad riekou Vitim naháňa strach. 570 metrov adrenalínu a absolútneho sústredenia, ktoré je potrebné k jeho zdolaniu. Behom cesty vám odošleme aktuálne fotografie, ktoré môžete použiť a zverejniť. Na svete je mnoho dych berúcich miest. Nielen tých krásnych, ale aj takých, pri ktorých sa vám zježia všetky chlpy na tele. Každý, kto raz prešiel Kuandinským mostom v bajkalskej oblasti si práve takéto pocity určite zažil.

Skryť Vypnúť reklamu

Most o dĺžke 570 metrov, ktorý sa týči nad riekou Vitim so svojou šírkou sotva 2 metre predstavuje pre každého, kto sa odhodlá na túto skratku, poriadnu adrenalínovú výzvu. Bez zábradlia či možnosti vrátiť sa, predstavuje práve tento most jeden z najnebezpečnejších dopravných úsekov sveta. Ak sa auto pokazí či vodič nezvládne prejsť úsek so stoickým pokojom, môže to pre posádku vozidla mať doslova fatálne následky. V súčasnej dobe platí oficiálny zákaz používať tento most. A my aj napriek tomuto zákazu chceme vyskúšať odolnosť tohto mostu. Priamo z miesta odošleme fotografie stavu mosta, ktoré môžete pripojiť k nášmu rozhovoru, fotografie mosta budú aktuálne.

 

Ako som pochopila táto expedícia nie je vašou prvou ?

Po našej prvej úspešnej expedícii do Vladivostoku, nás Rusko začalo stále viac a viac lákať. Rok 2011 sme strávili plánovaním akú výzvu by sme ešte chceli zdolať. Možností v Rusku je toľko, že aj po roku sme mali navrhnuté 3 trasy. Všetky sedenia sa odohrávali na Mlyne v Starej Turej. Dá sa povedať, že sme si tam vlastne urobili našu „cestovateľskú kanceláriu“, ktorú používame dodnes. Viac sa dozviete na našom webe www.vladivostok.webnode.sk, kde nájdete všetky naše skúsenosti z našich predchádzajúcich expedícií a sú podložené fotodokumentáciou.  

 

Aká je náročná a aké náklady sa spájajú s vašou expedíciou ?

Na túto expedíciu sme sporili 2 roky a pripravovali sa na ňu 5 rokov .

 

Máte z niečoho obavy?

Najväčšia výzva pre nás je starý Kuandinský železničný most nad riekou Vitim, o ktorom sme už hovorili a brodenie sa riekou Kuanda, kde voda dosahuje maximálne hodnoty odolnosti našich áut.

Ďakujeme Tiborovi Krúpovi za rozhovor a posádke expedície prajeme úžasné zážitky a šťastný návrat domov.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  6. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  7. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  8. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  9. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  10. Študuj v malom a ži vo veľkom
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 463
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 343
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 14 433
  4. Aká je chémia vôní 12 160
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 388
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 886
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 667
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 273
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 787
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 937
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Slovensko sa podľa premiéra z hľadiska epidemiologickej situácie nachádza v pasci

"Testy nemáme zabezpečené a som zvedavý, kto sem príde pred Vianocami a povie, že bude lockdown," pýtal sa premiér.

Predseda vlády SR Igor Matovič prichádza na zasadnutie Ústredného krízového štábu 25. novembra 2020 v Bratislave.

Matovič: Niektoré školy sa otvoria, testovanie preberám do vlastných rúk

Premiér SR Igor Matovič preberá pilotné testovanie žiakov na ochorenie COVID-19 do vlastných rúk.

Predseda vlády SR Igor Matovič.

Radnica má záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta

Dubnická samospráva už niekoľko rokov deklaruje svoj záujem vybudovať cyklotrasu do miestnej časti Prejta.

Ilustračné foto.

Jozef Habánik bol po tretíkrát zvolený za rektora Trenčianskej univerzity

Akademický senát Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka v Trenčíne zvolil v stredu 2. decembra na nasledujúce štvorročné obdobie už po tretíkrát Jozefa Habánika za kandidáta na rektora univerzity.

Jozef Habánik.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Už ste čítali?