NOVÉ MESTO NAD VÁHOM. Na chodníkoch v centre mesta sa po výdatných dažďoch zazelenali trsy trávy. Mesto musí burinu denne postrekovať, chodci sa však postrekov nemusia obávať.
Pracovníci technických služieb mesta používajú pri likvidácii buriny ekologicky overený a ľudskému zdraviu neškodlivý prostriedok. Ten ničí predovšetkým pýr plazivý, pichliače, mlieč, turanec kanadský, pupenec roľný a iné jednoročné a vytrvalé buriny.
Náletová burina si vychutnáva daždivé leto
Burina rastie predovšetkým na chodníkoch so zámkovou dlažbou. V škárovacom materiáli sa vďaka nie príliš horúcemu letu a množstvu zrážok uchytili rôzne náletové sezónne buriny. Toto leto je pre ich rozmach zatiaľ rekordné.
„Je to hlavne na novších chodníkoch. Nie je to súvislé a trávy sa menia. Na námestí trávy nie sú, pretože sa póry upchali prachom. Aj keď sa snažíme mesto kosiť čo najintenzívnejšie, trávové semená sa na chodník zafúkajú napríklad aj z okolitých rolí,“ povedal riaditeľ technických služieb Anton Veselka.
Na novomestských chodníkoch vidieť každý deň muža v reflexnej veste s kompletnou postrekovacou súpravou. Na náletové trávy nanáša likvidačný postrek.
Chodníky s burinou postrekujú často
Chodníky postrekujú ekologickým, vodou rozpustným prostriedkom. „Záleží na druhu trávy, za koľko ju prípravok zlikviduje. Býva to väčšinou päť až sedem dní. Po vyschnutí tráv čistí chodníky zametač,“ vysvetlil ďalej Veselka.
Podľa neho sa prvé náletové buriny uchytili v škárach už koncom mája. Počas leta zne-príjemňujú pohľad na chodníky najmä väčšie plochy si podmaňujúce plazivé buriny.
„Všetko sú to náletové trávy. Zospodu pod dlažbou nie je ani predpoklad, že by sa nejaká burina na povrch dostala. Burina je zasemenená medzi škárami. Zospodu nepreniká a ani nenarúša štruktúru dlažby,“ skonštatoval Veselka.
Recept starých materí sa neosvedčil
Pri likvidácii buriny na novomestských chodníkoch chceli pracovníci technických služieb využiť aj „recept starých materí“. Jeho základom je horúca voda.
„Boli sme aj na ukážke nového systému likvidácie náletových tráv, ktorého základom je 95 percent vody. Zariadenie Jáchym sme aj vyskúšali. Ide o zohrievanie vody, ale je to pracné a zdĺhavé. Z hľadiska výkonnosti sa nám zdalo, že trvalo dlhšie, kým sme zelinu zlikvidovali,“ uviedol riaditeľ technických služieb.
Mnohé nové chodníky zo zámkovej dlažby boli vybudované na pôvodných chodníkoch s vekom 30 až 40 rokov.
„Zdvihli sme tak vrstvu chodníkov. Tam je istota, že tráva neprenikne na povrch. Najviac náletových tráv je pri obrubníkoch a v miestach, kde nemajú obyvatelia trávu pokosenú v okolí svojich plotov.
Niektoré rodinné domy, kde ľudia nebývajú, majú na trávnatých plochách doslova prales. Zafúka vietor a za 3 – 4 dni je to všade,“ upozornil Veselka.
Zámková dlažba nahrádza asfaltové chodníky
Zámková dlažba na novomestských uliciach začala v posledných rokoch postupne nahrádzať klasické asfaltové chodníky. „Liate asfaltové chodníky sú dnes už prežitkom. Ich vznik je najdrahšou technológiou, keď sa na betónové podložie lial asfalt. Žiaľ, ani asfalty už nie sú v dnešnej dobe takej kvality ako v minulosti,“ pokračoval riaditeľ TSM.
Chodníky pokryté zámkovou dlažbou sa nepodbetónovávajú. Pod dlažbu sa ukladá štrkodrva. Aj to je jedno z ich pozitív.
„Je to ich najväčšia výhoda. V prípade, že nastane pod chodníkom nejaká porucha, dá sa dlažba ľahko rozobrať a následne uložiť nazad. S asfaltom sú omnoho väčšie problémy,“ podotkol Veselka.
Asfalt však z mestských ulíc i cestných komunikácií určite nevymizne. Technológia vzniku ciest je ale odlišná od niek-dajšieho asfaltovania chodníkov. Podložím je vtedy štrkodrva a naťahuje sa finisher asfalt, ktorý je hladší. „Ten sa používa aj pri budovaní cyklistických chodníkov,“ dodal Veselka.