TRENČÍN. Nový grafikon mestskej hromadnej dopravy prinesie nové trasovanie liniek, nové zastávky, ale aj nový cenník. V Trenčíne bude premávať 18 denných liniek a jeden nočný spoj. Ich súčasné číslovanie zostane zachované aj v novom grafikone.
Najvýraznejšia zmena je využívanie nového cestného mosta, ktorý otvorili minulý rok. Mestská hromadná doprava po ňom doteraz nejazdila. Novinkou pre autobusy sú aj viaceré stavby, ktoré vznikli v súvislosti s modernizáciou železničnej trate.
„Uplatní sa spojenie na Juh aj do Zámostia. Doprava bude hustejšia a pravidelnejšia, zníži sa počet prázdnych prejazdov autobusov.
Viac sa spojí s centrom mesta Záblatie a Zlatovce, zavádzame spoje zo Zámostia do obchodného centra,“ hovorí primátor Trenčína Richard Rybníček.
Nové zastávky aj internet v autobusoch
V rozvíjajúcich častiach mesta – Priemyselný park, Zlatovce – Vinohrady, Záblatie, sídlisko Noviny ale aj Brnianska ulica pribudnú nové zastávky, súčasťou nového grafikonu je aj zjednodušenie a skrátenie niektorých názvov zastávok.
V mestskej doprave pribudne od augusta možnosť pripojenia na internet, novinkou bude aj nastupovanie všetkými tromi dverami.
Podľa primátora sa tak zvýši presnosť autobusových liniek, pretože nastupovanie aj vystupovanie bude rýchlejšie.
Nový cenník zvýhodní predplatné karty
Poslanci schválili aj nový cenník mestskej hromadnej dopravy. Jeho filozofiou je zvýhodnenie dlhodobých časových predplatných lístkov. Mesačný zlacnie z 20 eur na 15 eur, trojmesačný z 55 eur na 40 eur. Naopak, cena jednorazového cestovného lístka, ktorý si cestujúci kupujú u vodiča, narástla o 20 centov.
„Zmyslom toho je, že karty by mali byť výhodnejšie na úkor jednorazového cestovania. Súvisí to aj so zavedením novej parkovacej politiky, pokúsime sa tak ľudí dostať do mestskej hromadnej dopravy,“ dodal Rybníček.
Zľavu na cestovnom budú mať od augusta aj držitelia zlatej a diamantovej Janského plakety a Kňazovického medaily. Pri platbe cez čipovú kartu zaplatia za jednu cestu 25 centov.
Dôchodcovia bez karty zaplatia
Zmena čaká aj dôchodcov, ktorí nemajú čipovú kartu. Ak budú chcieť jazdiť bezplatne, budú si ju musieť vybaviť. Bez nej ich bude stáť jedna cesta 30 centov.
„Teraz, ak sa pri vstupe do autobusu preukážu len občianskym preukazom, nie sú evidovaní. Chceme mať prehľad o tom, ako často a ktoré spoje využívajú,“ dodal Rybníček.
Pripomienky mala aj SAD-ka
Návrh grafikonu pripomienkovala aj trenčianska SAD. „Chceli sme, aby bolo zrejmé, ktoré sú hlavné linky a ktoré vedľajšie. To si, samozrejme, určuje mesto, rovnako ako to, či budú jazdiť kratšie alebo dlhšie autobusy, alebo ako často budú jazdiť zo sídlisk do centra,“ povedala v júni hovorkyňa SAD Trenčín Ivana Strelcová.
Nedostatky grafikonu videla Strelcová aj v názvoch zastávok. „Mali by byť pomenované podľa ulíc, na ktorých sa nachádzajú, nie podľa inštitúcií alebo firiem, ktoré už často aj 20 rokov nefungujú,“ spresnila s tým, že grafikon tak bude ľahšie zrozumiteľný aj pre ľudí, ktorí nie sú z Trenčína.
Systém predplatných kariet osloveným dôchodcom vyhovuje. „Autobusy využívam často, chodím k lekárovi. Mám predplatenú kartu, vyhovuje mi to. Čo sa týka grafikonu, k tomu sa radšej nechcem vyjadrovať, je to všelijaké,“ povedala dôchodkyňa Anna.
Nutnosť vybaviť si ich ale niektorých obťažuje.
„Neviem, prečo sú tie karty potrebné. Obťažuje to dôchodcov, musia zbytočne niekam chodiť,“ povedal Karol.