TRENČÍN. Poslanci mestského zastupiteľstva v Trenčíne dnes schválili návrh nariadenia o dočasnom parkovaní na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území mesta.
Obyvatelia a návštevníci tak budú od novembra za parkovanie platiť aj mimo centra mesta.
Prevádzkovať parkovacie miesta bude mesto. Trenčianska parkovacia spoločnosť bude aj naďalej prevádzkovať parkovanie, avšak už iba na parkoviskách, ktoré sú na súkromných pozemkoch.
Výnos z úhrad za dočasné je po novom príjmom mesta, ktoré bude parkovné vyberať vo vlastnom mene a na vlastný účet.
Regulácia začína v šiestich pásmach
Prijatím nariadenia sa podľa Ivety Marčekovej z Trenčianskej parkovacej spoločnosti, ktorá koordinovala prípravu nariadenia, začína s reguláciou parkovania v šiestich pásmach.
„Ideme značiť parkovacie miesta, upravovať priechody pre chodcov a značiť cyklotrasy, zároveň s tým ideme pripravovať projekty pre ďalšie pásma a lokality, kde sú s parkovaním problémy. Začíname aj s informovaním občanov, čo to vlastne pre nich znamená, aké majú možnosti. Chceme nariadenie mesta pretlmočiť do jednoduchšej reči, tak aby bolo zrozumiteľné aj pre občanov,“ povedala Marčeková.
Základná rezidentská karta stojí 20 eur za prvé auto pre pásmo, v ktorom má majiteľ auta trvalý pobyt. „Väčšina ľudí asi bude mať záujem o kartu, ktorá im umožní parkovanie v celom meste – tam sú k dispozícii dve karty – za 50 eur pre parkovanie na dlhodobých parkoviskách, ktoré sú v každom pásme s výnimkou centra alebo za 80 eur, ktorá platí všade s výnimkou pásma A a B,“ informovala Marčeková.
Parkovanie bude prevádzkovať mesto, Trenčianskej parkovacej spoločnosti zostala len prevádzka súkromných parkovacích plôch. Podľa Marčekovej ľudia vyjadrili nedôveru parkovacej spoločnosti, preto mesto pristúpilo k tejto zmene.
Pribudnú nové miesta
Do návrhu uznesenia zapracovali rozdelenie prostriedkov z výberu parkovania, prvé tri roky pôjde 70 percent prostriedkov na budovanie parkovacích miest a 30 percent na mobilitu. Od štvrtého roku by mal byť pomer rozdelený 50:50.
„Predpokladáme, že najväčšiu časť parkovacích miest vybudujeme práve počas troch rokov. Do novembra by malo vzniknúť v šiestich pásmach dopravným značením viac ako dvetisíc nových parkovacích miest – spolu ich bude takmer 4500,“ dodala Marčeková.
Ceny sú podľa primátora primerané
Primátor Trenčína Richard Rybníček si myslí, že schválením novej parkovacej politiky sa zvýši bezpečnosť. „Ideme regulovať parkovanie, aby občania s trvalým pobytom mali kde zaparkovať, z finančných prostriedkov sa okrem parkovacích miest budú stavať cyklotrasy, investovať do nových zastávok a mobility v meste,“ povedal Rybníček.
Ceny kariet sú podľa primátora primerané. „Bavíme sa o cenách za rok, ak si to vydelíte počtom dní, vychádza to na centy. Nie je to tak dramatické, pomôže to zregulovať verejný priestor, kde je teraz parkovacie eldorádo, každý parkuje kde sa mu zachce a zadarmo," uzavrel Rybníček.
Proti boli ôsmi
Proti návrhu nariadenia mesta hlasovalo osem poslancov, podľa Richarda Medala je tento návrh nesystémový a šitý horúcou ihlou.
„Regulovať parkovanie a neriešiť v jednom časopriestore spolu s tým odstavné plochy na bezplatné parkovanie, zvýšenie taktu MHD, zásadné zlepšenie cykloinfraštruktúry a infraštruktúry pre peších považujem za nesystémové," povedal Medal.
Schváleniu nového systému parkovania mala podľa neho predísť široká diskusia.
„Je to veľmi zásadný projekt, ktorý ovplyvní každú trenčiansku domácnosť aj firmu. Ja som v prípade takto závažných projektov - a navrhoval som to aj v tomto prípade - za konanie miestneho referenda. Ak nie referendum, mala byť aspoň k tejto téme dlhšia diskusia, mal tomuto návrhu predchádzať vytvorený, s verejnosťou odkomunikovaný a schválený Generel dopravy a najmä Plán udržateľnej mobility. Podľa mojich informácií - v mnohých českých mestách či inde v Európe sa systém regulovaného parkovania pripravoval roky, nie iba mesiace,“ dodal Medal.
Petícia nepomohla, podajú protest na prokuratúru
Proti zmenám v parkovaní spísali v Trenčíne petíciu. Celkovo ju podľa šéfa petičného výboru Martina Pagáča podporilo takmer osem tisíc ľudí, mesto však neuznalo elektronickú časť petície.
V dôvodovej správe namietlo neplatnosť podpisov - neobsahovala úplnú adresu pobytu jednotlivcov, ktorí petíciu podporili, ani adresu elektronickej pošty, ktorá má slúžiť na to, aby bolo možné overiť reálnosť podporovateľa petície a ďalej elektronická petícia neobsahovala elektronický podpis jednotlivcov, ktorí petíciu podporili. Celkovo tak podľa mesta mala petícia len viac ako dve tisíc podpisov.
„Napriek krátkosti času sme boli s účasťou spokojní. Mrzí nás, že mesto akceptovalo len papierové hárky a neuznalo elektronickú formu. Toto je problém administrátora internetovej stránky, ktorá prevádzkuje petície. Výstup z tejto stránky naozaj nebol úplne v súlade so zákonom, ten som ale spoznal až na konci, keď sa s tým už nedalo nič robiť. Petičný zákon je dosť benevolentný, záležalo len na adresátovi petície, ktorým je mesto, ako to posúdi. Dalo sa to posúdiť aj iným spôsobom a akceptovať oveľa viac podpisov,“ povedal Pagáč.
Spolu s organizátormi petície plánujú podať protest na prokuratúru, ktorá môže posúdiť zákonnosť prijatého nariadenia. „To bude náš posledný občiansky akt proti nariadeniu mesta,“ dodal Pagáč.