TRENČÍN. Januárové zavedenie železničného podjazdu smerom do Záblatia do užívania ľudia privítali, novovybudované chodníky popri komunikácii ale považujú za výsmech zdravého rozumu. Dopravné značky či stĺp verejného osvetlenia v strede nových chodníkov znepríjemňujú chodcom pohyb, železnice sľúbili nápravu.
Banánová republika?
Trenčianske bizarnosti na cestách pred krátkym časom doplnil chodník spájajúci Bratislavskú ulicu s Brnianskou. V jeho strede tróni stĺp verejného osvetlenia spolu s dopravnými značkami, niekoľko metrov ďalej sa situácia opakuje.
Ľudia prechádzajúci okolo s nepochopením krútia hlavami. Mladá mamička Petronela Muráriková prechádza po tomto chodníku s dvojkočíkom. „Mám čo robiť, aby som sa s ním medzi zábranou a stĺpom dostala. Nechápem to, tí ľudia nemali oči či ruky, keď im napadla myšlienka niečo takéto za sebou zanechať?“ pýta sa mama dvoch detí. Dušan Pelech (62) s kamarátom Petrom Malýchom (65) sa pri pohľade na stĺpy chytajú za hlavu. „Toto svet nevidel, čistá banánová republika. Do stredu cesty osadia značky, to aby sa ľudia namiesto opíc na ne šplhali?“ pýta sa rozhorčený dôchodca Malých.
Odôvodnením nezmyselne umiestnených stĺpov je podľa firmy, ktorá ich osádzala, chýbajúca informácia o pláne vystavať chodníky. Podľa Železníc Slovenskej republiky, ktoré sú investorom výstavby, však dôjde k náprave.
„Stav chodníkov nie je konečný. Chodníky v tomto úseku nie sú dokončené, ani odovzdané do predčasného užívania. Stĺpy verejného osvetlenia, ako aj dopravné značky budú neskôr premiestnené,“ prisľúbila Zuzana Chalupová z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky.
Aj podľa hovorkyne mesta Eriky Ságovej ide aj v súčasnosti stále o stavbu. „Zhotoviteľ nás ubezpečil, že skôr než chodníky budú dané do užívania chodcom, tieto nedostatky odstráni,“ povedala Ságová.
Prekážky rôznych podôb
Predsedníčka Slovenského zväzu telesne postihnutých Monika Vrábľová po tom, ako uvidela fotografie z Trenčína, hovorí o častom výskyte podobných riešení. „Neviem si predstaviť, ako by cez chodník, na ktorom je umiestnenie svetiel, prešiel občan na elektrickom či mechanickom vozíku. Problém by mal aj človek s dvomi francúzskymi barlami, nehovoriac o mamičke s detských kočíkom,“ hovorí Vrábľová. Podľa nej sa podobné problémy vyskytujú pomerne často, niekedy sú až hraničiace s extrémom. „Stretla som sa aj s tým, že pred bankomatom osadili kvetináč,“ spomína.
Orgány, ktoré v podobných veciach môžu konať, sú podľa predsedníčky zväzu pomerne ústretové a nápomocné, dodatočnú investíciu do opráv, prerábok a náprav považuje za premárnené peniaze. „Podľa mňa dochádza k zbytočne vyhodeným peniazom, nehovoriac o zbytočne vynaloženej práci,“ myslí si.
Ako podľa Vrábľovej vyzerá budúcnosť? „Užívatelia elektrických či mechanických vozíkov sa budú musieť učiť prekonávať prekážky, ktoré im niektoré organizácie nastražia,“ predpovedá predsedníčka Slovenského zväzu telesne postihnutých.
Podľa poslanca mestského zastupiteľstva v Trenčíne a súčasne predsedu komisie životného prostredia, dopravy, investícií a územného plánovania Miloša Mičegu je osadenie pevných prekážok do priestoru chodníka v rozpore so zdravým rozumom.
„Je dobré, že s upozornením na tento nezmysel prišla verejnosť. Myslím si, že je to až na preskúšanie odbornej spôsobilosti zodpovedných stavbyvedúcich jednotlivých častí stavby,“ povedal Mičega. Podľa poslanca môže byť stavba v súčasnej podobe i na osoh. „Naša trenčianska stavba bude podľa mňa pre 21. storočie osožná – môže slúžiť študentom ako odstrašujúci príklad celého procesu výstavby,“ dodal Mičega.
