Petíciu s takmer osemtisíc podpismi ste odovzdali na konci mája. Aká je reakcia mesta na vaše požiadavky?
– Stanovisko mesta Trenčín k petícii nepoznáme. Zatiaľ nedošlo k jej prerokovaniu ani nebola zaradená do programu zastupiteľstva. Nový návrh nariadenia však poukazuje na to, že obsah petičnej akcie nezasiahol poslancov natoľko, aby sa komplexne zapracovali do obsahu návrhu s výnimkou určenia nového prevádzkovateľa parkovacieho systému.
Parkovacia politika sa rodila dlho a napriek tomu sa v konečnej fáze šije horúcou ihlou. Stále je možnosť, aby bol systém správy parkovania realizovaný tak, aby vyhovoval väčšine. Trenčín sa nemá kam ponáhľať. Problémov na riešenie je u nás viac ako dosť.
Aké budú vaše ďalšie kroky?
– V prípade schválenia takéhoto návrhu nám zostávajú ešte určité možnosti na prejavenie občianskeho nesúhlasu, a to formou podnetov na podanie protestu proti nariadeniu zo strany prokuratúry. Pred schvaľovaním nového nariadenia je potrebné apelovať na opozičných poslancov, ktorí hájili petičné myšlienky, aby využili na podporu svojho mandátu takmer osemtisíc podpisov a zasiahli tak do jeho obsahu.
Ešte stále nepoznáme konečnú podobu, ide iba o nový návrh, ktorý je však už predmetom rokovaní mestských komisií.

Čo hovoríte na upravený návrh novej parkovacej politiky?
– Podľa mňa prešiel drobnou kozmetickou a obsahovou úpravou. Reflektuje jednu z požiadaviek už ukončenej petičnej akcie, a to je zavedenie parkovacieho systému pod správu mesta Trenčín. To znamená, že názory občanov dosiahli malý úspech. Nový návrh je vďaka zapracovaným pripomienkam občanov priaznivejší ako jeho pôvodná verzia.
Napriek tomu však vytvára odkaz, že parkovanie sa bude regulovať bez ohľadu na negatívny pohľad občanov na celoplošnú parkovaciu politiku. Samotný návrh nariadenia je v niektorých častiach kostrbatý a obsahuje nové ustanovenia a inštitúty, ktoré ukážu svoje opodstatnenie až priamou realizáciou parkovacej politiky.
V petícii ste žiadali spoplatniť iba centrum mesta, okrajové časti mali naďalej zostať v bezplatnom režime.
– Áno, toto je zásadný problém. Zóna plateného parkovania sa nezúžila, aj naďalej sa počíta so spoplatnením parkovacích zón aj v obytných častiach mesta Trenčín, tak ako boli prezentované v pôvodnom návrhu parkovacej politiky.
Odôvodnenie, že ide o regulovanie počtu vozidiel v jednotlivých zónach, však nie je reálne podložené a konečná podoba následkov zavedenia platených parkovacích zón aj v obytných častiach sa ukáže až po spustení parkovacieho systému.
Ďalšie problémy vidím v tom, že štatút rezidenta je priznaný iba občanovi s trvalým pobytom. V tom, že nie je bližšie vysvetlený pojem dlhodobého státia a, samozrejme, aj v určení cien základných kariet, ktoré sú stále oveľa vyššie ako v iných mestách porovnateľných s mestom Trenčín.
V novom návrhu sa zmenili ceny parkovacích kariet.
– Ceny v novom návrhu sú upravené hlavne pokiaľ ide o druhé a tretie parkovacie karty. Zrušili sa karty registrované na IČO. Nový návrh opäť neobsahuje žiadne cenové úľavy pre dôchodcov. Cenová politika zasiahne najmä tých, čo v platených zónach pracujú a tých, čo tam bývajú.
Konflikt občianskeho a návštevníckeho záujmu sa však reálne ukáže až po spustení celého systému parkovania. Nikto z občanov ani nikto z poslancov nemôže teraz presne povedať, ako to bude skutočne vyzerať.
Nové nariadenie mesta podľa mňa bezdôvodne reštriktívne definuje rezidenta mesta tým, že obchádza osoby, ktoré sa podieľajú na tvorbe prostriedkov pre chod samosprávy a to sú vlastníci nehnuteľností a osoby, ktoré majú v meste prechodný pobyt. Reštriktívny výklad pojmu rezidenta znevýhodňuje tieto osoby a stavia ich do pozície abonentov, ktorí si musia kúpiť parkovaciu kartu v hodne 180 alebo 360 eur.
Nový návrh vyjadruje vôľu mesta regulovať statickú dopravu. Voľa mesta a záujmy občanov sa však nemusia vždy zhodovať a tak tomu je aj v prípade parkovacej politiky. Napriek tom, že sme petíciou dosiahli iba čiastočný úspech, tak trvám na tom, že myšlienka regulácie parkovania je dobrá.
Jej realizácia zo strany kompetentných a odborne pripravených osôb však nemusí súťažiť o preteky s časom. Postupné zavádzanie jednotlivých zmien a súbežné budovanie a úprava parkovacích miest v určených zónach by určite bola prijateľnou ukážkou snahy o naplnenie záujmov obyvateľov mesta Trenčín.