Sobota, 31. júl, 2021 | Meniny má IgnácKrížovkyKrížovky
KOMERČNÝ ČLÁNOK

Expedícia, ktorá berie dych, výprava do Ojmjakonu

Začiatkom augusta vyštartovala z myjavských kopaníc expedícia 6 člennej posádky, ktorá si za cieľ zvolila najchladnejšiu osadu sveta - ruský Ojmjakon.

V malej osade v Jakutskej oblasti na severovýchode Ruska v roku 1926 oficiálne namerali -71,2 stupňov Celzia. Je to najnižšia teplota, ktorú sa kedy podarilo na severnej pologuli namerať, zároveň je to najchladnejšie miesto na zemi, kde sa nachádza ľudský život. V osade býva približne 800 ľudí, nachádza sa pri rieke Indigirka, ktorá leží južne od polárneho kruhu.  Pred odchodom výpravy sa nám podarilo vyspovedať šéfa projektu Tibora Krúpu.

 

Prečo ste sa rozhodli vyraziť práve do Ojmjakonu a nie Tindy?

Ak ste si všimli niečo zvláštne, že cieľ Tinda nahradil Ojmjakon, tak za touto zmenou hľadajte skutočne mňa. Pri jednom našom jarnom sedení v roku 2016 „v cestovateľskej kancelárii na Mlyne“ som ostatným vysvetlil, že keď zvládneme okolo BAM do Tindy, tak by bol hriech nepotiahnuť to do Jakutska a Ojmjakonu.
 

Skryť Vypnúť reklamu

Koľko je členov posádky? A ako vlastne váš tím vznikol?

Spolu so mnou cestujú Vladko Klimek , Paľko Ferianec , Majko Cepák , Duško Klimek , Milko Konečník . Keď pri grilovaných rebierkach a chladenom plzenskom pive v penzióne na Mlyne v Starej Turej vznikol nápad otočiť svoju pozornosť na východe vzdať sa pohodlia západu, vidieť na vlastné oči čo je vlastne za Uralom, nik z nás vtedy netušil, že časom naša expedícia, ako sme ju začali honosne nazývať, získa historický podtón a nebude to len rozmarný výlet chalanov, ktorý nevedia „od dobroty“ čo zo sebou.

 


Máte celkom tri autá, máte dopredu presne stanovená miesta, ktoré chcete ? Ako ste sa na cestu pripravovali?

Keďže sme chceli zvýšiť náročnosť, hneď na úvod nám bolo jasné, že na jednorazových autách to nepôjde. Pri hľadaní vhodného typu padlo rozhodnutie Nissan Patrol. Rozhodujúce kritéria boli veľkosť, odolnosť, dostupnosť.  Pri nákupe starších áut, ich prestavbe, výmeny motorov, úprave vnútorných priestorov na spanie nám ubehli 2 roky ako voda. Pôjdeme cez Poľsko, Litvu, Lotyšsko, Rusko ( Moskvu ), Perm, Yekaterinburg, Omsk, Krasnoyarsk, Bratsk, potom cez Bajkal, Ust – Kut  križujúce rieku Lenu pri Bajkale, prejsť musíme aj starý Kuandinský  železničný most nad riekou Vitim, brodiť sa riekou Kuanda, potom hore do Yakutsku a doprava až do Ojmjakonu.

Skryť Vypnúť reklamu

 

Takže ak tomu dobre rozumiem, v autách aj prespávate?

Áno, máme na to prispôsobené autá, priestor na spanie je o veľkosti 190x140cm.

 

Ako sa cestou stravujete ?

Máme zo sebou zásoby, ale samozrejme aj v daných miestach miestnymi špecialitami, ak je taká možnosť .

 

Pri vašom rozprávaní o ceste do Ojmjakonu ste spomenuli aj starý Kuandinský  železničný most nad riekou Vitim, čím je zaujímavý?

Sibírsky most nad riekou Vitim naháňa strach. 570 metrov adrenalínu a absolútneho sústredenia, ktoré je potrebné k jeho zdolaniu. Behom cesty vám odošleme aktuálne fotografie, ktoré môžete použiť a zverejniť. Na svete je mnoho dych berúcich miest. Nielen tých krásnych, ale aj takých, pri ktorých sa vám zježia všetky chlpy na tele. Každý, kto raz prešiel Kuandinským mostom v bajkalskej oblasti si práve takéto pocity určite zažil.

Skryť Vypnúť reklamu

Most o dĺžke 570 metrov, ktorý sa týči nad riekou Vitim so svojou šírkou sotva 2 metre predstavuje pre každého, kto sa odhodlá na túto skratku, poriadnu adrenalínovú výzvu. Bez zábradlia či možnosti vrátiť sa, predstavuje práve tento most jeden z najnebezpečnejších dopravných úsekov sveta. Ak sa auto pokazí či vodič nezvládne prejsť úsek so stoickým pokojom, môže to pre posádku vozidla mať doslova fatálne následky. V súčasnej dobe platí oficiálny zákaz používať tento most. A my aj napriek tomuto zákazu chceme vyskúšať odolnosť tohto mostu. Priamo z miesta odošleme fotografie stavu mosta, ktoré môžete pripojiť k nášmu rozhovoru, fotografie mosta budú aktuálne.

 

Ako som pochopila táto expedícia nie je vašou prvou ?

Po našej prvej úspešnej expedícii do Vladivostoku, nás Rusko začalo stále viac a viac lákať. Rok 2011 sme strávili plánovaním akú výzvu by sme ešte chceli zdolať. Možností v Rusku je toľko, že aj po roku sme mali navrhnuté 3 trasy. Všetky sedenia sa odohrávali na Mlyne v Starej Turej. Dá sa povedať, že sme si tam vlastne urobili našu „cestovateľskú kanceláriu“, ktorú používame dodnes. Viac sa dozviete na našom webe www.vladivostok.webnode.sk, kde nájdete všetky naše skúsenosti z našich predchádzajúcich expedícií a sú podložené fotodokumentáciou.  

 

Aká je náročná a aké náklady sa spájajú s vašou expedíciou ?

Na túto expedíciu sme sporili 2 roky a pripravovali sa na ňu 5 rokov .

 

Máte z niečoho obavy?

Najväčšia výzva pre nás je starý Kuandinský železničný most nad riekou Vitim, o ktorom sme už hovorili a brodenie sa riekou Kuanda, kde voda dosahuje maximálne hodnoty odolnosti našich áut.

Ďakujeme Tiborovi Krúpovi za rozhovor a posádke expedície prajeme úžasné zážitky a šťastný návrat domov.

Najčítanejšie na My Trenčín

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  2. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  4. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  5. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 915
  2. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 813
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 000
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 571
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 450
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 338
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 259
  8. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 164
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 116
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 001
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Búrky nás môžu zasiahnuť už v nedeľu ráno, popoludní sa ich intenzita zosilní. Meteorológovia varujú pred povodňovými úkazmi a možnými škodami.


TASR 5 h

Mladý vodič utrpel zranenia, ktorým na mieste podľahol. Vážne sa zranil jeho 27-ročný spolujazdec, ktorého záchranári previezli do nemocnice.


(TN) 6 h
Ilustračné foto.

Na troch úsekoch diaľnice D1 v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) sa začali v sobotu ráno čiastočné dopravné obmedzenia.


TASR 11 h
Počas odkryvu sa na mieste našli zvyšky zvieracích kostí.

Keltské obyvateľstvo zanechalo po sebe priamo v obci Bošáca v Novomestskom okrese veľké množstvo stôp. Svedčia o tom aj najnovšie archeologické nálezy v tejto lokalite.


16 h

Už ste čítali?