Autá na parný pohon i storoční starčekovia jazdili po našich cestách + FOTO

Najluxusnejšie autá automobilovej histórie z celého sveta sa v uplynulom týždni prehnali Trenčianskym krajom.

Lorraine-Dietrich. František Kudela prišiel na aute z roku 1907.Lorraine-Dietrich. František Kudela prišiel na aute z roku 1907. (Zdroj: MARTIN ŠIMOVEC)

TRENČIANSKY KRAJ. Obyvatelia Bánoviec nad Bebravou, Svinnej, Beckova, Kočoviec, Lúky, Hôrky, ale aj Hrádku, či Mníchovej Lehoty sa mohli kochať pohľadom na ligotajúce sa skvosty motoristickej histórie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V rámci svetového stretnutia majiteľov veteránov Fiwa World Rally Slovakia 2016 v Piešťanoch prešla história na štyroch kolesách v rámci etapy Piešťany-Bojnice aj naprieč Trenčianskym krajom.

Farby nášho kraja hájil na svetovej rallye veteránov, ktorá mala na území Slovenska premiéru, Novomešťan Miroslav Zehetner.

SkryťVypnúť reklamu

Veteránska elita na západnom Slovensku

Luxus, ktorý si už dnes môže dovoliť málokto. Vyblýskané automobilové veterány svetových značiek. Ligotajúce sa staré BMW, Mercedesy, Bentley, Ferrari, Rolls Royce, Chrysler, Duesenberg, Cadillac či unikát z roku 1907 už neexistujúcej francúzskej automobilky Lorraine-Dietrich.

Autá, ktoré si už v čase svojho vzniku mohli dovoliť iba tí najväčší boháči. Dnes sú chránené ako zvieratá pred vyhynutím. Pre ich majiteľov sa stali tretím okom. Niet divu. Viaceré z nich mali už pred desiatkami rokov hodnotu niekoľkých rodinných domov. Z niektorých typov existuje už iba jediný kus na svete.

Vyblýskané karosérie, kožené interiéry ako z rozprávky. Autá vyzerajúce čisto a nepoškodene, akoby práve včera vyšli z výrobnej linky. Opak je však pravdou. Na našich cestách sa v uplynulom týždni premávali aj autá staršie ako sto rokov. Prišli na nich okrem Slovákov a Čechov aj Nemci, Švajčiari, Rakúšania, Taliani, Belgičania, Poliaci i posádka z Luxemburska a Argentíny.

SkryťVypnúť reklamu

Francúzsky elegán má 119 rokov

Kráľom histórie sa na prestížnom podujatí stal štvorvalcový Lorraine – Dietrich z roku 1907. Francúzi historické autá dodnes skrývajú v starých stodolách. Aj tento starček prežil dve svetové vojny a dnes je v skvelej kondícii. Jazdec ho roztočí kľukou a motor sa zmení na energického mladíka.

„Naši predchodcovia boli v práci poctiví. Materiály nefušovali, a preto všetko vydržalo. Motor dodnes nepotreboval generálku,“ povedal majiteľ najstaršieho auta podujatia František Kudela z Kroměříža. Jeho model je už posledným existujúcim. Na luxusné autá nebolo po 1. svetovej vojne financií a automobilka zanikla. Unikátom sú aj dve karosérie tohto skvostu. „Zimná, uzavretá, je z orechového dreva. Letná je otvorená. Obe boli vyrobené svetoznámym výrobcom kočiarov Rotschildom. Dvaja ľudia vymenia karosérie za 3 – 4 hodiny,“ pokračoval Kudela. Štvorrýchlostný „Francúz“ zvládne aj po vyše sto rokoch šesťdesiatkilometrovú rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

Kudela na aute najazdil za päť rokov päťtisíc kilometrov bez jediného technického problému. „Prvým majiteľom bol veľmi dobre postavený človek. So spotrebou však problémy nemal ani na začiatku minulého storočia. Auto spáli na sto kilometrov iba desať litrov benzínu,“ dodal Kudela.

Auto na paru spáli 70 litrov petroleja

Ak si myslíte, že na začiatku 21. storočia nejazdia po našich cestách autá na parný pohon, mýlite sa. Ludvík Otto z Olomouca prebrázdil slovenské cesty na vozidle Woods-Stanley z roku 1916. Klasický motor pod kapotou nahradil kotol.

„Toto je posledné auto na parný pohon, ktoré dodnes jazdí bez akýchkoľvek renovácií a s pôvodným lakom. Ostatné parné autá sú nefunkčné a stoja v múzeách,“ povedal majiteľ. Od roku 1938 bol tento voz v zbierke B. J. Pollarda z Chicaga, ktorý vlastnil 1200 veteránov, dochoval sa vo výnimočne zachovalom stave. Dnešný majiteľ našiel pri úprave interiéru opustené hadie hniezdo a lak zakonzervoval technológiou používanou pri starých obrazoch. Fanúšikovia áut mali strach, či odfukujúce auto nevybuchne.

„Určite nie. V histórii áut Stanley kotol nevybuchol ani raz, hoci prehriata para má 170 °C. Kotol je vodotrubného typu vyhrievaný petrolejovým horákom,“ pokračoval Ludvík Otto.

Auto bez prevodovky jazdí dodnes šesťdesiatkou. Hoci by sa zdalo, že prevádzka auta na paru je lacná, opak je pravdou. Na 100 kilometrov jazdy spotrebuje 70 litrov petroleja, ktorého cena za liter je vyššia ako dve eurá.

Za auto by ste kúpili niekoľko domov

Americký sedemlitrový luxusný Duesenberg z roku 1930 vlastní podnikateľ Anton Kiaba z Novák. 235 koní, natáčacie svetlá, hydraulické brzdy i ABS systém mal tento unikát už pred 86 rokmi. V rokoch 1970 -1975 bolo auto reštaurované slávnym reštaurátorom Griffinom.

„Tento Duesenberg stál v časoch výroby 20-tisíc dolárov v dobe, keď sa dal krásny dom kúpiť za 3 tisíc dolárov. Na porovnanie, Fordy vtedy stáli 400-800 dolárov,“ uviedol Kiaba. Značky Duesenberg Derham Touster bolo na svete vyrobených iba osem kusov. Celkovo sa Duesenbergov vyrobilo iba 450 podvozkov a 400 karosérií. 86-ročné auto dokáže jazdiť rýchlosťou 190 kilometrov za hodinu. „Na auto s hmotnosťou 2600 kilogramov je to neuveriteľná rýchlosť. Ja si jazdu už iba vychutnávam. Je to výstavný kus, stačí mu päťdesiatka,“ usmial sa Kiaba. Súčasný vlastník auta ponechal na jeho kapote pôvodnú červenú farbu. So súčiastkami problém nemá.

„Nič sa nekazí, nič do toho netreba dávať, všetko funguje. Bolo to ručne vyrobené a je to bezchybná mašina,“ usmial sa spokojne Anton Kiaba.

Našiel sa pán, ktorý sa v sanitke narodil

Povojnová sanitka Škoda 1101 Tudor z roku 1949 bola svojho času v nemocnici vo Svidníku jedinou. „Iba nedávno sa nám na zraze prihlásil pán, ktorý sa v nej narodil. Naša sanitka pred desiatkami rokov nestihla do pôrodnice priviezť jeho mamu načas,“ usmial sa jej súčasný vlastník Jozef Makohus z Michaloviec.

S kolegom prevádzkuje dopravno-zdravotnú službu a chce zmapovať vo svojej zbierke všetky sanitky po 2. svetovej vojne na území Česko-Slovenska. „Chceli by sme zohnať aj predvojnovú sanitku, dodnes sa nám to nepodarilo,“ povedal záchranár. Tudor kúpil od syna sanitkára, ktorý na sanitke po vojne jazdil. Na predaj ho lámali štyri roky. „Sanitka má lôžko, sedadlo pre lekára. Jazdila takmer stovkou, na vtedajšie cesty to bolo akurát. Pre pacienta bola veľmi pohodlná, lebo perovanie je mäkké. Je pohodlnejšia ako niektoré dnešné sanitky. Bola určená hlavne na prevoz pacienta, lekárske zariadenia ešte nemala, akurát lekárničku,“ skonštatoval Makohus.

Novomešťan osedláva Chevrolet v podobe raje

Miroslav Zehetner pútal na spanilej jazde pozornosť americkým športiakom Chevrolet Corvette z roku 1977.

„Kúpil som ho od pána z Kanady. Na Slovensko ho priviezol loďou. Keď ho kupoval, malo najazdených len 56- tisíc kilometrov. Všetko na tomto Chevrolete je originálne,“ povedal Zehetner. Pre auto so skvelou akceleráciou a 5,7-litrovým motorom nie je ani po štyridsiatich rokoch po jeho „narodení“ stošesťdesiatka problémom. Zehetner obul nádherný športiak, ktorý bol v čase vzniku určený mladým Američanom, do slávnych gúm Good Year. Viacero konštruktérov dostalo Chevrolet Corvette zo štýlu žraloka až do podoby morskej raje, ktorú dnes osedláva novomestský podnikateľ.

„Na hrbatej ceste pôsobí auto tvrdo. Ale pri väčšej rýchlosti nerovnosti preskakuje. Na sto kilometrov si potiahne vyše dvadsať litrov benzínu,“ usmial sa. Na Chevrolete jazdí iba na zrazy veteránov či športové, spoločenské podujatia i svadby. „Do hypermarketu na nákup by som ho určite nevzal. Nejaký „dobrotník“ by ho obišiel klincom, tak načo provokovať,“ s úsmevom dodal Zehetner.

Sedadlá potiahnuté kožou z bizóna

Historickú raritu Velie Touring 5 Passenger vyrobili v roku 1918 v americkom štáte Illinois v meste Moline. Na kapote luxusného auta nechýbajú púzdra na dáždniky či vkusné kufríky nielen na batožinu. Interiér pôsobí rozprávkovo. „Kožu z bizónov chovaných na farmách používali na čalúnenie sedadiel. Teraz sa bizóny už strieľať nemôžu. Kožu mi doviezli z Argentíny. Pochádza z kráv, ktorých koža je podobná koži z bizónov,“ povedal Bratislavčan Michal Ličko. Cena auta bola pred sto rokmi vysokých dvetisíc dolárov. Fordy vtedy predávali za štyristo.

Ličkove Velie našli pred rokmi na farme v USA v dezolátnom stave. „Auto kúpil na burze v Kalifornii Čech pre svojich priateľov v Prahe. Keď ho v Prahe rozbalili, tak sa zhrozili. Nechceli auto reštaurovať,“ pokračoval. Velie, ktoré je jedným z mála na svete dodnes zachovaným, dával Ličko dohromady šesť rokov, spolu 8000 hodín. Starunkému autu nerobí problém ani dnešný moderný benzín. „Kedysi chodilo na petrolej i 55-60 oktánové benzíny. Motor musí mať správne ventily a odmenou je rýchlosť na úrovni 70 kilometrov za hodinu. Ja chodím maximálne päťdesiatkou,“ usmial sa Ličko.

Cadillac – Luxus v americkom prevedení

Na obrovskom osemvalcovom Cadillacu Coupe de Ville z roku 1958 z amerického Ohia, ktorý je na Slovensku jediný, prešiel Trenčiansky kraj Bratislavčan Roman Odzgan.

„Ja som tretí majiteľ. Predchádzajúci dvaja boli z USA. Kúpil som ho v roku 2001 v Nemecku,“ povedal vlastník. Takmer šesť metrov dlhé auto musel po kúpe zrekonštruovať. Bolo hrdzavé, malo diery, farba popraskaná a olúpaná, interiér zničený. V minulosti sa na ňom vozili iba ľudia s množstvom financií. „Motor, rám, interiér sa musel prerobiť. Potom začalo bez problémov jazdiť. Na stovku zrýchli za desať sekúnd, zvládne aj 180 km/h. Spotrebuje až 16 – 25 litrov benzínu na 100 kilometrov podľa spôsobu jazdy,“ pokračoval Odzgan. Cadillac sa v tej dobe vyrábal na spôsob obývačky, má mäkké sedadlá i mäkké pruženie. Vďaka nemu auto po ceste doslova pláva. Luxusné vybavenie predurčujú aj elektrické okná, elektricky posúvateľné sedačky, automatická prevodovka, elektrické hodinky, ale aj autorádio, ktoré si už v tej dobe automaticky vyhľadávalo stanice.

Jaguár, ktorý od Angličanov chceli aj Američania

Jaguar MK IV s ročníkom narodenia 1946 spútal Miroslav Kuchár z Prešov. „Auto má pohnutú históriu. Pochodovalo z Anglicka na Nový Zéland, potom išlo do USA. V Amerike ho kúpil Čech a z Českej republiky potom putovalo k nám do Prešova,“ povedal Kuchár. Vozidlo bolo vždy v relatívne dobrom stave, ale celkovej renovácii sa nevyhlo. Jaguar MK IV bol prvým vývozným artiklom Angličanov do USA. „Kupovali si ho zväčša továrnici a majetnejší ľudia. Bola to luxusná trieda,“ potvrdil Kuchár.

Povojnový Jaguar aj dnes zvládne deväťdesiatku. Jej majiteľa prilákal najmä dizajnom, fascinujú ho veľké dlhočizné blatníky a veľké svetlá. „Boli to doslova umelecké skvosty. Toto auto dolaďovala celá rodina výrobcu, aby bolo čo najkrajšie. Dizajn áut potom ustúpil ekonomike a šetreniu.

A dnes je to o počítačoch a o testovaní áut v tuneloch,“ dodal Miroslav Kuchár.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Trenčín

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 14 959
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 483
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 974
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 531
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 030
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 564
  7. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 464
  8. Plátené tašky a opakované použitie 3 226
  1. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  3. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  4. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  5. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  6. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  7. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  8. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 136
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 15 790
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 870
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 865
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 866
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 9 327
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 627
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 688
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Trenčín - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Trenčín

Po chátrajúcom bratislavskom Tehelnom poli sa k nepoznaniu zmenil aj staručký štadión v Prešove.

Týchto osem štadiónov pohostí majstrovstvá Európy do 21 rokov.


Radi by ste si „štrngli“ s priateľmi na oslave, no alkohol nie je vaša ideálna voľba?


Už o pár dní začne Myjava opäť po roku ožívať ľudovými tradíciami, hudbou, tancom, spevom, remeslami a dobrou náladou.


Nový výťah uľahčil pohyb klientom a prácu ošetrovateľom.

Vylepšili i prístup do kúpeľní.


  1. Ján Bilohuščin: Prečo je najodbornejšia a najslušnejšia opozícia vnímaná ako slabá?
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (6. - 12.6.1925)
  3. Rado Surovka: Potrava, alebo otrava ?
  4. Martin Fronk: Básnik s mečom aj perom: Prečo sa renesančný rebel usadil na Modrom Kameni?
  5. Vladimír Hatara: Fico v duchu dobre vie...
  6. Miroslav Ferkl: Kde je mamička?
  7. Dušan Koniar: Hitlerov Kommandobefehl a drony nad Irkutskom
  8. Otilia Horrocks: Samodiskvalifikácia v priamom prenose
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 136
  2. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 15 790
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 870
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 865
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 866
  6. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 9 327
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 6 627
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 688
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu