Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

FOTO: Autíčko pre svojho syna dokončil po viac ako štvrťstoročí

Žlté autíčko je magnetom pre deti, vie však dosiahnuť až osemdesiat kilometrovú rýchlosť. Auto dokončil Milan Križko s prestávkami po takmer 27 rokoch.

Majiteľ autíčka Milan Križko pri svojom KRM 250.Majiteľ autíčka Milan Križko pri svojom KRM 250. (Zdroj: ERIK STOPKA)

ADAMOVSKÉ KOCHANOVCE. Milanovi Križkovi z Adamovských Kochanoviec stál skelet autíčka na povale viac ako 20 rokov. Po dvojročnej prestavbe, ktorú zvládol 60-ročný dôchodca bez pomoci druhých, vzniklo viac ako dva metre dlhé auto s motorom z Jawy 250.

Na aute pracoval odhadom 1000 hodín

Vitálny dôchodca začal s výrobou auta, keď mal jeho syn šesť rokov, dnes má 33. „Chcel som mu urobiť radosť, aby mal originálnu hračku. Potom som začal podnikať a práce na aute som musel prerušiť, nemal som na to čas,“ priblížil začiatky vzniku auta Milan Križko.

Skryť Vypnúť reklamu

Pred dvomi rokmi sa k autu vrátil, viac ako dvadsať rokov bolo odložené na povale. „Bol to ešte len skelet so sedačkami, motor je z motocykla Jawa 250, ale upravený. Znížil som otáčky motora, urobil som štartér a ďalšie úpravy,“ vysvetlil.

Prečítajte si tiež: Hasiči volajú po novej stanici, stará im už kapacitne nestačí Čítajte 

Auto so žltou povrchovou úpravou je dlhé 230 centimetrov, široké je 95 centimetrov a na výšku meria 60 centimetrov. „Keď som ho zniesol z povaly, dorábka mi trvala asi dva roky. Nerobil som na ňom sústavne, za týždeň som sa tomu venoval 10 až 15 hodín, viac nie. Celkove som sa autu venoval možno 1000 hodín,“ odhadol investovaný čas majiteľ a mechanik v jednej osobe.

KRM 250

Postaviť auto zvládol Milan Križko sám, podľa vlastných slov pracuje najradšej osamote. „Nikto mi pri výrobe nepomáhal, nemám rád, keď je pri mne niekto v dielni, najradšej robím sám. Ja sa neponáhľam, mám čas. Nevadí mi, keď robím tri hodiny niečo, čo by sa dalo urobiť za pol hodiny. Ale viem, že je to spravené dobre, precízne,“ povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto dostalo názov KRM 250, písmená a číslice umiestnil majiteľ na zadnú časť. „Písmená znamenajú Križko Milan alebo Martin, číslo je obsah motora,“ vysvetlil pomenovanie štvorkolesového originálu.

Nechýba čalúnenie ani MP3 prehrávač

KRM 250 za sa svoju výbavu hanbiť nemusí, auto má čalúnené sedlá, ktoré si šofér môže posúvať, nechýba bezpečnostný pás, posilňovač bŕzd, tlmiče, rádio a prehrávač MP3. Milan Križko si všetky svetlá vyrobil sám, využil pri tom modernú technológiu úsporných LED žiaroviek.

„Auto má svetlá vpredu aj vzadu, podsvietenie zospodu, kontrolky pre brzdu, zaradenie rýchlostného stupňa, alarm, zasúvaciu strechu a diaľkové ovládanie,“ vymenoval mechanik, zvárač a elektrotechnik v jednej osobne.

Pri hmotnosti 396 kilogramov auto s dvojtaktným motorom dosahuje maximálnu rýchlosť 80 kilometrov za hodinu. „V minulosti som skúšal, akú to má maximálnu rýchlo, išlo však príliš rýchlo – okolo stovky. Musel som to upraviť, dal som tam iný prevod, teraz ide okolo 80-tky,“ vysvetlil Križko.

Skryť Vypnúť reklamu

Súčiastky z motoriek aj trabanta

Prvé fázy výroby auta nestáli majiteľa auta takmer nič. „V šrote som si pozháňal trubky, plechy a potom som to doma len spracovával. Kupoval som jedine skrutky a nejakú elektroniku,“ zaspomínal. Podľa vlastných slov si volant vyrobil sám, hrebeňové riadenie má z trabanta a brzdy z pioniera.

Na stavbu auta šikovný dôchodca nepoužil žiadne náčrty, ani výkresy. „Všetko som mal nakreslené v hlave, nič na papieri. Mám takú prax, že ich nepotrebujem,“ vyzdvihol. Celkové náklady na stavbu auta jeho majiteľ nepozná, odhaduje ich však na najmenej 2 000 eur, o jeho odpredaji neuvažuje.

„Nad tým som nikdy nerozmýšľal a nebudem rozmýšľať, načo by som to robil,“ pýta sa hrdý otec dvoch detí. Vyštudovaný elektrotechnik je za dlhoročnú trpezlivosť vďačný hlavne svojej manželke.

„Má pre mňa veľké pochopenie, pretože jej otec bol strojár a všetko čo mám, som zdedil po ňom, veľa ma toho naučil,“ zaspomínal Milan Križko.

Manželke Jane sa autíčko páči. „Pri tom autíčku strávil kopu hodín, ale teraz stojí za obdiv, je to krásna vec. Je super, keby bolo väčšie a zmestím sa doňho, tak sa určite na ňom povozím. Stálo ho to veľa času, mohol ho venovať rodine, ale venoval ho autíčku. Znášala som to úplne v pohode. Bola som na to zvyknutá, lebo preňho je dielňa druhý život a hlavná zábava,“ priblížila roky po boku manžela.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 609
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 897
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 635
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 292
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 440
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 396
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 295
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 315
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 492
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Obvinila 29-ročného muža zo zločinu týrania blízkej osoby

Trenčiansky policajný vyšetrovateľ obvinil 29-ročného muža zo zločinu týrania blízkej osoby a zverenej osoby.

Na Slovensku pribudlo v stredu 2785 infikovaných

269 nových prípadov hlásia z Trenčianskeho kraja.

Ilustračné foto.

Šiestu ligu by sme finančne utiahli, hovorí David Kačerek starší

Je živou dušou beckovského futbalu. 47-ročný David Kačerek starší túži klub spod hradu posunúť medzi oblastnú elitu.

David Kačerek.

Prímestské autobusy v TSK budú od piatka premávať v prázdninovom režime

Autobusy zabezpečujúce prímestskú autobusovú dopravu v Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) budú o piatka (30. 10.) premávať v prázdninovom režime.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?