TRENČÍN. Minulý týždeň zasadala na Okresnom úrade v Trenčíne Asociácia špeciálnych pedagógov škôl a poradní. Cieľom odborníkov na špeciálnu pedagogiku bolo vypracovať podklady na zavedenie integrovaného vzdelávania vo všetkých regiónoch Slovenska.
Školám chýbajú špeciálni pedagógovia
Podľa predsedníčky Asociácie špeciálnych pedagógov škôl a poradní Janky Kubovičovej Slovensku chýbajú dostatočne vytvorené podmienky na fungovanie špeciálnych pedagógov a na integráciu detí.
Pod integráciou detí vzdelávaním rozumieme spoločné učenie sa detí postihnutých a nedotknuteľných, v mnohých mestách a regiónoch takéto vzdelávanie chýba.
„Integrácia vyzerá papierovo dobre, ale vzdelávanie nie je na takej úrovni. Zabudlo sa, že asistenta učiteľa musí viesť odborník – špeciálny školský pedagóg na školách a špeciálni pedagógovia v poradenských centrách,“ myslí si Kubovičová.
Michal Gabarík z Centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Námestove potvrdzuje ich nedostatok. „Na Slovensku chýba dostatok školských špeciálnych pedagógov, ktorí pracujú s deťmi priamo v škole a s ktorými môžu byť minimálne raz týždenne. Deti túto starostlivosť naozaj potrebujú,“ povedal.
V prípade, že ich škola nemá, centrá v ich blízkosti deťom službu intervencie (zásahu špeciálneho pedagóga, pozn. red.) poskytnú.
Kvôli nedostatku pedagógov sú centrá preťažené, čo spôsobuje menší počet stretnutí dieťaťa s odborníkom. Podľa Gabaríka tým pre dieťa vzniká riziko vyvíjať sa iným smerom, ako sa môže vyvíjať dieťa s pravidelnými intervenciami a starostlivosťou, ktorú by mali deti dostávať vo všetkých mestách a regiónoch Slovenska.
Regionálne rozdiely
Niektoré mestá a regióny majú dostatok špeciálnych pedagógov a asistentov pedagógov, vyniká najmä Bratislava.
„Líši sa to od regiónu, v Bratislave ich majú zabezpečených, ale sú regióny, kde také pokrytie nie je,“ povedala predsedníčka asociácie.
Tá zastáva aj funkciu vedúcej Centra špeciálno-pedagogického poradenstva v Prievidzi, špeciálni pedagógovia chýbajú aj tu.
„V našom meste nemáme týchto pedagógov. Tým pádom aj vzdelávanie je ukrátené o odborníkov a bez systému na ich podporu bude učenie zaťažujúce, v neprospech detí a pedagógov,“ ozrejmila Kubovičová. Z neľahkej situácie, ktorá spočíva v nedostatku peňazí a odborníkov, môže kompetentným pomôcť ministerstvo školstva a organizácie, ktoré sa tým zaoberajú.
Podľa stanoviska ministerstva školstva sa momentálne pripravuje rozpracovanie programového vyhlásenia vlády, ktorého súčasťou je aj príprava Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania.
„Problematika inklúzie detí a žiakov bude v tomto materiáli obsiahnutá. Inkluzívne vzdelávanie nebude chápané len ako osobitný prístup k deťom a žiakom so zdravotným znevýhodnením a k deťom a žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, ale ako zmena prístupu ku všetkým deťom,“ znie vyjadrenie ministerstva.