skeho hradného divadla.
Z uverejneného textu nie je zrejmé, akú komisiu mala menovaná na mysli – či tú, ktorá rieši koncepčné otázky kultúry a je zložená z poslancov mestského zastupiteľstva a odborníkov, alebo komisiu grantovú, ktorú menoval primátor mesta a ktorú okrem predsedu kultúrnej komisie tvoria kompetentní odborníci zo všetkých žánrov a umeleckých druhov, ktoré sa v meste tvoria (táto rozhoduje aj o konkrétnej finančnej podpore podujatí formou grantov alebo príspevkov na činnosť). Nech už mala pani režisérka na mysli ktorúkoľvek z nich, ani jedna si nijako nezaslúži pejoratívne označenie „odborná“ v úvodzovkách.
To, že je možné schváliť vždy iba nejakú finančnú čiastku na konkrétne podujatia, projekty alebo činnosť, je dané predovšetkým rozpočtovými možnosťami mesta, ďalej počtom žiadateľov v riadne medializovaných dvoch kolách, ale aj – a najmä – atraktívnosťou a kvalitou ponuky žiadateľov. Len pre ilustráciu – v prvom grantovom kole bolo uspokojených 76 žiadateľov a 14 súborov alebo telies, ktoré žiadali príspevok na činnosť. Na všetko (teda na obe kolá) máme ročne 3,5 milióna korún. Keby sme vnímali projekty, návrhy a žiadosti všetkých, ktorí „majú dieru do zadku“, tak by sme potrebovali okolo 11 miliónov len v prvom kole.
O tom, že naša poslanecká a grantová komisia majú šajn o náročnosti divadelného diania v meste, svedčí aj pozornosť, akú popri stovke iných žánrov venujú všetkým formám divadelného života v meste, či už ide o súbory Kolomaž, Finestrina, divadlo Normálka, podujatie Sám na javisku, alebo aj o niektoré aktivity Trenčianskeho hradného divadla. Nebudeme nijako brániť konštituovaniu stálej ochotníckej scény, ale takáto scéna nemôže vzniknúť s predstavou, že dojná krava-mesto to zasa raz zacvakne. Zodpovedne hovorím, že nezacvakne, lebo aj ako poslanec som podľa sľubu povinný nakladať s financiami mesta hospodárne.
V tomto duchu podporujeme všetky zmysluplné kultúrne (aj divadelné) aktivity, máme však jednu základnú požiadavku - kvalitatívne musia čnieť aspoň nad úrovňou stužkových programov, čo sa Trenčianskemu hradnému divadlu nie vždy darí. Takže kvalita, a nie počet Trenčanov na meter štvorcový, rozhoduje o našom rozhodovaní. To Zuzana Mišáková sama, svojou zle utajovanou neschopnosťou, stavia na okraj kultúrneho diania divadlo, ktoré vedie.
Autor: Marián Kvasnička