Študent s láskou k balónom

Okrem vozenia pasažierov jazdí Martin Kalafut s balónom aj na medzinárodné súťaže. Tohto koníčka zdedil po svojom otcovi.

Martin Kalafut v koši svojho balóna.Martin Kalafut v koši svojho balóna. (Zdroj: MARTIN KALAFUT)

TRENČÍN. Vysokoškolák Martin Kalafut má zásluhou svojho otca a dlhoročného pilota balónov o voľný čas postarané. Mladík z Trenčína má len 21 rokov, no už dva roky lieta ako profesionálny pilot, ktorý sa vo voľnom čase zúčastňuje aj súťaží balónov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako ste sa dostali k lietaniu?

– Môj otec sa lietaniu venuje už od môjho narodenia, pri balónoch som vyrastal celý život. Ako pilot lietam tri roky, počas prvého roku som robil výcvik a vtedy som lietal väčšinou s otcom. Po absolvovaní výcviku na profesionálneho pilota dva roky vozím balónom pasažierov a chodím na súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

Je pilotovanie balóna zložité?

– Pilotovanie zložité nie je, ale pristávanie ťažké je. Vyletieť s balónom hore a prikurovať vie každý, s pristávaním môžu byť problémy.

Ako vyzerá jeho pilotáž?

– Vždy pred letom si pustíme malý héliový balón a ním zmeriame rýchlosť vetra, keďže tá sa môže zmeniť aj každú polhodinu, to je asi ten najdôležitejší údaj. Od momentu, ako sa balón odlepí od zeme, kontrolujem vietor a jeho smer, ktorý sa vždy trošku mení. Orientujem sa podľa aktuálneho vetra, počasia a toho, čo viem o pilotovaní. V okolí Trenčína je ale smer a rýchlosť vetra počas sezóny pomerne stabilná, problémy tu nebývajú.

Kde najčastejšie v Trenčianskom kraji lietate?

– Každý chce lietať nad Trenčianskym hradom, tak sa snažíme túto požiadavku ľuďom splniť. Ak fúka vietor po doline, odlietame z Ostrova smerom nad hrad, niekedy aj zo strany Chocholnej-Velčíc, striedame to. Priemerný let trvá približne hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Do akej výšky lietavate s pasažiermi?

– Väčšinou lietame vo výške 600 až 1500 metrov nad zemou.

Lietajúce balóny pozorujeme väčšinou počas letných mesiacov. Dá sa lietať aj počas zimy, zvládne vtedy pilotáž jediný človek?

– Áno, lieta sa poväčšine v lete, sezóna sa začína v máji a končí sa v októbri. Lietať sa dá celoročne, len v zime je o lietanie malý záujem, keďže si ľudia myslia, že v koši zamrznú, opak je však pravdou – v okolí horáka zima naozaj nie je. Počas leta je termické prúdenie, ktoré nás v lietaní obmedzuje, preto vzlietame väčšinou skoro ráno alebo až večer, pred západom slnka. Ovládanie balóna zvláda jeden človek.

Máte nejaké skúsenosti s letom počas zimy?

– Určite áno, lietanie počas zimných mesiacov je špecifické. Vzduch sa tak veľmi neprehrieva, preto s menším množstvom paliva dokážeme uletieť väčšiu vzdialenosť. V zime robíme takzvané úlety – napríklad prelietavame Vysoké Tatry, let trvá dve až tri hodiny. Je to pekný let, ktorý si nevyžaduje medzipristátia.

SkryťVypnúť reklamu

Kde lietate najradšej?

– Každá oblasť je niečím pekná, rád lietam v Trenčíne a okolí. Nebavia ma príliš lety nad rovnými plochami, aj keď oblasť pestrofarebných rovín pri Trnave je krásna. Rád lietam v takom zvlnenom teréne, napríklad medzi kopcami.

Pred letom potrebujete povolenie na vzlet?

– V okolí Trenčína ho nepotrebujem, ale musím sa ohlásiť ostatným, že letím. Ostatní, ktorí taktiež letia, ma cez vysielačku počujú. Iné je to pri Sliači, tam sa treba ohlásiť a komunikovať s letovou kontrolou, pri Bratislave musí mať balón aj radar.

Aké je ideálne počasie pre let?

– Ideálne počasie je slnečná, polooblačná obloha a mierny vietor s rýchlosťou do 5 metrov za sekundu. Najnebezpečnejšie sú búrky, v žiadnej som sa, našťastie, neocitol, ale na školenia z bezpečnosti nám ukazovali, čo sa stane s balónom, ak sa dostane do búrky. 

Balón sa v búrke, predpokladáme, zrúti...

– Takmer určite áno. Búrka nasáva vzduch a pohyb vetra je veľmi veľký. Balón v búrkach väčšinou roztrhá, stalo sa tak aj minulý rok v Anglicku – búrka pilota spolu s balónom zobrala a neskôr našli jeho trosky. Ak sa balón dostane do búrky, s veľkou pravdepodobnosťou to skončí tragédiou.

Môžeme na oblohe vidieť jeden typ balónov, ale existujú rôzne druhy?

– Vyrábajú sa balóny rôznych tvarov a veľkostí, rovnako ako koše na ne. Rozdiely sú v tvare balóna – klasický balón je hore široký – stúpa rýchlosťou približne tri metre za sekundu, športové balóny sú úzke a stúpajú až dvojnásobne rýchlejšie. Napríklad náš najväčší balón dokáže uviezť osem pasažierov plus pilot, súťažné balóny sú maximálne pre dvoch ľudí.

Balónom lietate aj súťažne?

– Áno, na súťaže chodíme čo možno najbližšie k  Slovensku. V Česku organizujú dobrú súťaž, šťastie sme skúsili aj v Litve a posledná súťaž bola v Poľsku. Majstrovská republiky fungujú pomaly v každom štáte, na Slovensku má súťaž ale slabú úroveň, preto aj kvôli skúsenostiam a konkurencii lietame za hranicami.

V akých súťažných kategóriách súťažíte?

– Disciplín je viacero. Jednou z nich je takzvaný 3D bod. Každý súťažiaci má zariadenie, ktoré funguje na princípe, že pilot si sám môže zadeklarovať nejaké súradnicové miesto, kam sa chce s balónom trafiť. Keď si pri lete myslí, že je naj-bližšie k tomuto bodu, „odpípa“ – že balónom tento bod trafil. Pekná disciplína má názov Hon na líšku. Táto disciplína spočíva v tom, že 15 minút pred vami vyštartuje balón, ktorý tým svojim balónom nasledujete. Keď balón pristane, pristávate za ním a snažíte sa mu do koša hodiť stuhy. V súčasnosti najpopulárnejšia disciplína spočíva v tom, že letíte balónom určitý čas nejakým smerom a snažíte sa vrátiť späť na miesto vzletu. Súťaže sú rôzne – existujú majstrovstvá Európy juniorov, na seniorských lietajú aj starší ľudia, v dôchodkovom veku.

Stanovili ste si nejaké ciele v tomto športe?

– Ani nie. Zatiaľ som iba študent, avšak mám dobrý kolektív kamarátov, ktorých lietanie rovnako baví. Povedali sme si, že skúsime ísť aspoň na jednu-dve súťaže ročne. Lietanie zatiaľ berieme skôr koníčkovo, baví nás to, nerobíme to kvôli prvým miestam na súťažiach.

Poznáte aj iných slovenských pilotov? Koľko ich na Slovensku máme?

– Lieta približne päťdesiatka pilotov. Okrem Trenčína fungujú v Žiline, Prievidzi, Bratislave a veľká základňa pilotov je v Košiciach.

Môže byť lietanie balónom na Slovensku brané aj ako koníček?

– V krajinách, medzi ktoré Slovensko nepatrí, sú ľudia, ktorí berú lietanie ako hobby a dokážu si ho zaplatiť. U nás je týchto ľudí minimum. Z Trenčína pochádza však jeden pán, ktorý si kúpil športový balón a lieta ním po súťažiach. 

Majú piloti balónov nejaké talizmany či rituály pred vzletom?

– Myslím si, že asi každý pilot nejaký ten rituál má, možno aj talizman. Ja zatiaľ nemám, iba občas napíšem priateľke správu, aby držala pri lete palce.

Aké sú pocity ľudí, keď s vami úspešne prvýkrát pristanú? Odporúčajú to ďalším?

– Myslím si, že prvoletci majú príjemné pocity a zážitky, ktoré umocňuje aj ceremionál, ktorý pre nich spravíme. Je to ako keby krst vzduchoplavcov, ťažko ho opísať, to musíte zažiť. Po prvom lete sa muž stane barónom a žena barónkou, letom získate pomyselný šľachtický titul. Plynie to z minulosti, keď vo Francúzsku skonštruovali prvý balón. Lietanie nebolo niečím rozšíreným, vďaka podpore kráľa Ľudovíta XVI., nadšenca lietania, spísali zákon, podľa ktorého každý, kto bude letieť balónom, získa titul barón a bude mu prináležať pôda, na ktorej s balónom pristál. Tento zákon je dodnes uložený v jednom z francúzskych múzeí a my dodnes zachovávame túto peknú tradíciu pre našich prvoletcov – vzduchoplavcov. 

 

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 079
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 854
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 130
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 022
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 744
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 991
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Súbežná jazda retro autobusov a električky počas 110. výročie jej prevádzky na trati Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice.

Na historickú železničnú trať medzi Trenčianskymi Teplicami a Trenčianskou Teplou vyrazí v nedeľu na tradičnú príležitostnú jazdu veľkonočná električka.


TASR
Kraj vozovky rozrýva divá zver. Blato často končí na vozovke a ohrozuje cyklistov.

Blato na ceste má na svedomí divá zver.


  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu