V malej osade v Jakutskej oblasti na severovýchode Ruska v roku 1926 oficiálne namerali -71,2 stupňov Celzia. Je to najnižšia teplota, ktorú sa kedy podarilo na severnej pologuli namerať, zároveň je to najchladnejšie miesto na zemi, kde sa nachádza ľudský život. V osade býva približne 800 ľudí, nachádza sa pri rieke Indigirka, ktorá leží južne od polárneho kruhu. Pred odchodom výpravy sa nám podarilo vyspovedať šéfa projektu Tibora Krúpu.
Prečo ste sa rozhodli vyraziť práve do Ojmjakonu a nie Tindy?
Ak ste si všimli niečo zvláštne, že cieľ Tinda nahradil Ojmjakon, tak za touto zmenou hľadajte skutočne mňa. Pri jednom našom jarnom sedení v roku 2016 „v cestovateľskej kancelárii na Mlyne“ som ostatným vysvetlil, že keď zvládneme okolo BAM do Tindy, tak by bol hriech nepotiahnuť to do Jakutska a Ojmjakonu.
Koľko je členov posádky? A ako vlastne váš tím vznikol?
Spolu so mnou cestujú Vladko Klimek , Paľko Ferianec , Majko Cepák , Duško Klimek , Milko Konečník . Keď pri grilovaných rebierkach a chladenom plzenskom pive v penzióne na Mlyne v Starej Turej vznikol nápad otočiť svoju pozornosť na východe vzdať sa pohodlia západu, vidieť na vlastné oči čo je vlastne za Uralom, nik z nás vtedy netušil, že časom naša expedícia, ako sme ju začali honosne nazývať, získa historický podtón a nebude to len rozmarný výlet chalanov, ktorý nevedia „od dobroty“ čo zo sebou.

Máte celkom tri autá, máte dopredu presne stanovená miesta, ktoré chcete ? Ako ste sa na cestu pripravovali?
Keďže sme chceli zvýšiť náročnosť, hneď na úvod nám bolo jasné, že na jednorazových autách to nepôjde. Pri hľadaní vhodného typu padlo rozhodnutie Nissan Patrol. Rozhodujúce kritéria boli veľkosť, odolnosť, dostupnosť. Pri nákupe starších áut, ich prestavbe, výmeny motorov, úprave vnútorných priestorov na spanie nám ubehli 2 roky ako voda. Pôjdeme cez Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Rusko ( Moskvu ), Perm, Yekaterinburg, Omsk, Krasnoyarsk, Bratsk, potom cez Bajkal, Ust – Kut križujúce rieku Lenu pri Bajkale, prejsť musíme aj starý Kuandinský železničný most nad riekou Vitim, brodiť sa riekou Kuanda, potom hore do Yakutsku a doprava až do Ojmjakonu.
Takže ak tomu dobre rozumiem, v autách aj prespávate?
Áno, máme na to prispôsobené autá, priestor na spanie je o veľkosti 190x140cm.
Ako sa cestou stravujete ?
Máme zo sebou zásoby, ale samozrejme aj v daných miestach miestnymi špecialitami, ak je taká možnosť .
Pri vašom rozprávaní o ceste do Ojmjakonu ste spomenuli aj starý Kuandinský železničný most nad riekou Vitim, čím je zaujímavý?
Sibírsky most nad riekou Vitim naháňa strach. 570 metrov adrenalínu a absolútneho sústredenia, ktoré je potrebné k jeho zdolaniu. Behom cesty vám odošleme aktuálne fotografie, ktoré môžete použiť a zverejniť. Na svete je mnoho dych berúcich miest. Nielen tých krásnych, ale aj takých, pri ktorých sa vám zježia všetky chlpy na tele. Každý, kto raz prešiel Kuandinským mostom v bajkalskej oblasti si práve takéto pocity určite zažil.
Most o dĺžke 570 metrov, ktorý sa týči nad riekou Vitim so svojou šírkou sotva 2 metre predstavuje pre každého, kto sa odhodlá na túto skratku, poriadnu adrenalínovú výzvu. Bez zábradlia či možnosti vrátiť sa, predstavuje práve tento most jeden z najnebezpečnejších dopravných úsekov sveta. Ak sa auto pokazí či vodič nezvládne prejsť úsek so stoickým pokojom, môže to pre posádku vozidla mať doslova fatálne následky. V súčasnej dobe platí oficiálny zákaz používať tento most. A my aj napriek tomuto zákazu chceme vyskúšať odolnosť tohto mostu. Priamo z miesta odošleme fotografie stavu mosta, ktoré môžete pripojiť k nášmu rozhovoru, fotografie mosta budú aktuálne.



Ako som pochopila táto expedícia nie je vašou prvou ?
Po našej prvej úspešnej expedícii do Vladivostoku, nás Rusko začalo stále viac a viac lákať. Rok 2011 sme strávili plánovaním akú výzvu by sme ešte chceli zdolať. Možností v Rusku je toľko, že aj po roku sme mali navrhnuté 3 trasy. Všetky sedenia sa odohrávali na Mlyne v Starej Turej. Dá sa povedať, že sme si tam vlastne urobili našu „cestovateľskú kanceláriu“, ktorú používame dodnes. Viac sa dozviete na našom webe www.vladivostok.webnode.sk, kde nájdete všetky naše skúsenosti z našich predchádzajúcich expedícií a sú podložené fotodokumentáciou.
Aká je náročná a aké náklady sa spájajú s vašou expedíciou ?
Na túto expedíciu sme sporili 2 roky a pripravovali sa na ňu 5 rokov .
Máte z niečoho obavy?
Najväčšia výzva pre nás je starý Kuandinský železničný most nad riekou Vitim, o ktorom sme už hovorili a brodenie sa riekou Kuanda, kde voda dosahuje maximálne hodnoty odolnosti našich áut.



Ďakujeme Tiborovi Krúpovi za rozhovor a posádke expedície prajeme úžasné zážitky a šťastný návrat domov.